Asus UL30A-QX163v Review

Dhr_Soulslayer 25 januari 2010, 724 views

Asus UL30A-QX163v

Pluspunten

• Accuduur
  • Gewicht
  • Windows 7 X64
  • LED verlichting

Minpunten

• Vlek en vingerafdruk gevoelig
  • 5400rpm hdd
  • Onboard Intel Kaart.

De Asus UL30-QX163V heb ik gekocht omdat mijn oude asusje het naar 3 jaar opgegeven heeft. Na een zoektocht op Internet en hier op Tweakers ben ik uitgekomen op deze laptop van Asus. Deze heb ik bij de BCC voor het luttele bedrag van 650,- gekocht. Dit viel mij honderd procent mee voor een laptop met deze specificaties.

Even in het kort de specs:
CPU: SU7300 @ 1,4 Ghz
RAM: 4GB DDR3
HDD: 500GB @ 5400rpm
GraKa: Intel GMA 4500MHD
Wireless: 802.11 B/G/N
Bleutooth: 2.1 +EDR
Scherm: 13.3"

Tot mijn grote verrassing werd er een 8 cell accu meegeleverd welke mij een werkduur geeft van ongeveer 6 a 7 uur op de meeste energie besparende modus. Als ik de laptop onder volle belasting laat draaien op de accu dan gaat deze 3 tot 3,5 uur mee. Dit heb ik gemeten met Battery Eater Pro.

Warmte productie is bij deze laptop totaal geen issue want hij wordt totaal niet warm. Je kan hem dus rustig voor lange tijd op je schoot hebben staan. Dit is voornamelijk aan de SU7300 te danken die zeer energie zuinig is en zogoed als geen warmte produceert.

Omdat de laptop niet heel warm wordt hoor je de koeling ook zo goed als niet. Het enige wat lichte irritatie opwekt is dat de HDD soms een beetje ratelt. Maar dit hoor je alleen als het in je omgeving bijna doodstil is.

De mobiliteit van deze laptop geef ik een goed omdat de laptop nog minder dan 2 KG weegt. Ook het 13.3" scherm draagt hier aan bij. Dankzij het gewicht van de laptop heb je soms niet eens in de gaten dat je een laptop bij je hebt.

Bouwkwaliteit van deze laptop is goed omdat er gebruikt gemaakt wordt van plastic en aluminium wat ook weer het gewicht tengoede komt. Al met al is dit een zeer goede laptop met goede specs voor een leuk prijsje. Persoonlijk vind ik dit de ideale laptop voor de student die veel onderweg is.

• HP Wireless Comfort Muis
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Asus UL30A-QX163v?

ik twijfel tussen de 1201n en deze Ul30a. Het grote verschil is de prijs. Wat kun je me aanbevelen?

Verder las ik in een review van de 1201n dat de (zwarte versie) een vingerafdrukken magneet is, waardoor je constant met een doekje moet schoonmaken. Is dat bij de UL30a ook het geval?

En hoe speelt de Ul30a HD content af? Zoals de Asteroid Impact van Youtube?