Noctua NF-S12B FLX, 120mm Review

Bramji 117 26 januari 2010, laatste update op 6 februari 2010, 2.708 views

Noctua NF-S12B FLX, 120mm

Pluspunten

• 3 Speed Settings
  • U.L.N.A. & L.N.A. zeer stil
  • voldoende airflow
  • Garantie: 6 jaar

Minpunten

• Snelheid alleen te verandere door je bedrading aan te passen
  • eigen ervaring: ruberen pinnetjes werken niet(maar geen last van trillingen met de schroeven)

Geluid (min) Score: 5
Geluid (max) Score: 5
Luchtverplaatsing (min) Score: 5
Luchtverplaatsing (max) Score: 5
Inleiding:
De laatste week had ik de 2 case-fans van mijn behuizing wat hoger gezet, om de onderdelen in mijn computer te koelen, na 2 dagen was ik de herrie die er vanaf kwam helemaal zat.
Tijd voor nieuwe Fans!!

Na lang kijken en vergelijken op tweakers.net ben ik op deze fan gevallen.
Wat mij vooral aantrok van de fan, was de geluidsproductie, en de airflow.

De eerste blik:
Toen ik tevreden thuis kwam met de Noctua NF-S12B FLX, 120mm fanm ging ik meteen aan de slag.
De fan zit goed verpakt, en wordt geheel compleet om te instaleren gelevert.

Inhoud:
-Fan
-Ultra-Low-Noise Adapter(U.L.N.A.)
-Low-Noise Adapter(L.N.A.)
-4 Pins adapter
-4 Schroeven
-4 Rubberen schroeven

Instalatie:
Ik heb de fan in de voorkant van mijn behuizing gemonteert. In het begin heb ik een tijdje moeilijk zitten doen met de rubberen schroeven. Nadat het mij na dik 10 minuten niet gelukt was, om hem zo vast te krijgen in de behuizing, ging ik over op de 4 schroeven. Toen was ik binnen 1 minuut klaar :P

Reslutaten/specificaties:
De fan is op 3 verschillende mannieren aan te sluiten.
-Ultra-Low-Noise Adapter(U.L.N.A.)

Rpm: 1200
Airflow: 100,6 m3/h
Geluid: 18,1 DB

Waarnemingen:
Bij de U.L.N.A. & L.N.A. hoor je de fan niet, wanneer je hem rechtstreeks op je voeding aansluit, hoor je toch wel redelijk, maar nog altijd acceptabel :*)

Samenvatting:
20 Euro voor een fan is veel geld. Maar wanneer je iets meer hebt om uit te geven , zou ik hem zeker kopen. Vooral vanwege zijn variaties in snelheid en zijn airflow/geluid verhouding. Mocht de fan in het zicht komen te staan, dan kan de kleur een probleem zijn. Bij mij zit hij achter een rooster&stoffilter, dus ik zie en hoor hem niet:P
Ik gebruik hem op L.N.A. stand, en ben zeer tevreden.

Foto's van de fan komen er aan. wanneer ik de kast nog een keer open maak en strip, zal ik wat foto's maken.

Voor meer vragen of opmerkingen, laat het even weten.
Deze review is nagekeken door David, Ruben & TIjmen,
mijn dank hiervoor _/-\o_

Heb jij ook een Noctua NF-S12B FLX, 120mm?

@de rubberen schroeven

Die kun je als het goed is gewoon achterin de pc stoppen, dus eerst door je kast heen en dan in de fan, en volgens mij kun je die er gewoon in duwen?
Het makkelijkste is om ze in het gat te leggen, en dan met een kleine tang oid aan het uiteinde trekken, tot de fan er tussen geklemd zit :)
Dat is inderdaad de goede manier, dan ben je zo klaar en zit hij goed vast.
Met 4-pins adapter bedoel je een molex adapter veronderstel ik ?

simpele en mooie review anders.
Je kunt de snelheden toch ook gewoon laten regelen door het moederbord of een fancontroller? Als je genoeg geld hebt voor deze fans dan heb je ook genoeg geld voor een fancy fancontrollertje met een lcd-schermpje in je 5.25" bay.
nee, ik ben er niet in geslaagt om de snelheden aan te passen via mijn moederbord. het stoort mij echter ook niet, want ik vindt het niet nodig om de snelheid constant aan te passen.
goed=goed
dankje:D, ik heb het alleen met mijn vingers geprobeert, maar nu ist ie ook stil, dus ik ga er niks meer aan prutsen
Bedankt:D
ja meneer bramji 117 ik weet wel hoe je ze met die rubber schroeven erin krijgt maarja die maak ik wel ff vast als ik weer is langskom
jah, dat woord zocht ik
dankjewel
Zijn nog maar weinig mensen die de moeite nemen om een review over een fan te maken, alleen al daarom mijn dank!
en 3 punten ;)