Sony Xperia XZ1 Compact Zilver - Reviews

Specificaties 4,6" • 1280x720 (HD) • 32GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia XZ1 Compact Zilver Review

CarinoTestpanel 23 oktober 2017, laatste update op 23 oktober 2017, 559 views Testpanel

Sony Xperia XZ1 Compact Zilver

Een volwaardige high-end smartphone in een klein(er) jasje. Het design is uiteraard een kwestie van smaak, maar het is goed te zien dat Sony met de Xperia XZ1 Compact de high-end markt wil aanspreken. De bouwkwaliteit laat helaas wel wat te wensen over.

Pluspunten

• Lekker snel
  • Front-facing speakers
  • Houdt prettig vast
  • Mooi scherm

Minpunten

• On-screen buttons (navbar)
  • XPeria Launcher
  • Nerveuze lichtsensor
  • Bouwkwaliteit

Sony Xperia XZ1 Compact - Tweakers Oktober Testfest review

Belangrijkste specificaties / features
  • Qualcom Snapdragon 835 (4 x 2.45GHz + 4 x 1.9Ghz)
  • 4GB RAM
  • 32GB opslag + MicroSD slot
  • 4.6" IPS scherm, resolutie: 720 x 1280 (~319PPI)
  • IP68, dus volledig stofdicht en zou 30 minuten op 1.5 meter diepte moeten* overleven
  • Camera achter: 19MP, f/2.0 met digitale stabilisatie
  • Camera voor: 8MP, f/2.6, 18mm groothoeklens met digitale stabilisatie
  • Video: 4K op 30fps, 1080p op 30/60 fps en 720p op 960fps(!!1)
  • Vingerafdrukscanner op powerknop aan de zijkant
  • Front-facing stereo speakers
  • 2700mAh accu
  • Android 8.0
* famous last words...
Design
Sony heeft met de Xperia XZ1 Compact gekozen voor een relatief simpel ontwerp: een mat plastic behuizing met aluminium look, licht geronde zijkanten en een scherm met vrij grote randen. Deze randen bevatten behalve de nodige sensoren ook twee front-facing speakers, iets wat ik als prettig heb ervaren tijdens het spelen van een spelletje of het kijken van een film. Helaas heeft Sony ervoor gekozen om de nav-bar in Android softwarematig te tonen, terwijl er zat ruimte is onder het scherm. Wellicht is het een kwestie van wennen, maar vooralsnog gaat mijn voorkeur uit naar een fysieke back-, home- en overview knop.

De afmetingen van het toestel zijn, ondanks de benaming Compact toch niet echt gering. Toegegeven, 129 x 64 mm is niet groot, maar met 9.3mm is het toestel absoluut niet dun! Maar vergeleken met de al oudere Samsung Galaxy S6 Edge (142.1 x 70.1 x 7 mm) is het toestel nou ook niet echt klein te noemen. Ik vermoed dat Sony deze dikte nodig gehad heeft om de forse 2700mAh accu kwijt te kunnen.

Vanwege het relatief simpele ontwerp en de niet geringe dikte oogt het toestel wat ouderwets. Het lijkt design-technisch wel alsof Sony gekozen heeft om de XZ1 Compact te voorzien van een oud ontwerp en daar een 'upgrade-kit' in te steken, zoals we dat bij onze PC's ook geregeld doen.
Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit en kwaliteit van afwerking zijn grotendeels wat je mag verwachten van een high-end toestel en hoewel het toestel er luxe uit ziet, is het grotendeels gemaakt van plastic. De metalen boven en onderkant van het toestel lijken net iets te groot, waardoor er een scherp randje zit bij het scherm. Dit is bij normaal gebruik geen probleem, maar het is wel opmerkelijk en jammer om te zien.
Bereik
Het design heeft geen antenne lijnen, maar vanwege de metalen boven en onderkant van het toestel vermoed ik dat de antenne's daarin verwerkt zitten. Bereik-technisch heb ik dan ook niks te klagen gehad. Momenteel kan ik het toestel vergelijken met een Samsung Galaxy S6 Edge en een Oneplus 5 en ik moet zeggen dat de Sony hier bovenuit steekt qua ontvangst. Ook de stabiliteit van wifi is beter dan bij de Oneplus, al is dat in het geval van de Oneplus waarschijnlijk te danken aan de instabiele drivers (ook na updates). Tevens valt het me op dat het toestel sneller door lijkt te hebben dat de wifi verbinding niet afdoende meer is en schakelt sneller over op 4G. Dit kan uiteraard negatieve gevolgen hebben voor de telefoonrekening.
Accuduur
Het is indrukwekkend dat Sony in een compact toestel als de XZ1 Compact een 2700mAh accu heeft weten te stoppen. De accu heeft dezelfde capaciteit als z'n grotere broertje maar vanwege het kleinere scherm met een lagere resolutie gaat het toestel erg lang mee. Tijdens de eerste paar dagen testen heb ik het toestel helemaal niet op hoeven laden. Tijdens de paar dagen dat ik het toestel als vervanging van mijn eigen toestel gebruikt heb, gaf het toestel slechts één keer aan dat het opgeladen moest worden.
Stabiliteit & betrouwbaarheid
Tijdens de testfase heb ik geen rare crashes of andere vormen van instabiliteit meegemaakt. Een collega van mij met hetzelfde toestel heeft echter vanaf dag 1 wel flink wat spontane crashes en reboots gehad. Gelukkig heeft Sony deze problemen verholpen met een update.
Gebruiksgemak
Het toestel is qua gebruik voor het grootste deel net als alle andere recente Android toestellen, dus als je al eens met Android gewerkt hebt op een ander toestel is het niet moeilijk om de XZ1 Compact in gebruik te nemen. Persoonlijk vind ik de plaatsing van de fingerprint scanner in de power-knop aan de zijkant van het toestel niet prettig, ook na een paar dagen testen. Wel is de fingerprint scanner erg goed en snel! Tevens heeft Sony een 'shutter-knop' geplaatst, een centimeter of 2 onder de power-knop. Deze shutter-knop helpt je in het snel maken van foto's zonder dat je een knopje op het scherm hoeft aan te raken.

Verder zijn er enkele verschillen in de 'launcher' die de fabrikant mee geeft aan het toestel. Hieronder een overzicht van de mogelijkheden en instellingen van de launcher die Sony meegegeven heeft.

Wat ik erg mis, na een tijdje de Oneplus 5 in gebruik te hebben is de mogelijkheid om overal op m'n startscherm omlaag te kunnen slepen om de notificaties te zien en omhoog te kunnen slepen om in m'n 'app-drawer' te komen.
Beeldkwaliteit opname
Sony heeft gekozen voor een 19MP sensor met f/2.0 lens. Dit is een goede combinatie en de foto's komen er dan ook mooi en scherp uit. Helaas was het weer alles behalve optimaal, maar ik heb toch een paar leuke kiekjes kunnen maken.

Op de voorkant heeft Sony een 8MP sensor met ultra-wide-angle lens geplaatst. Dit is leuk voor selfies met meerdere personen, maar geeft wel snel een vertekend beeld, zoals hieronder zichtbaar (de muren bij mij thuis zijn toch echt recht...).

Scherm
Sony heeft een 4.6" IPS LCD scherm geplaatst in deze smartphone en vergeleken met mijn huidige toestel (1+5) doet de XZ1 Compact het een heel stuk beter. Ik heb geen gereedschap om deze stelling te onderbouwen, maar de kleuren, scherpte en helderheid bevallen mij in ieder geval prima. Wel moet ik een kanttekening plaatsen bij de lichtsensor die gebruikt wordt om de intensiteit van de backlight te controleren. Tijdens het testen op de bank, met het licht gedimd en de tv (met custom "ambilight") aan wist het toestel niet een stabiele waarde te kiezen. Dit resulteerde in een onrustige testsessie, ik hoop dan ook dat als dit vaker voor komt dat Sony dit nog met een firmware update kan oplossen. Overigens lijkt dit geen uitzondering, een collega heeft hetzelfde probleem.

Er is twee uur voordat het toestel opgehaald wordt net een nieuwe update uitgekomen, ik kan echter niet in de changelog vinden dat dit probleem is getackeld. De tijd staat helaas niet toe om dit nog te testen.
De vraagprijs van ¤589 is wat mij betreft net wat te hoog voor dit toestel. Toegegeven, je krijgt premium specificaties én een lekker compact telefoon maar omdat de afwerking beter kan en de gebruikte materialen wat goedkoop aanvoelen zou een prijs rond de ¤500 beter staan.

In de compacte klasse is er echter maar weinig te krijgen, dus ik vermoed dat de verkoop Sony niet tegen zal vallen.
Sony heeft eindelijk weer een compacte smartphone op de markt gebracht met high-end specificaties. De camera en het scherm zijn erg goed en de accu gaat lang genoeg mee. De afwerking laat echter wat te wensen over en er zitten nog wat kleine foutjes in de firmware. Mocht je iets anders willen dan de grote toestellen die momenteel de markt domineren dan is dit zeker een geschikte kandidaat!

Heb jij ook een Sony Xperia XZ1 Compact Zilver?

Leestlekker vlot weg.
Ik mis alleen waarom je de Xperia launcher bij de minpunten genoemd hebt. Is dat enkel vanwege de gestures die je mist?
De plaatsing van de navigatieknoppen lijkt mij ook een puur persoonlijke voorkeur en niet een minpunt.
Klopt, het ontbreken van de gestures is in mijn ogen een minpunt. Evenals dat ik het persoonlijk een minpunt vind dat de knoppen, en dan voornamelijk de homeknop niet heel prettig geplaatst zijn.

Maar dat is dan ook het mooie aan een review: je krijgt een kijkje in wat iemand persoonlijk vindt van een product. Hoewel reviews ongetwijfeld overlappen op veel punten zullen er ook altijd persoonlijke voorkeuren meewegen in de beoordeling ;) ;)
Dat is inderdaad een keuze die je maakt. Dat maakt ook het lezen van meerdere reviews van hetzelfde toestel interessant. Alle facetten worden van meerdere kanten belicht.

Minpunten uit het overzichtje komen op mij vrij sterk over en je zegt er betrekkelijk weinig over in je review. Dus ik dacht dat er misschien een stukje 'verhaal' tussen wal en schip geraakt was in de tekst van je review, wat wel meegewogen was in het overzicht van plus- en minpunten.
Ik heb zelf al aardig wat Xperia toestellen gehad en gebruik nu de voorloper van dit toestel, de Xperia X compact. Ik vind o.a. de minimale Xperia launcher erg prettig, dus was ik benieuwd waarom het bij jou een minpunt was. Nu weet ik dat het een factor is die voor mij niet negatief is. :)

Dat is ook het leuke van dit soort reviews. Wanneer ze vragen oproepen stel je de vraag en vervolgens wordt de vraag beantwoord!