LG Instaview GSX960NEAZ

€ 2.199,-
Specificaties Kastmodel met vriezer (A++, oud label) - Bekijk alle specificaties

LG Instaview GSX960NEAZ Review

branco07 22 oktober 2017, laatste update op 22 oktober 2017, 516 views Hands-on

LG Instaview GSX960NEAZ

Mocht tijdens het Tweakers Oktober TestFest deze amerikaanse koelkast testen tijdens een hands-on. Het is een zuinige koelkast (A++), die erg stil is door de lineare compressor.

Pluspunten

• Koelkast gedeelte is erg groot
  • Robuust gebouwd
  • Hoge kwaliteit
  • 10 jaar garantie op de compressor
  • Geluid (stil)
  • Smart Diagnosis

Minpunten

• Diepvries gedeelte lijkt smal (niet kunnen meten)
  • Vinger afdrukken zijn erg goed te zien
  • Waterfilter (als hij op de waterleiding zit aangesloten)
  • Pure N Fresh filter
  • Breedte vries gedeelte
[img]seWutpQV[/img]

Tijdens het Tweaker Oktober Testfest heb ik de kans gekregen om de LG Instaview GSX960NEAZ te testen tijdens een hands-on review. Ik had geen idee wat me te wachten stond. Eerst dacht ik wat valt er te testen aan een koelkast, maar gelukkig zat ik daarmee verkeerd :).

[img]ezc7YfnW[/img]

We krijgen ongeveer 1 uur om de koelkast uit te proberen en vragen te stellen. Weinig mensen zullen in zo weinig tijd een uitgebreide review kunnen schrijven. Vandaar dat het nu gaat om een hands-on. Dus in het kort, deze hands-on zal vooral gaan om de eerste indrukken en technieken die besproken zijn tijdens de hands-on.

Technieken

De koelkast had tot mijn verbazing erg veel techniek er in zitten. Sommige technieken zijn erg handig, andere technieken zijn meer gimmicks. En deze gimmicks zijn erg vet om te laten zien op bijvoorbeeld op een verjaardag ;).
Inverter Linear Compressor
De koelkast heeft een Inverter Linear Compressor, dit is een mond vol. Maar ik leg het hier onder even uit.

Laten we beginnen met het eerste woord, Inverter. Dit houd in dat hij langzaam
op gang komt. Bij LG staat de compressor overigens altijd zacht aan. Als er gekoeld moet worden dan voert hij de snelheid op tot de gewenste temperatuur is behaald waarna de snelheid weer naar omlaag gaat.
Dit helpt tegen slijtage, energie en temperatuurvariatie in de koelkast.
Slijtage
~85% van de slijtage bij een compressor wordt veroorzaakt bij de opstarten. Omdat hij altijd langzaam aanstaat is heeft hij daar geen last van.
Engergie
32% zuiniger dan een normale compressor. Dit komt omdat hij niet hoeft op te starten. Want tijdens het opstarten van een compressor word de meeste energie verbruikt.

[img]70k8MDBT[/img]

Het tweede woord Linear houd in dat tot tegenstelling van een normale compressor hij maar één wrijvingspunt waar een normale compressor er wel vier(!) heeft. Dit houd in dat er veel minder plekken gevoelig zijn voor slijtage.
Pure N Fresh
De Pure N Fresh filter. Wat valt daar over te zeggen.
Ik denk dat wel allemaal wel eens eten hebben klaar gemaakt waar wat van overblijft en dat de dag erna de hele koelkast er naar stinkt. Of dat iemand weer eens is vergeten de salami goed af te sluiten |:(. Het Pure N Fresh systeem zorgt er voor (door middel van een actief koolstof filter) dat deze geurtjes worden gefilterd zodat je koelkast heerlijk fris ruikt.

[img]PGM00BcX[/img]
FRESHBalancer
De fruit en groenten la heeft een schuifje om te kiezen tussen groenten en fruit.
Bij de fruit stand is er een gat van 15mm zodat er vocht uit kan. Bij de groenten stand is er geen gat. Dit betekend dat al het vocht van de groenten in de la blijft. De bovenkant van de la heeft special patroon (kleine doosjes) waar het vocht in komt zodat ieder stuk groenten/fruit zijn echten vocht weer op zich krijgt.

[img]Ete5u3FY[/img]
Instaview & Door-in-Door
Het Instaview systeem zorgt er voor dat je in de koelkast kan kijken (alleen wat er in de Door-in-Door gedeelte) zit zonder de deur open te doen. Moet er wel bij zeggen dat je soms erg hard moet kloppen voordat het werkt.
De Door-in-Door deur zorgt er voor dat er 41% minder koude lucht de koelkast uit komt. Dit zorgt er weer voor dat het eten langer vers blijft.

Smart Diagnosis
Als de koelkast een storing heeft. Dan kan je LG bellen. LG kan dan via de telefoon uithoren wat er aan de hand is met de koelkast.
Dit is door middel van een luidspreker in de koelkast. Die stuurt tonen door die via de telefoon door LG naar geluisterd kan worden. Hier mee weten ze wat er aan de hand is met de koelkast.

[img]BkW6tUxW[/img]
Foto met dank aan dollemancom (mijn foto was wazig |:( )

Layout

[img]QkHniapW[/img]
Koel gedeelte
Het koel gedeelte is erg groot. Er gaat wel wat ruimte verloren als je de koelkast niet aansluit aan de kraan maar toch water wilt. Dit gedeelte is vrij breed.
Vries gedeelte
Het vries gedeelte daar in tegen is vrij smal. Ik heb het niet gemeten maar betwijfel of een afbak pizza er horizontaal ik gaat passen. Maar doordat hij hoog is, is er meer ruimte dan een normale koelkast.
Ijsmachine
De ijsmachine zit in plaats van bovenin het vriesgedeelte vast aan de bovenkant van de deur. Hierdoor heb je veel meer plek ik je vries gedeelte.
Met de ijsmachine kan je ijsblokjes maken (duh) maar ook crushed ijs en koud water

[img]siTqQNDz[/img]

De App

Met de LG Smart ThinQ app kan je van alles regelen. Je kan de temperatuur instellen maar je kan ook zien wanneer je je filters moet vervangen.
Ook diagnosticeer je de koelkast via de app. Ook krijg je een melding op je telefoon als de deur van de koelkast te lang openstaat.

Om eerlijk te zijn vond ik de prijs van de koelkast vrij veel maar als je ziet wat er aan extra functies en technieken inzit dan vergeef je het ook wel weer een beetje ;). Je hebt wel 10 jaar garantie en ze claimen dat het 20 jaar mee gaat. Maar het Instaview systeem voelt aan als een gimmick dan iets wat echt nuttig is. De Door-in-Door daar in tegen lijkt mijn zeker handig als je even iet te drinken wilt pakken.
Als het budget hebt en je kan hem kwijt in je keuken zal ik er zeker voor gaan.

Heb jij ook een LG Instaview GSX960NEAZ?