Tweakers zegt: 8,5

Apple iPhone 8 64GB Grijs Review

havana 19 oktober 2017, laatste update op 23 oktober 2017, 813 views

Apple iPhone 8 64GB Grijs (Product gekocht)

Wielerteam Sky spreekt van "marginal gains" en dat is precies wat de iPhone 8 is ten opzichte van het toestel dat hij in mijn geval vervangt: de iPhone 6. Een prima toestel zonder wow-factor.

Pluspunten

• Camera
  • Geluidskwaliteit
  • Bouwkwaliteit
  • Snelheid
  • Vingerafdrukscan verbeterd

Minpunten

• Geen USB-C
  • Geen mini-jack
  • Geen wow-factor
  • Geen OLED
  • Niet te gebruiken zonder case

Ik kocht de 8 ter vervanging van mijn 6 die na 3 jaar echt wel toe was om met pensioen te gaan. Ik verwachtte en kreeg geen grote update. Het zijn toch vooral kleine verschillen, in feite is de 8 gewoon een 6 met wat betere hardware. Wat zijn de verschillen?

Camera

De camera is duidelijk beter en sneller, de kleuren zijn warmer. In iOS11 heb je ook wat extra foto-features die volgens mij niet werkten op de 6. Of die iets toevoegen is zeer de vraag. Al bij al is de camera wel een forse verbetering, zeker bij weinig licht.

Nieuwe home button

De 8 heeft een nieuwe home button met mechanische feedback. In het begin is dat even wennen, maar uiteindelijk werkt het prima en voelt het robuuster aan dat de oude home button. Een ander voordeel is dat de vingerafdrukscanner beter werkt. Toch is dit geen upgrade die ik niet had willen missen; de oude home button werkte ook perfect maar kon na verloop van tijd wel wat lam worden. Daar zal dit systeem wat minder last van hebben. Een nadeel is wel dat je Siri soms onnodig activeert. Nu heb ik Siri uitstaan maar dit is wel het vermelden waard.

Accuduur

De accuduur is uiteraard wat beter dan mijn 6 van ruim 3 jaar oud maar dat is ook niet zo heel vreemd want het toestel is nieuw. Gevoelsmatig is de accuduur inderdaad wel iets beter, maar het verschil is ook hier niet heel groot.

Geen mini jack

Net als de 7 heeft de 8 geen mini-jack aansluiting meer. Daardoor is de telefoon wat platter dan de 6(S). De geringere dikte is niet iets dat je direct merkt. Het ontbreken van de mini-jack vind ik geen groot probleem, prima in-ears met Lightning-aansluiting worden meegeleverd alsmede een adapter. En anders zijn er genoeg third-party aanbieders.

Glazen achterkant

In veel reviews wordt de glazen achterkant bekritiseerd. Nu wil ik opmerken dat dit geen achteruitgang is t.o.v. de metalen achterkant van zijn voorgangers want die was ook al ENORM glad waardoor je gedwongen werd een hoesje/case te gebruiken. En dat is nu dus niet anders. Gebruik 'm niet zonder omhulsel want je laat 'm zo vallen of hij glijdt zo van de bank. Of dit een nadeel is, is persoonlijk. Ik gebruik sowieso een hoesje om mijn pinpas mee te nemen dus voor mij is geen issue. Wil je een telefoon 'naakt' gebruiken, kies dan een ander model!

Geen USB-C

Het was fijn geweest als Apple eens mee ging doen aan standaarden, en de iPhone 8 was de uitgelezen kans om over te stappen naar USB-C. Mijn nieuwe Macbook heeft ook alleen USB-C aansluitingen, dus Apple kn het wel. Maar ze doen het niet en houden vast aan Lightning. Gemiste kans!

Geluidskwaliteit bellen

Voor velen waarschijnlijk geen criterium, want wie belt er nog veel maar toch het vermelden waard. De geluidskwaliteit bij het bellen is echt stukken beter dan bij de 6. Ik heb het nogmaals getest met de 6 van mijn vrouw en het verschil is echt significant.

Snelheid

De 8 is uiteraard fors sneller dan de 6. Je merkt dit uiteraard met gebruik van de telefoon maar zeker ook bij het browsen. Dat had ik zelf niet verwacht en is dus een onverwachte bonus.

Scherm: geen OLED

Het scherm is niet merkbaar beter dan dat van de 6. Erg jammer, maal enigszins begrijpelijk gezien de X, dat ze OLED niet naar de 8 hebben gebracht. Ik vermoed dat OLED wl naar de 8S zal komen.

Heb jij ook een Apple iPhone 8 64GB Grijs?

Meer advertenties

Hoe zit het met de zijkanten van deze telefoon? Ik heb zelf de iPhone 6S en gebruik deze zonder case (naakt dus). Als ik 'm vast pak, klem ik met mijn vingers juist de zijkanten. Dit voelt bij mijn telefoon niet zo heel glad aan en ik heb 'm dan ook nog niet uit mijn handen laten glijden (al twee jaar in gebruik).
Zijkanten zijn nog van metaal.
@havana De aangegeven minpunten weet je toch voor aankoop ?
@mustisen Ik zou je een Spigen Liquid Armor hoesje aanraden. dat beschermd ook je toestel als ie op de glas kant ligt.