Specificaties Kastmodel met vriezer (A++) - Bekijk alle specificaties

LG Instaview GSX960NEAZ Review

lkkramer 22 oktober 2017, laatste update op 23 oktober 2017, 53 views Hands-on

LG Instaview GSX960NEAZ

Tijdens het oktober testfest werd ik onverwacht uitgenodigd om deze koelkast te testen. Een luxe koelkast, dat zeker.. maar is hij het geld waard?

Pluspunten

• Stil
  • Instaview scherm
  • Design
  • Energie gebruik en besparing
  • Diagnosering bij storingen
  • ijs en water dispenser
  • Pure and fresh technologie
  • Vochtregulatie voor groenten en fruit

Minpunten

• Afmetingen vriesvak
  • Regelmatig vervangen dure filter
  • Door brede deuren moet hij erg uitsteken van de keuken
Tijdens het oktober testfest werd ik uitgenodigd voor een hands-on met de LG Instaview GSX960NEAZ. we kregen hier eerst uitleg over de koelkast en mochten hem daarna gaan testen. Ik woon zelf nog thuis en zou niet weten waar ik hem neer moet zetten... of überhaupt van zou moeten betalen. Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet weet wat precies de doelgroep is van dit product. Maar ik ga alsnog mijn best doen om hem te reviewen.

Design
Het is misschien een koelkast maar dat maakt het design niet minder belangrijk. De instaview koelkast heeft een modern en fraai uiterlijk(ook al is dat mijn smaak natuurlijk). Hij zou denk ik goed passen in elke moderne keuken.

Het instaview paneel past ook goed bij de koelkast. Het geeft een mooi contrast en maakt hem net iets opvallender.

Verder is het paneel deel van wat LG noemt het door-in-door systeem. Dit betekent dat het instaview paneel ook meteen een deur is naar een specifiek compartiment rechtsbovenin de koelkast. Hier zouden dan ook de producten liggen waarvoor de koelkast het meest wordt gebruikt.

Dit is niet alleen handig maar ook energiebesparend(volgens LG). Blijkbaar bespaart het door-in-door systeem wel op tot 40%. Dit omdat niet de hele deur open moet en omdat het speciale compartiment deels afgeschermd is.

Al met al vind ik het design erg mooi en is het klop- en door-in-door systeem ook nog eens erg handig.

Innerlijk
Het innerlijk van deze koelkast is opgesplitst in 2 delen, het vriesdeel en het koeldeel. Het vriesdeel heeft een inhoud van 196 liter en het koel deel heeft een inhoud van 405 liter.

Het vriesdeel is in mijn mening superdun. Het is natuurlijk leuk om te zeggen dat deze een inhoud heeft van 196 liter maar hoe zit dat nou in de praktijk. Als ik me namelijk een gemiddeld gezin probeer voor te stellen bij dagelijks gebruik.. dan zouden hier ook producten in moeten(denk aan pizza's) waarvoor het vriesdeel veel te dun is. Dit zou dus niet echt werken voor gezinnen of studenten die dan voor grotere producten een extra vriezer voor zouden moeten aanschaffen.

Verder moet ik dan wel eerlijk zeggen dat ik weinig heb aan te merken op het koeldeel. Het is ruim genoeg en heeft zelfs een paar innovatieve extraatjes erin zitten(hierover meer bij het volgende kopje). Zoals eerder gezegd heeft het koeldeel ook een inhoud van 405 liter. Meer dan genoeg voor normaal gebruik.

Kortom is deze Amerikaanse koelkast prima gekeken naar het koelgedeelte, maar het vriesgedeelte is denk ik te dun voor dagelijks gebruik.

Leuke extra's
Deze koelkast is natuurlijk niet zomaar een koelkast(maar goed ook gekeken naar de prijs). Het heeft een aantal voordelen vergeleken met normale koelkasten en zelfs andere merken.

Om te beginnen maakt deze koelkast gebruik van de Pure ‘N Fresh filter. Dit is een luchtverfrisser die bedoeld is om te zorgen dat de geur van al die producten die in de koelkast liggen niet overgaat op andere producten. Zodat de koelkast altijd lekker fris blijft ruiken.

Dan even de lades die te zien zijn onderin het koeldeel. Deze maken gebruik van vochtregulatie om ervoor te zorgen dat deingoud langer goed blijft. Er kan zelfs worden aangegeven met een slider of het om groente of fruit gaat. Een ander member van het testpanel gaf ook aan(hij bezit een andere LG koelkast die dit ook heeft) dat dit echt werkte. Wel echt dus een handige feature voor de koelkast!

Dan tot slot het bedieningspaneel en daarbij ook de water en ijs dispenser. Voor de dispenser is wel een aparte wateraansluiting en kalkfilter nodig. Wanneer jij dit niet beschikbaar hebt in je huis is hier wel een alternatief voor, namelijk een waterbak om te plaatsen in het koelgedeelte. Deze zou dan wel handmatig moeten worden bijgevuld maar zou ook werken. In principe zou je hem zelfs kunnen vullen met iets anders dan water(ook al is dit volledig op eigen risico ;) ).

Verder is het bedieningspaneel simpel en overzichtelijk. En voor mensen die bang zijn dat hun kinderen met de knopjes zullen spelen is er ook een lockfunctie, deze zet alle andere knoppen uit. Verder kan je op het paneel aangeven of je water, ijsklontjes of ijsgruis wilt krijgen uit de dispenser. Natuurlijk kun je ook vanaf hier de temperatuur voor beide delen van de koelkast instellen.

Dan tot slot is er ook nog een app! Met de app kun je overal en altijd je koelkast bereiken. Je kan dan op afstand de temperatuur veranderen en zelfs notificaties krijgen wanneer je de deur open hebt laten staan(ook al sta je dan al vast in de file naar je werk). Ook kun je meldingen met foutcodes krijgen via de app, zo weet de monteur meteen wat er aan de hand is en heb je niet het probleem dat hij de onderdelen niet heeft meegenomen.

Al met al is het een koelkast die veel kan. Hij heeft z'n voor en nadelen, voordelen zijn bijvoorbeeld de vele extra's die er in zitten, hij is erg stil, het innovatieve klopsysteem en de energiebesparende functies. Maar er zijn natuurlijk ook nadelen, denk hier aan de prijs, lompheid van de deuren, een smal vriesdeel en het vaak moeten vervangen van de filters. Al met al is dit een hele fraaie koelkast die veel kan maar daar hangt ook een groot prijskaartje aan. Deze koelkast is echt voor mensen die iets meer zoeken dan een 'normale' koelkast... en hier moeten ze dan ook voor betalen.

Heb jij ook een LG Instaview GSX960NEAZ?