Specificaties vaatwasser - Bekijk alle specificaties

Siemens SX678X36TE Review

mcbeef 14 oktober 2017, laatste update op 14 oktober 2017, 583 views Product gekocht

Siemens SX678X36TE

Op 14 juli 2017 heb ik deze vaatwasser gekocht. De oude vaatwasser was gaan lekken. Na een nachtelijk sleutelavontuur aan de defecte vaatwasser kon ik niet anders dan concluderen dat er een nieuwe moest komen.

Pluspunten

• Vlotte inbouw
  • bouwkwaliteit
  • materiaalkeuze
  • connectiveit met app
  • projector
  • blauwe ledverlichting

Minpunten

• dubbelzinnige instructie
  • scherpe rand achterzijde

Indeling Score: 5
Droogresultaat Score: 4
Energieverbruik Score: 5
Wasresultaat Score: 5
Ik ga mijn best doen om een knappe gebruikservaring van deze vaatwasser op papier te zetten, het leukste was vanzelfsprekend het inbouwen.

De vaatwasser kwam keurig verpakt in wat EPS bij ons in huis, de instructies en wat benodigde (schroefjes, pootjes e.d.) en optionele onderdelen (kinderslot) waren keurig verpakt.

De instructies waren geprint op één stuk papier dat tevens dienst deed als sjabloon om de gaatjes in je keukenfront te boren én als instructie voor het monteren van dezelfde vaatwasser maar dan de lage uitvoering. Hierdoor was het soms onduidelijk welke stappen je nu wel of juist niet moest uitvoeren, goed je aandacht erbij houden dus!

Eenmaal aangesloten heb je werkelijk een heerlijke vaatwasser in huis. De vaatwasser is van zichzelf (in eco modus) al stil. In fluistermodus is dit merkbaar stiller! Er zitten legio programma's op waaruit je kunt kiezen waaronder snellere, zuinigere, stillere en warmere programma's.

Leuk is de Home Connect app waarmee de vaatwasser verbinding kan maken. Niet alleen kun je je programma;s hiermee kiezen, je ziet ook duidelijk hoeveel energie en water de programma's gebruiken. Niet in liters of kWh, maar met twee balkjes. Dat een snel programma véél energie gebruikt en een lang programma op eco stand weinig, is grafisch inzichtelijk gemaakt.

De app geeft ook aan wanneer je glansspoelmiddel op raakt, je hebt dan nog drie wasbeurten voordat het reservoir leeg is, naar de supermarkt rennen hoeft dus niet.
Ook raadt de machine je maandelijks aan je machine te reinigen met een daarvoor verkrijgbaar middeltje. De vaatwasser beschikt hiervoor ook over een machine reinigingsprogramma. Handig!

Het allermooist is natuurlijk wanneer je op het werk een berichtje krijgt van je vaatwasser, de mijne heet (hoekanhetookanders) Truus, dat ze klaar is met de afwas. Dit levert vooral veel reacties van onbegrip op bij collega's gepaard met de nodige vreemde gezichtsuitdrukkingen.
Ook is de vaatwasser voorzien van een fris blauwe ledverlichting aan de binnenzijde én van een kleine projector welke op de vloer weergeeft wanneer de vaat schoon en droog is en met welke fase het programma bezig is.

Kritische noot: Veel connected huishoudelijke apparaten lijken berichten te geven aan de gebruiker wanneer er consumables vervangen of gebruikt moeten worden. Waar voorheen de aanschaf je enige kostenpost was, blijven apparaten nu dus vragen om consumables zoals glansspoelmiddel, reinigingsmiddel en wat dies meer zei.

Heb jij ook een Siemens SX678X36TE?

Hoi Dennis,
Ik gebruik vaatwastabletten van Finish, zoals ook aanbevolen door Siemens. De machinereiniger "moet" je gebruiken met een vastgestelde interval. Dit is gewoon geagendeerd in de interne computer van de vaatwasser. M.a.w. om de zoveel tijd wordt je vriendelijk verzocht te reinigen. Voor het glansmiddel zit er vermoed ik een sensor in het reservoir.

Het zeoliet kun je bij mijn weten niet vervangen.

De projector naar de grond toe vind ik nogsteeds erg handig. Je ziet zo ook gelijk of de machine bezig is of niet. Praxisschool omdat de machine vaak stil is.

De besteklade bovenin is even wennen maar vind ik nu erg handig. Het inruimen vergt iets meer aandacht maar het uitruimen is daardoor veel vlotter. Ook prik ik mij nu nooit meer aan een mes dat op ongeluk met de punt omhoog in het mandje staat. ;-)

Succes met je besluit. Vergeet niet eventuele acties via Siemens en/of Cashbackxl.
Hoi mcbeef,

Je hebt hem nu een paar maanden. Nog steeds tevreden?
Dag Don,
Jazeker. Zeer tevreden.
De rekken worden wel wat vies aan de zijkanten. Zoals ik al vermoedde is het vragen van de machine om schoonmaakproducten te frequent, het zal een reden hebben...
Verder ben ik tot op heden een paar keer verrast doordat de app ermee stopte zodra de machine klaar was. Nu werkt alles weer goed.

Al met al een fijne (zeer stille) machine. Icm de cashback destijds een prima koop
Hoi,

Je gaf aan dat hij 'zeurt' over glansspoelmiddel en dergelijke. Maar als je vaatwas tabletten gebruikt?

Daarnaast heeft deze ook het Zeoliet systeem, korrels onderin de vaatwasser waarmee hij warme lucht opwerkt om te drogen of iets dergelijks. Moet je die ook vervangen of blijven die er altijd in zitten?

De licht indicator, is dat nog nuttig of gebruik je dat nooit? Wellicht omdat je op je werk al door de app op de hoogte wordt gehouden?! :-)

Als laatste, is de besteklade nog handig? Normaal gooi ik de vorken en messen altijd in een mandje, maar met de besteklade zie ik foto's waar deze altijd netjes tussen de gleufjes liggen. Dat betekent nogal wat extra werk! Kun je bestek (beetje verdeeld) ook zo los in de lade leggen?
Hoi Dennis,
Ik zie dat mijn reactie van gisteravond niet gepubliceerd is, om eender welke reden.
Bij deze nogmaals.

De interval voor het vervangen van de onderhoudsproducten is mijns inziens getimed. Niet onlogisch trouwens.
Het glansspoelmiddel reservoir heeft vermoedelijk een sensor. (Vlotter o.i.d.)

Het zeoliet kan bij mijn weten niet vervangen worden.

De projectie van de programma status op de grond vind ik erg handig. Je ziet zo in één oogopslag hoelang en of de machine nog bezig is. Soms is de machine idle om het water het vuil te laten losweken, dan is de machine dus stil.

Voorheen had ik een machine met twee mandjes, de lade werkt prettiger. Inruimen duurt iets langer maar het voordeel is dat niets tegen elkaar aan ligt een alles dus schoon wordt. Er steken geen punten van verkeerd om geplaatste messen in je handen én het uitruimen (sorteren) gaat veel vlotter.

Al met al een prima machine waar met wat geluk ook een leuke korting op te krijgen is. Via Siemens en/of Cashbackxl.

Edit: zie dat m'n reactie van gisteren naar boven is gemod, had ik zo vlot niet gezien. ;-) (mobiel)

[Reactie gewijzigd door mcbeef op 28 maart 2018 23:24]