Specificaties 1151 v2 socket • Hexa (6) core @ 3,7GHz-4,7GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core i7-8700K Boxed Review

Timx2 22 oktober 2017, laatste update op 24 oktober 2017, 887 views

Intel Core i7-8700K Boxed (Product gekocht)

Aangezien de i7-8700K een 'unlocked model' is en er al genoeg over deze processor is te vinden; vermeld ik in deze review met name mijn overclock resultaten. In feite draait het bij deze processor hierom. Deze overclock is gericht op 24/7 gebruik.

Pluspunten

• 5000Mhz / -2 AVX offset @ 1.29
  • CineBench R15: 1665 / 215
  • Realbench 2.56: 183.647
  • Time Spy CPU score: 8.621
  • Time Spy Extreme CPU score: 3.837
  • Fire Strike physics score: 20.716

Minpunten

• Delidden / custom loop noodzakelijk voor stevige overclock
  • TIM (14C verschil tussen twee cores...)

• Onderstaande tabellen geven de route weer die ik heb gevolgd tijdens het vinden van een stabiele overclock.
• Handmatig de timings invoeren van het DRAM werkte niet naar behoren. Gek genoeg loste +0.02 Vcore het probleem met XMP op.
• Ring ratio / Uncore blijft -300Mhz lager dan Core Frequency (zelfs met "Ring to Core offset (Down bin)" enabled).
• Alle energiebesparende instellingen in de bios staan op auto (aan).
• De omgevingstemperatuur schommelde tussen de 22C en 25C.
• Op de Noctua NH-D15S is een 2e fan gemonteerd, namelijk de NF-F12 PWM.
• Case: Corsair 400C - 2 x NF-A14 als front intake. 2 x NF-F12 3000 PWM als exhaust (1 top boven CPU block en 1 rear).

Edit: toch besloten om een volledige cyclus van Prime95 26.6 en 29.3 te doorlopen.
Prime95 26.6: 21 hour run (8k - 4096k, run fft in place, 15 minutes) - stabiel (0 WHEA errors). Max temp 87C (ambient 22C).
Prime95 29.3: 6 hour run (8k - 4096k, run fft in place, 15 minutes) - stabiel (163 runs 6 hours, 2 minutes - 400k - 80k: 0 WHEA errors). Max temp: 96C (ambient 22C). Deze heb ik toch maar afgekapt na 6 uur vanwege de toenemende temperaturen. Wellicht dat ik op een koude winterdag deze nog eens aandurf.

In ieder geval durf ik wel te stellen dat deze overclock stabiel is.

Ten slotte wil ik eindigen met het bekende Intel verhaal dat de TIM (nog) niet denderend is. Twee cores haalden uiteindelijk 95C en 96C, terwijl de rest <90C bleef en ene zelfs 82C. Een delid zal toch wederom een verschil maken, maar hier heb ik geen trek in. Die 100 a 200 mhz meer maken het verschil ook niet voor een 24/7 overclock en de hoge temperaturen van Prime95 29.3 zijn ook niet reel vergeleken met de praktijk.

Einde...

Heb jij ook een Intel Core i7-8700K Boxed?

Bedankt, dit was precies waar ik naar op zoek was!

Ik ga hem wel delidden, en hij komt onder een custom loop.
Hopelijk net zulke mooie resultaten als jij.
Fijn om te horen. Doe er je van voordeel mee!
Bedankt voor dit informatieve stuk. Ik was op zoek naar een OC op high-end air zonder delid :)

Had al wel een beetje ingeschat dat 1.3v-1.35v dan wel de max gaat zijn, dat lijkt redelijk te kloppen. Wel goed om te zien dat je de i7 dan ng op 5 Ghz krijgt want dat is natuurlijk het doel!