Tweakers zegt: 8,5

Canon PowerShot G7 X Mark II Zwart - Reviews

Specificaties 20,9MP • Full HD filmen • 4,2x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Canon PowerShot G7 X Mark II Zwart Review

enverlin 19 oktober 2017, laatste update op 19 oktober 2017, 493 views Product gekocht

Canon PowerShot G7 X Mark II Zwart

Fijne compact camera voor de enthousiaste fotograaf die meer controle wil.

Pluspunten

• Compact
  • Goede grip
  • Gewicht
  • Scherm kan kantelen
  • Extra draaiwiel voor EV

Minpunten

• Knoppen hadden meer feedback kunnen geven
  • Geen articulated scherm
  • Geen microfoon input

Uitbreidbaarheid Score: 2
Batterijduur Score: 3
Snelheid en automatiek Score: 3
Ik heb sinds kort ook een Canon G7x mark 2. Ik had wat Olympus FT apparatuur (E-30) maar mede door gewicht en niet praktisch, ging deze steeds minder mee.
Wel nam ik dan mijn oude Powershot S100 mee. Maar het verschil tussen de E-30 en de S100 was wel groot. Gezien FT echt een dood systeem is en er geen brood in te verdienen is, de handel ingeruild tegen de G7xii.

Eerste indruk: qua controls lijkt het veel op de S100, qua formaat een stuk groter. Daar ben ik blij om want de S100 is echt compact (a la sigaretten pakje). Opstarttijd is niet de snelste, maar dat was me E-30 ook niet.
Toestel houdt goed vast, de kleine grip maakt het een fijn handvat.
Controls layout aan de achterzijde is prettig, maar niet schokkend. Ik heb ook gekeken naar de G1x maar die had die wifi button boven de grip op de achterkant. Vreemde plek en tijdens het testen drukte ik hem al onbedoeld in.

Het focussen via touchscreen was voor mij een reden om voor de Canon te gaan. Ik ben lui en wilde graag a la smartphone de focus bepalen, mits het nodig is. Dat bevalt me prima. Het gaat wel eens de mist in, maar niet vaak!
Ook blij met de dedicated exposure ring en zo kan ik de ring bij de lens voor wat anders gebruiken (zoom of aperture). De ring op de voorkant is nu ook in te stellen: met klik of zonder klik.
Met klik is handig voor aperture of iso waardes. Terwijl zonder klik juist handig is voor de zoom.
Met name bij de video mogelijkheid heb je dan geen last van bij geluiden.

Het scherm kan kantelen naar beneden of naar boven. Naar beneden voor als je laag bij de vloer fotografeert en naar boven voor boven je hoofd of zelfs voor selfies. Dat laatste werkt verrassend goed.

De kwaliteit van de camera is erg goed, al heb ik geen concreet vergelijkings materiaal. Ja de E-30 maar dat is toch van een andere orde. In vergelijking met de S100 is de G7X veel beter. Mocht je echt willen vergelijken dan verwijs ik je naar de review van DP review.

De workflow is gemakkelijk. Uiteraard kan je de SD kaart gebruiken maar de camera beschikt ook over WIFI. Daarmee kan het zelf een hotspot worden en je je telefoon of tablet mee laten verbinden. Via de Canon app kan je dan foto's overhalen om vervolgens verder te bewerken. Erg handig.

Heb jij ook een Canon PowerShot G7 X Mark II Zwart?