Honeywell EvoHome Basis Beveiligingspakket Review

jvwou123 16 oktober 2017, 413 views

Honeywell EvoHome Basis Beveiligingspakket

Via de coolblue winactie verkregen, en dus ook maar hier op tweakers een review. Uiteindelijk doet het apparaat wat het doen moet, maar totaal niet tweakbaar

Pluspunten

• Als je de handleiding leest werkt het simpel
  • Stabiel

Minpunten

• Totaal gesloten systeem
  • De Honeywell app
  • Je kunt maar op 1 plek ingelogd zijn

Kwaliteit Score: 4
Spannend.. Mijn eerste review...

Via de Coolblue review en win actie heb ik een Honeywell alarm systeem gekregen. Deze moet daarom dus ook goed aan de tand gevoeld worden.
Honeywell is een multinational uit de Verenigde Staten die onder andere elektronische controlesystemen en automatiseringssystemen produceert. Voor meer informatie over Honeywell verwijs ik je door naar bijvoorbeeld Wikipedia.
Het alarm systeem bestaat uit een gateway, die verbonden is aan het internet, en 2 sensoren, en een afstandbediening. De set sensoren bestaat uit een bewegingsmelder en een deur/raam sensor.

Specificaties

De opvallendste eigenschappen:
  • 868 mhz
  • bereik van een 1km op open veld...

Uitpakken

In de vrij grote, maar best mooie doos zit alles verpakt De doos is van stevig karton, en zoals bij de meeste producten veel verpakking materiaal zoals zakjes, plastic bescherm laagje en zo.

Installatie

Als echte ICT'er weiger je natuurlijk de handleiding te lezen, en al helemaal als er staat dat de installatie simpel is. Dat de installatie simpel is.. dat klopt, maar dan moet je wel exact de handleiding volgen.
Zoals gewoonlijk was ik te haastig, en had het plan om de sensoren op te hangen, en dan op het werk in de pauze even alles te koppelen... Helaas dat gaat dus niet.
De handleiding is er niet direct duidelijk in, maar het idee is dat je eerst de gateway aansluit op het modem, daarna ga je in de browser naar het beheer paneel van Honeywell, daar maak je een account aan (met al je gegevens), vervolgens staat er op de onderkant van de gateway een koppel code, die vul je op het web paneel in. Daarna kom je in een scherm waarbij je de sensoren kunt koppelen:
Alleen als je dit scherm bent, mag je de spanning op de sensoren zetten, anders worden ze niet herkend. Toen ik dat eenmaal doorhad was de installatie zo gedaan.

App

De installatie van de app is zo gedaan. De app werkt in de zo verre goed dat hij netjes laat zien dat de gateway verbinding heeft, en dat de sensoren het goed doen. Maar wat ik een behoorlijke minpunt vind is dat er geen push notificaties in het systeem zitten. Als er in gebroken wordt (of je loopt zelf naar binnen zonder het alarm uit zetten) krijg je een email. Je kunt ook een sms laten sturen, maar die heb ik nog niet getest.
Wat ik ook jammer vind is dat als je op de website bent ingelogd dat je dan niet meer met de app bij het alarm kunt. Dus laat je lekker thuis een browser open staan met het web portal, vergeet het dan maar dat je je alarm nog uit kan zetten.

Praktijk

Het systeem lijkt tot nu toe te werken zoals het moet. Er zit geen sirene bij, is wel los te koop. Zonder sirene is het een systeem dat ik in de praktijk niet ga gebruiken. Ik heb hem 2 keer aangehad tot nu toe, en het lijkt te werken zoals het hoort

Het systeem werkt zoals je zou verwachten, behalve dat er niet echt een snelle notificatie binnenkomt. Wat ik ook jammer vind is dat het hele systeem een blackbox is. Ik zou graag de sensoren gekoppeld hebben aan bijvoorbeeld domoticz zodat je de bewegingssensor ook kan gebruiken om het licht aan te zetten.

Heb jij ook een Honeywell EvoHome Basis Beveiligingspakket?