Edifier G4 Zwart

Specificaties Bedraad met USB - Bekijk alle specificaties

Edifier G4 Zwart Review

RikB95 16 oktober 2017, laatste update op 16 oktober 2017, 215 views

Edifier G4 Zwart

Al met al een zeer prettige headset, die zeker goed is voor lange gamingsessies, maar ook voldoet voor andere gebruiksdoeleinden, zoals het luisteren van muziek.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Mooi design
  • Ledverlichting
  • Hoog draagcomfort
  • Ingebouwde 7.1 geluidskaart
  • Driversoftware werkt goed

Minpunten

• Overbodige "vibrate"-functie

Opnamekwaliteit Score: 5
Features Score: 4

EDIFIER G4 ZWART/ROOD

DE HEADSET

Edifier, sinds 1996 aanwezig op de markt voor audio-enthousiasten, heeft een nieuwe headset uitgebracht, de G4 genaamd. Deze in het oog springende, met led versierde headset, is verkrijgbaar in drie verschillende kleurenversies: Zwart/Groen, Wit/Blauw, en de door mij geteste versie, Zwart/Rood.

HET DESIGN

Over smaak valt natuurlijk niet te twisten, maar persoonlijk bevalt me het ontwerp van de Edifier G4 mij wel. Het is stilistisch duidelijk een headset die gericht is op gamers, met rode ledverlichting aan de buitenzijde van de oorschelpen en op de microfoon. Hiermee volgt ook Edifier de recente “led-trend”.

Wat verder opvalt is het toch wel relatief strakke design van de G4. Zeker, de rode kleur van het kussentje op de hoofdsteun en aan de binnenkant van de oorschelp schreeuwen “gamer”, maar verder is het strak zwart, afgewisseld tussen glanzend en mat kunststof.

De headset voelt stevig aan en de algemene bouwkwaliteit is daarmee dan ook dik in orde. Het aanpassen van de lengte van de headset gaat ook makkelijk, maar stroef genoeg om ervoor te zorgen dat hij niet makkelijk verschuift wanneer deze op je hoofd staat.

Het materiaalgebruik is niet bijzonder, een groot deel van de koptelefoon is gemaakt van kunststoffen zoals plastic en kunstleer, maar de buitenkanten van de oorschelpen zijn gedicht met een metalen rastertje waar de rode ledstrip achter geplaatst is.

Qua “look and feel” een headset die overduidelijk voor gaming bedoeld is, maar toch een luxe uitstraling heeft, zeker in zijn prijssegment.

DRAAGCOMFORT

De Edifier heeft voldoende grote oorschelpen, waardoor deze mooi volledig over de oren vallen. De headset is vrij licht en zelfs bij langere gamingsessies was ik bijna vergeten dat deze op mijn hoofd stond. Een puntje van kritiek is echter wel dat, mocht je de headset per ongeluk een “tik” geven, deze een vrij lange “natrilling” heeft. Dat hoeft uiteraard geen probleem te zijn, maar het valt wel op.

FUNCTIONALITEIT

De G4 heeft een ingebouwde geluidskaart, welke 7.1 stereogeluid ondersteunt. Deze werkt zeer doeltreffend en in een wat verouderde game zoals Battlefield 3 is te merken dat deze zijn werk zeer goed doet. Voor mij, als muziekliefhebber is het echter ook belangrijk hoe deze headset zich houdt bij het afspelen van muziek. Daar kan ik erg kort over zijn: dat doet ‘ie echt heel goed. Getest met meerdere muzieksoorten, van trance tot metal, en de geluiden die deze headset voortbrengt coveren vrijwel het gehele spectrum.

De microfoon kan in en uit de headset geschoven worden, zoals we al eerder gezien hebben van andere merken. Dit maakt het dat de headset zeer prettig meegenomen kan worden zonder dat je bang hoeft te zijn je microfoon kwijt te raken. Verder is de opnamekwaliteit van de microfoon dik in orde en de produceert een zeer heldere geluidskwaliteit.

De controller dan. Ik zal eerlijk zijn, voor mij doet hij goedkoop en overbodig aan. De controller heeft vier functies:
- Uit/Aanknop Gehele Headset
- Volumewiel
- Uit/Aanknop Microfoon
- “Vibrate”

De meeste van deze functies spreken wel voor zich lijkt me, alleen de “vibrate” functie wil ik nog even toelichten; deze functie lijkt ervoor te zorgen dat de headset vibreert tegelijk met lage tonen in de geluidsoutput. Persoonlijk vind ik het een grappige functie, maar meer dan dat is het ook niet. Ik kan me namelijk niet voorstellen wat deze functie voor praktisch nut zou hebben, maar dat is een subjectief iets uiteraard.

SOFTWARE

De driversoftware, waardoor de headset gaat werken, wordt automatisch geïnstalleerd op het moment dat je de G4 aansluit. De echte personalisatiesoftware daarentegen, dien je zelf te installeren via de website van Edifier.
De software doet wat outdated aan, maar werkt wel zoals bedoeld, met grappige functies zoals een stemvervormer en allerlei instellingen voor surround sound geluid en ook het aanbrengen van veranderingen in deze instellingen.
Edifier heeft met de software duidelijk gekozen voor functie over vorm, en voor mij is dat ook prima.

CONCLUSIE

De Edifier G4 Zwart/Rood is een erg fijne headset die zeker qua design en draagcomfort meedoet met de grote namen in zijn segment. De geluidskwaliteit is erg goed en de microfoon produceert kraakhelder geluid. De controller doet wat plastic aan, maar is in functie prima uitgevoerd. De software vervult zijn doel uitstekend en biedt voldoende personalisatiemogelijkheden.

Heb jij ook een Edifier G4 Zwart?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.