Specificaties Kastmodel met vriezer (A++) - Bekijk alle specificaties

LG Instaview GSX960NEAZ Review

Tyleet 25 oktober 2017, 215 views Hands-on

LG Instaview GSX960NEAZ

Ik heb deze koelkast mogen testen tijdens Tweakers Oktober Testfest Kick-off event op het HQ van Tweakers. Ik vindt het zelf een mooie grootte koelkast. Lees de rest van de review om te zien wat ik er nog verder van vindt.

Pluspunten

• Lekker groot
  • Je hoort hem niet aanslaan
  • Minder kou verlies door de Door-in-Door
  • Gadget effect
  • Mooi design

Minpunten

• Niet plat van boven
  • Niet zelf in te delen
  • Kosten voor de filters
Design:

De koelkast wordt uitgevoerd in RVS en ziet er goed uit. Het enige minpuntje aan hoe hij eruit ziet is dat de bovenkant niet plat is. Daar zit de elektronica in verwerkt. Voor de rest ziet de koelkast er lekker strak uit.

Het gebruik:

Het is een Amerikaanse koelkast, en werkt dus zoals alle Amerikaanse varianten, aan een kant zit het vriesvak aan de andere kant het koel gedeelte. Het grappige hieraan is wel dat deze versie niet gewild is in Amerika, dat heeft met de inhoud te maken, deze is net iets te klein voor Amerikaanse begrippen. Hun 10 liter cola flessen passen hier niet in. Maar aangezien wij dat probleem niet hebben in Nederland is deze uitermate geschikt voor Nederland.
Het vries en koel gedeelte kan je apart van elkaar instellen. Het vries gedeelte heeft een inhoud van 196 liter.
In de deur van het vriesgedeelte zit de ijs dispenser. Wat mij heel handig leek, aangezien je nu niet een vak mist, en dat gedeelte miste je toch al, omdat daar de ijsklontjes door heen vallen.
Je kan er ook voor kiezen geen ijs dispenser te gebruiken, dan kan je er nog een extra bak bij kopen die je dan weer daar kan plaatsen zodat je nog een bak hebt om je etenswaren in op te bergen.
Je hebt niet perse een water aansluiting nodig om de ijs dispenser of koud water dispenser te gebruiken.
Je kan een bak erbij kopen die je in het koelgedeelte plaatst die je zelf bijvult met water.
Maar als je besluit deze aan te sluiten op de waterleiding dan moet er nog een filter tussen, en deze behoor je eigenlijk een keer per half jaar te vervangen. En deze kunnen prijzig zijn.
Het vriesgedeelte heeft ook de No Frost functie, dit voorkomt ijsvorming op je bewaarde etenswaren in het vriesgedeelte. Dit betekent ook dat je het vriesvak nooit hoeft te ontdooien.
Het koelgedeelte is 405 liter, en is lekker ruim opgezet. Hier zit de functie Pure N Fresh in, dit haalt de vieze geurtjes uit je koelkast. Dus je zal hier bijna nooit vieze geurtjes krijgen. Deze moet helaas ook na 6 maanden vervangen worden.

Indeling:

De indeling is als volgt, aan de linkerkant van de koelkast is het vriesgedeelte dit bestaat uit 4 schappen en 2 lades in het kast gedeelte en 2 bakken in de deur, waar je dus 3 van kan maken als je de ijs dispenser niet wilt gebruiken.
Aan de rechterkant zit het koelgedeelte. Deze bestaat uit 4 schappen een wijnrek en 3 bakken.
De bakken onderin zijn geschikt voor groenten, en de bovenste van die twee bakken is ook geschikt voor fruit. De luchtvochtigheid van die bovenste bak kan je namelijk aanpassen door een schuifje op te schuiven van groenten naar fruit, waardoor je dus het fruit erin kan plaatsen, en waardoor het ook echt langer houdbaar blijft.
De bak die onder het tweede schap is bestemd voor beleg dat bederfelijk is. En het wijnrek kan je eruit halen zodat je meer hoogte maakt voor het tweede schap.
In de deur van het koelgedeelte zitten 5 bakken in.
Het enige minpuntje van dit alles vindt ik dat je niet de schappen en/of bakken kan verplaatsen. Deze zitten vast op hun plek. Maar aan de andere kant vindt ik wel dat alles goed is ingedeeld.

Gadget effect:

Ja nu komt het, het gedeelte wat voor het gadget gehalte zorgt, waardoor deze koelkast toch een review krijgt op Tweakers, en waardoor deze ook is meegenomen in het Oktober Test Fest.
De deur van het koelgedeelte.

Dit is niet zomaar een deur, nee. Dit is een Instaview Door-In-Door.
En wat houdt dit in, nou gewoon dit.
De instaview betekent dat je op de deur kan kloppen en dat dan de lamp aan gaat binnen en dat je dan meteen kan zien wat je in je koelkast hebt, althans wat je in de 4 van de 5 bakken in de deur hebt staan en wat je misschien ook nog op de eerste 3 schappen hebt staan, en/of in het wijnrek hebt liggen.
Dit kan je zien doordat er gespiegeld glas in de deur zit. Zonder de lamp van binnen is het gewoon een zwart vlak. Maar als je er dus 2x op de deur klopt gaat die lamp aan en kan je door de deur heen kijken.
Dit is het Instaview effect.
Nu dan de Door-In-Door functie, hoe werkt dat.
Nou heel gemakkelijk, aan de voorkant van de deur zit in het midden aan het onderkant van het bovenste gedeelte een hendel. Als je deze hendel dus indrukt naar boven dan gaat de deur in de deur open. En dan kan je zo meteen aan alles wat in die deur zit, dat zijn 4 bakken, en misschien kan je dan ook nog wel iets pakken wat op de eerste 3 schappen ligt, als je het gedeelte in de deur niet zo vol hebt gezet. Deze functie is handig, omdat je in de deur dus de vaakst gebruikte etenswaren kan zetten, zoals drinken, eieren, boter, sausjes, bedenk het maar zelf. En door deze deur in deur heb je dus 41% minder kou verlies dan bij een normale koelkast deur.

Extra spul:

Verder zit er nog een gadget effect aan, en dat is wifi. De koelkast heeft wifi. Je kan een app downloaden op je telefoon waardoor je de temperaturen kan instellen op de koelkast. En er zit een functie op de koelkast die je kan uitlezen op je telefoon zodat je gemakkelijk een diagnose kan laten stellen door het LG service team, omdat je precies kan lezen wat er mis is met de koelkast. En de bedoeling is dat je het dan ook met behulp van het LG service team zelf kan oplossen. Mocht dit niet het geval zijn, dan weet de servicemonteur in ieder geval wel wat hij zeker mee moet nemen om het probleem op te komen lossen.

De koelkast heeft ook iets wat een Inverter Linear Compressor wordt genoemd, dit houdt in dat de koelkast altijd aan staat, je weet wel dat irritante bromgeluid wat je eigen koelkast om de zoveel tijd maakt. Echter, hoor je deze niet, en mocht het nodig zijn dat de koelkast meer moet koelen dan gaat dat geleidelijk aan. Dus je merkt het niet. Niet zoals bij je eigen koelkast, tenminste als je een wat ouder model hebt, en zeker weten niet een van LG hebt. Wanneer je het wel merkt is, als je bijvoorbeeld een feestje hebt, en opeens is iedereen weg. Dan pas zal je het merken, maar we weten allemaal dat je vrienden bijna nooit opeens allemaal weg zijn, er zijn er altijd wel die blijven plakken, en daardoor zal je nooit merken dat de koelkast aan slaat.

Conclusie:

Ik zou deze koelkast zeker weten aanschaffen. We hebben genoeg plek in onze keuken om deze vrijstaande koelkast kwijt te kunnen, de afmetingen zijn namelijk 91,2 X 179 X 73,8.
Ik vind hem ruim, en mooi. En het lijkt mij dat deze sowieso zuiniger is dan die wat wij nu hebben staan. Ja er hangt een prijskaartje aan, maar als je dan bedenkt wat de verdere functies zijn, ja dan snap ik het prijskaartje wel. En het feit dat het toch wel een hebbeding is.
En tijdens het Testfest is de koelkast heel vaak open en dicht gedaan, en inderdaad heb ik hem niet horen aanslaan, dus ik geloof dat ze zeggen dat je het niet snel zal horen.

Heb jij ook een LG Instaview GSX960NEAZ?

Wat goed van je dat je met de beperkte middelen die je had een review hebt geschreven.
Wel krijg ik het gevoel dat ik de verkoper hoor in plaats van jouw eigen observaties, bijv zie je echt een voordeel van een doorzichtige deur en waar zou je het voor gebruiken. En zo'n groentela, is dat de investering waard voor de gemiddelde gebruiker, etc. Ik was zelf ook bij het testfest en heb ook even met de koelkast kunnen spelen. Uiteindelijk blijft het toch een koelkast met een raam voor een hele hoop geld :).
Je hebt gelijk, maar het is gewoon wat ik er wel van vindt. Misschien had ik daar inderdaad meer in moeten gaan op de groenten la. Ik ben echt wel een gadget fan dus ik zou zo'n deur echt wel willen hebben als ik op zoek zou gaan naar een nieuwe koelkast. Mijn man toevallig ook. Wel zou ik wat wachten tot de prijs omlaag gaat. Ik heb inderdaad de koelkast niet kunnen testen zoals ik het zelf zou willen doen. Dus dit is wel mijn conclusie na de korte tijd dat ik er naar heb mogen kijken en mee mocht spelen.
Maar bedankt voor je reactie. Het is wel mijn eerste review, dus ik moet nog heel hard wennen in hoe dingen te omschrijven/opschrijven. Maar als ik in de toekomst nog eens een review maak heb ik er wel weer wat aan.