Specificaties HD-ready DLP-beamer • 180" maximale schermdiameter - Bekijk alle specificaties

Salora DBS350 Review

MrDayOffTestpanel 20 oktober 2017, laatste update op 21 oktober 2017, 170 views Testpanel

Salora DBS350

Een smart beamer verpakt in een mooi formaatje, handig om mee te nemen, maar zeker ook goed in te zetten voor het afspelen van films. De prijs bij introductie is wel vrij pittig. Lees de review om meer over deze beamer te weten te komen.

Pluspunten

• Menu
  • Voor geïnstalleerde apps
  • Aansluitmogelijkheden
  • Prima zwartwaarden
  • Compact en licht
  • Gemaakt van degelijke polycarbonaat

Minpunten

• Geluidproductie
  • Niet alle apps te installeren uit Playstore

Contrast / helderheid Score: 4

SALORA DBS350

Android DLP beamer met interne accu (en Full HD support)
Dit keer heb ik de eer gekregen om een product dat ik via Tweakers.net heb ontvangen te testen, toen ik las dat een beamer mijn kant op zou komen had ik niet verwacht dat het product zo veelzijdig was. Dit apparaat is niet alleen beamer, maar ook een media-device, zeg maar een smart-beamer. Deze review schrijven werd dus niet alleen over de projectie en aansluitingen, maar ook welke connectie en bediening mogelijkheden er zijn. Dus laten we maar snel beginnen.

De verpakking was keurig verpakt in een verzenddoos van Salora zelf, waarin een witte doos van de beamer zat.

In het doosje kwam ik de volgende spullen tegen:
• De beamer
• Afstandbediening incl. de batterijen
• Netsnoer
• Adapter

De verpakking:
Afmetingen: 90 × 226 × 182 mm (H×B×D)
Gewicht: 1,3 Kg

De kabel aan de adapter is ca. 1,5 mtr, en de netsnoer is ook bijna 1,5 mtr, met de adapter erbij kun je dus ca. 3 mtr van het stopcontact vandaan aansluiten. Alhoewel de beamer een ingebouwde accu kan het natuurlijk een keer voorkomen dat je ‘m niet geladen hebt.

Bij het opstarten controleerde ik of er nog een update online aanwezig was, maar de beamer kwam up-to-date uit het doosje.

Wat ik er nog aan miste was een verloopkabel voor de VGA (gezien deze wel aan te sluiten is via een mini-displayport). Alhoewel meeste mensen toch wel een HDMI op hun apparaten hebben zal er ook wel niet direct behoefte voor zijn.

Ondanks dat de beamer aangeeft 3D te ondersteunen en ook op de afstandsbediening een speciale knop voor heeft zat er geen 3D-bril bijgeleverd. Wellicht omdat dit ook niet echt is aangeslagen en de actieve brillen de prijs voor de beamer zou opvoeren. Wat dat betreft lijkt het mij een goede keuze om aan de koper over te laten of hij/zij deze apart nog wil aanschaffen hiervoor.

Vormgeving
De beamer is vrij compact en plat, het past gemakkelijk in een laptop tas bij de laptop. Alhoewel Salora het zelf aanbied als ‘aanwinst voor thuisbioscoop’ lijkt ie mij ook zeer geschikt om als portable beamer in te zetten. Zeker ook omdat er ook een accu in zit waarbij ze claimen dat het ca. 2 uur op kan functioneren.

De beamer heeft verder een vrij strak design met afgeronde hoeken, de bediening voor het vergroten/verkleinen van het beeld aan de zijkant is mooi weggewerkt doordat het verzonken in de behuizing zit. De aansluitingen zijn goed bereikbaar aan de achterzijde.

Afmetingen en gewicht beamer:
Afmetingen: 38x175x145 mm (H×B×D)
Gewicht incl. accu: 620 g

Aansluitingen
De beamer heeft naast de meest gangbare aansluitingen ook de mogelijkheid om een geheugenkaart te plaatsen (de gangbare MicroSD-card, in de beschrijving noemen ze dit TF wat verwarrend kan zijn).

Laden
Toen ik de beamer aansloot op de adapter om ‘m te laden zag ik helaas geen indicatie lampje aan springen. Het is in de uitstand dus niet te zien wanneer de beamer klaar is met laden.

Het is ook mogelijk om de beamer te laden als deze ingeschakeld is, wat overigens automatisch gaat zodra je het netsnoer aansluit.

In de handleiding werd aangegeven dat de beamer twee uur op de accu kan uithouden, maar ik haalde meerder keren er maximaal anderhalf uur uit.

Er zijn diverse technieken voor beamers, de ene techniek is wat duurder dan de ander. De duurdere varianten zijn laser (LCOS of LBS), daar moet je echt flink in de buidel tasten. Onder de betaalbare kom je meestal de LCD of LED techniek. Dan heb je ook nog de DLP, een projectie manier wat is ontwikkeld bij Texas Instruments (ja ze doen meer dan alleen rekenmachines maken), en van deze techniek maakt de beamer gebruik. Ik zal eerst wat over deze techniek vertellen.
DLP (Digital Light Processing)
De DLP maakt gebruik van een DMD (Digital Micromirror Device), dat is een chip waar enorm veel microscopische spiegeltjes bevinden. Elk spiegeltje is één beeldpunt, dus bij deze beamer hebben we het over ruim een miljoen van die spiegeltjes (1280x800), bij Full-HD is dat nog eens het dubbele.
Middels een ronddraaiend kleurenwiel dat in drie segmenten is verdeeld (RGB) valt het licht in de spiegels, waarmee de kleuren afwisselend beschikbaar komen. De kleurenwiel draait enorm hard rond, en de spiegels klappen op het juiste moment om zodat de juiste kleur zal worden getoond. De snelheid bepaald uiteindelijk de helderheid. Met deze techniek kan theoretisch een kleuren spectrum gehaald worden van 16 miljoen kleuren. Ik was niet van plan om ze afzonderlijk te tellen, dus ik neem dit maar aan als waar.
Ik heb al eens eerder een beamer gezien met deze techniek, en daar had ik vaak last van een regenboog effect. Vooral als ik mijn ogen heen en weer over het scherm bewoog. Echter was dit een beamer van een jaar of 10 geleden, dus laten we straks eens kijken of deze techniek verbeterd is bij dit nieuwe model van Salora.
Helderheid
Deze beamer heeft een lichtopbrengst van 1600 lumen, dus het is raadzaam om de kamer voldoende te verduisteren. Bij gewoon daglicht (en dan heb ik het over gewoon gemiddeld Hollands daglicht, dus geen volle zon) heb je toch minimaal 2000 lumen nodig om nog aardig beeld te zien. Uiteraard is bij projectie sowieso hoe donkerder de ruimte des te betere ervaring.
Beeld verhouding en ondersteuning
Met de maximale resolutie van 1280 x 800 is de verhouding iets breder dan 4:3, maar smaller dan 16:9. Salora claimt wel dat de beamer een signaal ondersteund van 1920 x 1080, maar dat wordt dus in de praktijk 1280 x 720 wat men HD-ready noemt. Niet echt heel hoog vandaag de dag gezien we tegenwoordig al discussiëren of 4K niet al scherp genoeg is en 8K misschien niet een overkill is.
Een gemiddelde smartphone heeft al een hogere resolutie dan deze beamer. Zeker als het beeld groot op een muur of scherm geprojecteerd wordt kan die lage resolutie gaan opvallen.

Ik heb de beamer in twee opstellingen getest, één met ideale omstandigheden, en één met wat mindere omstandigheden. Daarnaast per opstelling met en zonder lichtval. Dit om verschillende praktijk situaties na te bootsen waar men mogelijk de beamer voor wil inzetten, ik kan mij voorstellen dat men niet altijd de meest ideale omstandigheden tot z’n beschikking heeft. Kort om, handig om te weten wat de beamer allemaal toe in staat is met deze situaties.

Kleurweergave, contrast en helderheid
Elke opstelling heb ik het beeldformaat op ca. 70” (~178 cm) gezet, uiteraard zal het lichtopbrenst wat afnemen bij groter formaat.
Opstelling 1a
Donkere ruimte met projectiescherm (ideale omstandigheid).

Kleurweergave
De kleur wit vond ik niet altijd echt wit, ene keer vond ik het te blauw en andere keer teveel magenta. Het leek af te wisselen naarmate er andere kleuren in beeld waren. Dit is bij stil staande beelden.
Bij bewegende beelden ervaarde ik dat eigenlijk niet.

Contrast en helderheid
Het contrast was erg goed, de zwartwaarden ervaarde ik ook daadwerkelijk als zwart. De helderheid had voor mij nog wel iets feller gemogen, maar dat is misschien ook wel omdat ik dat van een TV zo gewend ben.

3D weergave
Helaas kon ik deze niet testen, hiervoor heb je een actieve bril voor nodig, en mijn batterijen waren dus leeg. Het omzetten van een 3D beeld werkt wel zonder problemen. Bij het afspelen van video’s die op mijn NAS staan herkende de beamer direct welke setting deze ingesteld moet worden. Echter via de laptop en YouTube moest ik handmatig deze instellen kiezen (bij bijvoorbeeld SBS (Site By Site)). Het over elkaar heen plaatsen verliep goed, jammer dat ik het beeld niet heb kunnen ervaren.

(3D weergave)
Opstelling 1b
Lichtval met projectiescherm (iets minder ideale omstandigheid).
In deze ruimte had ik geen daglicht, dus had ik de verlichting maar aangedaan.

Kleurweergave
De kleuren waren wat faal geworden, dat komt ook met name door het omgevingslicht. Daar is de beamer niet op gemaakt.

Contrast en helderheid
Tevens het contrast verdwijnt doordat de lampen het overbelichten, de helderheid trok het niet voldoende om het beeld opvallend te maken. Het was echter wel te zien, maar daar moet je dan wel moeite voor doen. Bij het dimmen was het beeld al snel beter.

(bij gedimd licht)

3D weergave
Niet kunnen testen, maar naar mijn inschatting zou dit vrij kansloos geweest zijn. Ik zou ook niet kunnen indenken of iemand in deze omstandigheden überhaupt een film zou willen kijken.
Opstelling 2a
Donkere huiskamer op de muur met structuur (niet echt ideaal)

Kleurweergave
Door de muur met structuur merk je dat de helderheid toch wat minder is, en dat de kleuren minder intens zijn. Desondanks is het nog prima te kijken. Voor een presentatie is het zeker acceptabel, een film kijken moet je niet te kritisch zijn om het op deze wijze te gebruiken. Tenslotte is een projectiescherm natuurlijk ook niet voor niets.

Contrast en helderheid
Op een muur gaat het contrast en helderheid ook wat achteruit, maar het viel mij nog reuze mee als de kamer echt goed donker is.

3D weergave
Het effect van de 3D-weergave kon ik niet zien, zowel met een actieve als passieve bril niet. Mogelijk door de structuur in de muur kreeg ik het 3D beeld niet goed scherp te zien.

Opstelling 2b
Huiskamer met daglicht op de muur met structuur (voor als het echt niet anders kan)

Kleurweergave
Het beeld was echt lastig te zien, dit is simpelweg geen optie. De kleuren waren te vaag.

Contrast en helderheid
Uiteraard is het contrast door het overbelichte helderheid van het daglicht bijna weg. Ik zou dus in deze opstelling onbruikbaar.

Hoe dan ook uitgesloten.
Overige praktijkervaring
Geluid (speaker)
Tja, wat kun je verwachten van 2x 2 Watt speakers, het geluid klonk toch nog wel aardig, alhoewel ik absoluut grotere speakers bij zou aanraden. Zeker ook om het geluid van de beamer zelf te overstemmen. Voor een presentatie met af en toe een geluidje is het leuk dat de beamer dat kan laten horen. Voor een film moet je gewoon een lekkere geluidset erbij hebben.
Geluidsproductie
Niet geheel onbelangrijk, hoe hoorbaar is de beamer, deze zijn zover ik weet altijd actief gekoeld. Ik heb geen speciale meet-apparatuur hiervoor dus zet ik een app in om de dB te meten. Op een Samsung S7 Edge meet ik met Sound Analyzer het aantal decibel. Volgens het boekje zou de beamer slechts 25 dB geluid geven, echter weet ik niet bij welke afstand dat dan gemeten is.

0-meting: de app had ik afgesteld in een stille ruimte, waarbij het beetje gedecteerde geluid op 0 had gezet.
Meting 1, Vlak bij de beamer: gemiddeld ca. 54,5 dB
(niet dat iemand zo dicht bij de beamer wil zitten, maar toch).
Meting 2, Redelijk dichtbij (ca. 20 cm): gemiddeld ca. 42 dB
(eigenlijk nog te dichtbij)
Meting 3, mogelijke afstand dat iemand van de beamer zal zitten (ca. 40 cm): 35 dB

Afstandbediening
Bij de beamer is een afstandbediening meegeleverd, deze is niet erg groot maar ligt lekker in de hand. De bediening is vrij eenvoudig en overzichtelijk. Helaas is deze met infrarood uitgevoerd, maar over het algemeen komt het signaal wel aan als je op de projectie richt voor het bedienen ervan.
Draadloze connectie
Als eerst probeerde ik de draadloze mogelijkheden, dit is toch het meest eenvoudigst en prettigst. De aangegeven app ‘HappyCast’ kon ik helaas niet in de Applicatie-stores vinden waarover in de instructies op het scherm gesproken werd, en ook niet als APK ergens op hun site. Ik ben dus van de default mogelijkheden uit gegaan.
Android
Om met een Android verbinding te maken viel niet mee, ik kreeg het niet direct voor elkaar. Wat wel snel lukte was foto’s van m’n telefoon op de beamer tonen, echter niet met de video’s. Gezien mijn ervaringen met dergelijke systemen viel dit mij erg tegen van een nieuw apparaat. Hopelijk komt hier nog verbetering in. Een YouTube video pushen naar de beamer lukte helaas ook niet.
iOS
Opvallend genoeg was er in de handleiding alleen voor een iOS apparaat beschreven hoe je verbinding moet leggen met de beamer. Foto’s en video’s tonen vanuit de Foto’s app ging goed, ook video’s van de iPhone speelde de beamer zonder problemen af, alhoewel het geluid erg zacht was (moest de volume flink opschroeven om wat te horen).
Wederom lukte het mij niet om op deze wijze een YouTube video te casten/pushen. Wel lukte het om middels beeld delen een video af te spelen, zowel de zelf gemaakte als YouTube.

Windows (laptop)
Regelmatig maak ik met mijn laptop op diverse locaties zonder problemen draadloos een verbinding voor het geven van presentaties. Helaas lukte het mij niet om dit ook zo met deze beamer te doen.
Local OS
In het OS is een oude (van de toen nog gratis en reclame-loze versie) ES-File Explorer beschikbaar. Deze werkt super en doet precies wat je van een dergelijke filebrowser mag verwachten. Ik maakte met gemak verbinding met mijn NAS en kon meteen films afspelen. Elke type video die ik aanklikte begon meteen te spelen inclusief geluid. Tevens de 3D video’s werden ondersteund. Voor een Android media speler out-of-the-box is dit goed geregeld.

Met de ondersteuning op apps merk je meteen dat het OS te oud is om Live-TV apps te installeren, zoals Ziggo, Kijk, RTL XL, Netflix die zijn niet te installeren.
Echter Plex is wel installeerbaar, dus het media-deel is vooral geschikt voor eigen media en niet voor aanbieders als Netflix

Bekabelde connectie
Al snel sloot ik een toetsenbord aan om gegevens in te voeren voor de WiFi en account voor Google Play store. Het toetsenbord en de muis werden meteen herkend en kon het zonder problemen gebruiken.
HDMI
Om beeld te krijgen dien je in het menu voor HDMI te kiezen, deze springt niet automatisch om als je bijvoorbeeld een laptop aansluit.
Via de HDMI krijg je goed beeld, ondanks dat de resolutie feitelijk 720p is wordt toch een Full-HD beeld weergegeven. Echter, zodra je een website bezoekt zie je toch dat de letters wat minder goed leesbaar zijn doordat de resolutie geupscaled is. Hier een voorbeeld van een volstrekt willekeurige nieuwssite:

Maar over het algemeen zetten mensen een beamer niet in om als monitor in te zetten. Eerder voor presentaties of films kijken. Misschien ook wel voor gamen, maar daar was ik niet voor in de gelegenheid om te testen.

Dus begon ik maar even een YouTube filmpje op te zetten. De kwaliteit en de diepte die ik zag deed mij verrassen. Ondanks de relatief lage resolutie vond ik het beeld toch scherp ogen, ik had niet door dat het aantal pixels t.o.v. een echte Full-HD TV echt lager was.
Featureset
De smart-functie draaid op een oude Android versie 4.4. Wat betreft de werking is er niets mis mee, alleen begrijp ik die keuze niet gezien voor deze versie al lange tijd geen updates meer uitgebracht worden.
De GUI is wel erg prettig en duidelijk, ik navigeerde met gemak door de keuzes en het reageerde vlot.
De YouTube app werkte geheel volgens verwachting, ik raad dan wel aan om een toetsenbord aan te sluiten, want het typen met de onschreen toetsenbord en de afstandbediening werkt wat onhandig traag.

Dat de oude ES-file explorer erop stond die erg goed en prettig werkt is naar mijn idee een goede zet. Die kon ik direct gebruiken en door mijn NAS heen browsen.

Verder kun je zelf nog eea installeren, echter Android games werken niet altijd optimaal. Voor de gein had ik Mindcraft geïnstalleerd en getest, rondlopen ging prima, maar het opslaan van een map trok het computertje niet echt.
Intellingen
Wat ik nog miste in de instellingen was het recht trekken van het beeld, dus je moet daarom wel de beamer goed recht tegenover de muur of projectiescherm zetten.

Tot slot willen de echte Tweakers natuurlijk ook de specs weten, hieronder alle specifiacties opgenoemd:

Al met al vond ik het kijken van een film toch wel erg prettig met deze beamer, vooral dat ik vrij snel na het aansluiten en Wifi instellen al heel snel een film kon afspelen die op mijn NAS stond. Zonder poespas van drivers oid. Door zijn compacte formaat is deze goed in te zetten voor het geven van presentaties op locatie waar een beamer niet beschikbaar is, wel dient de ruimte voldoende verduisterd te zijn.

De prijs is opzich best pittig, maar dan krijg je wel een beamer die Full-HD ondersteund en geen color-ghosting effect vertoont ondanks de DLP-techiek.

Heb jij ook een Salora DBS350?