Xiaomi Mi A1 64GB Zwart - Reviews

Specificaties 5,5" • 1920x1080 (Full HD) • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Xiaomi Mi A1 64GB Zwart Review

Flappiewappie 15 oktober 2017, laatste update op 6 december 2017, 34.693 views Product gekocht

Xiaomi Mi A1 64GB Zwart

Mooie "stock Android" telefoon met een goeie bouwkwaliteit. Camera, scherm, bel kwaliteit en performance helaas iets minder in vergelijking met high-end telefoons. De prijs/kwaliteit verhouding is echter zeer sterk en aan te raden voor elke niet veeleisende smartphone gebruiker. De plus en minpunten zijn relatief tov. een high end smartphone.

Pluspunten

• Android One
  • Bouwkwaliteit
  • Accuduur

Minpunten

• Scherm
  • Camera
  • Bel kwaliteit
  • Performance

Inleiding en aanschaf
De aankondiging van de de Xiaomi A1 vond vorige maand plaats. Ik heb hem op 11 september voor iets meer dan 200 euro aangeschaft via Geekbuying. Na wat leverings problemen heb ik hem een ruime maand later in ontvangst mogen nemen. Door priorty (PDM) verzending te kiezen bespaar je jezelf de ellende van eventuele douane kosten.

Ikzelf heb ruim twee maanden geleden een OnePlus 5 (OP5) gekocht. Toentertijd heb ik veelvuldig gekeken naar eventuele "China Phone" vervangingen. Toch overstag gegaan omdat ik altijd met plezier een OnePlus X heb gebruikt en gewend was geraakt aan Oxygen OS. Zo kon ik niet wennen aan de software van een Xiaomi 4X en een LG G6. Dat had voornamelijk te maken met de apps van 3en en natuurlijk mijzelf; dus niet zozeer dat ze niet werkte. Omdat ik mijn telefoon ook veel zakelijk gebruik zat hem de frustratie vooral in de mail app, dialer en dualsim functionaliteiten.

Toen ik hoorde dat er een Android One (dus zonder 3th party software) telefoon op de markt kwam die de helft kost van de OP5 (450,- vs 205 euro) vroeg ik me toch af of dat de OP5 die meerwaarde daadwerkelijk waard is. Mede omdat er veel kritiek was op deze prijs stijging vanuit OnePlus. In deze review zal ik dus voornamelijk focussen op de vergelijking OnePlus 5 vs. Xiaomi A1.
Featureset
Qua features doet de A1 het erg goed en ligt deze eigenlijk gelijk aan de OP5. Beide telefoons hebben voor mij belangrijke, handige en leuke features als dual camera, dual sim, aluminium behuizing en vingerafdruk scanner.

Als je wat dieper gaat inzoomen is er echter aan de kant van de A1 op diverse vlakken bezuinigd. Dat is precies het gebied waar ik graag op wil focussen, hoe nodig zijn die extra's en is dat die ruim 200 euro waard? Belangrijke verschillen;
  • OLED vs IPS beeldscherm met minder moderne Gorilla Glass coating aan de kant van de A1
  • Performance (SD 835/6gig vs 625/4gig)
  • Beperktere netwerk ondersteuning aan de kant van de A1
  • Mindere camera sensor voor en achter aan de kant van de A1
  • Vingerafdruk scanner op de achterkant aan de kant van de A1
  • A1 heeft een FM radio en IR remote maar mist NFC
  • Dashcharge vs. andere vorm van snelladen?
De telefoon komt bij beide producten in ieder geval in een net doosje en doet niet onder voor de OnePlus 5. Oplader (geen snellader) en USB-C kabel zitten er netjes bij.

Design
Het design is erg strak en de afwerking is ook gewoon ronduit goed te noemen. Zo zijn er nergens kiertjes te vinden en voelt het geheel solide aan. Toestel is verder iets zwaarder en iets groter dan de OP5. Dit is echter zo nihil dat dit in de praktijk niets uit maakt.

De knoppen zitten bij de A1 aan de rechterkant en voelen solide aan met een goeie "klik". De vingerafdruk scanner zit op de achterkant en is snel en accuraat. Wel zit er iets vertraging in tussen scannen en het geven van beeld. Aan de voorkant zitten drie touch knoppen die oplichten op het moment dat het scherm aanstaat. Het ontbreekt hem aan een " stilte" slider maar op het moment dat je weet dat je het volume compleet naar beneden schroeft en dat je telefoon dan ook stil is is meer dan toereikend.

Tenzij je niet kunt wennen aan het feit van de vingerafdruk scanner op de achterkant zou ik willen stellen dat de A1 niet onderdoet voor de OP5 en dat ze daar best wel sterk op elkaar lijken.

Bereik
Ik heb getest (OpenSignal) met KPN en met Vodafone wat het bereik van de telefoons is.

De OP5 geeft;
Wifi (2,4ghz) 30,43/28,49Mbps met 14ms
KPN (4G) 5,59/2,10Mbps met 31ms
Vodafone (4G+) 47,69/5,11Mbps met 32ms

De A1 geeft;
Wifi (2,4ghz) 32,19/20,92Mbps met 13ms
KPN (3G) 9,04/0,29Mbps met 60ms
Vodafone (4G) 36,79/2,80Mbps met 45ms

Meest opmerkelijke is het 3G netwerk pakken van KPN; ik zat binnen dus dat kan een verklaring zijn geweest. De A1 zou beschikken over alle banden die nodig zijn om te verbinden met het KPN netwerk. Een collega Tweaker heeft dit opgelost met een update; weet niet of dit dezelfde is maar bij opstarten heb ik meteen de meest recente update uitgevoerd.

De gesprek kwaliteit (twee telefoontjes) is niet slecht en je kunt de andere goed verstaan. Met betrekking tot het bellen mist de A1 wel punten tov de OP 5. Dit is "zakelijk" gezien een misser. Voor veel bellen is dit wat mij betreft een belkwaliteit een must en bij langere gesprekken is de kwaliteit onprettig en ik mis direct de OP5.
Accuduur
Beide telefoons gaat op een iets anders manier om met de accuduur. Zo verbruikt de OP5 wat meer in stand-by en de A1 bijna niks. Belangrijkste uitgangspunt is dat ze allebei makkelijk het eind van de dag zullen halen met +-5 uur SoT (gemiddelde voor mij). Het lijkt erop alsof de A1 geen QC 3.0 ondersteund; ook de DashCharge oplader van de OP5 gaat hij niet anders mee om. Qua accuduur en gebruik niet voor elkaar onder en is deze meer dan toereikend voor dagelijks gebruik. Mijn ervaring; beide telefoons redden makkelijk het eind van de dag bij bovengemiddeld gebruik.
Stabiliteit en betrouwbaarheid
Ik heb op de A1 nog geen vastlopers gehad of rare zaken gezien. Tevens kreeg ik bij het opstarten netjes een beveiliging update (september) binnen. Met de relatief kale Android verwacht ik minimale bugs; vermoedelijk zelfs iets beter dan de OP die toch wel geteisterd is met een aantal begin bugs in Oxygen OS. Als side-note hierop werkte de remote app van de A1 niet met mijn LG TV. Dat is dan weer jammer.
Gebruiksgemak (Android One)
Gebruiksgemak is wat mij betreft prima in orde. Oxygen OS voegt wat handige zaken toe; bijvoorbeeld met drie vingers naar beneden swipen is een screenshot, een V tekenen is je zaklamp inschakelen. Maar niks is onoverkomelijk. Gebruiksgemak tov. bijvoorbeeld de LG G6 en andere China Phones ligt echter een stuk hoger, persoonlijk vind ik hier de OS-sen niet voor elkaar onder doen; logisch want Oxygen OS is ook vrij kaal.

Met betrekking tot het Android One programma; door Xiaomi is de update naar Oreo eind 2017 als OTA is toegezegd door Xiaomi en Google voor dit (AndroidOne) toestel.Het AndroidOne programma beloofd bijvoorbeeld regelmatige updates. Vooralsnog zijn deze maandelijks patches. maar er zijn dus meer verschilen tussen AndroidOne en Pixel / Nexus toestellen.

Wat me wel opviel is dat de schaal (letters en UI) op standaard bij de A1 groter zijn. Deze moet je naar benden schalen om op het zelfde (prettigere) formaat te zetten. Tevens merk je hier en daar mindere performance. Nou is de OP5 natuurlijk geroemd om zijn snelheid maar zoals al eerder gemeld is de vingerafdruk scanner aan de achterkant van de A1 minder snel; maar tot dat het scherm aanstaat duurt toch marginaal langer. Is dit erg? Nee. Ook bijvoorbeeld scrollen door de Instagram of websites gaat iets hakkeliger; is dat erg? Niet echt. Je went er snel aan en er zit nergens een ernstige lag in het opstarten van de veelgebruikte Apps.

De speaker is van zeer goeie kwaliteit, iets fletser dan de OP maar luid en kwalitatief goed. Ook als zijnde een speakerphone tijdens het bellen.
Beeldkwaliteit en opname
Hierbij is de conclusie vrij simpel; de camera van de OP5 is gewoon beter. Beide lenzen zijn lichtsterker en dat merk je in diverse situaties. Is de camera van de A1 dan slecht? Nee. In situaties met genoeg licht komt de camera prima tot zijn recht. Wel mist de camera af en toe wat detail. Tijdens filmen is de OIS van de OP ook een stuk beter.

OP5 vs A1 1x zoom;

OP5 vs A1 2x zoom;

OP5 vs A1 Portrait Modus;
Scherm
Weer een punt waar de conclusie simpel is; het scherm van de A1 komt op een aantal punten tekort. Voornamelijk op helderheid en de wat fletse kleuren. Qua scherpte is het scherm identiek. Een sterk punt van het OLED scherm in de OP5 is dat zwart ook echt zwart is; in een donkere omgeving zie je dit wel maar bij normaal gebruik weet de A1 qua zwart waarden op het oog zich goed te weren. En na aanpassing van de UI schaling heb ik geen verdere opmerkingen op de verschillen. Is het iets mindere paneel storend? Wellicht af en toe bij langer gebruik in een zonnige omgeving. De "fletsheid" (of kleur instelling) wen je waarschijnlijk vrij snel aan of kun je eventueel nog wat verder tweaken met kleurprofielen.

Hier was het natuurlijk om te doen. Is het het prijsverschil waard.

• OLED vs IPS beeldscherm; wat mij betreft is dit geen probleem. Het is even wennen en kwalitatief minder maar bij dagelijks gebruik heb je echt (weinig) profijt van het betere scherm
• Performance; ook hier is het weer evident dat de OP beter performed. Maar in dagelijks gebruik merk je daar niet zo heel veel van. Ja de OP is soepeler, maar de A1 is ook gewoon soepel.
• Beperktere netwerk ondersteuning. Deze vond ik wel wat heftiger. De A1 schiet wel tekort op de bel kwaliteit en het terugvallen op 3G kan ik niet anders verklaren dan dat de netwerk module wat onder presteert. Niet onoverkomelijk maar wellicht op langere termijn wel
• Mindere camera sensor; fotos maken is wel een primaire functionaliteit op mijn telefoon. En meer dan alleen een gadget omdat je het gewoon meer en meer gebruikt. De kwaliteit is zeker niet slecht, zeker niet voor dit geld, maar ik had er meer van gehoopt.
• Vingerafdruk scanner; in combinatie met de iets mindere performance kan dit ook wat vervelend gaan worden. Een vingerafdrukscanner op de voorkant is gewoon wat praktischer vanuit mijn oogpunt.
• A1 heeft een FM radio (nog geen APP voor maar werkt wel) en IR remote maar mist NFC; leuke features, om-en-om zullen je ze wel/niet gebruiken. Geen dealbreakers voor mij.
• Dashcharge; geen dealbreaker; gewoon s'nachts opladen en dan gaan ze een dag mee. Het kunnen snelladen is een mooie bijkomstigheid voor specifieke situaties.
Dat de A1 de helft goedkoper is merk je aan de buitenkant niet heel erg. Het toestel ziet er goed uit, is responsief en Android One is een verademing tov. custom skins. Op het gebied van performance, camera en scherm is de A1 in zijn prijsklasse prima maar wel echt een stap minder dan de OP5. Bel kwaliteit wil je als je een toestel dagelijks (zakelijk) gebruikt helaas niet inleveren, het netwerk en bel gedeelte is bij de A1 wel degelijk minder focus op geweest wat jammer is. Als je naar productie kosten kijkt moet je op deze onderdelen dan van een mid-segment over gaan naar premium/high end wat de meerprijs rechtvaardigt maar wellicht niet in verhouding met de daadwerkelijke verbetering.

Voor wie is dit toestel dan wel interessant? Eigenlijk voor iedereen die het toestel niet of minimaal zakelijk gebruikt; de minder veeleisende gebruiker dus. Die laatste groep zou ik het toestel dan ook zeer zeker kunnen aanbevelen.

Heb jij ook een Xiaomi Mi A1 64GB Zwart?

Dank voor je review. Ik gebruik zelf een Xiaomi Redmi 4X (4GB/64GB) voor zakelijk en prive (die heb jij ook gehad TO). Ik maak geen gebruik van de meegeleverde Xiaomi apps, maar van alternatieven, o.a. de Google productivity apps, Nova launcher, andere dialer en veel widgets. Tot op heden zeer tevreden over, mooi en stevig, compact toestel (5.0 inch scherm) met lange batterijduur (4100 mAh) en dual sim. In De UK besteld voor minder dan ¤ 200,-

[Reactie gewijzigd door Leo. P. Klepper op 16 oktober 2017 10:39]

Heb je eventueel een link voor me? Ben zeer geďnteresseerd om twee A1's aan te schaffen voor mijn ouders. Ze zijn toe aan een upgrade maar willen niet te veel kwijt.

Alvast bedankt!
Dat is een goeie deal, heb hem zelf besteld via Banggood met de "early bird" kortingscode.Inclusief PDM mail iets duurder dan via deze site.
Tof dat je deze review geschreven hebt.
Met betrekking tot het bellen mist de A1 wel punten tov de OP 5(wellicht door gebrek aan VoLTE?) dit is "zakelijk" gezien een misser. Voor veel bellen is dit wat mij betreft een balkwaliteit een must en bij langere gesprekken is de kwaliteit onprettig en ik mis direct de OP5.
De OP5 ondersteunt ook geen VoLTE op NL netwerken hoor, dus daar heeft het niet aan gelegen.
Dank .Had al een vermoeden dat dat het niet kon zijn, geen idee wat het dan wel voor een verschil is. wellicht gewoon dan echt het speakertje en de microfoon kwaliteit. Voelt echt als een stapje terug.

[Reactie gewijzigd door Flappiewappie op 16 oktober 2017 15:27]

Ik heb hem (global version) via Ebay besteld bij een UK leverancier.
Super, wat heb je er voor betaald en bevalt hij?
Afgaande op de foto's vind ik de kleuren van de A1 niet zozeer flets ogen, maar die van de OP5 vooral oververzadigd. Welk kleurenprofiel heb je voor dat toestel gebruikt?
Beide zijn met een "out of the box" kleurenprofiel. Is natuurlijk een smaak kwestie en ook niet erg; alleen persoonlijk is het scherm van de OP5 beter.
Ah oké, die vind ik zelf pijn aan de ogen doen (bij de OP3 van mijn vriendin in ieder geval). Het scherm kan waarschijnlijk nog een heel stuk beter als je het DCI-P3 kleurenprofiel inschakelt, het is naar mijn mening bijna zonde om het standaardprofiel te gebruiken :)

[Reactie gewijzigd door MiBe op 21 oktober 2017 17:00]

Top, even naar gekeken en heb hem op mn eigen tel ook maar aangepast. Heb dit ook even toegevoegd in de review dat hier wellicht nog wat te tweaken valt.

Feit blijft wel dat het paneel minder helder kan; dat merk je wel direct.
Degelijke review, maar ik heb één klein foutje ontdekt, als je de opo 5 tegen de mi a1 vergelijkt heb je het over 835 vs 635, maar dat moet 625 zijn voor de A1. Voor de rest ga zo door!!
Even aangepast, samen met nog wat typos ("balkwaliteit" :+ ) thnx voor de feedback.

Overigens ben ik wel fan van de 625 hoor, volgens mij nog steeds de sweetspot van performance vs. kosten.
Ik lees dat je ook een Oneplus X hebt gehad.
Hoe verhoudt deze zich ten opzicht van de A1? En dan vooral de camera?
Ik overweeg voor mijn vriendin de A1 te kopen ter vervanging van haar OPX.
Toestel als geheel is zeker beter dan de OnePlus X. Zeker op batterij gebied. Het scherm van de One X is daarentegen wel erg goed en het formaat is ook heerlijk.

De camera van de One X is met vlagen soms best goed (in goed licht bijvoorbeeld) maar de A1 zal absoluut betere foto's maken in minder licht. Ik denk dat als het echt je primaire reden is om vanwege de camera een andere tel te gaan zoeken niet volledig misgrijpt bij de A1, maar verwacht geen wonderen.
Ik heb hem afgelopen zaterdag met de Singles day sale al besteld op AliExpress. Alsnog bedankt!
Bedankt voor je review.

Ik vind de schermkleuren van de A1 op jouw foto's erg tegenvallen. Wit lijkt wel roze. Ligt dit aan de foto's of merk jij -in real life- hetzelfde?
Als ik naar de foto's kijk is vooral de OP5 erg roze (de linker). De A1 is juist een beetje "koud".

In praktijk kan je nog wat tweaken met instellingen en merk je er eigenlijk tijdens gebruik weinig van.
Excuus, ik ging er zomaar vanuit dat de Mi A1 de roze verkleuring had. Zo op het eerste gezicht vind ik de kleur van de Mi dan een stuk mooier, maar wel wat dof.

De foto's vind ik niet best. Maar ik las dat er een app is (snapdragoncamer.apk o.i.d.) die de camera softwarematig een stuk beter maakt. Of heb je die hier al gebruikt?

Ik heb zelf allen nog maar de Galaxy S5 en 6 gehad en die hebben en mooi amoled scherm en prima camera, dus ik ben bang dat de Mi A1 me tegen zal vallen. Maar omdat iedereen er zo enthousiast over is overweeg ik om er toch een te proberen. Ze zijn nu rond de 150 euro en dat is een heel mooie prijs voor een telefoon met deze specificaties.

[Reactie gewijzigd door Medione1210 op 22 maart 2018 08:04]

Als je nu een Galaxy 6 hebt zou ik niet perse upgraden. Voor 150 euro is deze A1 echter een nog brainer als je gewoon een degelijke telefoon nodig hebt.