Acer Aspire 7 A715-71G-76Z5 - Reviews

Specificaties 15,6" • 1920x1080 (Full HD) • 1,256TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire 7 A715-71G-76Z5 Review

Acer Aspire 7 A715-71G-76Z5

Zeer mooi afgewerkt product met zeer goede prestaties complimenten aan Acer

Pluspunten

• IPS-panel
  • Prestaties
  • Opslag
  • Verlicht-toetsenbord
  • Afwerking
  • Bouwkwaliteit
  • Had ik al gezegd de afwerking
  • Wifi-antenne

Minpunten

• Gewicht
  • Een backspace-knop die blijft hangen
  • Accu-duur onder load

Allereerst enorm bedankt Tweakers dat ik mocht deelnemen aan de Oktober Testfest, en dan ook nog is een high-end laptop in één woord ge-wel-dig. Volgens Acer zelf is deze notebook een echte alleskenner, en zelf ben ik een verwend gamer dus dat komt mij goed uit. Zeker naar het zien van de adviesprijs van ¤1249,- (23-10-2017) ben ik heel benieuwt of hij mijn gamershartje gaat overwinnen.

Zijn specificaties liegen hier zeker niet om, een mooie i7-7700HQ die op 2,8Ghz die in turbo modus op 3,8Ghz draait en dat in combinatie met een Nvidia Geforce GTX1050 ben ik er zeker van dat hij mij zeker kan voldoen.

Dus ik heb mijn Steam profiel erop gezet, fraps gedownload en aan de slag gegaan met hedendaagse games die zeker het uiterste vragen van deze machine.

Specificaties

BesturingssysteemWindows 10 Home 64-Bit
ProcessorIntel Core i7-7700HQ 2.8Ghz (3,8Ghz Turbo)
Werkgeheugen16GB DDR-4 (2X8GB)
VideokaartNvidia Geforce GTX 1050 2GB GDDR
Opslag 256GB Intel PCIe SSD + 1000GB HDD
Wlan802.11ac, 802.11b, 802.11g, 802.11n
BluetoothBluetooth 4.0
Scherm type + resolutie IPS Wide-viewing 1920 X 1080 (15,6”)
Accucapaciteit48Wh
Gewicht2,35KG

Aansluitingen/featurelist

2 x USB 2.0
USB 3.0
USB 3.1 (Type-C, G1, 5Gb/s)
Ethernet 1 Gbps
HDMI 2.0 (hoogst)
HDMI, Wireless Display (WiDi)
Cardreader
Verlicht toetsenbord, Vingerafdruk Scanner, Webcam

De vingerafdrukscanner werkt zeer goed, beter dan ik verwacht had. Het aanmelden in Windows gaat sneller met je vinger dan je volledige wachtwoord in te typen (ik kan heel snel typen). De webcam van de laptop is lekker duidelijk en meer dan voldoende voor je gebruikelijke Skype video-gesprekken. Een enorm grote pluspunt vind ik de wifi-antenne die verwerkt zit in de laptop, de 5Ghz-verbinding is enorm snel ik haal 334Mbps met mijn 400Mbps snelheid van Ziggo (technicolor-modem).

Uitpakken

De Acer Aspire 7 A715-71G-76Z5 wordt geleverd in een standaard Acer verpakking (bruine-doos). En wordt eigenlijk vrij standaard , garantie documentatie en quick start guide en uiteraard de laptop zelf, niets speciaals.

Eerste indruk

Na het uitpakken van de laptop heb ik hem een goed bekeken, en man wat een mooie laptop zeg. De adapter daarin tegen moest ik aan wennen wat een groot ding, maar dat moet ook wel met deze krachtpatser. De toetsenbord lay-out en het touch pad zeer netjes afgewerkt, en zeker een grote plus punt. Een zeer mooi afgewerkt product goed gedaan Acer!

Eerste (valse)start

Zo uitgekeken nu het product aanzetten en laat maar eens zien wat hij kan. Direct uit de doos had de laptop geen accu-lading bij zich helemaal leeg. Na hem aan het stroom gehangen te hebben aanzetten dan maar. Een minpuntje maar daar kan de laptop zelf niets aan doen, maar Windows 10 wel, het eeuwige update en instellen van het product. Na mijn gegevens ingevuld te hebben moest ik een update installeren. Jammer genoeg liep deze update niet goed en kreeg ik naar 16 minuten wachten een fout melding, gelukkig kon ik hem uitstellen en onder Windows opnieuw proberen. In zijn geheel ben ik 30 á 40 minuten bezig geweest met instellen en lezen. Windows start lekker snel op dankzij zijn SSD waar het OS op geďnstalleerd is. Nu ben ik gewent dat er enorm veel programma’s voor geďnstalleerd zijn , maar gelukkig is dit niet het geval, naast Norton en de gebruikelijke Acer recovery programma’s is het OS clean.

Beeld en geluid kwaliteit

Het eerste wat uiteraard opvalt aan de laptop is het scherm uiteraard, niet te groot niet te klein het (perfecte-maatje voor mij 15,6”). Een schitterend Full-HD (1920X1080) IPS display, enorm strakke kleuren en een heldere weergaven, zelfs vanaf de zijkanten is het beeldscherm goed te bekijken. Gelukkig beschikt de laptop over een matt scherm en geen glossy waar ik zelf helemaal geen voorstander van ben, heel irritant als je in een belichten ruimte aan het werk bent door de reflectie. Het scherm is heel helder in te stellen en ik vindt persoonlijk de 50 tot 70 procent stand erg prettig. De kleuren ogen erg natuurlijk wat ik zeker een (plus) vindt , wat zeker handig is als je de laptop gebruikt voor foto en video bewerking. Het geluid is zeker een puntje wat ik met jullie wil delen, ik ben iemand die graag naar house achtige muziek luister (veel lage bass). Ik ben tot nu toe nog geen laptop tegen gekomen (zonder externe subwoofer) die de lagen tonen goed kan uiten, maar deze Acer Aspire A715-71G-76Z5 doet dat dus wel. Het geluid voelt warm en goed gevuld, het volume is daarin tegen niet al te hard in te stellen maar voldoende voor op je eigen kamer/kantoor. Prettig is ook dat dankzij de Dolby Audio applicatie verschillende voorkeuren instelbaar zijn waaronder: Muziek/Video/Game etc. De stand die voor mij als voorkeur had was toch wel de Muziek stand.

Ergonomie

Wat betreft de ergonomie van de Acer A715-71G-76Z5 ben is zeer tevreden, deze review heb ik tevens ook getypt op de laptop en dat bevalt me prima. De toetsen zelf zijn niet vlak maar hebben een zachten buiging wat erg fijn voelt aan je vingers tijdens lange sessies. De toetsen zijn de juiste voormaat , vindt ik persoonlijk (gemiddeld grote handen). Een enorme pluspunt aan de toetsen vind ik vooral dat ze verlicht zijn, wat erg handig is wanneer je tot de laten uurtjes geniet van deze machine. Tevens voor ik het vergeet te vermelden, de knoppen hebben geen lange druk (daarmee bedoel ik de afstand van idle naar ingedrukt), wat prettig is wanneer je van plan bent een groot verslag te typen. De metalen afwerking van de laptop geven je een koude ondergrond voor je pols of handpalm.

Bouwkwaliteit

Dit is een alinea waar ik eindeloos over kan praten, de laptop kwam uit zijn (bruine) kist en ik was opslag verliefd. Het betreft een super degelijke, zakelijke laptop, die zeker bij iedereen op tafel goed uit de verf komt. Het mooie geborsteld aluminium design in combinatie met echt aluminium onderdelen geven hem echt een luxe uitstraling, wat zeker gezien de prijs boven verwachting is. Het toetsenbord is enorm stevig zeker iets wat ik niet gewent ben van de gemiddelde laptop, je kunt er flink op los gaan zonder je het gevoel hebt dat alle toetsen tegelijk ingedrukt worden. Het scherm is aan de achterzijde netjes afgewerkt met geborsteld aluminium met een mooie zwarte laag erop. Ook het touche-pad is lekker stevig en geeft een goede feedback bij indrukken. Tenslotte de verlichting achter de toetsen is zeker een groot pluspunt, zeker omdat ik vaak tot in de laten uurtjes door ga met gamen en bewerken van teksten zeer handig. O en voor ik het vergeet, ik heb aan verschillende mensen gevraagd wat ze van het design vonden, en iedereen is enorm te spreken over het strakke design en zijn het niet gewend van Acer.

Prestaties

Over de prestaties kan ik lang en kort over praten, de Nvidia GeForce GTX1050 met 2GB GDDR5 bied voor mij meer dan voldoende prestaties in combinatie met de Inter Core i7. De laptop start enorm snel op binnen 15 seconde zit je op het bureaublad. Ik kan een oneindige lijst maken met resultaten maar dat ga ik niet doen, dan heb ik het over de prestaties in games. De laptop is geschikt voor alle bewerkingen die je wilt uitvoeren zowel foto/video bewerking en het maken van documentaties etc. Ik ben persoonlijk een echte gamer, dus kan het niet laten om toch wat game-benchmarks te vernoemen in mijn review. Helaas beschik ik niet over de meest recente titels in mijn steam-profiel maar de games die ik getest hebben zijn volgens mij toch wel de standaard.

Dirt 4 heb ik gedraaid met alle settings op high en uiteraard de resolutie op 1920 X 1080. De game draait met deze settings enorm goed speelbaar, en blijft continu op 55FPS staan. Onder goed speelbaar versta ik een frame-rate tussen de 40-60 FPS (frames per second).

We blijven in het race-genre, GRID2 een game die ik vandaag de dag nog altijd speel (oldschool) of niet vind het persoonlijk een van de leukste games. GRID2 heb ik gedraaid uiteraard weer op 1920 X 1080 en alle presets op Ultra-settings.

Een game die wat mij betreft niet mag ontbreken in het lijstje is toch wel Max Payne 3 van RockstarGames. De game is uitstekend speelbaar op deze machine, de settings zijn 1920 X 1080 presets op Ultra.

The Evil Within 2 is een van de meest recente games die ik getest heb. De settings wederom 1920 X 1080 en presets op Ultra.

Warmte en geluidsproductie

Tijdens de bovengenoemde benchmarks kon ik gelijk de volgende alinea testen namelijk hoe stil of hoe luid wordt de Acer Aspire A715-71G-76Z5 tijdens full-load (volledige belasting), en wordt het een stofzuiger (veel geluidsproductie). Helaas heb ik geen beschikking over apparatuur die de temperatuur van de laptop kan opmeten en met feiten op tafel kan leggen. Maar het heeft me verrast, de laptop begint na 25 minuten goed warm te worden dit is overigens niet te voelen omdat de metalen afwerking van de laptop vrijwel altijd koel aanvoelt. Maar de ventilator begint dan aan te slaan, en begint uiteraard geluid te maken, maar is het hoorbaar? Het antwoord is ja je hoort het maar is het storend “absoluut niet”! Met het volume op 30-40 hoor ik hem niet tijdens het gamen, en ik kan zonder dat me handpalm warm wordt gewoon het toetsenbord blijven gebruiken. Ook de ondergrond onder de laptop wordt niet warm schatting 30/38graden, en dat is na een lange game-sessie van 4 uur. Conclusie wat betreft deze alinea is dat deze laptop uitermate geschikt is voor langere game-sessies en zeker wanneer je hem gebruikt als een draagbare desktop.

Mobiliteit en accuduur

Dit is een onderdeel dat ik niet voor iedereen kan bepalen, dan heb ik het over het stukje mobiliteit dan he. Persoonlijk vindt ik het gewicht van 2,35kg niet mobiel en zal ik hem niet altijd bij mij dragen, maar het is ook weer niet vervelend om mee te nemen op reis, naar het werk of lan-party. Zolang je de laptop in een rugtas kan meenemen is het totale gewicht (laptop inclusief adapter) goed te dragen. Maar als je iemand bent die graag met de laptop op schoot zit is het na verloop van tijd wel een gewicht dat op je benen rust. De accuduur is voor iedereen het zelfde , bij gemiddeld gebruik gaat hij z’n 2,5 á 3 uur mee dan heb ik het over Youtube filmpje kijken muziek luisteren en lekker internetten. Ga je je echt focussen op tekstverwerken gaat hij z’n 4,5 uur mee (ongeveer een vliegreis van Nederland naar Turkije). Wil je graag tijdens het vliegen een game spelen, dan ben je heel snel uitgespeeld langer dan 60 á 75 minuten gaat hij het niet houden. Al deze tijden zijn getest met volume op 40 , en scherm-helderheid op 60 procent.

Dit het moeilijkste onderdeel van deze gehele review. Persoonlijk zal ik niet gauw in deze prijsklasse een laptop aanschaffen, maar als ik de prijs moet beoordelen over het product wat je ervoor krijgt, dan is hij uitstekend geprijsd. De prestaties die de laptop levert, is elke cent die je uitgeeft dubbel en dwars waard. Het schitterende IPS paneel de mooie afwerking de robuustheid van het product geweldig! Zeker in vergelijking met andere laptops die dezelfde hardware hebben zijn vaker wat duurder, de prijs/kwaliteit verhouding is dus dik in orde.

Algemene beoordeling

Ik heb nu de laptop voor een goede 14 dagen mogen testen van Tweakers & Coolblue, wat ik een enorm leuke ervaring vond. De Acer Aspire is mij enorm goed bevallen en vind het jammer om hem straks weer terug te sturen. Dit verklapt stiekem al mijn beoordeling, want deze laptop is mij enorm goed bevallen, de prestaties in games het schitterende scherm maar dan ook echt het scherm is echt super mooi. De afwerking van het product de luxe uitstraling dit alles zet Acer goed op de kaart. Kortom ben je op zoek naar een echte alleskunner dan ben je bij deze Acer Aspire A715-71G-76Z5 aan het juiste adres.

Heb jij ook een Acer Aspire 7 A715-71G-76Z5?