×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties 6,3" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Note 8 Single Sim Goud Review

exeliserTestpanel 11 oktober 2017, laatste update op 11 oktober 2017, 143 views

Samsung Galaxy Note 8 Single Sim Goud (Testpanel)

Hier is hij dan, de opvolger van de telefoon die maar bleef exploderen, de Note 8. Is hij echt zo goed als iedereen speculeert of is het een matige toevoeging op de Galaxy S8+. In deze review geef ik mijn mening over de Note 8 en leg ik de verschille

Pluspunten

• Geweldig display
  • Goede S Pen functionaliteit
  • Snel opgeladen
  • Mooie camera

Minpunten

• Veelste duur
  • Glad en kan snel vallen
  • Krast snel
  • Draadloos opladen werkt niet altijd even goed

In september van 2017 bracht Samsung de Note uit onder de slogan “Do bigger things”. Wat mij direct op viel, was dat naast de kleur eigenlijk geen customization options zijn. Veel functies op de Note 8 zijn overgenomen van zijn pyromanische voorganger. Maar er zijn ook aardig wat verschillen. Zo is de dubbele camera een geweldige toevoeging en maakt het infinity display de user experience een stuk aangenamer. Natuurlijk hebben we hier lang op moeten wachten aangezien dit de eerste Note release is in 3 jaar. De Note 4 was namelijk de laatste in Nederland. Wat je nu dus krijgt is of een iets grotere Galaxy S8 met een ingebouwde stylus en een dubbele camera of je favoriete bakbeest met wat nieuwe features. Dit kan zomaar eens de ultimate Galaxy experience zijn.
Design: Groter maakt machtiger
De Note serie was nooit echt bedoeld voor mensen met kleine handen, met een 6,3” AMOLED scherm is de Note 8 dus een waardige opvolger. Maar door zijn 18:9 scherm ratio is hij wel zeer fijn in gebruik. Wel moet ik toevoegen dat door de ‘edge’ technologie ik veel foute maakte bij het typen en dat ik meerdere malen heb gehad dat ik perongeluk dingen weg klik. Zal wel aan mijn iPhone ervaring te danken zijn.

De materialen die gebruikt zijn op de telefoon zijn subliem en van hoge kwaliteit. Hij ligt daarom door zijn gewicht ook zeer aangenaam in de hand alleen voelt hij voor sommige wel glad aan. Zijn vorm verschilt wel van zijn S8 broertjes. Waar zij aangenaam ronde vormen hebben op de hoeken zitten er op de Note wat scherpere hoeken op waardoor de vorm wat agressiever eruit ziet. Door het algemeen grote scherm krijg je wel meer ruimte voor het gebruik van de S Pen wat zeker fijn is voor bijvoorbeeld notities op het Always on display.

Vanaf de S8 zit de fingerprint scanner op de achterkant, dit doordat het display zo groot is dat er geen scanner meer bij past. Helaas hebben ze er nu voor gekozen om dit naast de camera te houden bij de Note 8 en de S8 waardoor je vaak je vinger op de camera zal leggen. Zelf vind ik daarom deze plaats daarom niet de beste keuze. Gelukkig neemt de Facial Recognition het vaak over en kan je gemakkelijk en snel je telefoon in.

Het ontwerp is volledig waterdicht met een IP-68 rating en dat is inclusief het behoud van een USB-C charging port en een 3,5 mm headphone jack. Dit is tegenwoordig wel de standaard op telefoons en dus fijn dat ze dit bieden. Ook is er een Samsung Bixby voice assistant knop, laten we houden op het feit dat die niet echt nodig is.
Camera: Dubbel zicht
Dubbele camera’s zijn er nu al even natuurlijk ja. Maar dit is de eerste keer dat er een zit op een high end Samsung telefoon. En beter dan de iPhone geeft Samsung wel beide camera’s OIS (Optical image stabilisation) Dit maakt het shot wat je met de 12MP jongens schiet toch een stukje scherper en rijker. De hoofdlens is voorzien als dezelfde f/1.7 aperture en dual pixel autofocus als de S8 en de 2e telefoto lens heeft een f/2.4. Heel erg leuk maar wat betekent dit? Dit betekent eigenlijk dat je software matig simpel kan wisselen van een 1x en 2x optische zoom om een dichter beeld te krijgen van het object wat je vastlegt zonder dichterbij te komen. Een andere functie die je door deze lensen krijgt is het live focus effect. Dit effect betekent eigenlijk dat je een object in een open ruimte kan vastleggen met een ‘blur’ op de achtergrond. Hierdoor schep je diepte in je foto een krijgt hij direct een hele professionele uitstraling. Deze feature verschilt van bijvoorbeeld Apple omdat de Note 2 aparte foto’s opslaat waardoor je later nog het effect kan aanpassen of weglaten.
Dus je kunt er niet alleen mooie portret kiekjes mee maken ook kun je hierdoor snelle momenten perfect opslaan. Altijd perfecte focus en witbalans. Een beetje Samsung stijltje heeft het nog wel maar dat is opzich niet iets ergs.

De front facing camera is subliem. Met een f/1.8 en autofocus. Goed voor bijvoorbeeld skype of die gekke selfie naar je vriendin op Snapchat.
Scherm en geluid: gigantisch geweldig
Als je eventueel eens in het wild een S8 hebt gezien dan zal je snappen waarom mensen de Note zo’n mooie telefoon vinden: het enorm mooie infinity display.

Samsung heeft al voor langere tijd zijn vinger goed in de pap zitten als het om displays gaat. En ook de Note is geen tegenvaller, met een 2960x1440 resolutie AMOLED paneel maakt de Note mijn computer monitoren nog jaloers. Omdat het is verspreid is over een 6,3 inch display krijg je technisch gezien een lagere PPI dan de S8+ maar alsnog is het display geweldig voor YouTube, gaming en de krant lezen.

Ook al maakt vooral voor een nog grotere telefoon is dat niet heel erg voor de Note. Het blijft een geweldige telefoon om vast te houden en of je nou een emailtje aan het sturen bent naar je baas of de laatste nieuws artikelen controleert je hebt altijd zoveel ruimte. De S8+ heeft al een 6,2” scherm dus de Note zijn oppervlakte zal niet zo’n grote noviteit zijn als het enkele jaren geleden zou zijn geweest.

Over de helderheid van deze gigant valt ook niet te klagen, met dezelfde mogelijkheden als de S8 zal je nooit een probleem hebben om ook maar iets op het scherm te lezen. Het contrast wat dit scherm levert zorgt voor een allround wow effect bij alle applicaties op je telefoon. Van het cinematische effect wat je krijgt bij YouTube tot de geweldige kleurtonen bij sommige games, deze telefoon kan het allemaal. Het Always On display wat er zit op de S8 en Note 8 laat ook nog even de geweldige zwarte kleur zien die het display kan produceren.

Hoewel de speakers prima zijn om even snel wat spraakberichten te luisteren of een viral video op facebook te bekijken zou ik toch bij een koptelefoon blijven om de luisterkwaliteit te verbeteren. Gelukkig voegt Samsung een geweldige set toe in de doos van AKG.
De OS & Software: Schrijfgerei hoort erbij
Als ik heel eerlijk ben dan heb ik zelf geen stylus nodig op mijn telefoon. Ik ben niet zo kunstig type. Ook voel ik me altijd zo’n PDA-gebruiker als ik er mee op mijn scherm loop te tikken.

Dit betekent zeker niet dat de S Pen nutteloos is. Hij is zeker een goede toevoeging op de Note. Als ik hem wel een keer uit zijn houder trek in de telefoon dan kan ik door middel van de 4096 pressure points mijn innerlijke Bob Ross naar boven laten borrelen. Om daarna te beseffen dat ik niet veel verder kom dan een smiley. Wel zijn er wat nieuwe apps ontwikkelt die toch mijn aandacht trekken. Zo kan ik via Live Message mijn geweldige tekeningetjes delen via bijvoorbeeld WhatsApp. Ook kan ik via Pen Up mijn tekeningen delen met andere over een speciaal platform. Of kan op het Always On display mijn to do list zetten. Ook kun je met de S Pen teksten door te selecteren vertalen. Hoe handig het ook klinkt weet ik niet hoe vaak ik het in de praktijk zal gebruiken.

Dat zou betekenen dat voor de meeste van ons de dubbele camera de enige echte feature is die de Note zou onderscheiden van de S8. Dit is wel iets om over na te denken als je denkt aan de extra kosten die je maakt bij de Note.

Maar wat wel heel fijn is is dat Touchwiz een heel stuk minimalistischer is en dat je ook een heel stuk meer kan aanpassen. Zo kun je nu bijvoorbeeld ook de terug en multitask knoppen omdraaien. Maar als je echt niet graag met de Samsung skin werkt kun je altijd nog een Pixel 2 nemen om de orginele android software te gebruiken.
Wat ik persoonlijk heel fijn vind is Edge panels. Dit blokje aan de rand van je scherm zorgt ervoor dat je heel snel kan switchen van apps of mensen kan benaderen via SMS of telefoon. Ook kun je met App Pairs gemakkelijk je favoriete combinatie’s van apps openzetten, denk hierbij aan kattenplaatjes tijdens het rijden en Youtube samen met je mail client.

Ook heeft Samsung nu software gemaakt voor als je hem in de Dex Station stopt. Met een soort van desktop feel en aardig wat toetsenbord combinaties kun je hierdoor gemakkelijk een nieuwe workflow opstellen. Ook kan de Note met zijn krachtige CPU dit makkelijk aan.

Dex is een systeem wat veel beter werkt voor de Note dan voor de S8 als ik heel eerlijk ben en ik zie het mezelf wel intensief gebruiken om snel aanpassingen te doen en makkelijk te werken.

Kracht en Batterij: Zoals verwacht
Om alle taken en apps te runnen heb je echt goede apparatuur nodig, en dat is nou precies wat er onder de kap zit van dit bakbeest.

Met een octa-core Exynos 8895 Processor is er maar weinig wat de Note niet kan. Bij sommige apps kan je iets van vertraging merken maar zelf vind ik dat totaal geen dealbreaker. Ook zit er 6GB aan RAM in de Note wat ervoor zorgt dat App Pairs of multitasking geen probleem is. Veel belangrijker is de batterij. Met 3300 mAh is hij zelfs kleiner dan de S8+ en dat is met een goede reden gedaan.
Vorig jaar kwam de Note 7 uit en het bleek dat hij het nogal warm kon krijgen omdat Samsung er een zo groot mogelijke batterij in wilde doen. Omdat Samsung die tragedie heeft onthouden hebben ze er nu een kleinere batterij in gestopt en kon ik hem niet het kleinste beetje heet laten worden toen ik mijn tests deed.

Maar hoelang kun je hem nu dan gebruiken? Dat hangt allemaal af van wat je er mee doet. Ik zelf heb hem net iets meer gebruikt dan een duizend euro kostende Spotify player dus ging hij een goede dag mee. Maar ik denk dat je er wel anderhalve dag uit kan halen als je hem rustig gebruikt. Vraag je veel van je Note? Dan zou ik er aan wennen om hem gewoon in de avond aan de lader te hangen, binnen twee uur is hij weer vol.
Competitie: waardige tegenstanders
Net zoals de featureset van de Samsung telefoon is de prijs ook niet mis. Met bijna 100 euro boven op de iPhone 8 Plus is het wel echt een dure telefoon. Als Apple een goedkopere optie wordt dan zit je in mijn ogen in de gevaren zone. Dus als je de extra waarde van de Note 8 niet volledig nodig hebt dan lijkt mij de S8 ook een geweldige optie. Wel moet ik zeggen dat die camera het voor mij echt maakt. En als ik dus moest kiezen zou de Note 8 mijn keuze zijn.
Zoals al langer bekend is de Note serie niet voor iedereen.

Sommige mensen willen gewoon liever een kleinere telefoon of geen lening openen voor zo’n noviteit. Andere vinden het het beste apparaat op de markt en moeten het echt hebben.
Alles waar je aan denkt bij een smartphone is iets wat de Note kan. De dubbele camera maakt de meest geweldige foto’s en het 6,3” scherm is aan alle kanten top. Dus voor de prijs krijg je wel echt een pakket waar je u tegen kan zeggen maar is het nou waard?
Ik zou er een met alle liefde gebruiken maar ik zou de features misschien niet optimaal benutten. Alleen de gezichts herkenning vind ik niet fijn werken maar niks is vlekkeloos.

Alsnog kan ik deze telefoon niet gebruiken zonder dat ik verbaasd ben hoe goed hij is. Voor ieder die een top telefoon nodig heeft, ik heb hem gevonden.

Heb jij ook een Samsung Galaxy Note 8 Single Sim Goud?

Mooie review van de Note8.
De prijs is een afknapper voor mij.
Ik gebruik zelf al een aantal jaren de Note3 tot volle tevredenheid.