Tweakers zegt: 8,5

Specificaties 65" • Ultra HD • OLED • HDR • 2 tuners • 120Hz - Bekijk alle specificaties

LG OLED65E7V Zwart Review

burgt 29 oktober 2017, laatste update op 29 oktober 2017, 702 views Hands-on

LG OLED65E7V Zwart

Tweakers Oktober testfest verslag! Helaas was het een te korte sessie om alles helemaal door te lichten, maar in het kort: Fantastisch zwart, contrast en kleuren, (vooral 4k en HDR filmpjes), alleen de motion handeling mag beter. De soundbar lijkt prima.

Pluspunten

• OLED = beste beeld mogelijk
  • Soundbar klinkt best goed
  • HDR
  • Op glas design erg goed

Minpunten

• motion handeling viel mij tegen
  • Basweergave niet optimaal, maar ook niet heel slecht
  • Geen 3D

Jeuj uitgekozen voor het Oktober testfest om een LG OLED aan de tand te voelen!

Eindelijk een kans om hem twee weken thuis compleet uit te testen en aan mijn vrouw te laten zien hoe mooi die OLED techniek nu echt is! Kijken of de soundbar kan tippen aan mijn surround set!

Ow wacht, we mogen hem alleen testen op de dag zelf, hmm, dikke domper dus.

Ondanks dat konden we genoeg spelen om toch een redelijk beeld te krijgen.

"Aargh Winkel modus staat aan" dus beeld op vivid (Fel en oversaturated, extra sharpening) en de meeste Beeld "verbeteraars" staan aan, duidelijk te zien aan de motion artefacts. Gelukkig mogen we meteen aan de slag en met het beeld op Movie of ISF stand hebben we eindelijk een realistischer beeld, het "popt" net wat minder dan met alle toeters en bellen aan, maar je hebt tenminste niet de vervelende motion en sharpening artifacts.

Wat ook meteen opvalt is dat het design van de tv erg goed is, het dunne OLED scherm is op een achterplaat van glas aangebracht die ook meteen voor de stevigheid zorgt. onderaan wordt de tv aan de achterzijde wat dieper omdat hier alle electronica in verwerkt zit. Het geheel voelt robuust aan.
Doordat de voet tenopzichte van de modellen van vorig jaar net wat omoog loopt geeft dit de tv net wat meer speelsheid.

Oled levert gewoonweg het beste beeld wat er op dit moment te krijgen is:
- Zwart is echt zwart (de sub pixels staan echt uit)
- daarmee dus een echt indrukwekkend contrast
- fantastisch goede kleuren
- Geen verkleuring onder een hoek
- Helder genoeg voor de meeste situaties (laat je niet gek maken door de Nits race die sommige LCD producenten zo hard over roepen)

Al met al lijken de beelden al meteen meer diepte te hebben dan de ouderwetse LCD televisies.

Voor het testen hadden we beschikking over Netflix en Youtube en konden we ook nog wat testbestanden vinden op het netwerk van Tweakers. Live TV was dus niet beschikbaar.
Netflix heeft gelukkig heel wat UHD materiaal om te kunnen testen. Wat opvalt is dat de donkere scenes van daredevil wel wat artifacts heeft in de donkere delen, vooral wanneer de "beeldverbeteraars" aan staan, dit komt ook deels door de relatief lage bitrate bij streaming diensten ten opzichte van optische media.
Ook op Youtube zijn de nodige prachtige UHD HDR filmpjes te bekijken, maar ook beelden met lagere resolutie worden keurig getoond op de TV.
Bij het afspelen vanaf de Nas viel het op dat de instellingen voor het audio spoor en ondertitels, en de voortgang, niet onthouden worden wanneer je hetzelfde filmpje nog eens start.

Er zijn wel wat reflecties zichtbaar van de andere tv's in de ruimte, maar voornamelijk als je er op gaat letten.

Het geluid van een soundbar kan natuurlijk niet op tegen een fatsoenlijk dedicated surround setje, maar die mensen zullen dan ook eerder kiezen voor de C7 in plaats van de E7.
Voor zover we hebben kunnen testen tijdens deze hands on leek de audio kwaliteit van de soundbar best OK. Het geluid was redelijk vol en duidelijk.

We hebben een youtube video met een sinus sweep van 0 tot 22kHz gespeeld, met het volume flink omhoog is goed te horen dat de soundbar vanaf 60 Hz output levert, wat best netjes is.

LG leverd zijn OLED modellen met de Magic remote, zeg maar een standaard afstandsbediening met wii-mote functionaliteit ingebouwd zodat je een muis pointer op het scherm hebt.
Bij de E7 krijg je de luxere uitvoering, maar helaas bij ons demo model de minder luxe variant (de luxe was kwijt). Wat betreft functionaliteit betreft zal het niet veel uitmaken, alleen het jasje is anders.

De magic remote functionaliteit werkt best aardig, het richten gaat al vrij snel best goed en de navigatie binnen de LG opties gaat intu´tief. Wanneer je echter in 3rd party apps zit merk je wel dat ze nog van de traditionele bediening uit gaan, bijvoorbeeld bij youtube en netflix moet je bij de preview images wanneer je vooruit of achteruit wil spoelen perse op het middelste zoekbeeld klikken; de andere reageren niet.
Ook de scroll wiel functionaliteit werkt soms anders dan je in de eerste instantie verwacht. Maar in de praktijk is dit allemaal een kwestie van gewenning.

Wat wel wat irritant is, is dat de magic cursor net wat te lang in beeld blijft nadat je bijvoorbeeld een film geselecteerd hebt en de afstandsbediening nog in de hand hebt, de cursor is vrij groot en leid dan onnodig af. Wanneer je hem dan meteen weglegt zodat er geen beweging meer wordt geregistreerd werkt dan beter.
Ook gaat hij niet altijd meteen over op de bewegings sensor wanneer je dat wel wil.

De 2017 modellen hebben WebOS 3.5 aan boord, in de praktijk zien de elementen er overzichtelijk uit. De overlays worden weergegeven op full HD resolutie, van dichtbij zie je dus wat kartel randjes, maar vanaf normale kijkpositie is dit niet hinderlijk.
De apps worden netjes langs elkaar weergegeven en de navigatie gaat gemakkelijk.

Wanneer je naar de opties wil gaan krijg je in de eerste instantie een quick settings menu aan de rechter zijde van het scherm te zien met wat basis functies en presets. Via de onderste optie in dit menu kun je naar de uitgebreide opties.

Helaas werd ook mijn USB hard drive waarop ik wat test bestanden heb gezet niet herkend, deze is geformatteerd als NTFS drive. Een andere USB stick werd wel herkend, maar hier stonden alleen wat Gopro bestanden en full HD camcorder filmpjes op. Het ruwe Gopro formaat wordt niet ondersteund door de tv, de andere bestanden werkt OK. De bediening had wat intu´tiever gekund wanneer je wil switchen tussen media type.

Het enige echt nadeel voor mij is de motion handeling van de TV, de tv geeft teveel artifacts is is net niet vloeiend genoeg; uit eerste hand weet ik dat Philips dit veel beter voor elkaar heeft (55POS9002), ook Sony en Panasonic hebben hier een betere reputatie dan LG.
Verder is het een erg mooie TV met een prachtig beeld en strak design.

Bedankt Tweakers voor de leuke dag,
bedankt LG medewerkers voor jullie enthousiasme en behulpzaamheid en
bedankt aan mijn mede testers voor de gezellige dag

"Het enige en allergrootste probleem met OLED is dat ze geen kleinere modellen maken dan 55", anders had ik er ook al 1 staan..."

Heb jij ook een LG OLED65E7V Zwart?