Lenovo ThinkPad 13 20J1003TMH

Specificaties 13,3" • 1920x1080 • 256GB • Intel Core i5 - Bekijk alle specificaties

Lenovo ThinkPad 13 20J1003TMH Review

WeetIkHetNou 22 oktober 2017, laatste update op 22 oktober 2017, 943 views Product gekocht

Lenovo ThinkPad 13 20J1003TMH

Lichte, snel en compact, zonder in te leveren op modulariteit en aansluitopties.

Pluspunten

• Mooi afgewerkt
  • Compact
  • Licht
  • Mooi scherm
  • Fijn toetsenbord

Minpunten

• Levertijd
  • Accuduur zeker geen 9 uur

Na lang zoeken heb ik besloten om deze laptop zelf samen te stellen op de website van Lenovo. Daarmee heb ik de specificaties iets opgekrikt tov deze specifieke laptop (bijv 16 vs 8 GB RAM). Houd hiervoor wel rekening met de levertijd. Ook wordt er gesuggereerd dat je maar 1 jaar garantie krijgt, terwijl dat volgens EU wetgeving minimaal 2 jaar zou moeten zijn. De NL klantenservice heeft mij verzekerd dat ze dat regelen zodra het serienummer bij hen bekend wordt, dit is alleen niet gebeurd en moet ik dus zelf alsnog achteraan.

De Thinkpad 13 is (bijna) een ultrabook, maar wél modulair opgebouwd, waardoor je in de toekomst makkelijker onderdelen kan vervangen zoals de SSD en het werkgeheugen. Ook heb je daardoor gewoon 3x USB3, 1 USB-C, HDMI, 4-in1-kaarlezer en Onelink+ poort.

De prestaties bevallen mij tot zover erg goed, hoewel ik de accuduur behoorlijk vind tegenvallen. Er wordt geschermd met 9 uur accuduur, maar dat zal wel gebaseerd zijn op het basismodel. Ik denk dat ik eerder aan 4-5 uur kom, hoewel ik hem pas kort in bezit heb en natuurlijk nog eea aan instellingen/software aanpassingen aan het doen ben. Verder werk ik altijd via wifi; ik kan me voorstellen dat dat nog iets meer power trekt dan via ethernet.

De behuizing is, zoals je van Lenovo mag verwachten, uitermate stevig. Het scharnier van het scherm gaat ietwat stroef, maar niet vervelend. Verder geeft het rode lampje op de 'i' van Thinkpad, zowel naast de trackpad als achterop het scherm een leuke finishing touch.

Het scherm heeft een enorme kijkhoek en een matte finish, beide zijn wat mij betreft absolute pluspunten. Hoewel een gladde finish vaak wat diepere / scherpere beelden geeft, wil ik deze laptop juist op allerlei plekken kunnen gebruiken en daar is een matte finish vaak beter voor geschikt. Overigens kan je het scherm ook als touch-variant krijgen, dit heb ik bewust niet gedaan omdat ik geen zin heb in alle vingerafdrukken op het scherm en ik de toegevoegde waarde niet zo erken.

Het toetsenbord is een 'klassiek' Thinkpad toetsenbord, dat wil zeggen: stevig, niet te vlak en bruikbare indeling. Waar veel mensen wel aan moeten wennen is de 'Functie' toets helemaal links-onder, waar je normaal CTRL verwacht. Verder zijn de F-toetsen default niet actief (daartoe kun je F-lock aanzetten), waardoor de F-toetsen nu als primaire functie dingen hebben als geluid harder/zachter/mute, beeldhelderheid, microfoon, instellingen, bluethooth etc. Wat mij betreft een zeer goede zet.

Al met al een heel erg fijne laptop. Als je op zoek bent naar een robuuste 13" lichtgewicht laptop, zou deze zeker in het lijstje moeten staan.

Heb jij ook een Lenovo ThinkPad 13 20J1003TMH?

Bedankt voor je review! Ik denk erover om hem ook aan te schaffen, maar ben wat huiverig door deze review.

Mijn vraag is: Heb jij ook last van de fan en backlight bleeding?
Interessante review op Youtube. De fan stoor ik mij absoluut niet aan, en heb ook niet het idee dat het scenario wat hij schetst bij mij het geval is. Wellicht heeft hij de lenovo drivers nog niet geinstalleerd (niet alles is pre-installed). Ik moet wel zeggen dat ik van een 2nd gen i7 af kom, en dat was echt een heethoofd, dus ik vind alles nu al een verademing ;)

Zijn stukje over keyboard noise zwaar vind ik overdreven, ik vind het een prima stil keyboard.

Backlight bleed kan ik niet reproduceren (scherm op min of max helderheid met zwarte desktop background). Als ik er een foto van probeer te maken zie je wel hetzelfde als in zijn filmpje, maar met het blote oog zie ik er niks van.
Oké, daar kan ik wat mee, thanks!
Update: ik heb vanavond eens een beetje op de fan gelet: die doet niet wat hij in zijn review beschrijft, maar moduleert gewoon netjes naar noodzaak. Wel draait hij vrijwel continu

[Reactie gewijzigd door WeetIkHetNou op 27 oktober 2017 22:01]

Mooi, dank voor de update.

Het gaat nu tussen de Thinkpad en deze Asus: pricewatch: Asus ZenBook UX430UA-GV226T

Vergelijking: https://tweakers.net/pric...re/772459;1047801;765659/

Blijft lastig ;)

[Reactie gewijzigd door JackieTreehorn op 27 oktober 2017 22:18]

Dat was ook mijn alternatief, qua specs zo'n beetje gelijk. Ik was alleen niet zo kapot van de behuizing van die Zenbooks. Maar blijft lastig te vergelijken, want die Lenovo 13" staat niet bij de MM bijvoorbeeld ;).

Succes met de keuze!
Update 10-2:

De accuduur lijkt zich te verbeteren naarmate de laadcycles toenemen, ik gok dat de accuduur nu ruim 5 uur is.

Het fan-probleem wat Jackie Treehorn aankaartte blijkt nu wel af en toe op te treden. Wellicht dat dit een issue van een recentere driver is dan toen ik de originele review schreef.

Verder werkt af-en-toe het scrollen met de mousepad niet wanneer de laptop uit sleep-mode komt. Enige remedie is een reboot. Na wat googlen blijkt dit een bekend probleem te zijn bij Lenovo laptops, maar heb ik geen oplossing kunnen vinden. Is een vervelende bug, aan de andere kant duurt een reboot ook maar een paar tellen.
@Yoerib

Ben je nog tevreden over de laptop? Ik denk eraan om een tweedehandse aan te schaffen alleen zit niet te wachten op luidruchtige fans, dat is vooral hetgeen waar ik tegenop zie.

Overige reviews lijken toch prima te zijn.
Zeker nog erg tevreden mee! Ook het fanprobleem is iets beter geworden, maar het blijft een beetje aan-uit control, omdat het laagste rpm-setpoint wat aan de hoge kant is denk ik. Maar de fan staat niet continu op max RPM te cyclen. Ik stoor mezelf er niet aan!
Kun je dat niet aanpassen met een fancontrol software programma.
Wellicht, maar zoals gezegd stoor ik me er niet aan dus heb ik niet geprobeerd.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.