Specificaties Rugzak - Bekijk alle specificaties

Lowepro FlipSide 300 Zwart Review

Wijnands 25 januari 2010, laatste update op 25 januari 2010, 2.670 views

Lowepro FlipSide 300 Zwart

Pluspunten

• flipside constructie
  • uitstekende bouwkwaliteit
  • comfortabel

Minpunten

• heupband is erg smal
  • weerbestendigheid is niet geweldig.
  • eigenlijk voor kleinere mensen ontworpen

Kwaliteit Score: 5
Toen mijn oude no-name schoudertas te krap werd en ik merkte dat ik van een volle schoudertas ook rugklachten begon te krijgen werd het tijd om naar een nieuwe tas te gaan kijken. Ik had na enig nadenken de volgende criteria opgesteld
  • geen schoudertas meer
  • plek genoeg dat mijn hele basisuitrusting erin past
  • comfortabel te dragen
  • handig in de vrije natuur.
Mijn basisuitrusting:
D300 met 28-105
18-55
50mm 1.8
100mm tokina f2.8
Sb-600
Nikon 70-300 VR
135mm f2.8 Q of cokin p-series houder en 3 filters.

De slingshots van lowepro heb ik even bekeken maar ik kwam al snel tot de conclusie dat een slingshot waar alles in paste wat ik mee wil nemen vrij zwaar werd. Verder is de riem van de slingshot wat aan de korte kant voor mijn grote lijf.

Bij de rugzakken sprong de flipside door z'n unieke constructie er snel uit. Dit is de enige rugzak die ik tot nu toe heb gezien die je neer kan leggen en waar de kant die normaal tegen je rug aan zit open gaat. Niet alleen maakt deze constructie het voor een crimineel lastig om zomaar iets uit je tas te halen maar als je 'm in het bos ergens neerlegd maak je vervolgens niet je kleding vies met wat er aan je tas hangt.

De tas is van de gebruikelijke lowepro degelijkheid. Afwerking is prima en de boel is stevig. Voor het binnenwerk worden er losse inzetstukjes geleverd zodat je met klittenband de boel zelf kan indelen. Bovenin zit met klittenband een vakje voor kleine dingetjes zoals filters en kabeltjes.

Aan een zijkant zit een vrij plat vak wat met een rits afsluitbaar is. Wat lowepro hiervoor gedacht had weet ik niet maar ik gebruik het voor een opgevouwen vuilniszak en een evergreen. Aan de andere kant een zakje met elastiek waar een fles water in kan.

De schouderbanden zijn voorzien van lussen voor Lowepro's sliplock systeem zodat je er tasjes of flessenhouders aan kwijt kan. Ook hier blijkt weer dat ik groter ben dan de gemiddelde klant aangezien die lussen bij mij dusdanig hoog zitten dat gebruik niet praktisch is.

De riem om het middel is erg dun, duidelijk meer bedoeld om de tas op de plaats te houden dan als extra steun bij het dragen. Op borsthoogte zit een dun riempje om de schouderbanden op de plaats te houden wat het draagcomfort ten goede komt.

Alhoewel dit geen echte AW (all weather) tas is heb ik van milde tot matige regenbuien geen last gehad. Bij een echte plensbui wordt de inhoud wel licht vochtig. Het gebrek aan een regenhoes is uiteraard op te lossen door voor een paar euro een universele rugzak hoes te halen bij de buitensport zaak.

Aan de buitenkant van de tas is ruimte om een eenpoot of driepoot op te hangen. Bovenaan de tas zit een zeer degelijke handgreep om 'm op te tillen.

Al met al een zeer fijne tas voor de fotograaf die regelmatig buiten in de natuur is te vinden.

Heb jij ook een Lowepro FlipSide 300 Zwart?

Ik heb de Flipside 200 en ik moet zeggen dat ik er ook erg tevreden over ben, aangenaam op de rug (ben dan ook maar 175cm groot), gemakkelijk in te delen, genoeg plaats (voor mij) en weersbestendig genoeg. Het enige waar ik over te klagen heb is de statief houder, ik heb een (vrij) licht statief dat, maar dat blijft niet stevig zitten, het statief wiebelt heen en weer. De oplossins hiervoor zou het hogerplaatsen van het kliksysteem. :)
Dank Wijnands, nette review, ik heb een slingshot 200 die wat krapjes word al.
Zal deze in achterhoofd houden.