×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties DLNA -support, WiFi, 4GB - Bekijk alle specificaties

Dune HD Solo Lite 4GB Review

feanor_silmaril 10 oktober 2017, 111 views

Dune HD Solo Lite 4GB (Product gekocht)

Gekocht via Wifi Media voor ¤119,- Had ik veel eerder moeten doen! Na jaren Jriver + MadVR tweaken, graka's upgraden sta ik versteld van de beeldkwaliteit uit dit kastje bij 1080p MKV's. Interface is zeer basaal doch intuïtief.

Pluspunten

• Basic interface
  • Prima beeldverwerking
  • Speelt al mijn media af.
  • Fijne afstandsbedeiening
  • Optical out.

Minpunten

• Geen Netflix

Geluidskwaliteit Score: 4
Ooit mijn mediaplayer avontuur gestart met een Western Digital TV.
Beeld was naar mijn mening OK maar het geluidsignaal via de optical naar een externe stereo DAC was "dramatisch" onder de maat. Dun, steriel en geen bas.

Een Sony SMP N200 bracht hierin verlichting, gepaard met een scherper, meer gestoken beeld. Maar ja, geen goede IOS app of headless muziek luisteren.

Daarna in de HTPC hardware wereld gestapt met MPC-HC. Tweaken zonder einde met de LAV/Cuvid filters voor de heilige graal in PQ. Wel al headless muziek luisteren met Foobar.
Daarna het totaalpakket JRiver aangeschaft voor een complete headless ervaring en film kijken in de "theater mode".
Toch was de beeldkwaliteit het nét niet. MadVR i.c.m. een dikke Nvidia kaart bracht verbetering maar miste een bepaalde vloeiendheid. Alle settings en tutorials passeerden de revu maar naar mijn maatstaven was de 1080p beeldkwaliteit niet goed genoeg. SD upscaling was trouwenswel extreem zuiver en audio downsampling van alle kanalen naar 2.0 loepzuiver met een fantastische plaatsing van alle geluiden.

Zie nu de Dune HD Solo Lite 4GB. Die had ik eerder moeten kopen!
Geen fancy tagging features met een videowall of theater mode maar gewoon via een directory structuur de files op naam zoeken. KISS :) :)
En die beeldkwaliteit! Strak, gestoken, vloeiend, nul banding en diep zwart. Ik heb de VXP instellingen standaard gelaten. Ik maak trouwens nooit gebruik van adaptieve contrastverbetering van de TV of mediaplayer.

Alles fysiek bedienen met een afstandsbediening voelt prima aan.
Audio downsampling klinkt minder verfijnd en gedefinieerd qua geluiden plaatsing dan met Jriver maar er valt prima mee te leven.

Muziek speel ik er niet mee af noch maak ik gebruik van de geïnstalleerde apps. Hier heb ik dus ook geen oordeel over.

Wat ik wel een gemis vindt is het ontbreken van Netflix. Ja het zit op mijn TV en Telfort kastje maar ik denk dat de VXP beelverbetering van meerwaarde zou zijn.
Daarnaast zouden zo mijn TV behoeften meer gecentraliseerd zijn binnen één apparaat.

Oh ja. De vrouw en kids kunnen de Dune ook prima bedienen. Was met mijn HTPC wel anders. Het is en blijft een PC ;) wat nét niet altijd doet wat je verwacht/wil.

Heb jij ook een Dune HD Solo Lite 4GB?