LG Instaview GSX960NEAZ - Reviews

Specificaties Kastmodel met vriezer (A++) - Bekijk alle specificaties

LG Instaview GSX960NEAZ Review

mcbeef 14 oktober 2017, laatste update op 21 oktober 2017, 166 views Hands-on

LG Instaview GSX960NEAZ

Tijdens het oktoberfest deze Amerikaanse koelkast mogen bewonderen. Ik heb deze koelkast dus niet zelf in gebruik kunnen nemen. Het gaat nadrukkelijk om een hands-on.

Pluspunten

• Design
  • Afwerking
  • geluidsniveau tijdens bedrijf
  • optie voor waterreservoir ipv aansluiten op waterleiding
  • wow-factor

Minpunten

• afmeting binnenruimte vriesvak
  • moet vrijstaand worden geplaatst
  • jaarlijkse kosten vervangen filters
  • prijs

Hoewel ik nooit gedacht had dat een tweakerhart warm zou kunnen worden van een koelkast met ik toegeven dat ik deze koelkast volledig heb blootgesteld aan mijn kritische blik en vingers. Of het nu een processor, een fiets of zoals nu blijkt, een koelkast is. Al snel was ik enthousiast vragen aan het stellen aan de afgevaardigde van LG. Wat blijkt nu? LG wil zich gaan profileren in het High-end segment van de markt.
Dat doe je natuurlijk niet zomaar, of toch wel?

De LG GSX960NEAZ is een Europese afgeleide van de Amerikaanse koelkast en dus een slagje kleiner dan de koelkasten van het merk welke aan de andere kant van de grote plas worden verkocht. Dat het een maatje kleiner betreft zou je als Nederlander, bescheiden als we ons graag voordoen, niet gelijk zeggen als je de koelkast voor het eerst tegenkomt. Heel kort door de bocht is het 1,5 keer de koelkast die je gewend bent, uitzonderingen daargelaten. Pas als je de koelkast openslaat merk je dat vooral door de extreem dikke deuren heel wat ruimte binnenin verloren gaat, we praten over deuren met een dikte van zeker 10cm en vaak dikker vanwege de ijsmachine in de linkerdeur en de apparte vakken in de rechterdeur.
An sich niet problematisch ware het niet dat deze deuren bij openslaan meer ruimte nodig hebben dan de koelkast breed is. De koelkast zal om deze reden dus vrijstaand moeten worden geplaatst.

Techniek

De GSX960NEAZ beschikt over een lineaire compressor. Deze compressor zou niet alleen minder geluid moeten produceren dan niet lineaire compressors maar zou tevens tot 45% zuiniger met energie kunnen omgaan dan de niet lineaire variant.
Naar wat ik heb begrepen zit een voornaam voordeel in de waarneming van het geluid doordat deze compressor niet plotseling meer aanslaat. De compressor zou heel geleidelijk beginnen met werken en het vermogen al doende laten toenemen tot het gewenste niveau. Je krijgt 10 jaar garantie op deze compressor.

Instaview

Dit is het paradepaardje van deze koelkast. Een extra deur in de koelkast met daarin een deur. Natuurlijk is dit niet zomaar een gimmick, dit is een heel groene gimmick want ook hiermee gaat je potentile energiebesparing oplopen tot ergens in de 40%. https://ic.tweakimg.net/images/member/original/1E3sFp1o8XoBbn6.jpeg
Het idee achter instaview is dat je de koelkastdeur niet meer hoeft te openen op te zien of je [insert random product] wel koud staat, klop klop en je weet het. Wil je nu alleen even snel je biertje pakken zonder dat ruim 400 liter koude lucht de kans krijgt op te ontsnappen? Dan open je alleen de glazen deur. Hier achter zit een compartiment dat vanzelfsprekend wl gekoeld wordt, maar op kleine openingen na afgesloten is van de rest van je koelvak. De insteek zal zijn dat je veelgebruikte items daar plaatst.
In werkelijkheid is het instaview paneel, waarvoor een meerprijs wordt gevraagd van 500,- t.o.v. het model zonder het paneel slechts een stuk getint glas. Het doorschijnende effect ontstaat doordat de koelkastverlichting aan gaat wanneer je tweemaal op de ruit klopt. De techniek om de "klop" te registreren is niet bekend geworden. Het enige dat we weten is dat het GEEN microfoon is.

Connectiviteit

Omdat werkelijk lles beter wordt van een slimme verbinding is ook deze koelkast connected. Volgens LG is de koelkast NIET verbonden met hun servers en zullen er dus geen verbruiksgegevens (zoals het open laten staan van je koelkast of het niet vervangen van de filters) bij LG bekend zijn. Om via je telefoon de koelkast in te kunnen stellen wordt er wl data naar de servers van LG in Duitsland geleid, aldus de vertegenwoordiger.

Helaas heb ik de app niet kunnen proberen omdat de koelkast slechts wil paren met n device.
Leuk om te vermelden is dat je via de app een berichtje krijgt wanneer je filters aan vervanging toe zijn of wanneer je je koelkast deur open hebt laten staan. Het is natuurlijk een beetje een open deur om te zeggen dat je dit bericht dikwijls later zal binnenkrijgen dan je lief is. (Daar je verbinding via Duitsland loopt ;) )

Praktisch

Het rechterdeel, de koelkast, beschikt dus over drie deuren, daar zit duidelijk je gemak n je besparing. De vriezer heeft slechts n deur. De koelkast is onder een ander typenummer wl leverbaar met een tweedelige vriezerdeur.

De vriezer is smal, ik heb het niet na gemeten, maar het lijkt mij stug als je er hele broden (in de lengte of dwars) in kwijt kunt. Dat wordt dus halfjes halen.

De ijsblokjesmachine kan ook gehakt ijs maken (slush puppy ftw!) n koud water.
Wanneer de machine is aangeloten op de waterleiding dien je het filter ( 50,- per stuk) tweemaal per jaar te vervangen. Gebruik je het optionele reservoir dat niet in de vriezer maar in de koelkast wordt geplaatst, dan hoeft dit niet.

Tja, deze koelkast zal niet ieders smaak zijn al is het alleen vanwege het formaat.
De prijs is mijns inziens aan de hoge kant, ook zonder het Instaview paneel. Het is heel duidelijk dat LG zich met deze koelkast voorzichtig wilt manifesteren in het High-end segment. Dat het een goede koelkast is dat staat buiten kijf, dat de meerwaarde van deze koelkast 'm zit in het instaview paneel en de connectiviteit vraag ik mij af. De compressor en vooral de aansturing hiervan is wat mij betreft ht selling point. Dit onderdeel maakt de koelkast zuiniger, stiller, duurzamer en in de brede zin van het woord: COOLER

Heb jij ook een LG Instaview GSX960NEAZ?