KZ Acoustics ZS5 Review

marcelvdk 9 oktober 2017, laatste update op 9 oktober 2017, 527 views

KZ Acoustics ZS5 (Product gekocht)

Goede in ears voor spotprijsje. icm bluetooth kabel erg geschikt voor onderweg.

Pluspunten

• Zeer goed geluid
  • degelijke bouw
  • kabels verwisselbaar
  • extentie voor BT gebruik

Minpunten

• zitten niet bij iedereen even goed.
  • Alleen via webshop.

Review KZ 5SZ in ear koptelefoon.

De laatste jaren is de markt van koptelefoons enorm toegenomen. En er is van alles te koop, voor ieder wat wils. Van goedkoop tot extreem duur, van simpel tot complex.

Vanwege een nieuwe baan, nu dicht bij huis, kan ik zoveel mogelijk op de fiets. En daarvoor leek het mij wel fijn om wat muziek te hebben voor dat stukje fietsen. Dus ben ik gaan kijken of ik iets kon vinden om in mijn behoeften te voorzien.
Na de gebruikelijke zoektochten langs bekende sites kwam ik een paar keer een artikel tegen over de KZ ZS5 tegen waar hoog over de geluidskwaliteit werd opgegeven. Daarnaast blijkt het mogelijk om de koptelefoon aan de sluiten m.b.v. bluetooth. Dit leek mij een mooie combinatie, en aangezien de prijs niet zo hoog was besloot een setje te bestellen via Gearbest. 3 weken later kwam er een klein pakketje door de bus.

Uitpakken.

De headset was netjes verpakt, en voorzien van duidelijke documentatie. Initieel even via de vaste kabel geluisterd op mijn telefoon, en er was geluid. Daarna de bluetooth kabel ingeplugd en met de telefoon verbinding gemaakt. Er zitten tevens 3 maten dopjes bij zodat je degene kan uitzoeken die het beste bij jouw oren past.
Ook een korte USB kabel voor het opladen van de BT kabel zit er bij.
Hou je de powerbutton even indrukt, dan hoor je een stem “Power on”. Houdt de knop wederom een paar seconden ingedrukt, en je hoort “power off” Als de BT connectie tot stand is gebracht (paar sec. later) dan hoor je “connected”. Bereik is ruim meer dan 5 meter, en heb geen last van drop-outs.

Luisteren, de referentie.

Na een paar weken de set in gebruik te hebben ben ik eens serieus gaan luisteren naar de geluidskwaliteit van dit setje. Als referentie gebruik in mijn “grote” set headphones. Te weten de HIFIMAN HE-500. Dit i.c.m. de Harmony Design Ear90 versterker. Als bron draait er een mini PC (Intel Atom) Dit systeem draait vanaf usb stick Daphile audio besturingssysteem. In de PC zit een harddisk, hierop staat al mijn muziek in FLAC formaat. (alles omgezet met EAC). Via de USB gaat het naar de DAC (Essence HDDAC). Vanuit de DAC naar de Harmony Design.
De HIFIMAN heb ik al enkele jaren in mijn bezit en is een erg verfijnde weergever. Destijds kwam deze voor mij als beste uit de testen/vergelijkingen die ik heb gedaan (BeyerDynamic T1, Sennheiser HD800, STAX en Audeze).
Voor de luistertest zijn zowel de HIFMAN als de KZ aangesloten op de EAR versterker. Het hogere rendement van de KZ is duidelijk. Voor de HIFMAN moet de volumeregelaar een stuk verder omhoog dan voor de KZ.

Luisteren.

Track 1: Johnny Cash, I see a Darkness.
Dit is een rustige track waarbij de stem van Cash goed tot zijn recht komt. Wat opvalt in een vergelijk tussen de KZ en de hifiman is dat de laatste een grotere stage afbeeld. Op zich niet zo raar, immers de HIFIMAN is een open model, terwijl de KZ gesloten is.
De KZ laat net als de HIFIMAN geen scherpe ‘s’en horen, en dat is positief. De piano die meespeelt, is op de KZ goed te volgen, maar de HIFIMAN doet dit wel een stukje beter. Gezien het enorme prijsverschil mag dit ook wel. Hetzelfde geldt voor de backing vocal.
Track 2: Dead can Dance, Opium
Een track met synthesizer muziek, en diepe bassen en lage stem. Het diepe laag blijft op de KZ strak, maar bij hoog volume gaat dat wat minder, en wordt het boemerig. De HIFMAN lijkt dan iets minder diep te gaan, maar blijft strak klinken ook bij hogere volumes. Ook qua dynamiek is de KZ wat minder/vlakker. Maar al met al niet verkeerd.
Track 3: Beck, Unforgiven.
Deze track slibt dicht bij hoog volume op de KZ, de HIFMAN weet wat meer onderscheidt te maken. Wat opviel dat deze track decodeerfoutjes leek te bevatten die op de KZ ook direct hoorbaar waren. Op de HIFIMAN was dit ook duidelijk hoorbaar, maar minder aanwezig.
Track 4: Cincinatti pops orchestra, El cid “Fanfare and entry of the Nobles”
Deze track komt van het telarc label en is behoorlijk dynamisch. Fantastisch opgenomen in alle opzichten. De HIFIMAN laat alles horen, het klankbeeld is fenomenaal. De KZ laat hier wat steekjes vallen, zo is vooral het laag rommelig.
Bij deze track heb ik ook nog even een musical fidelity MF100 koptelefoon in het vergelijk meegenomen. Deze klinkt totaal anders dan de KZ en de HIFMAN. De MF100 komt meer tot zijn recht bij rustige opnames. Deze gebruik ik alleen als ik op reis ben, en is dan aangesloten op mijn telefoon. Ik had er niet meer aan gedacht om deze ook eventueel mee te nemen in de test.

Conclusie.

Ja, de HIFMAN wint, maar dat mag ook wel aangezien die wel 30x zo duur is. Maar als ik naar de prijs/prestatie kijk dan doet de KZ het echt niet verkeerd en is het voor “in-ear” gebruik echt een topper. Verder heb ik niet gekeken naar de geluidskwaliteit bij gebruik van BT maar voor gebruik “on the move” voldoet het zeker.
Voor de duidelijkheid, de BT kabel zit er niet standaard bij, deze moet je er los bijbestellen. Voor die 6,5 euro kan je daar niet mee mis gaan.

Het dragen is wel even wennen, er zit aan het uiteinde een buigbaar gedeelte, wat je achter je oor “draait” Dan blijven de pluggen goed zitten, en vallen ze niet uit. Ik heb ze nu ook soms op mijn werk in, en ook na een uur heb ik nergens last van.
Tevens zou ik aanraden om er gelijk een bewaarhoesje o.i.d. bij te bestellen. Dit kost bij gearbest bijna niks (1-3 euro) en het is wel handig om het netjes op te bergen.

Heb jij ook een KZ Acoustics ZS5?

Ik heb ze nu ook een tijdje in gebruik en ben erg tevreden. De memory wire heb ik verwijderd, dat vond ik persoonlijk erg vervelend. Clipje in het midden van de BT kabel bevestigd die ik achter aan mijn shirt vastmaak (Van oude Nike set, maar kan ook via zo’n Nokia headsetje) zodat ze niet afglijden/afvallen als ze niet in mijn oren zitten.
Enige minpunt vind ik dat je met de BT kabel geen film kunt kijken, geluid loopt dan niet synchroon.
En een opbergmapje? Nog geen euro bij de Action!
Ik ben ondertussen wel gewend aan het gebruik van de memory wire. In het verleden eens een setje van AKG gehad voor tijdens het hardlopen. Dat was ook met een constructie met een beugeltje om je oor. Maar dat was waardeloos, want het was niet te vormen naar je vorm van je oor. Bij de KZ draai ik de plug een kwart slag naar voren tijdens het indoen, vervolgens draai ik de wire zo om/achter mijn oor. Voor mij werkt dit uitstekend.
Ik heb/had zelf de KZ ATE, hartstikke mee tevreden totdat er kabelbreuk bij de 3.5 mm jack plug was. Ik luister zowat elke dag muziek en switch dan ook regelmatig van smartphone naar laptop en vice versa. Had de oortjes gekocht via Bol.com en ben nu dus bezig om te kijken welke mogelijkheden er zijn. Wat ik wel voordeel vind van de ZS5 is dat je de kabel zelf kunt vervangen, dit is te vergelijken met de Shure SE-215.

Voelen de oortjes wel stevig aan en hoe lang kunnen ze op BT?
Oortjes voelen stevig aan. Het is even proberen welke siliconen? dopje het beste bij je oor past. accuur, ik denk een uur of 5-6. Gebruik ze op de fiets naar het werk, en op het werk zelf ook nog regelmatig. Wat ik wel gemerkt heb dat als er 2 BT verbindingen zijn (bijv naar laptop en telefoon), dan ontstaan er drop-outs.