Specificaties 14" (1366x768), 500GB - Bekijk alle specificaties

Acer Aspire Timeline 4810TZG-414G50MN Review

pretorian_nl 13 februari 2010, laatste update op 13 februari 2010, 2.461 views

Acer Aspire Timeline 4810TZG-414G50MN

Pluspunten

• formaat (14''),
  • dvd drive,
  • windows 7 64bit,
  • scherm,
  • touchpad (multi)
  • batterijduur

Minpunten

• geen slot loading dvd drive,
  • toetsenbord had beter gemogen,
  • build kwaliteit mag beter

Selectie:
3 dagen geleden (Zaterdag) aangeschaft bij BCC, ik heb verschillende modellen afgewogen voordat ik deze uiteindelijk heb gekocht. Ik heb de Asus UL30 al snel van de lijst afgehaald, niet door zijn specs of de kwaliteit van het systeem maar simpelweg omdat ik die trackpad verschrikkelijk vind. Vervolgens nog even naar de Sony 14'' gekeken, maar ik was niet onder de indruk van het beeldscherm (trackpa en toetsenbord dan weer wel erg goed). Uiteindelijk bleven er 2 opties over, de Dell 13Z en deze Acer. Prijstechnisch zijn beide apparaten redelijk vergelijkbaar en qua specs ook (als je de 13Z met volle opties neemt). Allebei hebben ze een DVD drive en zijn rond de 599 euro. Uiteindelijk heeft het meteen hebben de doorslag gegeven :).

Installatie:
Wat je eigenlijk altijd weet, maar wat wel erg irritant blijft is alle shareware en overbodige software die is ge´nstalleerd. Dit dus eerst allemaal lopen verwijderen en vervolgens mijn eigen programma's ge´nstalleerd. Ga het systeem met name gebruiken voor internet, nzb downloads en zo nu en dan een filmpje als ik op reis ben. Ge´nstalleerde programma's: Firefox, Sabnzb, Filezilla, XBMC, iTunes, Nero, Winrar, Skype en Avast.

Gebruik
Ik heb het systeem nog niet draadloos gebruikt, maar apparaat bevalt prima. Wordt niet warm en is volkomen stil (mijn werklaptop een Thinkpad X61 12’’ maakt meer herrie). Ik zal later ook nog ff wat pics toevoegen, maar het is geen lelijk apparaat (en nee ook geen macbook :Y) )

Voorlopige conclusie
Prima apparaat voor de prijs en meer dan voldoende voor alle standaard applicaties.

Update 13-02-2010

De tegenvallers:
Ja die eerst dan maar he :). Het toetsenbord is niet de fijnste ter wereld. Mijn werklaptop (IBM X61) heeft toch echt een veeeel beter toetsenbord. Toetsen zijn vrij zwaar en zitten zoals eerder gezegd op het toetsenbord.

De build kwaliteit had naar mijn idee ook wel wat beter gemogen. Ik ben gewend mijn laptop met 1 hand op te pakken (ook als die openstaat) en dan voel je bij deze laptop dat de onderkant toch van wat goedkoper materiaal is.

Die stickers... maar ja dat heeft iedere laptop, alleen waarom moeten die dingen zoveel lijmresten achterlaten...

De meevallers:
Laptop inmiddels wat meer gebruikt. Wat me erg bevalt tot nu toe is de multitouch touchpad! Dat is echt super voor een touchpad dan (ben een IBM ding gewend).

Het scherm is ook bijzonder goed en met XBMC erop kan ik heerlijk naar mijn filmpjes en series in HD kijken.

Batterijduur. Zelfs met scherm op vol, gaat de laptop meerdere uren mee.

En voor de mensen met vragen over games, ik denk niet dat deze laptop daar een ster in zou zijn, maar heb zelf geen spellen erop staan, dus kan er ook niks over zeggen.

Heb jij ook een Acer Aspire Timeline 4810TZG-414G50MN?

Ik heb ook zon een onder handen gehad. Mooie laptop, heel geschikt als je niet een gamer/heavy user bent (veel mensen kopen immers laptops met veel te hoge specs voor wat ze willen doen).

Wat ik me wel afvraag: hoe ervaar jij het toetsenbord? Ik vond zelf de toetsen niet lekker aanslaan: de zijn te glad en plastic. Doordat de toetsen 'op' het toetsenbord zitten ipv 'verzonken' (zoals bij macbooks) is te kwaliteitsbeleving iets minder.

Toch voelt hij iha aan als een zeer degelijke laptop, in mijn ervaring.
Ik weet dat de 14 inchers niet bedoeld zijn om zwaar te gamen, daar heb ik immers ook een pc voor. Maar kun je er wel een beetje een spelletje op draaien? Ik doel dan op niet het zwaarste van het zwaarste maar iets zoals WoW, Age of Empires 3 en dat soort spelletjes.
Ik heb deze laptop op het oog, omdat het aan mijn belangrijkste eisen voldoet: redelijk compact, lange accuduur, licht en niet al te duur. Echter ik heb ook nog ÚÚn andere belangrijke (en eigenlijk ook tegenstrijdige) eis: ik wil er wel af en toe een spelletje op kunnen spelen. Echt full-on gamen en Crysis op de hoogste settings hoeft niet, want daar heb ik immers mijn desktop PC voor. Maar af en toe een spelletje zoals World of Warcraft zou ik er toch wel graag op kunnen spelen.

Nu is de videokaart (een HD 4330 geloof ik?) wel redelijk goed, maar ik heb niet zulke goede dingen gelezen over de processor (dat is immers een ultra low voltage processor). Heb jij hier meer informatie over beschikbaar?
als iemand wil dat ik een test draai moet je even aangeven met welk programma :)
Stickers er eerst goed afhalen, daarna honderd keer met je vingers overheen dan krijg je het er wel vanaf. Je moet het wel meteen eraf halen, want doe je dat een maand later en hij is vaak warm geworden dan wordt het stuk lastiger klusje.
Wat is er met je toetsenbord aan de hand? Is hij gewoon vies of is het al versleten? Je spatiebalk bijvoorbeeld is vele malen donkerder dan de rest van je toetsen. Valt het nog schoon te maken of is het permanente schade?
die rare kleur lijkt meer door flits te zijn gekomen, maar er zit wel een klein kleurverschil in, zie updated pic
Stickerrestanten kan je verwijderen met een doekje gedrenkt in benzine :)