Specificaties HD-ready DLP-beamer • 180" maximale schermdiameter - Bekijk alle specificaties

Salora DBS350 Review

EOSfotoTestpanel 15 oktober 2017, laatste update op 17 oktober 2017, 441 views

Salora DBS350 (Testpanel)

De Salora DBS350 is een compacte beamer met een goede beeldkwaliteit, veel mogelijkheden en ingebouwde accu. Bouwkwaliteit is prima, maar vooral bij geluidsproductie en design laat deze beamer steekjes vallen. Verder is de adviesprijs wat te hoog maar in deze klasse is de Salora DBS350 een serieuze overweging waard.

Pluspunten

• Beeldweergave
  • Afmetingen
  • Mogelijkheden
  • Eenvoudige bediening
  • Bouwkwaliteit
  • Ingebouwde accu

Minpunten

• Geluidsniveau
  • Design

Contrast / helderheid Score: 4

Alternatieven
Geluid
Disclaimer

SALORA DBS350 inleiding
Deze review is een andere dan dat ik normaal schrijf. Normaal laat ik mijn mening horen over een product dat ik zelf gekocht heb, waarvoor ik research gedaan heb en dat het best aansluit bij mijn behoefte.
Nu mag ik op verzoek van Tweakers, een review schrijven over een product waarvoor ik vooraf geen research gedaan heb en waarbij ik ook nog eens kans maak om het product te mogen houden. Zelf heb ik altijd geroepen dat gesponsorde reviews vaak belangenverstrengeling met zich meebrengt of in ieder geval dat reviewers soms niet kritisch genoeg zijn.
Tweakers vroeg om een uitgebreide review, waarin een aantal punten die te vinden zijn in de review ook aan bod komen. Op sommige punten ben ik iets uitgebreider geweest, terwijl ik andere zaken niet aan bod laat komen, die ik normaal wel aan bod laat komen. Dat heeft vooral te maken vanwege het feit dat de beamer weer in goede staat retour moet. Openschroeven van behuizingen en andere onderzoek vormen die normaal aan bod zouden komen, kunnen eenvoudigweg niet.

Totdat ik de uitnodiging kreeg voor het schrijven van deze review had ik, eerlijk gezegd, nog nooit gehoord van het merk Salora.
Het Finse bedrijf richt zich vooral op de verkoop van TV’s, tablets, camera’s en soortgelijke consumentenelektronica.
Dat de Finnen in staat zijn om mooie stukjes techniek te bouwen tegen concurrerende prijzen, hebben ze al meermaals bewezen, maar dat waren andere tijden en andere technieken. In deze review ga ik beoordelen of de Salora DBS350 zo'n mooi stukje techniek, tegen een concurrerende prijs is.
Hoewel de meeste mensen associëren Finland alleen met hele goede coureurs, rendieren en natuurlijk Nokia, weten wij Tweakers natuurlijk wel beter. Finland heeft een rijke traditie op het gebied van andere elektronica, getuige het feit dat Salora al sinds 1928 actief is in Finland. Het oorspronkelijke bedrijf, dat ook weer voortkwam uit een fusie, is in de vorige eeuw samengevoegd met Nokia, maar de merknaam Salora is blijven bestaan en is nu in handen van een investeringsmaatschappij.

SALORA DBS350 specificaties
Als je als fabrikant of importeur een beamer bij Tweakers aanbiedt om te testen, lijkt het mij dat jezelf overtuigd bent van je product. Dat Salora overtuigd is van de kwaliteit, mag ook wel, want de specificaties tonen in ieder geval al aan dat dit geen doorsnee beamer is. De beamer is onder andere uitgerust met een DLP chip en 30W sterke HD LED lamp die minimaal 20000 uur zou moeten meegaan, volgens de fabrikant. en een accu.
In deze review mogen de belangrijkste technische specificaties dan ook niet ontbreken. Onderstaande gegevens geven al inzicht in de belangrijkste zaken:
MerkSalora
Accu10.000 mAh Li-Ion
Type accuVast
BEELD
ChipTexas Instruments 0.3” DMD RGB-LED DLP
Helderheid1600 lumen (350 Ansi lumen)
Contrastratio1000:1
Beeldformaat20” tot 180”
Lamp30W HD LED
Native resolutie1280x 800 (WXGA)
Support resolutie1920x 1080
Aspect ratio16x 9 en 4: 3
Vergroting1.47:1
3DJa
Keystone correctieJa, automatisch (+/- 50°)
Offset100%
Aansluitingen en verbinding
FysiekDC In, HDMI, VGA/AV, Micro SD (max. 32GB), USB 2.0, USB 3.0, Hoofdtelefoon
DraadloosBluetooth 4.0 en Wifi 802.11ac 2.4 en 5 GHz
Overige features
OSGebaseerd op Android 4.4
CPUMstar-6A628VX quad core 1.5 GHz
GPUMali 450-MP2
RAM1 GB DDR3
ROM8GB eMMC (waarvan 6,1 GB vrij)
AfstandsbedieningJa, IR met zoomfunctie
SpeakersJa, 2x 2W

Met de app van CPU-Z even gecontroleerd of de fabrieksopgave ook overeen kwam met de hardware zoals die door de app geïdentificeerd werd:
https://tweakers.net/ext/f/QPoU0AtmuQRJH9hpTBhBXHaa/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/b3lNOnFC2EdPUx77BA8JhT8N/medium.jpg
https://tweakers.net/ext/f/PFn17Pp0L8Ya0AWrpxOVWwmq/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/7tLklWm96oxciMAONU7gEq7z/medium.jpg

Hoewel op mijn werkplek de beamer echt op zijn retour is en vervangen is door vaste schermen, kan de markt zich echter verheugen over een groeiende groep film- en gameliefhebbers, die de beamer steeds meer gebruiken als thuisbioscoop of als scherm voor een gezellige game-avond met vrienden. Salora presenteert deze DBS350 vooral als “een aanwinst voor je thuisbioscoop” en ondanks dat ik geen echte filmliefhebber ben, heeft het gebruiksgemak en het compacte formaat ervoor gezorgd dat de Salora DBS350 vaak gebruikt werd tijdens de reviewperiode.
Vanwege die compacte afmetingen en zeker ook vanwege de ingebouwde accu (voor 2 uur) is deze beamer echter ook interessant voor de zakelijke markt. Met een adviesprijs van ¤650 (incl BTW) is de Salora DBS350 geen goedkope beamer, maar behoort hij –wat prijs en prestaties betreft- ook zeker niet tot het topsegment.
De Salora DBS350 is een LED beamer, voorzien van een DLP chip en een lichtopbrengst van 350 Ansi lumen. De beamer is dus geschikt om een half verduisterde ruimte te genieten van een film of te gamen. Hoewel het (tot het schrijven van dit artikel) de duurste beamer uit de collectie van Salora is, laat de prijs ook al zien dat we hier niet te maken hebben met een high-end beamer en als zodanig wordt hij ook in deze verdere review ook niet beoordeeld.

Een vast hoofdstuk in een review op Tweakers, dat ook in deze review niet ontbreekt.
De beamer werd geleverd in een stevige kartonnen box waarin de doos zat zoals die als consumentenverpakking bedoeld is:
Salora DBS350 box Salora DBS350 doos

Na het openen van de doos prijkte een uitnodiging om een review op kieskeurig te schrijven, mij tegenmoet, maar die uitnodiging heb ik maar even gelaten voor wat ze was. Verder lag daar de Nederlandstalige handleiding met daaronder, verpakt in een plastic zak en in het schuim, de beamer.
Salora DBS350 doos open Salora DBS350 doos open zonder folder

Daaronder zaten een drietal doosjes met adapter en aansluitkabel, afstandsbediening en 2 AAA-baterijen. Opvallend was wel te noemen dat sommige de kabels verpakt zaten in zakjes van biologisch afbreekbaar kunststof.
Salora DBS350 in de doos

Er is weinig zo subjectief als smaak en niet voor niets is een standaard antwoord daarbij ook altijd: “over smaak valt niet te twisten”.
Salora DBS350 Productfoto frontaanzicht Salora_DBS350_Productfoto_01

De Salora DBS350 valt eigenlijk al meteen positief op door zijn afmetingen. Voor iemand die nog uit een tijdperk komt dat er gebruik werd gemaakt van episcoop en overheadprojectors bij presentaties, is dat wel een openbaring. Door de grotere lichtopbrengst (tov het vermogen) en de geringere warmteproductie van ledlampen, kan een beamer nu ook in een handzaam formaat gemaakt worden, die je in een hoekje op de kamer zet, onopvallend aan het plafond hangt of gewoon op de vergadertafel kunt zetten.
Het verdere design is vooral strak te noemen, geen overbodige zaken en weinig glimmende onderdelen, maar veel luxe straalt het allemaal niet uit.
De adviesprijs zie je in ieder geval niet terug in het design. Op zich is dat natuurlijk alleen maar lovenswaardig, want zo blijft er meer geld over om in de techniek te duwen, maar het ziet er allemaal wat karig uit. Je zou bijna zeggen dat het een echt Scandinavisch design is.
Dat de buitenkant wit is, spreek mij persoonlijk minder aan maar ik kan me voorstellen dat dit –bij montage aan een plafond- ook wel een voordeel kan zijn omdat hij minder opvalt (tenzij je thuisbioscoop natuurlijk een zwart plafond heeft).
Salora DBS350 driekwart Salora DBS350 schuin voorzijde Salora DBS350 front

Wanneer de beamer één keer aangesloten wordt en vervolgens nooit meer van die plek komt, hoef je daaraan niet dezelfde eisen stellen als aan een beamer waarmee je dagelijks in een tas van vergadertafel naar vergadertafel reist of die je meesleept naar een verlaten fabrieksgebouw...
Zoals al eerder genoemd, wordt de Salora DBS350 vooral gepromoot als een aanwinst voor uw thuisbioscoop, maar dankzij de goede bouwkwaliteit is hij ook bestand tegen reizen van de ene meeting naar de andere.
De buitenzijde van de beamer is gemaakt van wit kunststof dat een voldoende stevig gevoel geeft maar ook besmettelijk kan zijn als je veel onderweg bent. De beamer heb ik gedurende de testperiode een aantal keer meegenomen en in het veld gebruikt. Ik was wel aangenaam verrast hoe stevig de beamer dan toch aanvoelt, ondanks dat hij geheel uit kunststof lijkt gebouwd. Of dat werkelijk zo is heb ik maar niet bekeken omdat het mij niet wenselijk leek dat iemand uit het testpanel de beamer gaat openschroeven. De aansluitingen voelen stevig aan, vertonen geen of normale speling en blijven ook goed zitten op de voedingskabel na: die heeft wel de neiging om uit de powerplug te glijden. Het relatief hoge gewicht van de ingebouwde accu maakt dat de beamer stevig staat, maar ook dat hij eerder de neiging heeft stuk te vallen dan een lichtere beamer.
Handig is ook de M5-statiefschroef aan de onderzijde van de beamer, waarmee je de beamer op een klein of juist heel groot foto of filmstatief kunt schroeven. De schroefdraad is -net zoals de rest- ook van kunststof gemaakt, dus enige voorzichtigheid is hier wel op zijn plaats bij het vastschroeven en het gebruik van een montageplaat voor het statief is aan te raden.
De afwerking is van ruim voldoende tot goed niveau en is zoals je mag verwachten van een beamer in deze prijsklasse.
Salora DBS350 onderzijde Salora DBS350 back

Salora DBS350 afstandsbediening Salora DBS350 illustratie review eosfoto

Omdat een beamer door zowel tweakers als digibeten gebruikt wordt (zeker bij zakelijke toepassing) is het van belang dat de beamer eenvoudig te bedienen is. Voor de gemiddelde tweaker, die geen gebruiksaanwijzingen leest, is de bediening eigenlijk kinderlijk eenvoudig, zeker als je al vertrouwd bent met Android, hoewel daar niet veel in te stellen is.
Voor mensen die minder affiniteit hebben met techniek, probeer ik in dit hoofdstuk, antwoord te geven op drie vragen:
  • Zit er een begrijpelijke Nederlandse handleiding bij de beamer?
  • Is deze beamer door zijn ontwerp en gebruiksvriendelijkheid makkelijk aan te sluiten, te bedienen en te plaatsen?
  • Krijg je met een simpele druk op de knop, datgene wat je wilt, namelijk beeld?
Positief is in ieder geval al, dat bij deze beamer een Nederlandse handleiding (met Engels en Frans) geleverd wordt. De handleiding is voorzien van voldoende illustraties en duidelijke omschrijvingen van stappen die gevolgd moeten worden om de beamer met het netwerk of met andere apparaten, zoals smartphones (iOS en Android) te verbinden. Jammer is alleen dat de handleiding nogal onlogisch in elkaar zit en je daardoor nogal eens moet bladeren voordat je gevonden hebt wat je zoekt.
Het plaatsen van de beamer gaat kinderlijk eenvoudig vanwege de compacte afmetingen en het geringe gewicht. De Salora DBS350 is aan de onderzijde voorzien van een opklapbaar lipje om de voorzijde van de beamer ietwat omhoog te richten.
Wanneer je een kabel van een beeldbron of geheugenmedium insteekt, wordt die poort helaas niet meteen herkend en gekozen, waardoor er meteen beeld zou verschijnen. De bron moet je selecteren via het onderstaande instellingsmenu, maar dat gaat op eenvoudige wijze, dus dat mag in de regel geen problemen opleveren.

De scherpstelling van het beeld geschiedt door een draaiknop die zich aan de zijkant bij de lens bevindt, terwijl de rest van de beeld beïnvloedende functies via de meegeleverde afstandsbediening te regelen is.
Daarbij zit ook een zoomfunctie, waarmee je de beeldverhoudingen (16:9, 4:3 of Auto) kunt beïnvloeden. Met de softwarematige instellingen kun je het beeld verkleinen tot max 80% van de oorspronkelijke grootte.
Keystone correctie voert de beamer zelf uit, maar dat gaat niet altijd van een leien dakje, maar daarover in het hoofdstuk OS & featureset meer.
De Salora DBS350 is, zeker in de bediening van de basisfuncties, een redelijk eenvoudig te bedienen beamer. Het compacte formaat en de mogelijkheid om gebruik te maken van een accu, zorgen ervoor dat de beamer even snel neergezet kan worden. Doordat een verbinding zo tot stand gebracht kan worden, kun je in een mum van tijd starten met je presentatie of je vakantiefoto’s delen op de witte muur van opa & oma.
De ontvanger van de IR-afstandsbediening zit alleen aan de voorzijde van de beamer. Bij een presentatie is dat natuurlijk wel handig, maar wanneer je de beamer in een thuisbioscoop gaat gebruiken, is dat wel iets om rekening mee te houden, hoewel je in de meeste gevallen, bij gebruik van een scherm, dit als reflectie voor het IR signaal kunt gebruiken.
De bediening van de afstandsbediening is eenvoudig en wijst zich eigenlijk helemaal vanzelf.

SALORA DBS350 schema aansluitingen
Zoals op bovenstaande illustratie te zien is, zijn alle fysieke aansluitingen aan de achterzijde van de beamer gesitueerd. Persoonlijk vind ik het gebruik daarvan prettiger dan bij beamers met aansluitingen aan de voorzijde, vanwege het feit dat je nooit een kabel door beeld kunt hebben of je voor het beeld staat als je iets moet inpluggen.
Om een thuisbioscoop goed tot zijn recht te laten komen, moet de beamer natuurlijk wel beschikken over voldoende en de juiste aansluitmogelijkheden. De Salora DBS350 laat hier, wat mij betreft toch een klein steekje vallen met maar één HDMI-poort, maar we mogen niet vergeten dat dit voor Salora (voorlopig) het topmodel is, maar dit geen beamer uit het topsegment is. De Salora DBS350 beschikt over de volgende aansluitingen:
  • DC-in (aansluiting netspanningsadapter)
  • USB-2
  • USB-3
  • HDMI
  • Micro SD Cardreader SD
  • VGA
  • Aansluiting hoofdtelefoon
  • Wifi
  • Bluetooth 4.0
Draadloos is het bereik van de Bluetooth 4.0 goed, al zou bij een beamer die in september 2017 geïntroduceerd werd, Bluetooth 5 ook niet misstaan hebben. De Wifi verbinding lijkt nogal gevoelig te zijn en heeft de neiging om soms de verbinding te verbreken en kort daarna weer te her-verbinden. Dit fenomeen trad bij alle drie de draadloze netwerken die ik in huis heb op. Op 5GHz was de verbinding iets stabieler dan op 2.4 GHz. De beamer laat bij het verbinden met Wifi een indringend meldingsgeluid horen dat niet uit te schakelen is. Als je een fil zit te kijken kan dat nogal storend werken, zeker wanneer dit fenomeen zich met enige regelmaat herhaalt.
De beamer kan minimaal overweg met de volgende bestanden op USB of Micro SD:
TypeBestandsformaat
BeeldformaatBMP, GIF, JPG, JPEG, PNG, enz.
Videoformaat3GP, AVI, FLV, MOV, MP4, MPEG, RMVB, WMV, enz
AudioformaatAAC, DTS, M4A, MP2, MP3, OGG, WMA, enz.

Hoewel niet allemaal getest, werken deze bestandsformaten ook bij het draadloos streamen, wat op zich ook het meest logische is.

SALORA DBS350 OS en feature
Salora DBS350 Android menu

De tijden dat een beamer gewoon een dom apparaat was die enkel een signaal projecteerde op een chip, liggen al even achter ons. De meeste mid-range en alle high-end beamers die nu op de markt zijn, hebben een eigen besturingssysteem.
Bij de Salora DBS350 is dit een, op Android 4.4(!) gebaseerd, besturingssysteem. Waarom er bij deze Salora niet gekozen is voor een recentere versie zal te maken hebben met kostenreductie. Deze versie van Android is, behalve behoorlijk verouderd, ook helemaal uitgekleed en richt zich op de connectiviteit en besturing van het apparaat.
https://tweakers.net/ext/f/rp55SSTw8LM9RrVMeC3vT1V1/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/rV7aBmwzHx7VpNLUNMAizmpk/medium.jpg

Er staan een aantal standaard apps op het apparaat, maar via de Play Store kunnen er meer gedownload worden, mits deze natuurlijk geschikt zijn voor deze beamer.
Tijdens het gebruik lijkt het erop dat de software niet geheel geoptimaliseerd is of dat er bugs in de softwareversie zitten. In eerste instantie lijkt het allemaal prima te draaien, maar wanneer je wat langer aan het stoeien bent met de beamer, lijkt de software soms wel eens vast te lopen. De beamer reageert dan korte tijd niet op de afstandsbediening maar na een paar seconden vasthangen, voert de beamer pas het commando uit dat ik gaf. Dit kan exemplarisch zijn geweest, maar ik heb het vermoeden dat deze softwareversie nog eens tegen het licht gehouden zou moeten worden. Ook in de vertalingen zijn er sommige momenten dat je opeens een menukaart van de Chinees aan het bekijken bent. De standaard geïnstalleerde app “Happycast” bleek helemaal vast te lopen, waarna de beamer alleen nog gereset kon worden door hem helemaal uit te schakelen. Gezien voorstaande zaken heb ik daarom afgezien van de gebruikelijke Android benchmark tests omdat dit een te vertekend beeld zou geven.
De softwarebug lijkt zich ook te openbaren bij de keystone correctie (compensatie uitrekkend beeld), die soms onvoldoende of helemaal niet plaatsvindt. Even bewegen met de beamer loste dat eenvoudig op.
Zoals reeds genoemd in de rubriek “Aansluitingen”, beschikt de beamer over alle gangbare aansluitingen voor beeld, randapparaten en gegevensdragers. Dankzij de connectiviteit die het besturingssysteem biedt, de vele bestandsformaten die standaard gebruikt kunnen worden en de meer dan voldoende mogelijkheden om de beamer van informatie te voorzien, tover je een gewone projector om tot een beamer van nu.
De beamer wordt geleverd met een Nederlandse gebruikershandleiding (tevens FR en EN), adapterkabel voor de stroomvoorziening en een afstandsbediening.

Direkt naar:
Details
Kleurweergave
Helderheid en contrast

Wegens het ontbreken van een testlab met geijkte meetapparatuur bleek het belangrijkste onderdeel, het lastigst om objectief te beoordelen.
Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om foto’s en video’s te maken van de beelden die de beamer projecteerde. Gebruikte camera, objectief en programma zijn voor zowel foto als video gelijk en zoals ze uit de camera komen. Bij de test, bevonden de camera en de beamer zich op een afstand van ongeveer 2,5 tot 3 meter tot het scherm, omdat dit in de praktijk het mooiste beeld gaf.
Salora DBS350 afstand diameter scherm

De beeldkwaliteit is natuurlijk afhankelijk van veel factoren die niet allemaal te beïnvloeden zijn.
Het beeld wordt verzorgd door een DLP beeldchip. Deze DLP chip die met een transparant kleurenwiel werkt voor de kleurweergave, werkt samen met de DMD chip voorzien van microscopische spiegeltjes, die de helderheid regelen. DLP chips hebben soms last van het zogenaamde regenboogeffect (kleurzweem achter snel bewegende objecten voor een donkere achtergrond). Of deze beamer hier ook last van heeft, lees je verder in het hoofdstuk “kleurweergave” hieronder.
Voor deze review beoordeel ik het beeld op weergave van details, kleurweergave en helderheid & contrast. Bij die beoordeling maak ik gebruik van zowel film/video, stilstaande testbestanden (voor kleurweergave, details, vervorming, uniformiteit), JPG foto’s en een standaard presentatie.
verder heb ik ook geprobeerd om gaming mee te nemen in de beoordeling. Daarvoor heb ik gebruik gemaakt van HD-opnames van voetbal- en racespellen. Waarom ik hiervoor gekozen heb is het feit dat met een opname altijd dezelfde scene terug te halen is, iets dat bij gamen zelf, vrijwel onmogelijk is.
De testbestanden die gebruikt zijn, heb ik onderaan deze review toegevoegd.
https://tweakers.net/ext/f/NIyMglo3Fmc6oBTZPbOjqN2l/medium.jpg https://tweakers.net/ext/f/Ks4VCXjBbAubWaPjVspfL9Qr/medium.jpg

Salora DBS350 details
Voor aanvang van de test was ik nogal sceptisch over de beeldkwaliteit, omdat de beamer “maar” een resolutie heeft van 1200x800 pixels. In een tijd waarin HD en 4K eigenlijk al de norm zijn bij beeldschermen, weet de Salora DBS350, met de feitelijke 720P resolutie toch een behoorlijk scherp beeld neer te zetten dat prima details weergeeft. Bij zowel foto als video heb ik nooit details in de beelden gemist en wist de Salora mij aangenaam te verassen.
Weergave op scherm:
Bronbestand:
Salora testbeeld

Bij de kleurweergave laat de Salora toch wat steekjes vallen en weet hij de kleuren niet goed weer te geven. Hoewel niet storend, is met name geel dominant aanwezig, doordat de rode tinten niet juist weergegeven worden. Bij dualweergave van beelden op mijn (gekalibreerde) beeldscherm en de beamer vallen de kleurverschillen duidelijk op. Wanneer je alleen naar het beeld van de beamer kijkt, vallen de kleurafwijkingen stukken minder op. Bij onderstaande testbestanden was het echter goed zichtbaar, zeker met het blote oog. Wellicht ten overvloede, maar de foto’s versterken dit effect nog eens extra.
Sommige beamers met een DLP-chip hebben last van een soort kleurzweem die achter snel bewegende objecten blijft, een beetje vergelijkbaar als een monitor met een trage refreshrate. Dit effect wordt regenboogeffect genoemd, maar hiervan heb ik niets kunnen waarnemen gedurende te test.

Foto van weergave op scherm

Foto van weergave op scherm]
RGB kubus

Bronbestand
RGB cirkel

Bronbestand

Met een contrastratio van 1000:1 en een maximale lichtopbrengst van 350 Lumen, mag je als gebruiker natuurlijk geen wonderen verwachten, maar de contrastweergave en de helderheid van de Salora DBS350 is goed te noemen. Zelfs als de ruimte niet verduisterd is, kan de beamer prima gebruikt worden voor het geven van een presentatie, al mis je bij video dan toch wel details in contrast en helderheid. Wanneer de ruimte half tot geheel verduisterd is, heb je hier totaal een last van.
Out of the box...
Een beamer biedt, bij het out-of-the-box denken ook leuke mogelijkheden voor (amateur) fotografen. Helaas was de tijd te kort om daarmee écht aan de slag te gaan, maar ik zou er zo een blog aan kunnen besteden. Onderaan dit hoofdstuk staat een kleine impressie van de mogelijkheden die de beamer biedt met fotografie. Verder staan hieronder drie -min of meer- 'verplichte' foto's waarin door Tweakers gevraagd werd om het beeld zo groot mogelijk te projecteren.
Het "verplichte werk":
Salora DBS350 review Tweakers Logo Salora DBS350 review Mandela Salora DBS 350 review Lorem Ipsum
Het 'eigen' werk:
Salora DBS350 review wegkapel Rimburg 1 Salora DBS350 review wegkapel Rimburg 2 Salora DBS350 review wegkapel Rimburg 3

Salora DBS350 geluid
Volgens fabrieksopgave zo de geluidsproductie van de beamer maximaal 25dB bedragen, maar kort na het inschakelen rees bij mij al het vermoeden dat dit niet kon kloppen. De opgegeven 25dB komt overeen met het geluidsniveau in een stille kamer, dus je zou verwachten dat de beamer dan geen extra geluid zou produceren, maar dat klopt natuurlijk niet. Na verschillende geluidsmetingen met een (niet geijkte) geluidsmeter kwam ik op een afstand van 1m (gemeten haaks op de beamer) tot een geluidsniveau tussen de 51 en 54 dB. Op die afstand is het geluid dat de koeling produceert, zeker op den duur, aanwezig. Wanneer je iets verder van de beamer af zit, wordt het geluid minder, maar nog altijd goed hoorbaar. Bij het kijken naar een film of video wordt het geluid van de ventilator natuurlijk voor een groot deel overstemd door het geluid dat bij de opname zit, maar bij het bekijken van foto’s of een presentatie, valt het natuurlijk meer op.
Het geluid van de beamer is wel aanwezig, maar een gemiddelde waarde van 53 dB kun je ook niet als storend of hinderlijk omschrijven en om het in normale tekst weer te geven: de opgave van de fabrikant en het werkelijke geluidsniveau het verschil in geluidsniveau tussen een bibliotheek en een kantoor.
De ingebouwde speakers zijn natuurlijk niet bedoeld om als geluidsbron in de thuisbioscoop te dienen, maar eigenlijk meer als noodoplossing. Hoewel de speakers natuurlijk wat blikkerig klinken was ik door het geluid dat ze weten te produceren positief verrast. Voor de doeleinden waarvoor de speakers bedoeld lijken, zijn ze goed.

Accu
Een van de mooie extra’s die de Salora DBS350 aan boord heeft is de 10.000 mAh accu, waarop de beamer 2 uur zou moeten kunnen werken, zo claimt Salora. In de praktijk blijkt dit echter tegen te vallen en kun je er (met de standaard instellingen) net geen speelfilm op afkijken. De beamer gaf één keer na 84 minuten de pijp aan Maarten en de andere keer na 86 minuten bij constant gebruik. Bij het meermaals in en uitschakelen blijft er netto nog minder gebruikstijd over, maar ondanks dat de beamer zijn beloofde 120 minuten niet weet te halen ben ik helemaal overtuigd van de meerwaarde van de accu en het (voor mijn toepassingen) als essentieel willen bestempelen.
Klein minpuntje is dat de beamer een Led-indicatie mist voor het opladen en volle accu. Hiervoor zou de led in de power-knop prima gebruikt kunnen worden, maar nu moet je de beamer aanzetten om te kunnen zien of de accu vol is.

Lang getwijfeld of ik deze rubriek zou toevoegen in een review dat uiteindelijk door de importeur of fabrikant gesponsord wordt. Maar aangezien ik al heel lang roep dat gesponsorde reviews soms kritische kanttekeningen missen, of alleen de fabrikant naar de mond schrijven, ben ik dit hoofdstuk aan de lezer verschuldigd. Tenslotte was de opdracht ook, om mee te kunnen dingen naar deze beamer, het schrijven van een uitgebreide review.
Ik belicht twee alternatieven: één met dezelfde specificaties en een ander met dezelfde prijs. In het kort zal ik ingaan op de specificaties. Als alternatief werd er gekeken naar prijs en prestaties op papier. Er hadden ook zomaar twee heel andere merken als alternatieven kunnen staan, maar om een objectief vergelijk te maken heb ik voor onderstaande gekozen.
Nierbo PT300
Nierbo PT300
Wie nu wiens kloon is, laat ik in het midden, maar ik liep toevallig tegen de Nierbo PT300 aan, toen ik zocht naar informatie over de gebruikte processor. Feit is dat de Nierbo PT300, op de zwarte case na, 100% identiek is aan de Salora DBS350.
Deze beamer bestel je voor ongeveer ¤390 bij Amazon en is zelfs nog goedkoper bij Alie, maar dan loop je het risico dat Vadertje Staat met een naheffing komt.
Asus P3B
Deze Asus beschikt over dezelfde WXGA-resolutie als de en beschikt over ongeveer dezelfde aansluitmogelijkheden. De lichtopbrengst met 800 Ansi lumen en de contrastverhouding is veel groter dan bij de DBS350, maar daarvoor moet je dan bijvoorbeeld weer de 3D functie missen.
De prijs van deze Asus P3B is nagenoeg gelijk aan de prijs van de Salora DBS350.
Asus P3B

Voordat ik tot een eindconclusie van deze review ga komen, wil ik nog even stilstaan bij de adviesprijs van de Salora DBS350. Op het moment van schrijven bedraagt die ¤659. Daarvoor krijg je een goede beamer, maar in deze prijsklasse is de concurrentie ook heel erg groot. Voor hetzelfde geld koop je dezelfde beamer van een bekende producent met nagenoeg gelijke specificaties, of je koopt dezelfde beamer voor een behoorlijk lager bedrag.
De prijs is zeker niet absurd hoog voor een beamer van deze afmetingen, met deze prestaties en specificaties, maar gezien de bekendheid van Salora zou ik voor een andere prijsstelling gekozen hebben.
Aangezien de straatprijs momenteel al ¤100 onder de adviesprijs ligt, zou het mij niet verbazen als die nog wat verder gaat zakken.

De Salora DBS350 is een fijne kleine beamer, die een goed beeld weet te projecteren in een verduisterde omgeving. De kleurweergave zou iets meer natuurgetrouw mogen zijn, maar de beetje gele kleurzweem is zeker niet hinderlijk aanwezig. Scherpte, helderheid en contrast zijn allemaal in orde en leveren mooie film- en/of gamebeelden op.
Op het gebied van de techniek is de enige opmerking de software die wat stroef lijkt te werken, verder is het allemaal in orde. De accu haalt de beloofde tijd niet, maar biedt wel genoeg mogelijkheden.
Het geluidsniveau dat de beamer produceert is echter dubbel zo hoog als de fabrikant opgeeft en dat kan nadrukkelijk aanwezig zijn als je dichtbij de beamer zit.
Uiteindelijk zou ik de beamer willen beoordelen als "Ruim Voldoende", maar die mogelijkheid bestaat niet. Met 3 sterren (voldoende) zou ik de beamer echt onrecht aandoen, dus zijn het 4 sterren in de eindbeoordeling geworden.

SALORA DBS350 disclaimer
Deze review is gebaseerd op bijna een week gebruik en testen van de beamer. De review werd uitgevoerd op uitnodiging van Tweakers, waarbij één van de leden van het testpanel kans maakt op het winnen van de beamer.
De review is gebaseerd op mijn mening en mijn ervaringen met deze specifieke beamer. Zeker omdat de beamer juist geïntroduceerd is, kan het zijn dat er nog kinderziektes in de software zitten, waardoor prestaties in de toekomst –bij firmware updates- kunnen verbeteren.
Mocht je de aankoop van deze beamer overwegen, lees dan ook de meningen van anderen over dit product op Tweakers.

Heb jij ook een Salora DBS350?

Vette review. +3!
Thnx, er zit ook wel wat werk in... ;)
Overzichtelijk en zou bij iedereen onder aandacht moeten komen die op zoek is naar een beamer!

[Reactie gewijzigd door Junke op 16 oktober 2017 08:47]