Specificaties 5,2" • 1920x1080 (Full HD) • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia XZ1 Blauw Review

tjvogelaarTestpanel 24 oktober 2017, laatste update op 24 oktober 2017, 488 views

Sony Xperia XZ1 Blauw (Testpanel)

De Sony XZ1 is een prachtig toestel met een stevig ontwerp, die uitblinkt in fotografie en film. Dit speciaal door de nieuwe super slow motion en 3d scan functie. Hiernaast zijn er een hoop kleine dingen als vingerafdruk ontgrendeling een mooi strak scherm wat het tot een top toestel maakt.

Pluspunten

• Camera
  • 3 scan
  • super slow motion 960fps
  • Design
  • Contructie
  • Vingerafdruk ontgrendeling

Minpunten

• Accuduur
  • Geen knoppen op onderkant

Samengevat

Als de accuduur nu ook nog wat beter was geweest was ik compleet over stag. Maar voor de prijs van een kleine ¤700,- is het wat mij betreft zeker de moeite waard.

Introductie

In deze review wil jullie kennis laten maken met de Sony Xperia XZ1, om jullie mee te kunnen nemen in hoe ik dit toestel heb ervaren is het handig om te weten wat mijn achtergrond is.
Ik ben namelijk een zogenoemde "Windows fan boy", en dus één van de mensen die +- 3 jaar geleden nog heilig in de toekomst van de Windows phone geloofde.
En nu ook nog steeds met een Nokia Lumia 930 rondloopt. Dit is dus ook mijn referentiekader waar de review vanuit geschreven wordt.
Helaas heb ik maar een week gehad om het toestel te testen, en om het nog erger te maken zijn een deel van mijn filmpjes niet opgeslagen in de cloud (en dus niet meer in mijn bezit).
Hierdoor heb ik een ander moeten improviseren, en is er wat beeldmateriaal niet van mij. Natuurlijk staat er dan wel de bronvermeldingen bij.

Beeldkwaliteit opname

Hét onderdeel van de XZ1 waar Sony reclame mee maakt, de camera. Naast dat het een reguliere goede camera zou moeten zijn heeft deze telefoon allerlei film en foto extra's.
Maar wat kan je met deze extra's? En zijn ze daadwerkelijk zo geweldig als Sony ze promoot?
Om dit te testen heb ik mijn hond, Luna een Welsh springerspaniël van 1,5 jaar, ingezet als test object.

Super slow motion
Ontdek meer details dan je ooit eerder hebt gezien. Dankzij de unieke Super slow motion hebben de beelden vier keer zo veel impact als beelden van andere smartphones (Aldus Sony)
De camera van de XZ1 is namelijk in staat om film met 960fps vast te leggen. Wat in houdt dat het in super slow motion afgespeeld kan worden.
Wat een leuk speeltje is dit! Tijdens het filmen druk je simpelweg op de toets naast de record button, en je krijgt een fragment in super slow motion opgenomen. Zoals je in de bijgevoegde filmpje kan zien werkt dit behoorlijk. Zelfs met slechte verlichting komt de kwaliteit van de camera nog goed naar voren, als je kijkt naar de haren van Luna kan je vooral mooi zien.
Al vraagt het wel even oefening om een beetje handig te worden met de timing. Het gebeurde me regelmatig dat ik net niet het moment in slowmo had wat ik wou, of net niet lekker de focus had. Maar zodra je het onder de knie krijgt is het erg vermakelijk en best makkelijk te gebruiken.

3d scan
Toen ik dit las, werd ik wel een beetje wild. Een 3d scan optie op een telefoon, VET !! Ik heb voorheen een beetje gespeeld met een 3d softwareprogramma en zelfs een aantal dingen geprint, dus heb wat ervaring.
Het leek mij dus enorm gaaf om hiermee door te kunnen gaan, met ondersteuning van deze telefoon. Helaas is dit een van de onderdelen waar ik niet echt aan toe ben gekomen door de tijd. Want er zit een lichte leercurve op het proces.
Maar toch leek het mij leuk om het hoofd van Luna de 3d scannen. Helaas moet het object wat je scant goed stil zitten, en laten we zeggen dat dit niet het sterkste punt van haar is. |:(
In de plaats hiervan heb ik scans gemaakt van een honden knuffel, deze zat ten minste wel stil. Echter biedt het maken van een 3d scan zelfs dan nog steeds wel uitdagingen.
Het vereist goede verlichting en een vaste hand, er dient een lijn gevolgd te worden die om het object heen gaat. Wijk je van deze lijn af, moet je opnieuw beginnen.
Het zal vast zijn dat het gaat wennen na enige tijd, maar ja... wederom tijd.

(foto by Masable)

Design

Tijdens de ontboxing dacht ik gelijk, dat is best een mooie telefoon. Nu wordt er hier en daar veel commentaar gegeven op de brede boven-onderrand, maar dit is niet iets wat mij stoort.
Het geeft een mooi kader om je scherm heen, en zorgt ervoor dat je niet constant met je vingers op het scherm zit. Hiernaast zijn er kleine afwerkingen op de zijkanten die het design nog net iets meer stijl geven.

Gebruiksgemak

Vingerafdruk vergrendeling
Op de rechterkant van de XZ1 zit de aan uit knop, deze is voorzien van een vingerafdruk scan. Na het kalibreren van je vingerafdruk kan deze gebruikt worden om je telefoon te unlocken.
Dit biedt de mogelijkheid om gelijk nadat de telefoon uit je zak is aan de slag te gaan, zonder nog een patroontje te moeten volgen of een pincode in te voeren.
Naast de vingerafdruk ben je verplicht om nog een andere manier van unlocken aan te zetten, wel zo handig voor als je je vingers brandt!
Het ontbreken van knoppen
Wat ik een gemis vond aan deze telefoon was het ontbreken van knoppen aan de voorkant van de telefoon. En dan heb ik voornamelijk over een Home en Back knop.
Aangezien de aanwezigheid van de brede rand aan de onderzijde van de telefoon kan dit volgens mij niet een design keuze zijn geweest.
Door het missen van deze knoppen moet je, in full screen modus, altijd eerst een actie doen op je scherm voordat Android de scherm knoppen laat zien.
Dit is dus elke keer twee acties om terug te kunnen gaan, best een beetje vervelend.

Scherm

Het scherm voelde voor mij fijn aan. Een snelle response tijd en een helder beeld. En aangezien het gemaakt is met Gorrila glass kan het ook tegen een stootje.
Al probeer ik er altijd wel op te letten om mijn sleutels en telefoon niet in de zelden broekzak te hebben, betrapte ik mijzelf er een aantal keer op dat dit wel gebeurde. Maar geen kras te zien.

Geluid

Al wordt er een claim gemaakt dat het geluid van de XZ1 zowel als Android 8 beter zou zijn moet ik zeggen dat ik tegen vond vallen. Op het moment dat je overschakelt op het hoogste volume ontstaat er snel een ruis.
En is het wel bekende blikgeluid maar al te veel aanwezig. Hier moet ik toch echt zeggen dat de Lumia 930 dit beter voor elkaar had.

Bouwkwaliteit en afwerking

Nu heb ik natuurlijk niet de telefoon tegen de muur aan geslagen of aan valtesten laten deelnemen. Maar het gevoel wat ik kreeg wat dat van een solide toestel. Door de brede randen verklein je het risico van het scherm dat breekt tijdens een val.
En de casing is dermate strak afgewerkt dat er letterlijk geen spelt tussen te krijgen valt, behalve natuurlijk waar je SIM en SD kaart ingevoerd kunnen worden.

Accuduur

De accuduur was iets wat mij tegen viel. Tijdens enigszins intensief gebruik, lees 5 uur Spotify, 2 uur aan spelletjes en dagelijkse bezig heden als bellen, appen en browsen. Was de telefoon aan het eind van mijn werkdag, ongeveer 11 uur, leeg.
Op een dag met wat minder/niet gamen gaat het al wel snel naar anderhalve dag, gelukkig.

Bereik

Waar ik met mijn vorige telefoon nog wel eens wat problemen had met bereikbaarheid, heb ik dat de afgelopen week minder gehad. Zelfs de normaal 'dode' internet stukken in de trein waren een stuk minder te merken, chapeau!

Dit alles, en nog veel meer waar dus niet aan toe gekomen ben ;(, voor een kleine ¤700,-. Dit vindt ik zeer acceptabel. Dus ondanks de gelimiteerde testperiode ben ik zeer overtuigd van de Sony XZ1.
Wil je een mooie telefoon waar je creatief mee kan zijn wat betreft film en foto? Dan is het zeker de moeite om eens goed naar dit toestel te kijken.
https://ic.tweakimg.net/images/member/620xauto/1E6Lp2GtKzh77xM.png (Bron Tweaker https://tweakers.net/ ;) )

Heb jij ook een Sony Xperia XZ1 Blauw?

Leuke review! De bezels boven en onder zijn mij wat groot en niet echt meer van deze tijd zonder extra functie wat ze kunnen herbergen maar begrijp ook je solide bouw punt daarbij. Jammer dat je de telefoon niet hebt kunnen houden.
Thanks voor je response.
Het is inderdaad jammer dat ik de tel niet mocht houden, maar het was al leuk om uitgenodigd te worden voor het evenement imo. Snap je mening over de bezels en al helemaal omdat ze dus inderdaad geen extra features leveren, echter over smaak valt niet te twisten ;) .