Specificaties 4,6" • 1280x720 (HD) • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia XZ1 Compact Zwart Review

jmachielsTestpanel 16 oktober 2017, laatste update op 19 oktober 2017, 378 views

Sony Xperia XZ1 Compact Zwart (Testpanel)

De Sony Xperia XZ1 Compact is een degelijke telefoon in het topsegment. Waarbij de meeste telefoons tegenwoordig erg groot zijn, is deze telefoon heerlijk compact, snel en met een goede camera. In mijn ogen blijft de prijs absurd hoog, maar vergeleken met andere telefoons relatief goed geprijsd.

Pluspunten

• Compacte telefoon
  • Snel
  • Goed scherm
  • Nieuwste Android

Minpunten

• Relatief zwaar
  • Geen stock Android
  • Veel dubbele apps

Introductie

Begin oktober kreeg ik van Tweakers een mailtje dat ik was geselecteerd voor het Tweakers Testpanel om de Sony Xperia XZ1 te testen. Ik heb nu de Sony Xperia Z2 al een paar jaar en was erg benieuwd naar deze telefoon. Ik gebruik een smartphone onder het motto "zo lang hij nog werkt is hij nog niet aan vervanging toe". Deze review is dan ook niet bedoeld voor de die hard smartphone fan, maar voor de "gewone" gebruiker die gewoon een goede telefoon zoekt.

Unboxing

De XZ1 wordt geleverd in een strakke rechthoekige doos. Wat direct opvalt is dat de telefoon kleiner is dan mijn huidige smartphone. Dat is goed nieuws, ik vind mijn smartphone vaak te groot omdat hij niet goed in mijn broekzak past.

Er worden de volgende dingen meegeleverd:
  • De smartphone zelf
  • USB-lader
  • USB-C kabel
  • In-ear headphones

Algemene beoordeling

Wat als eerste opvalt bij het opstarten is dat het scherm ongelooflijk helder. Wel is het een stuk kleiner, ik moet moeite doen om mijn accountgegevens op te geven via het toetsenbordje.
Bij het opstarten komt als eerste een wizard tevoorschijn, waarin gevraagd wordt in te loggen met je Google-account, wat gegevens in te voeren en je vingerafdruk vast te leggen. Dit gaat soepel en met duidelijke uitleg. De smartphone kwam met Android 8.0.0.

Featureset

Design

Het design van de smartphone vind ik niet heel spannend, maar wel mooi en functioneel. Het scherm loopt aan de linker- en rechterkant tot aan de zijkant. Aan de bovenzijde is de camera aan de voorzijde geplaatst met de luidspreker. Onderin zit de microfoon.
Aan de linker zijkant zit het klepje voor de nano simkaart en een micro SD-kaartje. Als je aan het klepje trekt komen de houdertjes tevoorschijn. Dit voelt erg kwetsbaar, maar zal je natuurlijk niet vaak hoeven te openen.
Aan de rechter zijkant zit een knop voor de camera, de aan-uitknop, tevens vingerafdrukscanner, en een volumeknop.
Aan de bovenkant zit een 3,5mm geluidsaansluiting.
Op de achterkant zit nog een camera met 19 megapixels.

Het materiaal van de telefoon voelt prettig aan, de telefoon ligt daardoor lekker in de hand. Het is wat ruw, waardoor je veel grip hebt op de telefoon.

Bouwkwaliteit en afwerking

De telefoon voelt door het relatief hoge gewicht (142 gram) degelijk aan. Mijn Xperia Z2 is vrij glad en laat ik wel eens bijna uit mijn handen glijden. Dat zie ik me bij deze telefoon niet zo snel overkomen. Gelukkig maar, want ik kan me voorstellen dat een goedgemikte val het scherm niet ten goede zal komen. Mijn Xperia Z2 heeft ook vrij scherpe randen, dit snijdt soms wat in mijn hand. Bij de XZ1 compact zijn de randen mooi afgerond aan de zijkanten, waardoor de telefoon soepel en prettig in de hand ligt.

Scherm

Het scherm is een 4,6" IPS-scherm, 1280x720 en 319dpi. Het is vergeleken met mijn huidige telefoon enorm veel scherper en helderder. De kijkhoeken zijn perfect, vanuit elke hoek is het beeld zonder kleurverandering goed te zien. De kleuren worden wel wat fletser vanuit een grote hoek, maar niet hinderlijk.

Gebruiksgemak

De smartphone draait op Android 8.0 met Sony's eigen skin. De telefoon draait vloeiend, ik heb bij geen enkele handeling een hapering kunnen ontdekken. Ten opzichte van stock Android maakt Sony's skin de telefoon wel onoverzichtelijker, er zijn nu voor dezelfde functies meerdere apps, zo is er Google's eigen Play Muziek, maar ook Sony's Muziek app. Ik vind dit overbodig en zelfs hinderlijk, omdat de apps grotendeels hetzelfde kunnen maar wel ruimte innemen.

De vingerafdrukscanner vind ik de grootste vooruitgang. Ik vind het altijd hinderlijk om een wachtwoord in te moeten voeren. Bij de XZ1 kan ik met mijn duim de aan-uitknop indrukken en de telefoon direct unlocken. Ook komen er steeds meer apps die de scanner kunnen gebruiken waaronder internetbankeren. Ik werk graag met keepass, en lukte het me niet de app keepass2android met vingerafdruk in te laten loggen.

Benchmarks

ANTUTU: 155864
Geekbench4: 7911, CPU single-core 1831, multi-core 6462
Androbench:

Bereik

Omdat ik geen nanosimkaart beschikbaar heb, heb ik het bereik van 4g en bellen niet kunnen testen. Ik heb met wifi geen last gehad van geen bereik in huis.

Accuduur

De Sony Xperia XZ1 heeft een accu met 2700 mAh. Mijns inziens valt dit wat tegen. Mijn Z2 heeft een accu met 3200 mAh, waarbij ik er net 2 dagen uit kan persen. Ik ben geen fanatieke smartphonegebruiker, ik vind het belangrijk dat ik zeker 2 dagen uit één batterij kan halen. In standby modus geeft de batterij aan dat er zo'n 6 dagen standby-tijd is. Na het maken van een aantal foto's zijn er nog 4 dagen over. Ik heb de telefoon niet gebruikt om uitgebreid te browsen op het web of Youtube-filmpjes, hierbij zal de batterij sneller leeglopen.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

De telefoon loopt enorm stabiel, ik heb op geen enkel moment een hapering kunnen ontdekken. Eerlijk gezegd verwacht ik ook dat een telefoon anno 2017 zonder haperingen moet kunnen draaien. Ik heb ook geen last gehad van een vastlopende telefoon of apps. Alles draait soepel en reageert erg snel.

Beeldkwaliteit/opname

De hoofdcamera is 19 megapixels. De frontcamera is 8 megapixels. Vergeleken met mijn huidige telefoon zijn de foto's van de XZ1 Compact super scherp en ben ik als DSLR-bezitter zeer te spreken over de kwaliteit van de foto's. Omdat een foto meer zegt dan woorden hieronder een aantal foto's.

Geluid

Goed punt is er dat een 3.5mm headphone jack aan de bovenkant zit. Dat is tegenwoordig helaas niet meer standaard. Ik sluit graag mijn smartphone aan in de auto en kan dit waarderen.

Er komt indrukwekkend geluid uit speakers, in stereo. Voor smartphonespeakers is er een goede bass. Hogere geluiden klinken ook goed, maar als het volume te hard staat klinkt het al snel wat schel.
Met de bijgeleverde headphones is het geluid beter. Ik heb moeilijke oren voor inear headphones qua pasvorm, en deze blijven redelijk goed zitten. Het omgevingsgeluid wordt erg goed gedempt.

De smartphone staat momenteel voor bijna ¤600 in de pricewatch. Hoewel er vele duurdere smartphones zijn, vind ik dit vrij prijzig. Ik heb geen ¤600 over voor een smartphone, maar anderen zullen wellicht beargumenteren dat dit juist een goede prijs is. Ik denk dat de prijs-prestatiesverhouding prima in orde is.

Heb jij ook een Sony Xperia XZ1 Compact Zwart?