Specificaties Rad. HD4770 (750MHz), 512MB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD 4770 512MB GDDR5 PCI-E DVI-I/TVO Review

mrlammers 26 januari 2010, laatste update op 27 januari 2010, 570 views

Sapphire HD 4770 512MB GDDR5 PCI-E DVI-I/TVO

Pluspunten

• prijs/kwaliteit verhouding
  • Ondersteuning en compatibiliteit

Minpunten

• Nauwelijks te overclocken

Drivers en compatibiliteit Score: 5
De HD4770 (RV740) is een hele grappige kaart. Hij whoopt de ass van de GeForce GTS 250 en de 9800GT voor weinig geld.

Dit 826 miljoen transistoren tellende chipwerk is standaard geklokt op 750MHz en het geheugen op 800MHz. Aan boord vinden we 16 ROPs, 32 texture units en 640 shader units. Niet gek. Hiermee heft deze kaart twee keer zoveel rekenpower dan de HD4670, maar net niet genoeg om de TeraFLOPs aan te tikken.

Mijn system; een Phenom II X3 @ 2.6GHz op een Asus M4A78 Pro plank, 4GB geheugen en een WD Caviar SE16 640GB harde schijf, met de hierboven genoemde grafische kaart.
Oh, ja. En we draaien Ubuntu 9.10 x64. ;)

Ondanks dat er geen Linux ondersteuning op de doos genoemd staat doet deze kaart het erg goed.
In de doos vond ik een DVI-naar-VGA adapter, een DVI to HDMI adapter, een ATI CrossFire bridge, een 4-pin molex naar 6-pins PCI-E power adapter, video output adapter, installatie CD en een gebruiksaanwijzing. Op de Cd stonden geen Linux drivers, maar die pluk je gewoon van de site.
Vanaf Catalyst 9.5 is er officiŽle Linux ondersteuning voor deze kaart.
Ondanks dat deze kaart maar 80 Watt trekt, heeft ie een 6-pins PCI-E power connector nodig.

Met de introductie van de RV770 heeft de Catalyst driver grote spongen gemaakt. De HD 4770 is compatible met ATI CrossFire X gebeuren en wordt ook ondersteund door de Linux driver. En dat doe tie heel goed.

Overclocken ging niet fantastisch. De core zit standard op 750MHz en kan worden opgeschroefd naar 830MHz. No problemo. Maar van de geheugenklok moet je afblijven, anders hangt je system.

Conclusie:
Voor iets meer dan 80 euro heeft AMD een kaart op de markt gezet die de strijd aankan met de GeForce 9800GT en de HD 4850 (RV770) kaart, terwijl deze duurder is.
Naast dat de RV740 gewoon goede framerates aflevert, gebruikt ie maar 80 Watt en wordt hij niet echt warm. Ondanks dat niet iedereen hier dezelfde mening over heeft vond ik de kaart erg stil – zelfs tijdens stress-tests.
Eigenlijk is de HD4770 een indrukwekkende kaart die probleemloos werkt onder Linux (met de Catalyst driver). Open source drivers pissen er vaak net naast, of er ontbreekt mode-setting support of 3D acceleratie.

Als je een krap budget hebt, dan is de 4770 zeker het overwegen waard!

Heb jij ook een Sapphire HD 4770 512MB GDDR5 PCI-E DVI-I/TVO?

standaard geklokt op 750GHz en het geheugen op 800GHz

Hoeveel?! ;)

Een beetje een 'simpele'(bij gebrek aan beter woord) review, nietwaar? Er staan zeker wat goede punten in, maar ga er eens rustig voor zitten, en schrijf een wat duidelijker stukje (noem wat framerates, wat is het resultaat van de overclock etc), kijk eventueel in de 'handleiding' die op tweakblogs te vinden is. Je hoeft heus geen heel epistel te schrijven, maar met een beetje meer werk wordt je review vast een stuk beter gewaardeerd :)

Zo schrijf je over goede prestaties t.o.v. die en die, maar ik lees nergens wat die prestaties precies inhouden.

[Reactie gewijzigd door Proto op 26 januari 2010 16:08]

GHz moet natuurlijk MHz zijn. Sorry for the typo.
* Oneensch

Ik heb er zelf ook 1, en die heb ik stabiel lopend op 865MHz core en 1050MHz mem. Dat je dus van de memory clock af moet blijven is misschien bij jouw kaart zo, maar bij de mijne niet ;)
Bij mijn Club3D kan je ook aan het geheugen schroeven. Probleem is alleen welk programma je gebruikt: het GDDR5 geheugen kan zichzelf niet terugklokken, schijnt. Sommige programma's passen alleen de geheugensnelheid bij 3d gebruik aan, waardoor het geheugen daarna gaat terugklokken en dat kan misgaan.
ATI Overdrive doet dit wel goed, daarmee kan je het geheugen gewoon overklokken. Wel onder Win7 32bit :P

Met andere programma's is het mij ook gelukt, maar nu opeens gaat ie moeilijk doen boven de 900mhz.... Weet niet waar het aan ligt. Anders is het een prima overklokker, en kan je de prestaties boven een 4870 krijgen in sommige games!

Wil nog wel even zeggen dat het een geweldige kaart is, hoef je niet bij te twijfelen!
Waarom moet een review perse een 8 pagina tellende overload aan informatie zijn ,
Korte maar krachtig is ook mooi, helmaal op een product wat er al een tijdje is
dat snap ik zelf ook niet, ik heb liever een korte waar alleen in staat wat daadwerkelijk van belang is dan 8 pagina's met gezever waar ik overheen loop te scrollen. Probleem voor deze review is dat er al tig andere reviews zijn te vinden van de hd4770, waarvan er velen beter zijn.

Overigens is dat probleemloos werken onder linux niet vanaf de lancering het geval, toen was het voor mij zelfs onmogelijk om zonder uren klooien uberhaupt beeld te krijgen (was nog onder ubuntu 9.04x64 volgens mij).
verder is de kaart bij mij ook prima over te klokken, maar ik heb de xfx versie met de reference koeler, weet niet in hoeverre dat scheelt qua overklokprestaties.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 26 januari 2010 17:14]

Alle tests die ik (hier) lees zijn gedaan op een Windows machine en de grafische
performance valt of staat vaak met drivers gemaakt voor windows en DirectX. De mijne verschilt daarin.

Als je goed hebt gelezen stond er in de review dat de linux ondersteuning voor deze kaart er pas met Catalyst 9.5 was. Inderdaad: niet vanaf de lancering.

Benchmarks heb ik gedaan met de Phoronix test suite. Als je wilt, kan ik die toevoegen.

Wat de een niet relevant vindt, is voor de ander leuk om te weten. Ik kan hier een hele rits met benchmarks en framerates neergooien, maar daar zitten de meesten niet op te wachten... ik dacht dat een general look meer op z'n plaats was.

Ik vond de tekst niet te lang, zeker geen 8 pagina's, maar slechts een schermpje vol.
Als je je gestoord hebt aan lengte van mijn 'epistel', zal ik het voor je samenvatten:
Op zich is het wel intresant te vertellen waarmee je framerates meet. Daarnaast is het ook wel handig te vertellen welke distributie en versie van linux je gebruikt.
Ik bezit zelf ook een 4770. Deze gebruik ik ook wel vaker onder linux en de performance onder pre 2.6.31 kernels zijn de prestaties minder goed dan bij 2.6.31 (ik heb nog geen 2.6.32 geprobeerd).