Middle-earth: Shadow of War, Xbox One Review

boomrTestpanel 7 november 2017, 57 views Testpanel

Middle-earth: Shadow of War, Xbox One

Vermakelijk, maar geen topper. Het borduurt prima door op zijn voorganger maar brengt daarnaast weinig nieuws. grafisch gezien is het ook prima maar geen vooruitgang ten opzichte van shadow or mordor. Geluid is goed, surround klinkt prima en voegt ook wat toe aan de gameplay.

Pluspunten

• Vermakelijke game
  • Goed geluid
  • Naast de verhaallijn veel speelplezier
  • Het nemesis systeem was al goed in shadow of mordor, nu nog wat beter

Minpunten

• Weinig vernieuwend ten opzichte van shadow of mordor
  • Grafisch geen vooruitgang
  • Persoonlijk: mijn hoge verwachtingen zijn helaas niet waargemaakt
  • Micro transacties (verpest voor mij de gameplay)

Stabiliteit Score: 4
Replaywaarde Score: 3
Besturing Score: 4
Geluid Score: 4
Beeld Score: 3
Gameplay Score: 4
Toen ik me inschreef voor meerdere categorieŽn bij het tweakers testpanel had ik niet verwacht iets te winnen (ik win nooit iets). Ik was dan ook uitermate blij dat ik nog net op tijd mijn spam-folder had gechecked want om een of andere vage reden komt alles wat ik dan ooit eens win daar binnen (mijn spamfilter moet mij niet). Ik mocht Shadow of War gaan testen. Een game waar ik al langere tijd vol verwachting naar toe leefde. Als kers op de taart werd ik ook nog eens uitgenodigd om op 7 oktober aanwezig te zijn bij het oktober testfest in tweakers HQ in Amsterdam. op een druilerige zaterdagochtend stap ik met mijn ietswat gare hoofd in mijn auto om af te reizen naar Tweakers HQ.
Ik ga mijn review beginnen met een korte impressie van de dag. Vervolgens ga ik verder met mijn review over de game.

Behalve het weer wat het een geweldige dag. Bij binnenkomst een lekker kopje koffie om even bij op te drogen. Na een opening kregen we een praatje te horen van Foritain, een van de top-reviewers op Tweakers. Hij heeft ons in een sessie van een uurtje meegenomen in zijn manier van reviewen en wat er allemaal bij komt kijken. Een boeiend en inspirerend verhaal. Hierna was het tijd voor mijn eerste sessie. De door mij gekozen sessie ging over productfotografie. Hoe ironisch het ook klinkt, van deze sessie helaas geen foto's:)
Hierna was het tijd voor een lekkere lunch en stond het bier inmiddels al klaar in de koeling
Na de lunch en een praatje met mede-tweakers kreeg ik een rondleiding door het gebouw door niemand minder dan Paul Hulsebosch. Een redacteur bij tweakers die al jaren lang games reviewed (is dat een woord?). Onderstaande foto's geven een impressie van de werkplek waar ze zich dagdagelijks mogen vermaken, en daar ook nog een boterham mee verdienen.
https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1E6j021QpJmmkI4.jpeg(ja dat is hem echt:) )
Vervolgens waren er nog een aantal uurtjes om te kletsen, te gamen en verschillende producten te testen zoals een koelkast, LG telefoons en de nieuwste LG Oled tv's. Afsluitend was er nog een borrel. Een erg vermakelijke dag en ik ben met een goed gevulde goodiebag naar huis gegaan. Tweakers, ontzettend bedankt voor deze leuke dag!

Maar nu waar het in deze review om draait. Shadow of War. Ik heb de game als downloadcode gemaild gekregen dus productfoto's gaat een beetje tegenvallen.
Ik speel de game met de volgende hardware:
Xbox ONE
LG OLED 55B6V
Marantz NR1605 icm Boston Accoustics A360, HKTS11 center en surround en een Final S220 sub.

Het downloaden van het spel duurt lang. Iets waar ik me al langere tijd aan erger bij de Xbox One. Veel updates, lange downloadtijden en niet meer even kort een spelletje kunnen spelen. Maar dat terzijde, dat is niet specifiek voor dit spel.

Na het downloaden kon ik het spel eindelijk opstarten en aan de slag. Een uitgebreide intro welke ook nog wat achtergrond geeft over Shadow Of Mordor (de voorganger). De verhaallijn loopt direct door waar Shadow of Mordor stopte. Na de intro begint het spel en kun je vrijwel direct de grote wereld van dit spel in. Hou er rekening mee dat er veel te doen en te zien is. Veel vijanden en bosses die geen directe koppeling hebben met de verhaallijn. dit zorgt voor een replaywaarde welke ook wel nodig is gezien er nogal wat grinden nodig is om alle goede gear te halen.

De Gameplay
Het spel speelt vrij lekker weg. Voor wie bekend is met Shadow of Mordor is de speelstijl vertrouwd. Je speelt als Talion die een alter-ego heeft genaamd Celebrimbor. Die tweede is een soort van geest welke zich vastgeklampt heeft aan Talion en deze een aantal erg leuke gaven meegeeft. Zo kun je Celebrimbor gebruiken om veel verder te zien en alle vijanden in de buurt te ontdekken. Ook kun een bepaald soort orc uithoren om meer informatie te krijgen over bepaalde captains. Deze informatie ga je nodig hebben om deze neer te halen. De gevechten met de captains zijn vaak pittig en alle hulp is daar welkom.

Shadow of War is eigenlijk een free-roaming game. Hiermee bedoel ik dat het mogelijk is om jezelf (zoals in GTA) uit te leven in de wereld en hier en daar wat rond te hakken. Hiernaast zijn er een aantal quests welke de verhaalllijn vertellen. Dit vind ik persoonlijk een boeiendere tijdsbesteding, maar ieder zijn ding. Om verder te geraken is het wel van belang om af en toe wat side-quests te doen om extra xp, levels en gear te krijgen. Met elk level krijg je ook een point welke je kan besteden aan nieuwe moves, sterkere defense etc.

Beeld

Grafish gezien ziet het spel er ontzettend indrukwekkend uit. De game speelt zich af in de lord of the rings wereld en deze sfeer komt ook volledig tot zijn recht. Het is als je het mij vraagt geen verbetering ten opzichte van Shadow of Mordor. grafisch gezien zijn ze daar niet op vooruit gegaan, maar het ziet er hoe dan ook geweldig uit. Ik heb het spel gespeeld op een Xbox One, via een Marantz NR1604 welke vervolgens aangesloten zit op een LG Oled 55B6. ERG indrukwekkend. De bottleneck op dit moment is de NR1604 maar daar gaat verandering in komen:)

Buiten de gameplay zijn er ook een aantal filmpjes en cutscenes. Deze zien er erg goed uit en zijn enorm sfeervol.

Geluid
Het geluid is prima. Ik maak zelf gebruik van een dolby surround set en dat speelt heerlijk weg. Het kan beter. Ik kan spellen bedenken waar er meer gebruik wordt gemaakt van surround geluid om sfeer neer te zetten (zoals Bioshock) of om te plaatsen waar de vijand is (zoals in Gears of War), maar al met al is het prima. Ook het geluid draagt bij aan de heerlijke sfeer van het spel.

Besturing
De besturing is hetzelfde als in Shadow of Mordor. Aan het begin van het spel krijg je een stukje uitleg over de besturing en constant worden de knoppen welke verstandig zijn op het scherm getoond. Wel zijn er een aantal speciale moves welke als je het mij vraagt moeilijk zijn te onthouden. Dit vergt oefening, maar ik merk dat als ik naar een aantal dagen terug kom in het spel ik het grootste gedeelte van de moves alweer vergeten ben (het zal de leeftijd wel zijn:) )

Prestaties
Op de xbox one speelt het spel prima. Er zijn geen uitzonderlijk lange wachttijden en ik merk weinig van framedrops oid.

Replaywaarde
Die is er! Ik heb het spel nog niet uitgespeeld en ik denk dat dat ook nog wel even kan duren, maar daarna is er nog meer dan genoeg waar ik niet aan toegekomen ben. Side missions, captains die dood moeten, punten te behalen etc. Ook hebben quests meerdere objectives en ik heb ze lang niet allemaal helemaal voltooid.

Kwaliteit & Stabiliteit
Ook hier heb ik weer geluk dat het op een xbox draait en daar dus weinig last heb van stabiliteit of kwaliteit problemen.

De prijs op dit moment voor de xbox one variant is 50 euro. Wat mij betreft een prima prijs, ware het niet dat er nog van alles te koop is. Bijvoorbeeld een expension die eraan zit te komen, en het grootste punt van discussie: Microtransacties. Voor geld zijn er loot boxes te koop waar spullen in zitten. Recente discussies hierover laten verschillende meningen zien, maar de meeste zijn hier niet erg enthousiast over. Ikzelf ook niet. Ik betaal liever 10 of 20 euro meer (hoewel ik 50 euro nogal vindt) dan dat een gamemaker me probeert te verleiden tot gokken (want kort door de bocht is het dat ook).

Ik vind Shadow of War een redelijk vermakelijke game. In ieder geval een waardig opvolger voor Shadow of Mordor. Als je je met die game hebt vermaakt ga je deze ook leuk vinden! Er is veel te doen en het spel laat zich echt niet in een dagje uitspelen. Over de pc versie kan ik geen oordeel geven, maar op de xbox one liep het spel prima en heb ik geen enkele keer last gehad van performance problemen. Het ziet er goed uit en het klinkt prima.
De nadelen zijn voornamelijk te vinden in de keuze die de maker heeft gedaan voor microtransacties en andere extra kosten die bij het spel komen kijken. Wellicht moeten ze een keer om tafel gaan zitten met de maker van de aankomende wolfenstein game die hier beter over heeft nagedacht (een keer betalen voor het spel en klaar).

Als laatste wil ik tweakers nogmaals bedanken voor een erg leuke dag op tweakersHQ en de kans om het spel te mogen uitproberen en reviewen. De review heeft helaas wat langer op zich laten wachten. Excuses hiervoor.

Ik zal de aankomende dagen hier en daar nog wat toevoegen aan screenshots, filmpjes en eventueel wat extra informatie. Ik hoor graag wat je van de review vindt, en verbeteringen voor de toekomst zijn altijd welkom.

Heb jij ook een Middle-earth: Shadow of War, Xbox One?