Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 1,256TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

MSI GE63VR 7RF-005NL (Raider) Review

RikketikketikTestpanel 22 oktober 2017, laatste update op 23 oktober 2017, 1.138 views Testpanel

MSI GE63VR 7RF-005NL (Raider)

De MSI GE63VR raider is een goede mid-range gaming laptop. De prijs ligt wel wat aan de hoge kant met een GTX 1070, hoewel hij aardig goed presteert en geleverd wordt met heel wat leuke features. Samen met een Intel i7-7700HQ, kan hij heel wat games aan.

Pluspunten

• een niet al te dik uiterlijk.
  • stevige constructie.
  • veel features, zoals een RGB-toetsenbord.
  • de i7 samen met een GTX 1070 maakt het een echte beast.
  • batterij gaat redelijk lang me wanneer de laptop op eco-modus staat.
  • gewicht valt mee.

Minpunten

• de koeling is, wanneer de laptop hard bezig is, zeer goed te horen.
  • drivers vanaf het begin niet op orde.
  • kijkhoek is wat minder, maar vertoont geen zwarte plekken.
  • vingerafdrukken zijn heel snel te zien.
  • RGB van het toetsenbord is overdag slecht te zien.
  • goed gamen kan alleen wanneer netstroom is aangesloten.

Inhoudsopgave
  • Prestaties en benchmarks
  • Accuduur en mobiliteit
  • Prijs en alternatieven
  • Conclusie
Ik ben op 7 oktober met vreugde naar het Oktober Testfest op het Tweakers HQ gekomen om deze mooie MSI laptop te mogen reviewen. MSI staat bekend om hun vele gaming laptops en pc’s en concurreert al lange tijd op de markt met andere grote merken. In deze review gaat het allemaal om een sterke jongen: de MSI GE63VR 7RF Raider. Dit is een van de vele in zijn series, maar staat wel redelijk bovenaan als het gaat om prestaties.
De MSI GE63VR 7RF Raider zag er vanaf het begin al leuk uit. De dikte viel mee, en nog te bedenken dat er een GTX 1070 en i7-7700HQ in zat. Samen met een SSD voor de games die je lekker snel wilt laten opstarten is dit geen gekke laptop. Daarnaast hebben we ook een 120hz scherm met een responsetijd van 3ms. Ook kunnen we zijn extraatjes niet vergeten, zoals een wat groter paar speakers, een RGB-toetsenbord en nog wat andere features. Toch hangt er een aardig prijskaartje aan. 2100 euro is niet niks. Is deze laptop het geld wel waard?

Unboxing
De laptop werd geleverd in een goede, stevige doos. Op de doos is een mechanische draak afgebeeld, die waarschijnlijk de draak van het logo moet afbeelden. De doos is handig mee te nemen dankzij een hendel aan de bovenzijde. De doos is dus zo gemaakt om te gebruiken voor toekomstig vervoer.

Wanneer we de doos openmaken treffen we de laptop en opladen aan. De laptop is bij de hoeken omringd door een wat plastic piepschuim. Naast de laptop ligt de oplader verdeeld in 2 stukken in een kartonnen vak. In het ene deel de adapter en aan de andere kant de rest van de stekker. De adapter is wel aan de grote kant, en dus wat moeilijker te vervoeren dan die van een normale laptop. Als we de laptop uit de doos halen, kunnen we ook de verschillende papieren, zoals een quick start guide en een garantieboekje, zien.

Het opstarten van de laptop voor de eerste keer verliep niet heel soepel. Het eerste probleem, waar een laptopgebruiker niet op zit te wachten, was geen wifi. Deze ging niet aan en was ook via de instellingen niet aan te zetten. Deze driver moest ik opnieuw installeren wilde ik er gebruik van kunnen maken. Ook kwam er een poppend geluid uit de speakers, ook wanneer deze niet aan stonden. Dit was te verhelpen doormiddel van het clean installen van de Nahimic 2 audio improver en de Realtek audio drivers. Als laatste de RGB van het toetsenbord. Deze werkte ook niet mee omdat ook deze driver, de steelseries engine, niet goed was en opnieuw ge´nstalleerd moest worden. Samengevat: Als de drivers van verschillende functies op orde waren, kan dit de gebruiker veel tijd en moeite besparen.

Specificaties
hieronder de specificaties zoals op de MSI-site staat vermeld:

De SSD die zich in deze laptop bevindt, is niet de snelste. Vanaf het moment dat je de aan-knop indrukt, duurt het toch nog wel 10 seconden voordat je bij het inlogscherm bent.

Er zijn drie USB-poorten te gebruiken, alleen is dit niet veel en kan wat onhandig zijn voor mensen met veel accessoires. Alle 3 de usb-poorten zijn handig met een lichtje aangeduid voor wanneer het donker is. Hier heb ik zelf veel aan gehad aangezien ik vaak in de avond bezig ben.

Features
Er zijn genoeg features op deze laptop waarover gepraat kan worden, en daarvan is de RGB geleverd door SteelSeries de eerste. De RGB wordt bestuurd door de SteelSeries Engine 3. Een simpel en duidelijke driver die zichzelf al een klein beetje uitlegt. De kleurweergave is redelijk goed, hoewel het in het donker toch veel beter te zien is. Wanneer je de kleuren bekijkt in de middag, zijn de kleuren alleen van een zijkant goed te zien. De bovenkant laat het licht echt wat minder goed door. Ook is de kleur wit niet echt “wit”. Het lijkt meer op een lichte kleur roze.

MSI vermeld ook op de site dat de laptop beschikt over 4 speakers die 5x zo groot moeten zijn als die van een normale laptop. 2 sub woofers en 2 normale speakers. Hierin geef ik MSI ook gelijk. Vanaf de onderkant zijn de speakers een klein beetje te zien. Wanneer er muziek afgespeeld wordt, klinkt het tot mijn verbazing erg goed. Ook de subs laten zich op wat hogere volumes horen. Een minpuntje is wel dat er heel soms een zachte trilling is te horen.

Via de welbekende fn-toets zijn veel keuzes te maken. Daarvan is 1 het schakelen tussen energieprofiles. Dit zijn niet de profiles die je in Windows kan veranderen, maar door MSI geleverde profiles waarmee je je performance lekker omhoog kan halen als je wilt. Je kan kiezen tussen 4 profiles: Turbo, Sport, Comfort en Eco. Je kan Turbo, Sport en Comfort alleen gebruiken wanneer je de laptop op stroom aansluit. Het verschil tussen Turbo en Eco is dus ook heel groot. Ik zou niet adviseren te gamen op eco, omdat je FPS zoveel minder is.

Als laatste beschikt de laptop over een programma genaamd Dragon Centre. Via dit bestand kan je veel instellingen tunen, zoals je clockspeed van je processor en videokaart. Ook kan je instellen hoe veel de laptop moet koelen en verschillende profiles instellen.

Bouwkwaliteit en robuustheid
De laptop is grotendeels gemaakt van een stevig aluminium, dat te zien is op de achterzijde van het beeldscherm en de zijde van het toetsenbord. De onderkant is van hard plastic dat ook stevig aanvoelt. Op de achterzijde van het beeldscherm is het logo van MSI te zien die, wanneer de laptop aan staat, verlicht is. Ook zijn de welbekende rode lijnen om de rand te zien om de laptop zijn sportieve look te geven. Het beeldscherm is een klein beetje te buigen, maar niet zo veel dat het de kwaliteit te min doet. Het beeldscherm kan 140 graden naar achteren worden gebogen. Dit kan misschien handig zijn voor iemand die een coolingstand gebruikt, hoewel 140 graden nog steeds veel is.

Wat ik erg mis, en soms irritant vond, was dat er geen anti-slipnoppen onder de laptop zitten. Dit is hier en daar onhandig en ik verschoof de laptop vaak tijdens het gamen zonder dat ik dit wilde doen.

Het toetsenbord beschikt over goede, robuuste toetsen die een goede reactie geven wanneer deze worden ingedrukt. Wat ik merkte tijdens het gebruik van het toetsenbord, is dat de Windows-toets zich niet aan de standaard linkerzijde bevond. Dit was toch wel even wat handiger aangezien je deze dan niet per ongeluk tijdens het gamen aantikt. Door deze verandering is de linker control-toets wat uitgebreid.

De aan-knop kon ik even wat lastig vinden. Deze zit rechtsboven samen met 2 andere toetsen voor de fans en de RGB. Het was even zoeken omdat de kleur van deze knoppen, net zoals het aluminium, zwart is.

Ook zijn vingerafdrukker erg goed zichtbaar. Deze zijn er wat minder goed af te halen.

Ergonomie
De laptop is best ergonomisch als je het mij vraagt. Tijdens het gebruik heb ik geen last gehad van de rand van de laptop onder mijn pols omdat deze een klein beetje gerond is. Het typen was even wennen. Het voelde alsof de toetsen iets meer naar links waren verschoven ten opzichte van mijn eigen laptop. Hierdoor drukte ik soms de verkeerde toetsen in. Het gebruik van een laptop is in het algemeen niet heel goed voor je nek, tenzij je erg laag zit en de laptop hoog staat. Dit kan wel weer naar zijn voor tijdens het typen.

Beeldscherm
Het 120hz IPS-beeldscherm mogen we ook niet vergeten. Het heeft een responsetijd van 3ms en is tijdens het gamen heel smooth. De kleurweergave is dan toch wel iets minder. Hoewel het beeldscherm beter is de meest standaard laptop, is het geen goed idee om deze laptop te gebruiken voor het editen van professionele foto’s. Ook de kijkhoek is niet het beste. Kleuren worden grauwer naarmate je steeds een grotere hoek aanneemt.

Warmte en geluidsproductie
Met een i7-7700HQ en een GTX 1070 in dit wat kleiner model, moet deze machine natuurlijk wel wat gekoeld worden. Aan beide kanten van de laptop is een ventilator te vinden met “uitlaten” aan de zijkant en achterkant. Tijdens het gamen is de koeling erg goed te horen, maar je kan er nog een stapje hoger mee gaan. Er is een mogelijkheid om een zogenaamde “cooler booster 5” te activeren. Doormiddel van een knop onder de aan-knop, kan je een ware “windmachine” aanzetten. De koeling werk, desondanks het vele geluid wel redelijk goed. De temperaturen blijven toch nog wel aan de hoge kant.

Temperaturen Tijdens het gamen zonder cooler booster;
GPU: 71 graden
CPU: 77 graden

Temperaturen tijdens het gamen met cooler booster:
GPU: 65 graden
CPU: 72 graden

Deze temperaturen zijn gemeten toen ik het profiel turbo gebruikte.

Prestaties en benchmarks
In de benchmarks gaat de Alienware head-to-head met de MSI. De ene keer boven en de andere keer onder de GE63VR. GTA V runt goed in combinatie met de GTX 1070 en er een gemiddelde van 50 FPS te zien in de eerste grafiek. In de wat zwaardere scenes zien we dat de MSI iets onder 40 FPS zit.

In Hitman is een groot verschil te zien ten opzichte van GTA V. hier behaalt de MSI ongeveer 85 FPS. De EVGA haalt onze laptop daarentegen gemakkelijk in met een gemiddelde van 110.

De informatie uit dit onderdeel is gehaald van:

Accuduur en mobiliteit
Over de accuduur van de MSI valt te speculeren. Tijdens het niet intensief gebruiken van de laptop is kan de batterij een tijdje mee. Ook helpt het feit dat wanneer de laptop niet op stroom is aangesloten, deze niet op hogere energie-profiles gezet kan worden en dit ook batterij bespaart. Wanneer we een game runnen op de batterij, is te merken dat de batterij nu wel snel leegloopt. In de grafiek is te zien dat de MSI het op moet nemen tegen batterijen van andere merken die een veel grotere capaciteit hebben.

De informatie uit dit onderdeel is gehaald van: http://www.tomshardware.c...gaming-laptop,5170-4.html

Prijs en alternatieven
De prijs van de machine is aan de hoge kant. Vergeleken met vele andere laptops en merken kan je, denk ik, voor een wat lager prijsje ook nog aan een redelijke gamelaptop komen. Met een GTX 1070 kan de prijs volgens mij wel een tikkeltje lager. Met dezelfde prijs zou een goede, vaste pc gebouwd kunnen worden met misschien wel een GTX 1080 en een wat beter moederbord. Maar ik mag niet vergeten dat voor iemand die van veel lan-parties houdt, dit toch wel de moeite waar zou zijn.
Een goed alternatief, zou de wat goedkopere 1800 euro MSI GS73VR wel iets kunnen zijn. Voor degene die toch wat minder geld wilt uitgeven met dezelfde i7, een GTX 1060 en een iets groter beeldscherm, is dit ook een goede keuze. Als je toch de wat zakelijke kant op wilt gaan, is de wat dunnere Dell xps 15 9560 een keuze. Deze heeft een prijs van 1800 euro en beschikt ook over een i7 7700HQ en een GTX 1050.

Na heel wat getest en natuurlijk gegame, ben ik mezelf aardig in gaan leven in een laptopgamer. Mooie laptop, die je gelijk een goed gevoel geeft als je hem ziet. Unboxing ging erg soepel. Met een stevige en mooie doos laat MSI wel zien wat ze de koper willen leveren. De bouwkwaliteit is ook een van de pluspunten, hoewel er anti-slipnoppen missen. Merendeels aluminium samen met wat hard plastic voelt stevig aan. Na het opstaren was er al een probleem met verschillende drivers. Geen RGB, een krakend geluid uit de speakers en de Wifi die niet aan ging. Gelukkig is dit ook verholpen nadat alle drivers opnieuw ge´nstalleerd waren.

Met een RGB-toetsenbord is de laptop s’ avonds wel een mooie disco, hoewel de lampjes overdag minder goed zichtbaar zijn. Wit is ook niet echt een wit die ik verwacht had.
Maar de speakers maken dat weer goed. Een mooi geluid dat je ook nog via de driver kan tunen.
Het geluid van de koeling dat de laptop levert is wel een minpunt. Deze is onder zware load erg goed te horen en kan soms storend zijn. De koeling is daarentegen wel te regelen.

De prestaties zijn vergeleken met andere laptop goed. Soms loops onze MSI wat achter op sommige games, maar maakt het ook weer goed in de andere helft. De batterij in deze laptop is voor het gamen geen goede optie omdat deze snel leegloopt. Zonder te gamen kan je er nog wel een uurtje of 3 mee door.

Als laatste de prijs die best hoog is voor menigeen. Met deze specificaties hangt er aan de laptop een behoorlijk prijskaartje. Voor degene die graag naar lan-parties gaan is deze laptop wel een goede optie. Je moet hem dus wel veel gebruiken wil je er deze prijs voor betalen.

Heb jij ook een MSI GE63VR 7RF-005NL (Raider)?

Mooie review, +2 ;)

btw echt hele mooie foto's. heb je die zelf gemaakt?
Dankjewel voor je reactie en beoordeling!
De foto's heb ik inderdaad zelf gemaakt. Na de tip om in de tuin uit te leven, zijn er leuke resultaten uit gekomen. :P