Specificaties 17,3" • 3840x2160 (4K) • 1,512TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

MSI GT75VR 7RE(Titan SLI)-039NL Review

PentiumdualcoreTestpanel 23 oktober 2017, laatste update op 26 oktober 2017, 2.627 views

MSI GT75VR 7RE(Titan SLI)-039NL (Testpanel)

Zeer dure laptop(?) met alles erop en eraan. Zoals: een overclockbare i7, 1070 SLI, M2 SSD's in RAID 0, 32GB DDR4 en nog veel meer!

Pluspunten

• Extreem snelle hardware ook vergeleken met huidige gaming desktops.
  • Zeer degelijke bouwkwaliteit. Grotendeels aluminium met kunststof handpalm rust plaats.
  • Alle IO die nodig is (inclusief 10 Gbit LAN).
  • Kleurweergave van het 4K IPS scherm (100% Adobe RGB, G-Sync).
  • Per key instelbaar mechanisch RGB toetsenbord.
  • Goede koeling met overclock ruimte vooral voor de CPU.
  • In iGPU graphics mode ongeveer 3 4 uur accuduur.
  • Drivers en mobiele app.

Minpunten

• Luid tijdens zware applicaties/games.
  • Magere game performance indien de laptop niet verbonden aan de netstroom is.
  • Het gewicht, met adapters, bedraagt bijna 7KG.
  • Maar liefst 2 power adapters, die ook nog eens aan elkaar vast zitten (Titan SLI only).
  • In Nvidia graphics mode ongeveer 60 90 minuten accuduur.
  • Vergeleken met een desktop equivalent is de laptop duur.
  • Norton herinstalleerd zichzelf na het meerdere malen verwijderd te hebben

Voorwoord

Zeven oktober jongstleden was er een bijeenkomst in de Tweakers HQ. In eerste instantie was ik niet uitgenodigd om te komen. 2 dagen voor het event kreeg ik via Tweakers.net een bericht dat er nog plaatsen vrij waren. Nog geen 20 minuten later had ik al gereageerd dat ik er graag bij zou zijn en of er nog producten over waren in het testpanel. In eerste instantie was alleen de game “Middle-Earth: Shadow of War” over. Dit genre games speel ik niet en zou hier dus onmogelijk een goede/informatieve review over kunnen schrijven, dus ik heb nee geantwoord. Toch zou ik graag een product reviewen en heb dus gevraagd of er nog een MSI laptop over was en zoals jullie nu begrijpen was dat het geval. Hiervoor ben ik erg dankbaar en zou ik graag de volgende personen en partijen willen bedanken:

Tweakers voor het testfest op zeven oktober. Alles was super gezellig/geregeld!
Milan Vrouwenvelder voor het beantwoorden van mijn vragen via de mail.
Foritain voor het geven van tips. Zoals eerst foto’s maken en dan pas gaan testen.
MSI voor het uitlenen van de laptop.
Sem van Hoogstraten voor het schieten/bewerken van de professionele foto’s (Op deze foto's kan geklikt worden voor een high-res foto).

Laat ik beginnen met de prijs. Op het moment dat ik de prijs zag, durfde ik hem bijna niet meer te reviewen, de prijs is zelfs zo hoog dat er een keuken of redelijk auto van gekocht kan worden, Namelijk 4.399 euro! Op drie (MSI, Asus en HP) andere modellen na is dit ook (volgens pricewatch) de duurste gaming laptop. Dus Mijn verwachtingen zijn erg hoog omdat je voor de helft van de prijs ook een prima desktop kan maken, die tevens alle games 4K high/ultra setting aankan.

Specificaties

Het is de MSI GT75VR Titan SLI. Dit is de duurste laptop uit de GT75VR line van MSI. Er is nergens op bespaard tijdens het produceren van deze laptop. Alles is van premium kwaliteit. Dus ook de specificaties zijn van niveau.

Even de belangrijkste specificaties op een rijtje:
ComponentProduct
CPUI7-7820HK (overclockbaar)
GPUNvidia Geforce 1070 SLI
Geheugen32GB DDR4
SSDDual M.2 SSD in RAID 0 (totaal 512GB)

Specificaties op de site van MSI:

Er is een sticker op de laptop geplakt met de specificaties.

Vergeleken met een desktop equivalent:
#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung 960 EVO 250GB 125,95 251,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal 3.373,98

Voor een Desktop met dezelfde features betaal je ongeveer 1000 euro minder.

IO aansluitingen

Tegenwoordig is het een trend dat laptops steeds minder IO aansluitingen hebben. Dat is zeker niet het geval bij deze MSI machine.

Rechts heeft de laptop: twee 3.0 USB aansluitingen en een SD kaart lezer. Ook kan er een lock bevestigd worden.

Aan de achterzijde heeft de laptop: een 10Gbit netwerkpoort, mini displayport, thunderbolt 3, HDMI 2.0 (4K@60PS) en een power aansluiting.

Links heeft de laptop: drie 3.0 USB aansluitingen en vier audio jacks (Headphone, Mic, Line-in en Line-out).

Toetsenbord

Het toetsenbord dat MSI levert met deze laptop is god-like, echt fantastisch. Het is een toetsenbord van het merk Steelseries.

Het biedt een mechanisch bord met key key instelbare RGB verlichting. Het typt lekker weg en het maakt een satisfying klikt geluid, zoals je van een mechanisch toetsenbord verwacht.

Dit is een van de vele standaard instellingen. Als een toets is ingedrukt wordt die wit en kleurt het binnen 1 seconde weer terug naar de oorspronkelijke kleur.

Iedere laptop heeft een “fn” toets. Normaal moet er goed gekeken worden met welke toetsen er dat is gedaan kan worden. Dat is nu niet het geval. Als de fn toets is ingedrukt kleuren alle mogelijke toetsen oranje.
Aan de rechterkant van het toetsenbord zit aan de bovenkant de aan-uit knop.

Daaronder zitten nog eens een viertal knoppen.

De eerste schakelt tussen de iGPU en Nvidia GPU’s. Hiervoor moet het systeem opnieuw opgestart worden. De tweede knop is MSI FanBoost. Dit zorgt ervoor dat de fan speeds op de snelst mogelijke snelheid draaien (5000RPM), later in de review meer hierover. De derde knop start XSplit gamecaster op. Met de vierde knop kan er tussen RGB profielen van het toetsenbord geschakeld worden.

Beeldscherm

Ook het scherm is prachtig. Het is een 4K G-Sync paneel. Het biedt volgens MSI ook 100% Adobe RGB kleurweergave. Er is geen meet apparatuur aanwezig dus de beoordeling is op het oog gedaan. Verder heb ik geen screen ghosting opgemerkt of andere ongewenstheden.

Over G-Sync: op de MSI site is niks te vinden over een G-Sync paneel. Volgens Nvidia control panel is het een G-Sync paneel (, waarom staat dit niet in de spec sheet?). Het is een mooie feature die bakken met geld kost.
Via MSI True color kan er voor een monitor profiel gekozen worden. De modi die ik fijn vind zijn Anti-Blue als ik ‘s avonds werk (rustig voor de ogen) en Adobe RGB ,omdat deze instelling super mooie kleuren biedt. Iedere instelling heeft ook nog extra instellingen. Zo kun je bij Anti-Blue instellen hoeveel blauw licht er weggefilterd moet worden.

Power usage & accu

Voor de power usage heb ik een wattage meter gebruikt van het merk Cresta. Omdat de laptop 2 voedingskabels nodig heeft zit er een stekkerdoos tussen.
Er zijn 8 cases getest:
Case 1: Accu 100%, iGPU mode, IDLE. Minimale verbruik.
Case 2: Accu 100%, Nvidia mode, IDLE. Verschil in graphics adapter modi.
Case 3: Accu 100%, Battlefield 1 load. Zware gaming load.
Case 4: Accu 100%, AIDA64(100% load), 100% scherm helderheid. Maximale verbruik.
Case 5: Accu 100%, AIDA64(100% load), CPU 4.4Ghz, GPU 1835Mhz, 100% scherm helderheid. Maximale verbruik met overclock.
Case 6: Accu 50%, AIDA64(100% load), CPU 4.4Ghz, GPU 1835Mhz, 100% scherm helderheid. Maximale benodigde powerbrick vermogen.
Case 7: Accu 0% opgeladen, system uitgeschakeld. Oplaad snelheid.
Case 8: Accu 50% opgeladen, system uitgeschakeld. Oplaad snelheid.

Note 1: Alle testen zijn uitgevoerd met 20% scherm helderheid, stock CPU en GPU snelheden (indien dit niet anders beschreven is).
Note 2: Dit is het gebruik van de laptop plus het verlies van de adapters (Rendement niet bekend).

De power solution die MSI levert bij de laptop is twee keer 19.5V 11.8A adapters (adp-230eb t). Dat is een totaal vermogen van 460 Watt. Dat is dus niks overdreven, zoals getest kan de laptop 405watt gebruiken. Er moet wat extra capaciteit zijn voor het geval dat iemand een IO connectie gebruikt die ook redelijk wat stroom vraagt. De powersolution weegt in totaal met twee euro power kabel twee Kg.

De accu capaciteit is 75Wh. Zoals getest kan de accu maximaal tussen de 42-50 watt (plus adapter verlies, rendement 90%?) accepteren, gemiddelde schatting dat de accu opneemt is (42+50) / 2 x 0.90 = 41.6 watt. 75Wh / 41.6 watt = 1 uur en 48 minuten. In Windows gaf de laptop 2 uur en 05 minuten aan. Dit komt doordat de laatste 10% zeer traag gaat, zo tussen de 10 en 20 watt.

Bij gaming laptops is de accuduur meestal niet zo denderend. Daar heeft MSI een mooie feature voor, er kan namelijk geschakeld worden tussen de videokaarten. Dus in plaats van de onzuinige en krachtige dual 1070 mode kan e rook voor de iGPU (HD 630) gekozen worden, die is minder snel maar stukke zuiniger. Hiervoor moet het systeem opnieuw worden opgestart. Bij de vorige test is gebleken dat dit in idle 14 watt scheelt.

De volgende manier van energie besparen, als netstroom is ontkoppeld, is het overschakelen naar comfort mode in MSI dragon center. Dit houdt in het beperken van de frequenties van de CPU en GPU. De CPU draait maximaal op 1.5Ghz. Een van de twee 1070’s wordt uitgeschakeld, de andere draait rond de 1000Mhz met maximaal 30% power usage (HWmonitor).

Om de accu te testen zijn Er 6 cases getest:
Case 1: 0% scherm helderheid, iGPU mode, idle.
Case 2: 0% scherm helderheid, Nvidia mode, idle.
Case 3: 100% scherm helderheid, Nvidia mode, idle.
Case 4: 0% scherm helderheid, Nvidia mode, AIDA64 load.
Case 5: 100% scherm helderheid, Nvidia mode, AIDA64 load.
Case 6: 100% scherm helderheid, Nvidia mode, AIDA64 load, MSI fanmode aan.

Geluidsproductie & Temperatuur & Dragon Center app

De laptop is bijna zes cm dik en bevat veel koper en aluminium als koeling. Toch is dat niet voldoende om 300-350 watt, op een acceptabel geluidsniveau, af te voeren.

Tijdens de test heeft de laptop “sport” als instelling in MSI Dragon Center gedraaid. De CPU en GPU frequenties zijn dus ook stock (anders indien vermeld).

Als minitorings app is “MSI Dragon Dashboard” gebruikt. De app is te vinden in de googleplay en apple store. In beide stores is de app gratis. Deze app heeft een overzicht van de: fan snelheden, CPU core clock/voltage, GPU core/memory clock, verbindingssnelheden (Wifi/Lan) en de temperaturen van de CPU en GPU. Let wel op, deze app vraagt veel van telefoons (ook in de background), mijn Galaxy Note 4 was binnen 2 uur leeg en erg heet.

Om het geluid te meten is de mobiele app “Sound Meter” gebruikt, deze app meet via mijn telefoon tot maximaal 80 decibel. Of deze app accuraat/goed gekalibreerd is weet ik niet. Toch is de app een goede maatstaaf als iedere test op dezelfde manier gemeten is. Mijn telefoon heeft op de plek van de muis gelegen tijdens de metingen (rechts handig, dus bij de GPU fan). Als test methode heb ik vier senario’s gemaakt:

Idle in Nvidia GPU mode. Note: de spikes in de decibel meter zijn omdat er een printscreen gemaakt moest worden en ik niet stiller kon zijn.

Na 30 minuten Battlefield 1 (4K Ultra). Vanaf dit punt is het geluid al aanwezig en vervelend.

Nog luider, na 15 minuten AIDA64. Na ongeveer een a twee minuten is de maximale temperatuur al bereikt. Dit komt doordat de fans steeds sneller gaan naar mate de temperatuur stijgt. De fan speeds zoals hieronder in de foto weergegeven waren na ongeveer vijf minuten bereikt. Hierna zijn ze beide gestabiliseerd.

En als je dacht dat het niet luider kan heb je het fout. Dit is MSI FanBoost. De RPM van de fans gaan naar 100% (5000RPM). Als fan mode uitgezet wordt, blijft de fanspeed een seconde of 15 hangen op 50% speed. De koel prestaties gaan hierdoor hard vooruit (GPU temperatuur is 16 graden lager dan tijdens de vorige AIDA test) maar dit is nog tien decibel luider dan met een gaming load. De CPU draait tijdens deze test op 4.4Ghz en de GPU op 1835Mhz (+200Mhz via MSI Dragon Center).

NOG LUIDER? Natuurlijk kan dat. De speakers, van merk Dynaudio, horen ook bij geluid productie. De sound installatie is een 2.1 dat houdt in dat er twee speakers zijn en een woofer. Vergeleken met andere laptops kan deze zeer luid. Op 50% (windows sound) kan mijn decibel meter het al niet meer bijhouden (meer dan 80 decibel). Luid betekent natuurlijk niet meteen goed. Toch komt er met wat instellingen redelijk goed geluid uit, zeker voor een laptop. Bij 50% voel je de sub goed als je aan de laptop voelt. Bij 100% trilt de tafel.
Dit zijn de instelling waarmee ik muziek luister. Bij de standaard instellingen is het nogal schel.

Warmtebeelden

Dit kopje was eerst een twijfel geval omdat er op de onderzijde van de laptop een sticker met de tekst “factory seal” aanwezig was. Of te wel het is niet de bedoeling dat de laptop open gemaakt wordt. Toch zou het mooi in de review staan en heb ik dus een mail gestuurd of dit wel zou mogen. Met als antwoord: "Je mag de laptop open maken zo lang deze niet kapot gaat :). Gaat dat lukken denk je?". Je vraagt dit aan een tweaker dus dat gaat zeker lukken :). Het resultaat bevestigd wat ik al dacht en dat is dat de GPU’s via de rechter fan koelen. Dit is goed te zien op de flir beelden. De laptop is omgedraaid zodat het makkelijk is om te bedenken welke zijde het is. Dus links is links, vice versa. Dit is op volgorde van warmte output (1 weinig – 4 veel). De flir camera was maar een dag te lenen en achteraf zie ik dat er een fout gemaakt is, namelijk dat ik geen vaste range heb ingesteld. Dus kijk goed naar de legenda en vergelijk niet met een andere foto. Alle temperaturen zijn in graden Celcius.

1: Fan outlet voor de VRM’s van een GPU. Hier komt meestal koude lucht uit en er is ook geen flir foto van gemaakt. Heat spreader is 45 graden tijdens load.
2: Fan outlet voor de CPU. Heat spreader is 55 graden tijdens load.
3: Fan outlet voor een GPU zonder VRM’s. Deze GPU is meestal rond de 75 graden tijdens AIDA64 load. Heat spreader is 65 graden tijdens load.
4: Fan outlet voor een gehele GPU. Hier is het aluminium oppervlak bij de fan stukke groter en dat is ook zeker nodig. Deze GPU is meestal rond de 85 graden tijdens AIDA64 load. Heat spreader is 75 graden tijdens load.
In dit thermal design zit dus een fout. plaats 1 is niet warm en plaats 4 is onprettig heet. Op plek 4 is ook je muis (rechts handig). Af en toe kan het daar toch wel een beetje te warm worden voor de handjes. Een mogelijke oplossing is de VRM van de andere GPU ook op plek 1 koelen (voor opvolger van de GT75VR). Andere oplossing is links handig worden 8)7. Toch is het een prestatie om zoveel energie af te voeren. Het mooiste aan dit thermal design is, dat de CPU geen last heeft van de GPU's (vice versa) omdat ze van elkaar gescheiden zijn. Dit zorgt ervoor dat tijdens gamen de CPU overclock behouden kan worden.
Voor dit gedeelte moet ik MSI credits geven. Het toetsenbord en de handpalm steun worden niet warmer, al draait de laptop 24 uur op full load. Het blijft altijd rond de 25-30 graden. Dat is de perfecte temperatuur.
De power solution kan er wel wat van en wordt na een half uur stresstesten toch een beetje te warm. Maar goed, grotere adapters is ook geen mogelijkheid.

Performance

Zoals al bekent is, zijn de performance goed. Dat is ook zeker wat je mag verwacht van een gaming laptop met een 4399 euro prijskaartje.

Tijdens de benchmarks hebben alle pc’s een CPU frequentie van 4.0Ghz gehad (op de MSI op accu na). Voor de benchmarks is gekozen voor deze games omdat dezelfde situatie makkelijk/foutloos opnieuw te simuleren is. Hieronder een overzicht van de PC's die zijn gebruikt al vergelijking.

Alle benchmarks zijn in 4K er is hier geen 4K monitor aanwezig, dat heb ik opgelost door mijn monitor via Nvidia control panel te up scalen.

Benchmark 1: Battlefield 4 in de Testrange. Hier is op verschillende locaties gespawnd en een gemiddelde framerate van 30 seconde gemeten.

Vooral in hoge resoluties gaat de MSI laptop hard. Echter wordt de marge steeds kleiner en verliest het zelfs op 1080p van beide test PC’s. Dit komt waarschijnlijk doordat de GPU’s via een PCI 3.0 4x zijn aangesloten, op hogere framerates wordt dit een bottleneck. Beide PC’s hebben de GPU via een 3.0 16x slot verbonden. De laptop op accu was niet in staat de 8K benchmark te draaien en PC 2 had niet voldoende VRAM.

Benchmark 2: Unigine heaven, maximale settings 4K

Benchmark 3: Bioshock Infinite, maximale settings 4K

Benchmark 4: CineBench R15. Singlecore performance zijn super. De i7 7820HK is op 4.4Ghz zelfs sneller dan de hexa core i7 3970X op 4.0Ghz.

Benchmark 5: Userbenchmark. De reden dat de Desktop score zo hoog is heeft met de achterlijke snelle SSD te maken, de SSD score telt hier voor 30% mee (300% dus al 90% voor de desktop score).

Nu alleen benchmarks van de laptop, zonder vegelijkingen.

Intel XTU(Ranking #8)

Zoals eerder gezegd is de SSD van de laptop achterlijk snel. Het zijn twee M.2 modules in RAID 0. De SSD’s worden door een aluminium heatsink gekoeld zodat thermal throttling niet/minder voorkomt.

Het duurt ongeveer 1 minuut en 40 seconde om een 4GB ISO file, via het 5Ghz wi-fi binnen te halen. De router is een TP-link Archer C7. Via een van de TP-link wireless oplossingen (TP-link T6E) heb ik eens 110 MB/s over wifi gehaald. In dit geval is de wi-fi kaart van de laptop de bottleneck, toch is dit al een hele prestatie (320 Mbit/s).

Extreme overclock:

Het leek me gaaf om een laptop quadcore CPU 1000cb (Cinebench score) te zien halen. Dus ben ik aan het rekenen gegaan. Op 4.4Ghz haalde hij 943cb. 4.4 / 943 x 1000 = 4.67Ghz nodig om 1000cb te halen.

Laat ik eerst maar eens 4.65Ghz(4.6 x 101.083) proberen.

Aah, Precies 1000cb op 4.65Ghz!

Daarna heb ik nog een userbenchmark gedraait. Deze test duurt een stuk minder lang voor het CPU gedeelte. Daarom dacht ik vooruit dan, laat ik 4.7Ghz(46 x 102.167) proberen. De bovenste 5% van de i7 7820HK behaalt een score van 96%. Op 4.7Ghz haalt hij maar liefst 113%.

Maximale temperatuur was 87 graden. Nu zit de laptop zowel met thermals als voltage tegen de top. Bij 0.05Volt erbij restart de laptop direct. Bij Intel XTU Op een frequentie hoger dan 4.4Ghz restart de laptop ook.

Ergonomie & Mobiliteit

Na wat uurtjes achter de laptop gegamed te hebben kreeg ik last van mijn schouder. Dit komt doordat het toetsenbord (op ongeveer 5cm hoogte) een stuk hoger is dan die van mijn desktop. Dus ik heb mijn stoel omhoog gezet. Nu voelt het weer een beetje onwennig dat de muis een stuk lager is. Dat is opgelost met een stapel schriften. Na alle hoogteverschillen opgelost te hebben is het een fijne ervaring om op de laptop te werken of te gamen.

De laptop mee op de bank nemen is onverwachts toch best comfortabel. Zeker met Netflix, youtube en tekstverwerken. Jammer genoeg is dat met gamen niet zo. De laptop zuigt aan de onderkant lucht aan waardoor het tussen de benen koud wordt. De GPU’s van de laptop zitten aan de rechterkant waardoor dit bovenbeen richting verbanden toe gaat.

De kunststoffen handpalm ondersteuning is fijn en comfortabel. Zeker als de accu niet volledig opgeladen is omdat je dat statische elektriciteit door de aluminium behuizing loopt.

Het gewicht van de laptop bedraagt 4,7 Kg en de power solution weegt 2,1 Kg. Dat is in totaal 6,8 Kg. Dan te bedenken dat test PC1 (de kast) 11 Kg weegt. Kan de laptop dan nog mobiel genoemt worden?

Mobiliteit is toch wel echt een pijn puntje bij deze laptop (is het nog wel een laptop te noemen). Het is een 17.3” laptop die 58mm hoog is. Dat is echt gigantisch. Hierdoor zal hij niet in een gemiddelde rugzak/laptoptas passen. Als hij zou passen dan is het nog maar de vraag of het fijn is om een laptop die (samen met de powersolution) bijna zeven Kg weegt op de rug te hebben.

Volgende pijnpuntje is de power solution, twee giga adapters! Stel ik neem deze laptop mee naar school dan heb zijn er twee stopcontacten nodig. het klaslokaal heeft per tafel zes stopcontacten en er zitten zes studenten aan een tafel.

Mijn opmerkingen/vragen

Opmerkingen:

De laptop heeft een 10Gbit ethernet poort. Jammer genoeg heb ik die niet kunnen testen ,omdat ik geen tweede device heb met een 10Gbit ethernet poort.

Er zijn geen foto's van de doos gemaakt omdat die al beschadigd was en al flink wat tape omheen zat bij aankomst. De laptop was ook al gebruikt en er zaten al wat vingerafdrukken op.

Zelf zit ik natuurlijk ook met wat vragen, namelijk:

De I7 7820HK heeft 16 PCI lanes met een maximale configuratie van “1x16, 2x8, 1x8+2x4” (Intel ark). Hoe is het dan mogelijk om twee gtx1070’s en twee M2 SSD’s te draaien?

Wat is het rendement van een 19.5V power adapter?

Mocht iemand een fout vinden zowel grammaticaal als technisch of missen jullie iets in de review laat het me weten dan pas ik het aan :).

Fun facts

Deze review is mijn eerste uitgebreide review.

De review is gemaakt op de laptop zelf.

Ik heb Norton drie keer moeten verwijderen tijdens het maken van de review (kost benchmark punten). Het blijft zichzelf installeren

Deze laptop heeft zo’n goede koeling dat het in staat was om met de intel XTU test op rank 8 te komen met een acceptabele 82 graden.

De wattagemeter geeft aan dat de laptop op zijn hoogste punt 465watt gebruikte.

De laptop heeft in totaal 9Kwh gebruikt tijdens het testen (en gamen natuurlijk :) ).

De achterkant van de laptop lijkt op een Lamborghini. Kijk maar: (upcoming)

Ja de MSI GT75VR 7RE Titan SLI is een beest. Bijna alle game op 4K worden zonder moeite op high tot ultra settings gedraait. Dit is te danken aan de 1070 SLI configuratie. De CPU is ook heel snel en kan ver worden overclockt . Zelfs zover dat de performance van een i7 7700k ingehaald wordt(4.4Ghz, niet aanbevolen tijdens gamen). Verder ziet de laptop er super gaaf uit, alles is van premium kwaliteit.
Dit komt met een prijsje. Niet alleen in geld maar ook in gewicht en geluid. De laptop kost 4399 euro, weegt bijna vijf Kg (plus power solution bijna zeven) en produceert aardig wat geluid tijdens het gamen.

Zou ik de laptop zelf kopen?
Nee, want zoveel geld heb ik niet voor een laptop. Stel dat ik het geld zou hebben zou ik niet voor de Titan SLI gaan. De redenen hiervoor zijn dat er 2 power adapters nodig zijn en dat een SLI setup soms uit de maat loopt (SLI desync/stuttering). Zelf zou ik eerder kiezen voor het model met een GTX 1080.

Kan deze laptop mijn desktop vervangen(Test PC1)?
Nou ben ik op een aantal zaken redelijk kritisch geweest en misschien moet ik dat even recht zetten. Deze laptop is echt geweldig en vind het jammer dat hij me weer moet verlaten. Mijn desktop is de afgelopen week bijna niet gebruikt. Simpelweg omdat ik met de laptop op de bank kan gaan zitten en de laptop alles biedt wat mijn desktop ook doet (op het 2e scherm na).

Via de reacties werd gevraagd wat ik zou aanschaffen als ik 4399 euro te besteden heb, en nog geen PC/laptop heb. Of ik dan voor deze laptop of dat ik voor een gaming desktop plus laptop combo zou gaan?
Daar hoef ik niet lang over te denken. Dan zou ik voor de combo gaan met de volgende redenen: Met een bakbeest van 4399 euro durf ik niet over straat laat staan iedere dag 50 Km (enkel) te reizen. De laptop is te groot en kan me zo ook geen tas bedenken met een ruimte voor de laptop die 6 cm breed is. In mijn huidige tas is een 15.6” laptop die 2 cm hoog is al proppen. Nu het antwoord op de vraag: Mijn voorkeur gaat uit naar een PC die ongeveer gelijk is aan mijn huidige PC (Test-PC1), maar dan van deze tijd (i7 8700k, GTX 1080, ect.). Daarnaast zou ik een wat dunnere 15.6” laptop kopen met een GTX 1060 en een 1080p scherm. De PC met twee 1080p plus 15.6” laptop kosten samen ongeveer 3750 euro. Dan blijft er zelfs nog redelijk wat geld over.

Wanneer is deze laptop wel iets voor jou?
Als je veel naar LAN party’s gaat of als je het fijn vindt om thuis een aantal keren te gaan verzitten.

Hierin staan alle high-res foto's.

Heb jij ook een MSI GT75VR 7RE(Titan SLI)-039NL?

Hulde. Wat ruwe kantjes aan de review, maar dat past lekker bij het user review concept plus het feit dat je dit in een korte tijd moest doen. Rijkelijk gevuld met interessante invalshoeken, resultaten en beelden. Awesome :D
Thanks Foritain!
Af en toe lees ik een review van jou en dan denk ik: ziet er netjes uit, mooie plaatjes, een overzichtelijke schrijfwijze ect. Dus ik dacht dat ga ik ook doen. Toch valt dit vies tegen en ik heb er uiteindelijk veel tijd in gestoken. Nou ik zelf een review heb geschreven krijg ik toch meer bewondering voor jouw werk en merk ik hoe leuk/fijn het is om eronder reacties te krijgen. Normaal ben ik wat aan de passieve kant kwa reacties geven, maar ik zal eens vaker op jouw reviews reageren ;)

Om eerlijk te zijn heb ik een review van jou gebruikt om te kijken hoe jij het aangepakt hebt. Natuurlijk alleen als opbouw, de test methodes heb ik allemaal zelf bedacht.

-Edit-
Kijk maar naar mijn Tweakotine die is momenteel 814. Normaal is het tussen de 200 en 300 :+.

[Reactie gewijzigd door Pentiumdualcore op 24 oktober 2017 16:30]

Ben ik het 100% mee eens, heb zelf ook ondervonden dat het doen en schrijven van een review echt veel meer werk is dan je verwacht. Je moet eerst bedenken wat je gaat testen en hoe je het gaat testen, een concept opstellen, dat concept vullen, ondertussen ben je bezig met testen en kom je erachter dat je het anders moet aanpakken, dus terug naar het begin, je concept aanpassen, tussendoor nog foto's maken (kost veel meer tijd dan je denkt), en zo door. Uiteindelijk heb je iets wat gevuld is en dat ga je proofreaden om erachter te komen dat wat je wil niet goed overkomt, reviseren, sommige tests opnieuw doen, foto's sorteren en bewerken, nieuwe foto's of screenshots. Het gaat maar door.

Ik had zoals jou ook grootste plannen, uiteindelijk alleen maar een teardown gedaan maar eigenlijk wilde ik veel meer doen (spectrum analyse, seriele data kwaliteit analyse, rontgenscanner, noem maar op), uiteindelijk kom je er achter dat een deel ten eerste niet haalbaar is in die twee weken maar daarnaast dat je er veel meer tijd in moet investeren dan je dacht om het allemaal goed te doen.

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om veel van de dingen te laten vallen omdat ik er simpelweg geen tijd in wilde investeren. Niet lullig bedoelt maar het is en blijft vrijwilligers werk en als ik die tijd kan gebruiken om een facturen te schrijven heb ik wel geld in het laatje. Daarom vind ik jou aanpak ook bijzonder, jij had zoals ik het plan om iets nieuws, iets anders te doen, maar jij hebt het wel doorgezet.

Hulde.

Trouwens, nou heb ik begrepen dat jij de foto's heb laten doen door iemand met meer ervaring en dan klopt wat @Foritain zei. ;)

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 24 oktober 2017 17:37]

Goede review, wellicht wel een nominatie waard voor nieuwkomer van de maand.
Het feit dat Norton zich gedraagt als spyware (zichzelf steeds installeren), is wel een reden waard om het als minpunt te noteren.

Ga zo door!
Thanks :)
Bij het lezen van deze reactie zie ik een popup van Norton dat het snannen begonnen is 8)7 .
Dus dat is geen gek idee, ik ga het erbij zetten!
Norton Removal Tool al geprobeerd?

Nette review! Vette machine!
Keep up the good work! 8-)

[Reactie gewijzigd door lightemup op 25 oktober 2017 21:51]

Bedankt :)
Nee nog niet geprobeerd. Helaas is de tijd daar nu ook niet meer voor. Het herinstalleerd zich meestal in ongeveer 3 dagen en de laptop wordt waarschijnlijk dit weekend weer opgehaald :'( .
Jammer zeg!

Altijd zwaar om afscheid te nemen :'(
Mijn +3 heb je hoor, ook genomineerd.

Een vraag, op het einde zeg je dat je deze laptop vaker bent gaan gebruiken, zou je dat ook doen als je hem zelf moest (niet kon, maar moest!) betalen? Daarmee bedoel ik, voor die prijs kan je een nette gaming rig en een losse laptop met degelijke specs kopen. Als je het goed aanpakt hou je nog geld over ook.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 23 oktober 2017 21:00]

Thanks :)
Onderaan in de conclusie staat het uitgetypt. Hopelijk heb ik hiermee je vraag beantwoord, zoniet laat maar weten ;).
Erg mooie uitgebreide review.
Wat ik nog mis, is een foto van die dubbele voeding, en hoe groot/zwaar die is.
Lijkt me wel zinvol voor degene die hem toch als laptop ergens mee naar toe wil nemen.
Dankje :)
Oeps vergeten, ik zal het gewicht, de afmetingen en de foto er vanavond bij zetten!

-Edit-
Foto's zijn binnen en ik zal het erbij zetten maar dat wordt 26-10 ;)

[Reactie gewijzigd door Pentiumdualcore op 25 oktober 2017 23:24]

Het staat erin ;)
Ik heb het gewicht van de powersolution echt onderschat. Het weegt ruim 2 Kg :O..
Super review! Mooi en volledig. Ik ben je nieuwe fan. ;)
+3, Wat een goede review zeg! :> Ik vond het soms wat minder overzichtelijk, maar het blijft een fantastische review! :)
danku danku :)
Ja ik weet het, mijn zinsbouw is niet op en top. Heb je een specifiek stukje dat echt niet te volgen is dan ga ik dat herschrijven ;).
Mooie review!
(maar wat een lelijk apparaat :X )
Thanks :)
Ik vind het juist een hele nette laptop en iedere keer dat ik de laptop zie ben ik een onder de indruk :9~ .