×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties HD-ready DLP-beamer , 180" maximale schermdiameter - Bekijk alle specificaties

Salora DBS350 Review

GOTDTestpanel 11 oktober 2017, laatste update op 17 oktober 2017, 3.236 views

Salora DBS350 (Testpanel)

De Salora DBS350 is een compacte beamer die goed te gebruiken is als een thuisbioscoop maar ook draagbaar is dankzij zijn grote interne accu. Deze beamer kan perfect worden gebruikt als thuis theater of gewoon om Youtube filmpjes te kijken.

Pluspunten

• Haarscherp beeld (van 18 cm tot meerdere meters)
  • Scherpstellen is makkelijk dankzij wiel aan de zijkant
  • Andriod besturingssysteem
  • Goede zwartwaarden
  • Licht en makkelijk mee tenemen
  • Veel verschillende verbindingen

Minpunten

• Geluidsproductie ver boven opgegeven aantal Decibel
  • Plastic behuizing voelt goedkoop aan
  • 1.20 ipv 2 uur gebruikstijd op accu

Contrast / helderheid Score: 5

Het is maandagmiddag en ik zit op mijn werk aan het eind van de dag hersenloos producten te bekijken op de pricewatch van Tweakers. Opeens krijg ik een melding van een berichtje, zoals wel vaker heb ik wat spullen te koop staan op de vraag en aanbod, vast iemand die iets wil overnemen. De titel van het bericht is heel anders; ‘Leuk nieuws van Tweakers - testpanel winnaar!’ Mijn hart begint sneller te kloppen en ik word licht zenuwachtig. Heb ik iets gewonnen?!? Ik ben een van de gelukkige die de SALORA DBS350 mag testen. Op mijn Moto Z2 play had ik al een beamer zitten die mij erg beviel. Na het bekijken van de specificaties van deze nieuwe beamer, word ik een stuk blijer. Dit is een behoorlijke stap vooruit van het beamertje wat ik nu steeds gebruik. Alleen dat merk Salora zegt mij niet zoveel. Meerdere van jullie zullen dit waarschijnlijk hebben, dus heb ik een korte geschiedenisles bij elkaar gegoogled.

Het merk Salora doet niet direct een belletje rinkelen toch bestaat het bedrijf al sinds 1928. De naam van het, van oorsprong Finse, bedrijf is een samenvoeging van de stad Salo en Radio. Tot 1957 heeft Salora ook radio’s gemaakt maar is daarna zich gaan richten op televisies. In de jaren 80 heeft het bedrijf samengewerkt met grote namen als IBM en NOKIA. Dit resulteerde in 1992 uiteindelijk tot een overname van NOKIA, waarna het in 2006 weer is verkocht aan Salora International.

Inmiddels is Salora een bedrijf dat meerdere productcategorieŽn heeft. Het verkoopt wekkerradio’s, beamers, action cams en tv’s. Een brede selectie aan spullen met als overeenkomst dat het zich een stapje onder het high end segment richt. Salora verkoopt bijvoorbeeld veel kleine maar complete televisies voor in de slaapkamer/kinderkamer of voor een vakantie huisje.

Specificaties

Beeld
In de Salora DBS350 zit een DLP chip, dit betekent dat de chip uit kleine spiegeltjes bestaat. Deze kunnen zowel ’aan’ als ’uit’ staan. ‘Aan’ betekent dat de spiegel in de chip op het beeld wordt geprojecteerd en ‘uit’ houdt in dat het spiegeltje er voor zorgt dat het licht niet wordt geprojecteerd. Dit heeft als voordeel dat je goede zwartwaarden hebt het nadeel is dat je last kunt krijgen van het regenboog effect. Het regenboog effect zorgt ervoor dat je de verschillende kleuren (RGB) kunt onderscheiden. Het percentage van mensen die dit opmerkt, is gelukkig relatief klein. Of dit probleem zich voordoet bij deze beamer zal ik tijdens de benchmarks gaan testen. De chip heeft een native resolutie van 1280*800 dit is te vergelijken met het wat bekendere 720p en heeft ondersteuning voor 1080p. Dit beeld kan vergroot worden tot minimaal 20” (50cm) en maximaal 180’’ (457 cm). De lamp moet in totaal 20.000 uur meegaan en heeft een maximale helderheid van 1600 lumen. Dit zou genoeg moeten zijn voor een kamer waarin geen direct zonlicht is of felle lampen staan. Vreemd is wel dat in het productsheet op de site van Salora staat dat het maar 350 ansi lumen zijn. In de benchmarks zal ik kijken naar welke claim klopt.
Features
Onder de kap zit een mstar-6a628vx quad core 1,5 gHz CPU en een Mali-450MP2 GPU. Dit werkt samen met 1GB DDR3 en een android 4.4 besturingssysteem met 8gb opslag. Dit is allemaal niet super nieuw voor een beamer uit 2017, maar dit heeft waarschijnlijk te maken met de DLP chip die maar 1280*800 is. Hierdoor kunnen de kosten lager worden gehouden en kun je langer door op een accu. De Li-ion accu heeft een capaciteit van 10.000mAh en zou er voor moeten zorgen dat je 2 uur zonder opladen kunt. De beamer heeft verder verschillende technieken aan boord die er voor moeten zorgen dat je scherm makkelijk recht te krijgen is. Zo is de Keystone correction 50%. Simpel gezegd betekent dit dat je beamer 50% omhoog of omlaag kan en zo beter op je muur valt. Per 1,47m die je de beamer van de muur zet krijg je 1 meter beeld in de breedte. Dit wordt ook wel de trow-ratio genoemd (1.47:1). Het geluid van de beamer wordt verzorgd door 2 2W speakers.
Verbindingen
Op de achterkant van de beamer zijn verschillende connectoren te vinden. Als eerst is er de DC-IN waarmee de beamer kan worden opgeladen. Daarnaast is een USB 2.0 en USB 3.0 te zien. Hier aan kan je USB apparaten verbinden zoals een muis en toetsenbord. Ook kun je hier een USB stick in doen met verschillende media. De beamer ondersteunt alle gangbare media formaten. De meest gangbare verbinding is de HDMI. Hiermee kun je bijvoorbeeld een laptop of computer verbinden en je scherm projecteren op de muur. In het TF slot kun je een Micro SDHC kaart stoppen voor extra opslag of voor het afspelen van legaal gedownloade films. Ook het oudere VGA mist niet op deze beamer net als de 3.5mm Jack die gebruikt kan worden om externe boxen aan te sluiten. Ook zijn er draadloze verbinden mogelijk met de beamer zo kun je gebruik maken van Bluetooth 4.0 en natuurlijk Wifi 802.11ac op zowel 2.4gHz als 5gHz.

What’s in the box?

What's in the box

De 1400 gram wegende doos zit volgepakt met allerlei spullen voor je beamer. Als eerste is daar natuurlijk de beamer zelf. De beamer heeft een plastic behuizing en voelt hierdoor goedkoop aan. De beamer is best wel zwaar en voelt als een goed samengepakt product.

De oplader heeft een grote powerbrick. Dit is jammer omdat het toch wordt neergezet als een draagbaar product dat makkelijk mee te nemen is. Met een powerbrick is dit toch wat lastig. Gelukkig zit er wel een accu in die twee uur mee zou moeten gaan.

De bijbehorende afstandsbediening is gemaakt van plastic en is zeer licht. Ook dit geeft een wat goedkoper gevoel aan de gehele beamer.

Beanchmarks

Benchmarks
Besturingssysteem

De beamer maakt gebruik van android 4.4.2. een oudere versie die wel soepel loopt. Door het oudere besturingssysteem werken sommige apps niet of niet zoals je mag verwachten. Netflix is door de oudere versie niet te vinden in de google play store. Hier is wel een alternatief voor, namelijk de APK te downloaden en installeren. Hierdoor werkt Netflix wel, maar is de beeldkwaliteit zeer laag, zo laag dat ik hier geen film op zou willen kijken. YouTube werkt wel zoals je zou verwachten. Een nadeel van de wat oudere versie is dat je niet makkelijk vooruit kan spoelen. Dit kan alleen per 30 seconden, niet handig als je een stream wil terugkijken van 3 uur.

De specificaties komen wel overeen zoals op de verpakking staat.
Verbindingen

Aan de achterkant van het apparaat bevinden zich verschillende verbindingen zoals besproken in de inleiding. Deze werken allemaal naar behoren, je plugt de HDMI,VGA of SD kaart in en zoekt deze op in het menu. Bij het gebruik van een muis/toetsenbord werkt alles direct zonder instellingen te veranderen.

Verder zijn er ook draadloze verbindingen zoals bluetooth en wifi. Beide zijn erg makkelijk te gebruiken. Bij wifi moet je even naar de instellingen gaan en de juiste verbinding aanklikken, wachtwoord intypen en klaar. Bluetooth is ook zo ingesteld,
Verbruik

Als de beamer aanstaat en hij wordt opgeladen, is het totaal verbruik 49 Watt. Als de beamer wordt opgeladen terwijl hij uitstaat, gaat dit omlaag naar 15w.
Duurtest
Ja, hij is duur. Nee hoor dat is natuurlijk flauw, bij de duurtest heb ik gekeken naar hoe lang de beamer mee gaat op een volgeladen accu. Van 100% naar uitvallen. Dit zou volgens de specs ongeveer twee uur moeten zijn. Tijdens de test heb ik YouTube filmpjes in een loop gezet en staan de speakers uit, alle energiebesparende opties zijn uitgezet.

Start duurtest: 20:38
Eind duurtest: 21:58

Op een volle accu werkt de beamer dus 1:20. Pp zich is dat geen slechte score, wel is het jammer dat op de verpakking toch echt 2 uur staat. Dit zou kunnen komen door een bug in de software. Tijdens het opladen zegt CPU-Z dat het batterijniveau 105% is, zodra ik de stekker uit het stopcontact haalt springt deze naar 78% en ontlaad daarna zoals je mag verwachten.
Decibel test

De specificaties geven aan dat de beamer 25 decibel geluid produceert. Zodra je de beamer aanzet, heb je door dat dit toch een stuk meer is. Hierdoor ben ik het aantal decibellen gaan testen en het is inderdaad een stuk hoger. Bij 1 meter afstand is het in totaal 52.2 dB bijna een verdubbeling van het aangegeven 25 dB.

Op twee meter afstand wordt dit iets minder namelijk 43.7 dB. Alsnog is dit duidelijk te horen. Omdat het een constant geluid is, is dit niet irritant.
Vergelijking licht/donker + andere beamer.
Zoals in de intro te lezen was, is de trow-ratio van deze beamer (1.47:1). Voor deze test heb ik de Salora beamer en de Moto insta share projector van mijn Z2 Play naast elkaar gezet. Beide op 1.47 meter en geprobeerd het beeld zo scherp mogelijk te stellen. Dit is bij de Moto insta-share projector nogal een precies werkje maar bij de Salora beamer stelt dit niets voor dankzij het grote scrollwiel.

Als ik het licht van de kamer aanzet is er een duidelijke winnaar. De Salora beamer is zeer helder en hiermee kun je makkelijk een film kijken. Dit is met de insta-share projector al een stuk moeilijker.

Als ik het licht uit doe, komt de extra helderheid van de Solara beamer nog duidelijker naar voren. De Salora lijkt in het donker op een normale televisie terwijl de Insta-Share Projector een wat donker en grauw beeld geeft.
Kleuren en details

Bij de objectieve test valt op dat de kleuren niet erg helder zijn, iets waar ik geen last van had toen ik YouTube filmpjes aan het kijken was op de beamer.

Doordat de beamer gebruik maakt van een DLP chip, worden de zwartwaarden erg mooi. Deze kleuren worden dan ook niet uitgezonden, maar worden opgevangen in een lichtbak. Dit is goed terug te zien in de zwarte i. Er is een duidelijk onderscheid tussen de verschillende zwartwaarden. Helaas geldt dit niet voor de witwaarden. Op mijn laptop zie ik duidelijk verschil terwijl er geen onderscheid te maken is op de beamer.
Minimale/maximale beeldafstand

De minimale scherpe beeldafstand die ik kan krijgen is 18 cm. Dit geeft een beeld van 12 cm groot. De foto lijkt wat overbelicht maar er was toch duidelijk een scherp beeld te zien. De minimale beeldafstand is een stuk lager dan de opgegeven 20 inch. Daarmee blijft natuurlijk wel de vraag wie zo een klein beeld wil krijgen als je ook een beeld van enkele meters kunt krijgen. Maar goed, het is natuurlijk wel een leuke test.

Om de maximale beeldgrootte te krijgen, ben ik naar buiten gegaan en een zo donker mogelijke muur gaan zoeken. Dit is nog lang niet makkelijk ben ik achter gekomen. Toch is het uiteindelijk gelukt bij deze muur. Ook al is er aardig wat licht, je kan duidelijk zien hoe scherp het beeld is. Dit beeld is ongeveer 12 meter breed, lang niet slecht voor zo een kleine beamer.

Als je gebruik wilt maken van een 12 meter groot beeld, is het erg handig om de beamer goed stil te kunnen zetten. Salora heeft hier aan gedacht en heeft onder de beamer een schroefgat waarop je de beamer kunt schroeven.

De Salora DBS350 is een zeer compacte beamer die samen met het lage gewicht erg makkelijk mee te nemen is. Door de 10.000 mHa grote accu, kun je er 1:20 uur mee film kijken zonder op te laden. Dit is een stuk minder dan opgegeven 2 uur, desalniettemin is dit een mooi resultaat. Zodra je de beamer aanzet, begint de fan te draaien en die produceert een behoorlijk geluid, namelijk 47 dB. Dit is een stuk hoger dan de opgegeven 25dB. Gelukkig is het een monotoon geluid en dus valt het snel weg op de achtergrond. Als je de ingebouwde speakers aanzet, heb je helemaal geen last meer van het geluid van de fan. De speakers geven een goed geluid maar voor een echte home cinema ervaring zul je toch aan de slag moeten gaan met aparte boxen. Het besturingssysteem in van android versie 4.4.2. Dit is een wat ouder besturingssysteem waardoor sommige apps niet werken. Zo werkt bijvoorbeeld Netflix niet op deze beamer. Dit is een groot gemis voor een beamer die je graag zou willen gebruiken als home cinema set. Vele andere apps werken wel vlekkeloos. Film kun je wel makkelijk afspelen via de vele ingangen aan de achterkant van het apparaat. Dit kan bijvoorbeeld met HDMI of via een USB. Hierdoor kun je evengoed nog makkelijk films kijken. Als je een film wilt kijken, kun je genieten van zeer goede zwartwaarden en iets mindere witwaarden. Dit wordt gecombineerd met haarscherp beeld. Je kunt makkelijk film kijken in een verlichte kamer, maar de beamer is op zijn sterkst in een goed donkere ruimte, hier krijg je het gevoel alsof je naar een normale tv kijkt alleen dan van 3 meter breed.

Heb jij ook een Salora DBS350?

Leuke review. De vergelijking tussen een 1600 lumen beamer tegen een 50 lumen mod is wel grappig. Ik had een groter verschil verwacht.
De mod kan nog aardig meekomen, toch is er een duidelijk verschil te zien. Het is wat lastig om dit goed op te foto te kijken aangezien je snel last heb van onder of over belichting op de foto. Toch is de Salora de duidelijke winnaar.
En voor bijna 3x de prijs ook te hopen ;)
Deze kwam ik ook tegen in mijn zoektocht naar alternatieven:
Lumeri
Zij hebben ook andere led beamers voor gunstige prijzen. Het zou wel interessant zijn om te kijken naar concurrenten die juist een stuk goedkoper is en toch beter presteert.
Bij een projector is de resolutie best belangrijk vind ik. Je hebt een groot scherm, dan wil je ook details zien. De beamer waar jij naar verwijst kan 1920x1080 als input signaal aan, maar de DLP chip die er in zit gaat helaas niet verder dan een schamele 800 x 480px.
Idd, maar voor minder dan een 6de van de prijs. Zij hebben ook hoger gespeccde uitvoeringen.
Op de verpakking van de Salora beamer staat ook ''Up to 1080p''. Hierdoor kun je als consument denken dat de chip 1080P is terwijl deze 1280*800 is maar 1080p ondersteunt. Dit is ook wat op de site van de Lumeri staat. Raar dat dit mag want je misleid consumenten hiermee.
Dank je, heeft ook aardig wat tijd ingezeten :*)
Is de duurtest gedaan door de beamer aan en aparaat te koppelen wat de Youtube filmpjes afspeelt (en dus de processing doet) of op de beamer zelf? Dat maakt nogal een verschil (en zou zowel de extra decibelllen om te koelen en het hogere verbruik mede kunnen bepalen)
De duurtest heb ik gedaan door Youtube filmpjes af te spelen met de beamer zelf.

Het geluid heb ik ook getest zonder dat hij gekoppeld is aan een ander apparaat. Als ik het de beamer aansluit op mijn laptop blijft het geluidsniveau hetzelfde.
Volgens mij een kleine tikfout:
Als de beamer aanstaat en hij wordt opgeladen, is het totaal verbruik 49 Watt. Als de beamer wordt opgeladen terwijl hij aanstaat, gaat dit omlaag naar 15w.
"Als de beamer aanstaat en hij wordt opgeladen" en "Als de beamer wordt opgeladen terwijl hij aanstaat" betekent bij mij exact hetzelfde.

Verder een nette review en knap dat je in nederland nog een donkere muur hebt gevonden ;)
Ah dank je wel, bij de tweede moet het "uitstaat" zijn. Zal het aanpassen als ik thuis ben. :)
50 dB is 2^(25/3) ruim 256 keer zoveel geluid als 25 dB. Dat is best wel een schokkend verschil!
Inderdaad, 25dB valt nog aardig weg tegen al het omgevingsgeluid. 50dB hoor je duidelijk.
Mooie review! Erg duidelijk en dit geeft een goed beeld van deze beamert!
Goede review! Leuke beamer ook. Maar je moet maar durven, anno 2017 een Android 4.4 device uitbrengen.....
Hi,

Knappe review!
Ik wist dat deze me bekend voorkwam.
Ik heb net voor de zomer deze gekocht => CODIS CB-400

Volledig dezelfde beamer zover ik kan zien, misschien kan je bij jouw review titel deze tussen haakjes bij zetten?
Dat is inderdaad dezelfde beamer, dit verbaast mij nogal aangezien ik het idee had dat Salora deze beamer zelf heeft ontwikkeld. Waarschijnlijk koopt Salora dit product in ergens in China en kun je er je eigen merk op laten plakken.

Bedankt voor je vondst!