×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties 4,6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia XZ1 Compact Zwart Review

stevens20 10 oktober 2017, laatste update op 10 oktober 2017, 436 views

Sony Xperia XZ1 Compact Zwart (Product gekocht)

Een prima, snel apparaat voor de gene die een capabele kleine Android telefoon willen. Het is een no-go als je veel gebruik maakt van de camera. Accu gaat twee dagen mee bij vrij intensief gebruik. Niet alle apps kunnen gebruik maken van de SD-Card.

Pluspunten

• Beeldscherm uitstekend
  • Accu
  • Snel
  • Formaat
  • SNELLE vingerafdrukscanner
  • Uitbreidbaar geheugen (SD-Card)
  • Geluid is dik dik in orde!
  • Laad snel op

Minpunten

• 32gb opslag is wat weinig
  • Camera is echt onder de maat
  • Bloadware
  • Privacy = gone (Android)

Ik heb deze telefoon gekocht omdat ik een kleine telefoon wilde ter vervanging van mijn Lumia950. Ik was klaar met de berichten rond W10M (of het uitblijven daarvan) en de steeds meer wegvallende apps heeft mij doen besluiten voor een Android telefoon te gaan kijken. Dit was wel met pijn in mijn hart want de Lumia is echt een fantastisch ding, daar ga ik deze telefoon dan ook mee vergelijken.

Ik ga de kopjes af waarop ik heb beoordeeld.

Featureset:

Prima in orde. Oplader die geen snellader is, valt mij wat tegen. Daarom ook één ster minder. Verder vinden we er oortjes bij en wat papierwerk in een prima verpakking.

Bereik:

Het bereik is er een die even op gevoel moet. Volgens de streepjes in Android die een indicatie moeten geven over de kwaliteit van het bereik heb ik constant maar één of twee van de vier streepjes. Zowel buiten als binnen. Nu heb ik nog geen problemen gehad, ook niet binnen in de school waar ik werk en ik een deel van de lessen in en lokaal onder het maaiveld geef en geen buitenmuur aan mijn lokaal heb. Ik verwacht dan ook dat het een softwarematig iets is.

Het bereik van het internet is prima, ik kan makkelijk 20/25 meter bij de router vandaan zijn en nog gewoon wifi hebben. De bluetooth heeft een wat kleiner bereik en houd om zo rond de 15 meter, zeker wanneer er een muur oid tussen komt.

Ter vergelijking: Met de Lumia had ik ongeveer hetzelfde bereik

Accuduur:

Stja.... geweldig. Hier ben ik zeer tevreden over. Ik haal makkelijk een dag. eigenlijk wel twee dagen. Dat dan bij vrij veel gebruik. (4 uur bluetooth muziek luisteren, bluetooth 1 uur bellen, 1,5 uur Clash royale, 30 foto's maken, foto's uploaden, Whatsappen, 0,5 uur internetten, 0,5 uur nu.nl, 20 minuten standen van de hockey bekijken, in de instellingen rommelen, OV reis uitstippelen. Kortom, een heleboel!

Voor vandaag heb ik het volgende in de accu geschiedenis staan:
Telefoon inactief: 1d 12 u (sinds laatste volledige lading)
Scherm aan (50% helderheid): 4 u 38m
Bluetooth (constant aan): 7%
Dan sta ik nu op 59% over. Met als kanttekening dat ik hem zojuist heel even aan de lader heb gehad en een kleine 20% erbij heb. Dan geeft hij nu wel aan dat ik nog 23u en 30m heb met deze lading.

Ter vergelijking: Met de Lumia was het gebruik RUIM minder omdat ik wist dat ik anders rond een uur of 3 zonder batterij zat.

Gebruiksgemak:

Prima, Alle apps die je wil zijn aanwezig, je kan ermee wat je wil, zo niet dan bestaat er wel een net iets andere die wel aan je eisen voldoet.. Dit was ik niet meer gewend vanuit W10M waar ik eigenlijk alleen Whatsapp had en de Rabobank-app.

Verder is het formaat natuurlijk iets waarvoor je deze telefoon kiest. Het is een mooi klein ding dat in het kleine zakje van je spijkerbroek past, het scherm is met één hand te gebruiken en de knoppen zijn goed bereikbaar.

De vingerafdrukscanner is zo razend snel dat ik er gisteren pas achter kwam dat er een vergrendelingsscherm is waarop ook meldingen komen. Ik leg automatisch mijn duim op de aan-knop en dan is hij ook instant ge-unlocked. Dat is anders dan de Iris-scan van de Lumia die er toch echt ruim één á twee seconden voor nodig had als je de telefoon goed voor je ogen hield.

Het scherm:

Dit was voor mij wel even een dingetje. Ik kwam van een 2560x1440 AMOLED scherm af en dan ga je naar een 1280x720 LCD. Hoe gaat dat je bevallen? Ga je dit merken? Is dat storend? gaat dit geen tegenvaller worden? Gaan de kleuren dan net zo goed zijn? Het antwoord op bijna al deze vragen is "Nee" Alleen de kleuren kan ik merken. Het wit is minder wit en sowieso zijn de kleuren zo op het oog wat minder dan dat ik gewend was van de Lumia. De Xperia verliest het wat scherm betreft echt wel maar het is alles behalve storend. Je ziet geen pixels, de letters kunnen net zo klein en alles is prima scherp.

Design

Het design is niet spectaculair, het is een kleine telefoon met een matte achterkant en zijkanten, een scherm dat ietjes bol is aan de zijkanten en redelijk wat bezel heeft. Hij is wat dikker dan andere telefoons maar dat zorgt er wel weer voor dat hij beter vast houd dan andere nieuwe telefoons die ik vast heb gehad. De onder en bovenkant zijn metaal(?) dat ook mat is afgewerkt. Boven én onder het scherm zitten kleine prima boxjes die stereo kunnen. Hierdoor kijkt een filmpje toch echt wat makkelijker weg dan op bijvoorbeeld een iPhone waar je je hand om het boxje heen moet vouwen voor een beetje geluid wat dan alsnog van één kant komt.

Bouwkwaliteit en afwerking

Dit is dik in orde! Het is een stevige telefoon die je niet makkelijk buigt of tordeert. Wel is een klein dingetje wat ik toch hier bij wil zetten: Heb je de boxjes aan dan trilt de achterkant. Het volt een beetje alsof er een subwoofer achter zit. Niet heel storend maar het is wel iets dat gezegd mag worden.

Stabiliteit en betrouwbaarheid

Hier kan ik nog weinig of niks over zeggen. Ik heb tot nu toe niks gemerkt waardoor er een ster af zou moeten. Alles werkt altijd en het bereik is zoals eerder aangegeven prima in orde.

Beeldkwaliteit opname

Ja.. Daar komen we dan aan. Ik geef een slecht omdat je op de foto's prima kan zien wat je gefotografeerd hebt maar daat blijft het dan ook bij. Ik ben hier wel van geschrokken moet ik zeggen. Uiteraard, ik kom van de Lumia af die hier echt superieur in is dus ik had me voorbereid op een mindere camera maar dat het verschil zo levensgroot zou zijn had ik niet verwacht.

Bij de Xperia kan je heel goed zien waar je op scherp stelt, de rest is wat blurry, er is snel ruis en het beeld is vervormd. Naast deze telefoon moet je voor vakantie echt een compactcamera meenemen want deze zel prima zijn voor een snapchat of even snel een foto voor whatsapp maar meer moet je er ook echt niet mee doen. Daar waar ik de Lumia meenam op vakantie als primaire camera en echt weergaloze foto's gemaakt heb. Hieronder wat foto's van rond mijn woonruimte. (ja, anti-kraak in een oude basisschool)

De vervorming: De lijnen op de muur zijn bij mij thuis en zouden recht moeten zijn.

Dan nu de Lumia:

Er zit dus wel degelijk verschil in.

Prijs:

600,- is wel wat aan de hoge kant, zeker gezien de slechte camera. Verder loopt alles soepel, ook wanneer je véél apps open hebt staan.

Een hele goede snele telefoon met een prima accuduur maar een slechte camera.

Tot slot:

Heb je aanvullingen of dingen die je mist zet er dan gerust een berichtje onder dan kijk ik wat ik voor je kan doen.

Heb jij ook een Sony Xperia XZ1 Compact Zwart?

Heb deze ook gehad, de camera was beter als in de Z3c, maar overall was hij minder goed als de Z5c.
Heb nu de XZ1c maar die is weer net zo goed, zoniet beter, als de Z5c.
Gehad? Hij is net uit. Heb je hem al verkocht? Waarom heb je hem weg gedaan?

Ik ben er erg van geschrokken. Nadat ik overal lees dat de compacte camera vrijwel geen toevoeging meer is op de huidige mobieltjes schrik ik van de kwaliteit van een zogenoemd "Flagship"
Klopt je hebt gelijk my bad ;)

[Reactie gewijzigd door calsonic op 10 oktober 2017 18:25]

Ah, op die manier. Omdat je typte dat je deze ook hebt gehad.
Dacht ff dat het over de Z1c ging vandaar ;)
Die nageving is ook erg verwarrend..
Lees veel negatiefs over de trilfunctie(s) / trilmotor. Wat zijn jouw ervaringen?
Dat klopt, ik heb het ook gelezen maar ik heb er zelf geen probleem mee. Het is, bij mij, nog niet opgevallen dat er iets raars mee zou zijn. Ik zal er de komende dagen eens goed op letten.

Ik kom er nog op terug.
Om terug te komen op de trilmotor.
Ik heb er geen last van. In stilte hoor je hem trillen in je broekzak maar dat lijkt me ook niet meer dan logisch. Ik heb er geen problemen mee, de iPhone 5 van mijn vriendin hoor je harder trillen op dezelfde materialen (denk aan bureau, bank of op papier)