Specificaties 14" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

MSI X400-218 Zwart Review

zeddammer 24 januari 2010, 432 views

MSI X400-218 Zwart

Pluspunten

• Prijs (voor een laptop met Intel SU3500 processor)
  • Zeer licht (1,5 kg voor een 14 inch laptop!)
  • Bluetooth standaard aanwezig
  • Windows 7

Minpunten

• Onprettig toetsenbord (veert te veel)
  • Kor er helaas geen OS X Snow Leopard op installeren (ivm grafische chipset)

Het eerste dat aan deze laptop opvalt is hoe dun die is en het lage gewicht. 1,5 kilo voor een 14 inch notebook is heel weinig.

Met 399 euro was het veruit de goedkoopste notebook met Intel Core 2 Solo SU3500 processor die begin januari 2010 te koop was. Weliswaar heeft de laptop 'maar' 2 Gb werkgeheugen en 'maar' een 4-cels accu die iets langer dan 2 uur volhoudt, maar aan de andere kant heeft-ie wel een harde schijf van 500 Gb, is Bluetooth is standaard aanwezig en wordt Windows 7 meegeleverd.

Meteen na aanschaf heb ik er Linux Mint 8 op gezet. Aanrader! OS X Snow Leopard installeren lukte helaas niet. Apple heeft geen drivers voor de GMA4500HD grafische chipset en hoogstwaarschijnlijk komen die er ook niet.

De behuizing van de X400 is van kunststof. Dat voelt niet ultradegelijk aan, maar het ziet er wel fraai uit. Zeker als je alle stickers verwijdert die MSI er op heeft geplakt is het best een mooie verschijning. De scharnieren van het scherm voelen wel goed.

Het allergrootste minpunt van de X400 vind ik het toetsenbord. In eerste instantie stond het bol(!) en gebeurden er soms rare dingen met de cursor. Daardoor was typen echt een crime. Met de vlakke hand heb ik geprobeerd het toetsenbord aan te drukken. Waarschijnlijk was het niet helemaal goed gemonteerd, want na een paar keer 'klik' was het toetsenbord wel vlak en werkte het een stuk beter. Met een Logitech Illuminated keyboard en een Logitech DiNovo Bluetooth keyboard op mijn andere PC's ben ik waarschijnlijk wel wat verwend, want ik vind de aanslag onprettig.

De accuduur van tussen 2 en 2,5 uur is aan de lage kant voor een laptop met een dergelijke processor, maar persoonlijk heb ik daar geen problemen mee.

Al met al ben ik tevreden met mijn aankoop. Het enige echte minpunt tot dusverre is het matige toetsenbord. MSI zelf noemt het ronkend een 'MSI Exclusive EDS (Ergonomic De-Stress) Keyboard'. De afdeling Marketing is op dat punt doorgeschoten; het is eerder een 'MSI Non-Ergonomic Multi-Stress Keyboard' Er valt mee te leven, maar zeker niet meer dan dat.
Andere zaken die je als minder zou kunnen aanmerken zijn nice-to-haves. Zeker gezien de lage prijs til ik daar niet zwaar aan.

Heb jij ook een MSI X400-218 Zwart?

Over het toetsenbord, ik had precies hetzelfde met mijn MSI X410 slim. Ik heb deze uiteindelijk teruggestuurd op 7 dagne niet goed teruggarantie. Ook viel de accuduur mij erg tegen.
Het toetsenbord van de Dell Inspiron 1545 is een verademing vergeleken met de van de MSIX410.

[Reactie gewijzigd door thijssie op 24 januari 2010 13:57]