OSMC Vero 4K 16GB

Niet beschikbaar
Specificaties DLNA -support • WiFi • 16GB - Bekijk alle specificaties

OSMC Vero 4K 16GB Review

procyon 12 oktober 2017, laatste update op 12 oktober 2017, 12.686 views Product gekocht

OSMC Vero 4K 16GB

De Vero 4K is een ultra low powered device dat nagenoeg alles afspeeld. Komt voorgeinstalleerd met OSMC heeft met daarbij de belofte 5 jaar updates te krijgen.

Pluspunten

• Zeer zuinig & krachtig
  • Bluetooth afstandbediening
  • OpenSource Media Center (5 jaar updates)
  • Geen mic in de afstandsbediening
  • Werkt met Samba shares & NFS
  • Ondersteund HDR & 4K

Minpunten

• Netflix ondersteuning in testfase
  • Kan niet uit (verbruik = 4 watt)

Geluidskwaliteit Score: 5
Ik was op zoek naar een energie efficiente mediaplayer die de komende 5 jaar alles af kan spelen.
Mijn eisen waren toekomstbestendigheid, laag energieverbruik, gebruiksgemak (BT afstandsbedieling) en de mogelijkheid om shares te mounten.

Ik gebruikte al de Xiaomi Mi box (nieuws: Xiaomi onthult Android TV-mediaspeler met 4k- en hdr-ondersteuning) maar deze speelde niet alle 4K media vlekkeloos af en kon geen netwerkshares mounten.
Het andere apparaat dat ik gebruikte was een Intel NUC met een celeron processor die ook wat moeite heeft met 4K.

Voor alle specificaties een link naar de fabrikant.

Performance:
Naast alle statische zaken als productfotos en specificaties is het natuurlijk leuk om te weten of deze Vero 4K idd toekomstbestendig is. Dit moeten we voor nu even aannemen daar de belofte er is om 5 jaar updates te krijgen. Wat betreft de decodingperformance is de conclusie tweeledig.

Streamen : Want daar gebruik ik hem voor. Het afspelen van media vanaf mijn NAS is helaas hardwarematig gecapped op een schamele 100MBit/s omdat de netwerkpoort van de Vero 4K geen GBit snelheid ondersteund (en dat in 2017)..
Dit betekend dus direct dat mediacontainers met een hogere bitrate dan 100MBit/s helaas niet vloeiend gestreamed kunnen worden..

Hoewel dit op het eerste gezicht een enorme faal lijkt te zijn is hier waarschijnlijk bewust voor gekozen met kosten en energieconsumptie in het achterhoofd gehouden.. Als we uitgaan van een gemiddelde speelduur van 120 minuten mag een mediacontainer dus niet groter zijn dan 120*60*100MBit = ongeveer 72GB.
Ik denk dat dat niet snel te krap gaat worden gelukkig.

Interne opslag: Zodra je media op het interne geheugen (16GB) zet, is de vero 4K in staat om zo goed als bijna alles vloeiend af te spelen.

Ik heb hiervoor de testbestanden gebruikt die je hieronder kan downloaden.

Het 300Mbit/s bestand:
En de 400Mbit/s versie, deze speelt hij net niet helemaal lekker af.

Nog wat fotos voor een impressie van de grootte :)
[img]9C3cJK9z[/img]
[img]UiFWMPhs[/img]
[img]r2fd3a7M[/img]
[img]4Uw8cdEC[/img]

Heb jij ook een OSMC Vero 4K 16GB?

Wat toevallig 2 reviews van de Vero4k achter elkaar :). Kennen jullie elkaar ofzo?

Anyway ik heb ook 2 Vero 4k's en ben er best tevreden over.
Aan het begin (toen het net uitkwam) zaten er nog best wel wat bugs in (bijvoorbeeld meebewegende donkere delen van het beeld) maar zijn de meeste bugs er wel uit.

Ik zit nog in ieder geval met 2 bugs (en heb daar ook al topics voor aangemaakt).
1) Heel af en toe (1 keer in de 3 bestanden ofzo) zie je een frame skip zo lijkt het. een milliseconde flikker. Je ziet het amper maar als het gebeurd zie ik het altijd. Niet heel storend maar wel raar.
2) Af en toe (ook ongeveer 1 keer in de 3 bestanden) treedt er ineens slowmotion beeld op. Het geluid loopt dan nog wel goed door. Na zo'n 10 seconden synced alles weer maar heb je wel een paar seconden gemist. Dit heeft niet met bufferen te maken want dat is altijd dik in orde. Ze weten nog niet goed wat het is.

[Reactie gewijzigd door PuckStar op 13 oktober 2017 13:13]

Het lijkt bij punt 1 wel alsof het aantal frames per seconden niet synchroon loopt tussen de devices en bestanden. Zou dat kunnen?
Ik ben heel benieuwd hoe je het geluid hebt geregeld. Ik wil ook deze Vero 4K (+) gaan kopen en heb dus een vraagje. Als je een AV receiver hebt met een 5.1 surround set, hoe krijg je het dan voor elkaar dat je de beste kwaliteit audio en video krijgt? Plug je dan de HDMI van de Vero 4K in je AV receiver en dan vanuit je AV receiver een HDMI naar je tv? Waar moet je dan rekening mee houden bij het aanschaffen van een AV receiver (ik denk dat hij HDMI 2.0 / 2.1 ondersteund toch?)?
Beetje een late reactie, maar ik ga de 4k+ halen om uhd te streamen. Ben je nog tevreden over deze media speler?

Ps. maak jij trouwens niet een rekenfout met megabit en megabyte? 120*60*100=72 gigabit maar deel dat eerst maar eens door acht voordat je op gigabyte uitkomt ;)
Ben in mijn zoektocht naar de beste speler uiteindelijk naar de shield gegaan.
De AB is fijner, android TV werkt perfect, ondersteund PLEX, youtube en netflix.

De Vero4K is wellicht iets sneller maar heb de shield nooit kunnen betrappen op een hapering. (heeft ook 1GB/s netwerk)

Kijk geregeld naar 4K downloads van rond de 50 / 60 GB en die gaan prima. (geen idee of dat HDR titels zijn omdat ik nog steeds kijk op een Plasma TV :)