Specificaties 27" • 1920x1080 (Full HD) • 60Hz • A-MVA • 4ms - Bekijk alle specificaties

Samsung LC27H800FCU Zwart Review

qmaster312Testpanel 22 oktober 2017, 237 views

Samsung LC27H800FCU Zwart (Testpanel)

De Samsung LC27H800 is een goed afgewerkt product waarbij slechts enkele details beter hadden gekund. Het is een mooi paneel dat in combinatie met zijn verstelbaarheid een goede uitkomst is voor iemand die opzoek is naar een curved monitor in deze pricerange.

Pluspunten

• Beeldkwaliteit
  • Verstelbaarheid
  • Eyerest functie

Minpunten

• Kliksysteem kabelcover
  • Geen ingebouwde speakers
  • Korte USB-C kabel
  • "Moeilijk" uit te zetten

Een paar weken gelden kreeg ik een uitnodiging voor het Tweakers oktober Testfest kickoff event. Op dit event kregen wij een presentatie van meester reviewer Foritain, een rondleiding op het HQ en mocht ik enkele nieuwe producten van LG testen.
Vorige week kreeg ik bericht dat er nog een Samsung monitor beschikbaar was om te reviewen, dit leek mij erg leuk om te doen en daarom hierbij mijn review van de Samsung LC27H800.

Algemene beoordeling
De Samsung LC27H800 is een 27” curved monitor, voornamelijk bedoeld voor zakelijk gebruik. De monitor wordt geleverd in een relatief simpele doos waardoor de doelgroep van zakelijke gebruikers bevestigd wordt.

In de doos vindt men het scherm, de monitorstand, een klep om de kabels achterop de monitor af te werken en ten slotte nog een dosoje met accessoires.
Hoewel op de site van Samsung wordt vermeld dat er alleen een HDMI-kabel wordt geleverd, vond ik in deze doos een HDMI, Displayport en usb-c kabel. Dit was een welkome verassing aangezien dit mij ertoe liet om ook de usb-c functionaliteit van de monitor te kunnen testen door middel van mijn laptop.
De kabels voelen degelijk aan, echter zijn ze niet allemaal even lang. De usb-c kabel is redelijk kort en ik kan niet gebruik maken van de ingebouwde kabelgoot als ik mijn laptop naast het beeldscherm wil kunnen zetten.

De monitor is makkelijk in elkaar te zetten, het is een kwestie van de voet aan de bevestigingspoot te schroeven, hiervoor zijn de volgende twee schroeven aan de onderkant van de voet te vinden. Vervolgens plaatst men het geheel gedraaid op de achterkant van de monitor en kan dit een klein stukje naar links gedraaid worden om de poot vast te klikken.

De bediening van het scherm gaat door middel van een knop achterop, deze switch kan vier kanten op en daarnaast ook ingedrukt worden. De bediening is op deze manier prima, echter is dit ook de aan knop als de monitor uit staat. Dit zorgt er dan ook voor dat als de monitor aan staat en je wilt deze uit zetten, dit alleen mogelijk is door eerst het menu te openen. In dit menu is er een optie om de monitor uit te zetten. Hiervoor zijn dus uiteindelijk drie handelingen nodig om de monitor uit te zetten. Ik had persoonlijk liever gezien dat Samsung een extra aan en uit knop had gemaakt, in plaats van deze in de bediening van het menu te stoppen.

Het gaat hier om dit geval om een curved monitor met een curvature van 1800. Dit was de eerst keer dat ik gebruik kon maken van een curved monitor en ik was dan ook positief verrast, ik kon voor mijn gevoel het hele scherm beter overzien. Ook tijdens normaal werk (in mijn geval programmeren voor mijn studie), vond ik het verrassend prettig om mee te werken.
Featureset
Achterop de monitor zitten een hoop poorten, voor het weergeven van beeld zijn de volgende beschikbaar: HDMI, Usb-c, DisplayPort In en DisplayPort Out. Dit laatste zorgt ervoor dat de monitor ook in een daisychain opstelling gebruikt kan worden. Ook zijn er drie normale usb ingangen en een 3,5mm audio-uit aanwezig op de monitor.

De monitor komt ook met een “eyerest” functie, deze functie verlaagt de helderheid en past de kleuren van het scherm aan door zoveel mogelijk blauw licht te vermijden, waardoor een meer rode kleur ontstaat op de monitor. Dit zorgt ervoor dat je ogen kunnen rusten. In mijn ervaring hielp deze functie inderdaad met het rusten van mijn ogen, zeker ’s avonds vond ik het prettig deze functie aan te zetten. Het scherm kan gedraaid en gekanteld worden, daarnaast is het geheel ook nog in hoogte verstelbaar.

Het scherm heeft geen ingebouwde speakers, enkel een aansluiting voor een hoofdtelefoon. Ik vind dit zelf geen probleem, aangezien ik een audio installatie heb staan en de ingebouwde speakers in monitoren over het algemeen van slechte kwaliteit zijn. Echter zijn er een hoop mensen die deze speakers wel gebruiken, daarom vind ik het jammer dat deze weggelaten zijn.

De monitor heeft ondersteuning voor FreeSync, aangezien ik een Nvidia kaart heb kon ik dit helaas niet testen. De monitor beschikt ook nog over een aantal andere modi, waaronder een eco mode en een game mode, deze modus zorgt ervoor dat de input delay op de monitor zo klein mogelijk is.
Pixeldefecten
Na het scherm uitgebreid onderzocht te hebben heb ik geen pixeldefecten kunnen ontdekken.
Kleurweergave
Omdat het hier om een VA paneel gaat zijn de zwartwaarden heel goed, de kleurechtheid is bij VA panelen vaak wat minder dan bij de IPS varianten. Ik heb geen apparatuur om de kleurechtheid te meten, dus ik kan enkel mijn ervaring geven. Ik was onder de indruk van de kleurweergave en vond de out of de box instellingen voor kleurtemperatuur eigenlijk de beste. Ik heb deze monitor gebruikt om de foto’s van deze review te bewerken en vind dan ook dat de kleurechtheid in orde lijkt te zijn.
Bouwkwaliteit & afwerking
De bouwkwaliteit is erg goed, ondanks dat er veel plastic gebruikt wordt voelt de monitor erg degelijk aan. Er zit weinig beweging in de monitor als deze op een bureau staat. Sommige monitoren hebben nog weleens last van een licht gewiebel tijdens het typen, daar heb ik bij deze monitor niks van gemerkt. Alleen als ik aan mijn bureau ging schudden ontstond er gewiebel in de monitor.

Een van de grootste minpunten is echter wel de manier waarop de kabel klep bevestigd wordt op de achterkant van de monitor, doordat dit met een klikmechanisme gebeurd is het moeilijk deze klep los te maken als hij vast zit. Ik vond dat daar erg veel druk voor nodig was, waardoor je bang bent de klep stuk te maken. Dit gold ook voor de afdekklep van de monitorpoot, deze kon verwijderd worden om de kabels te begeleiden, maar deze was dus ook door middel van plastic clipjes vastgezet.

Contrast & helderheid
De monitor heeft volgens de specificaties een helderheid van 250cd/m en een contrast van 3000:1. Ik heb zoals eerdergenoemd geen apparatuur om dit te meten, echter kan ik wel zeggen dat ik de helderheid hoog genoeg vond om op geen enkel moment last te hebben van lichtinval. De zwartweergave vond ik erg goed en heb ook nauwelijks backlight bleeding kunnen opmerken.

Vormgeving
Ik ben persoonlijk een fan van het design, de voet neemt in principe weinig ruimte in en is strak vormgegeven. Het scherm heeft dunne bezels en omdat het lampje aan de voorkant uit te schakelen is, ziet ook dit gedeelte van de monitor er goed uit.

Ghosting
Ghosting was in principe niet zichtbaar bij normaal gebruik en ook tijdens het gamen had ik er geen last van. Bij het gebruik van de bekende UFO test kon ik wat ghosting waarnemen, maar onder normaal gebruik was het niet merkbaar.
De laagste prijs op het moment van het schrijven van deze review is 385 in de Pricewatch. Curved monitoren voor eenzelfde prijs hebben over het algemeen dezelfde specificaties (27” Full HD VA), echter kan je voor deze prijs ook een Ultra-HD monitor als de Samsung U28E590DS halen, deze is dan echter niet gebogen en biedt ook geen mogelijkheid om de hoogte van het scherm aan te passen. Het is dus aan de koper om te beslissen of de gebogenheid van het scherm de investering waard is.
Zou ik persoonlijk overstappen naar deze monitor? Misschien, ik ben tijdens de testperiode van deze monitor aangenaam verrast. Ook al gaat het in dit geval om een paneel dat “maar” Full-HD is heb ik de afgelopen week erg prettig mijn normale taken kunnen uitvoeren op het scherm. Ook het gamen en kijken van films vond ik erg mooi. Daarnaast heeft de monitor ook een mooi design en de verstelbaarheid van de voet hebben ervoor gezorgd dat ik de monitor perfect kon aanpassen aan mijn wensen. Aan de andere kant heeft de monitor ook enkele nadelen zoals het kliksysteem van de kabelcovers en de manier waarop de monitor uitgezet moet worden. Het is aan de gebruiker om zich af te vragen of de voordelen opwegen tegen de nadelen en voornamelijk of curved belangrijk is.

Dit is mijn eerste uitgebreide review, dus ik kijk erg uit naar jullie feedback!

Heb jij ook een Samsung LC27H800FCU Zwart?

Hele mooie review om mee te beginnen. Als je sommige onderdelen nog iets specifieker omschreven had en wat meer foto's, was je met een +3 binnengekomen. Voorlopig is het een +2. :)
Ah oke, zal kijken of ik wat meer tekst kan toevoegen en misschien ook nog enkele foto's.
Goede review, goede uitleg voor de eerste keer. Iets meer tekst is een goede tip voor de volgende review. Mooie foto's hoewel ik de laatste als ik jou was op een andere plek had gefotografeerd. Veel met schroevendraaiers bezig geweest? :P
Vond het lastig om genoeg licht op de foto's te krijgen dus vandaar de locatie. Ik zie nu die schroevendraaier pas, dat is iets om de volgende keer op te letten.
Haha geen probleem! Van fouten leer je he. ;)