Specificaties 11GB GDDR5X • 2x DP, DVI-D, 2x HDMI - Bekijk alle specificaties

MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Lightning Z Review

jubeth 18 oktober 2017, laatste update op 18 oktober 2017, 249 views

MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Lightning Z (Product gekocht)

Had top of the line GPU nodig die paste bij 40 CPU lanes en superzwaar video-editing/encoding werk, zonder de stilte van een passief gekoelde kaart te missen. Deze kwam daar gewoon het dichtst bij; Hij is superstil te houden, ook bij enorme prestaties, en zr efficient, ondanks zware PSU-eisen.

Pluspunten

• Stroomverbruik efficient bij lage belasting
  • Blijft zr koel bij enorme prestaties
  • Stille ventilatoren

Minpunten

• Zwaar en breed, moet je op voorbereid zijn, zelfs tijdens montage!
  • bijgeleverde zwarte 3-slot backplate is niet conform standaard, zit er een mm naast, dat maakt dat de card scheef vast komt te zitten.
  • LED control (middels Mystic Light app/services) niet stabiel
  • Je verwacht betere tools/control-software voor deze prijs, het is schreeuwerig speelgoed
  • Onduidelijke manual, veel marketing-fluff, weinig concrete info, je moet alle details online uitvinden
  • LiveUpdate werkt alleen in een MSI mainboard
  • BIOS updates derhalve alleen via commandline
  • LEDs niet via jumper uit te schakelen

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Wetend dat veel mensen helemaal blij worden van schreeuwerige verlichting, flashy streepjes en grote branding valt het me enigszins zwaar daar zo negatief over te gaan doen, maar ik vind het nodig die kant hier te laten horen:

Ik koop een videokaart niet om hoe die eruit ziet, maar puur voor zijn output, zijn prestaties, zijn efficientie, snelheid en configurability. Mijn kast gaat dicht nadat alles in orde blijkt, nadat de boel stabiel draait etc.
Voor mij is al die LED- en sticker-onzin die MSI op deze kaart heeft gepleurd dus zinloos geweest, wat ik erg zonde vind. Het lijkt speelgoed voor kleine kinderen, het staat onprofessioneel en past niet bij de rest van de eigenschappen.
Ik was blijer geweest als ze die kaart helemaal zwart hadden gelaten, ergens heel klein MSI en een paar specs stonden, en ze zich hadden gestort op kleine stabiele tools om de fans en voltages mee te controllen.
Het is dan ook jammer en vreemd om uit te vinden dat er (nog steeds) geen chte vervanger bestaat met exact dezelfde waarden en prestaties, maar dan voor mensen die naar hun scherm(en) kijken, niet naar hun PC-case. Dus voor de echte pro gebruikers. Ik heb de specs van de kaart nodig, niet hoe 'ie eruit ziet!

Afgezien daarvan ben ik zr tevreden met hoe MSI de koeling heeft ontworpen. Hoewel de prijsvoering niet rechtvaardigt dat de bestaande MSI software gewoon niet past bij zijn prestaties. Hier hoort iets simpels en duidelijks bij, niet die rare obscure interface van Afterburner en Mystic Light. En dat ik 2 services moet hebben draaien alleen om de LEDs uit te kunnen schakelen bij de start van Windows is natuurlijk waanzinnige overkill. Dat had 1 jumper op de kaart kunnen zijn.
En dat je naar het oordeel van MSI de Gaming App nodig hebt om het ding op 'Silent Mode' te zetten is ook van de zotte, past een beetje in hetzelfde straatje.

Nog een punt van kritiek betreft de nodeloze 3 punts power-toevoer. Dit is technisch volkomen onzin. Iemand die dat veel beter uitlegt dan ik is Buildzoid van Gamers Nexus: https://youtu.be/cMorj-14ddo?t=64
Dat geeft meteen ook mijn grootste kritiek over deze kaart weer:
Heel veel marketing bullshit. Sorry, maar dat is het. Ik vraag me af of ze hier niet de plank helemaal misslaan, als in dat ze zich hebben gericht op een publiek dat nooit dit bedrag neer zal willen tellen voor die net wat hogere prestaties en stillere kaart. MSI moet zich afvragen of ze niet een "Pro" of zakelijke markt willen gaan bedienen, waarvoor ze dan al die extra overhead aan marketing, druk-inkt en verlichting kunnen droppen.

Wat ik ook wat vreemd vind is de verpakking waar je 'm in krijgt. De doos is nagenoeg onbruikbaar nadat de kaart eruit is gehaald. De sluiting is veel te complex en onpraktisch om ooit nog iets zinvols met die stevige doos te kunnen doen, anders dan archieven van iets waar je nooit bij hoeft. Niet echt 'sustainable', zeg maar. Doos bewaren voor als je de kaart weer gaat verkopen? Als ik kijk hoe vaak ik in mijn leven/werk 2e hands videokaarten heb gekocht of verkocht, dan is dat geen punt van waarde op basis waarvan je deze doos zou willen bewaren. Te groot en onhandig.

Tot slot: De kaart, software en drivers zijn stabiel in Windows 7 x64 en Linux, maar niet in Windows 10 (getest in september 2017)! Dat is wel even een punt van aandacht. Zelfs underclocked en op defaults levert 'ie regelmatig bluescreens en crashes op in Windows 10, bij matige belasting. De WHQL Nvidia drivers maken 'm wat stabieler in Win10, maar nog steeds zou ik 'm afraden voor dat OS.

Tot zover. Foto's zijn niet echt meer nodig, gezien de honderden reviews/videos die hier al over te vinden zijn. Ik kan er hooguit een foto van maken om te bewijzen dat ik de kaart echt in gebruik heb en bezit. ;-)

Heb jij ook een MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Lightning Z?