Specificaties 2,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC Touch2 NL Zilver Review

mowa 23 januari 2010, laatste update op 23 januari 2010, 3.432 views

HTC Touch2 NL Zilver

Pluspunten

• Compactheid
  • mogelijkheden
  • windows Mobile 6.5
  • Touch flo 2.0
  • snelheid
  • autonomie..??

Minpunten

• Bereiken Micro sdhc
  • flitser/lampje/camera
  • geen landscape
  • (over)gevoeligheid scherm
  • afsluiten na telefoneren duurt 1 a 2 seconden.

Dit is een eerste indruk review.
Minpunten zijn persoonlijk en kunnen na langer gebruik wennen of gerelativeerd.

Ik heb deze foon sinds maandag 18 januari 2010 in gebruik.
Mijn 1 jarige abo liep af dus ik kon gelukkig weer kijken naar een ander toestel. Dat gelukkig slaat op de SE C902. En vooral op de toetsen die ik door de vorm nooit fatsoenlijk heb kunnen bedienen. De reden waarom ik hooguit 2x in de week een sms stuurde. Wel lekker goedkoop zou je zeggen maar het vergalde compleet een stuk levensvreugde. Ik wilde mijn W800 terug maar die is bij mijn vrouw in gebruik.
Dit is sinds 1997 pas mijn 5e foon. Ik gebruik een toestel dus gemiddeld 2 jaar, de C902 had ik maar een jaar in gebruik. De W800 3 jaar.
Ik was op zoek naar een slim toestel bij een goedkoop abo voor een jaar wat niet zo'n lomp ding is als een iPhone, HD2, Omnia of N900.

1e indruk.
Robuuste, compacte, redelijk vormgegeven apparaat. Het uiterlijk had voor mij wat strakker gemogen. In dit geval geheel zwart.
De mogelijkheden lijken niet te overzien. Ik ben er 1 die gaat pielen en de mogelijkheden al doende leert maar je hebt voor bepaalde dingen wel degelijk de gebruiksaanwijzing nodig.
Mijn wifi en gps deden het niet en ik kon met usb niet verbinden met de pc. Na een paar dagen klooien heb ik de gebruiksaanwijzing maar gepakt die geen oplossing bood dus heb ik het apparaat maar een harde reset gegeven.
Daarna deed alles het zoals het hoort.

Onder het 2.8 inch scherm bevindt zich een zoombalk.
Daaronder bevinden zich 5 hardware knoppen.
- Opneemknop waarmee je ook recente oproepen en dergelijke kunt bekijken
- Home knop. Hiermee kom je in het startvenster.
- ‘Windows’ knop, waarmee je in het applicatie/instellingen venster komt
- Terug knop, om snel terug te gaan naar een vorige pagina
- Ophang/uitzetknop, die tevens dient om bepaalde specifieke instellingen te bekijken.
De knoppen zijn mooi in de vormgeving verwerkt.

Mooi is bovenop ook de 3,5mm stereo ingang waar je een behoorlijke headset kunt aansluiten.
Onderop bevindt zich de usb-aansluiting.
Aan de achterkant bevindt zich de camera.
Aan de linkerzijde bevindt zich de volumeknop en de micro sdhc slot.
Aan de rechterzijde is de stylus weggewerkt.

Kwaliteit
Het voelt robuust aan. Hoelang het scherm mooi blijft zal de tijd uit moeten wijzen. Het achterklepje maakt op mij geen stevige indruk. Dat moet je er uiteraard af halen om je sim en accu te bereiken maar ook voor de geheugenkaart. Aan de zijkant zit weliswaar een klepje maar je moet alsnog de achterklep verwijderen. Dat vind ik een minpunt.
De kwaliteit relateer ik aan de SE's. Op de 1 of andere manier krijgen mijn foons altijd een ietwat Spartaanse behandeling.
Wat een rotding die C902 ook is, het is absoluut robuust. Daarvoor had ik een SE W800 en dat ding had zwemles gehad in een pan soep en in de plee. Een weekje laten drogen en het deed het weer. En ze zijn beiden verschillende keren uit m'n handen gevlogen tijdens het fietsen. Behalve wat krassen bleven ze het altijd doen.
Dat moet de HTC nog bewijzen hoewel het uiteraard niet de bedoeling is dat het zwemles krijgt of valt tijdens het fietsen. Het wordt in het voorjaar bevestigd op mijn stuur want het gaat ook dienst doen als navigatie. Waarover later meer.

Gebruik
Onnodig te zeggen dat het draait op Windows mobile 6.5 met Touch flo 2.0 interface.
Mooi is het unlocken. Door de hardware aan/uit knop in te drukken verschijnt de unlock slider waarbij er gelijk notificaties worden getoond van email, sms of (gemiste) oproepen.

Bij gebruik met de vingers reageert het scherm voor mij iets te gevoelig. Onbedoeld activeer ik tijdens het scrollen een programma of bel ik iemand die ik niet wil bellen. Ik moet nog kijken of dit is in te stellen.
Aan de andere kant reageert het scherm niet goed als ik een diepliggende instelling wil wijzigen. Dat moet ik met de stylus doen.
Die gevoeligheid heeft weer als voordeel dat het scrollen lekker vlot gaat.

Ook moet ik nog kijken of het mogelijk is om de indeling van het thuisscherm te wijzigen. Daar schijnt een app voor te zijn van derden.
In het thuisvenster is onderaan een taakbalk waarmee je het applicatievenster kunt benaderen. Voor het applicatievenster is ook een hardwareknop waardoor het makkelijk schakelen is tussen thuis en applicatievenster. Voor mij hadden zie die knop weg kunnen laten en het icoon vooraan in de taakbalk kunnen zetten. Of helemaal weglaten want door linksboven op start te drukken kom je even snel in je applicatievenster. 3 mogelijkheden dus. Overbodig en onlogisch. Hoewel je bij de 1e optie, via het thuisvenster, je favoriete apps kunt rangschikken.

Verder kan je bij een "klik" bovenin het scherm meldingen raadplegen en aan de icoontjes zien wat er aan de hand is. Voor de icoontjes moet je wel de gebruiksaanwijzing raadplegen.
Rechtsboven is een uitklapscherm te zien met actieve apps en hoeveel geheugen je nog hebt.

Het 2.8 inch scherm met een resolutie van 240x320 is goed afleesbaar. Foto's, video's webpagina's worden goed weergegeven. Je loopt tegen deze beperkingen aan als je een veelgebruiker bent.

Apps
Het apparaat is standaard voorzien van voldoende applicaties en mogelijkheden van dien om het mobiele leven te veraangenamen.
Via Marketplace kan je apps downloaden en installeren. Vergelijkbaar met App Store en Android's Market. Echter is Marketplace nog beperkt. Opvallend is dat deze dienst niet standaard ge´nstalleerd is. Software hiervoor dient eerst te worden gedownd en daarna ge´nstalleerd te worden waarna je opnieuw op moet starten.
Met MyPhone synchroniseer je documenten, contacten, agendapunten, taken, sms'jes, favorieten, foto's, muziek, video's en documenten. Dus tegelijkertijd een back-up van al je belangrijke bestanden. Erg handig. MyPhone biedt ook betaalde diensten zoals het besturen op afstand van je foon als je 't kwijtraakt of als 't wordt gejat. MyPhone is ge´ntegreerd in Windows Live.

Daarnaast RSS voor nieuwsberichten, Windows live, Opera browser, IE browser. Internetten gaat snel genoeg. Ik heb nog geen grote bestanden gedownd maar dat doe je (volgens mij) ook niet zo snel met je mobiel. Bijna overal is er wel 1 die zijn wifi netwerk onbeschermd heeft waardoor lekker kunt meeliften. Dus in principe heb je gratis internet. Je moet dit althans wel zo instellen want hij zoekt niet automatisch naar een wifi netwerk.
Er is standaard een Youtube app, Adobe pdf lezer, Active Sync, Office Mobile die je office 2007 docs leest en kan bewerken (Word, Excel, Power Point, OneNote).

Echter wreekt voor mij hier het gemis aan landscape modus. Dus het automatisch draaien van je scherm. Want al is het makkelijk om even een Word documentje te bekijken en bewerken of om een webpagina te bekijken. Je kunt slechts een detail van een pagina bekijken. Dat kan sowieso niet anders met een mobieltje maar het is een zeer beperkende factor.
Flash apps op webpagina's werken prima en het is des te bevreemdend dat Youtube filmpjes weer wel in landscape te zien zijn. Het moet dus kunnen.
Wellicht dat een update of Windows Mobile 7 dit oplossen.
Daarnaast zijn er talloze al dan niet betaalde apps, games etc. van derden te verkrijgen.

Ik mis trouwens een stopwatch en timer. Want ik gebruikte me C902 ook als kookwekker. Mogelijk dat ik daar een app voor kan vinden.
Ook mis ik een lampje. Die zit ook niet op de C902 maar wel op de W800 die overigens dienst doet als wekker maar ik gebruik het ook als zaklampje. Echt handig als s'avonds een schroefje onder de kast valt.

Camera
De camera is niet meer dan redelijk. Dat wist ik van tevoren.
In het donker kan je niet fotograferen want er zit geen flitser op. In de schemer worden foto's onscherp met veel ruis. Ook door het gebrek aan een flitser. Al mis ik een hardware knop om te fotograferen. De camera is via de touchscreen snel te bereiken. Sneller dan met mijn C902. De foto's met me C902 zijn beter van kwaliteit.
De filmcamera functie heb ik nog niet gebruikt.
Hier vind ik dat ze de hardwareknop voor het applicatiescherm zouden moeten offeren voor de camera.

Multimedia
Er zit een beperkte Media Player in. De werking is herkenbaar maar wat lastig doordat het niet snel en intu´tief werkt. Je kunt wel een map met muziekbestanden in de verkenner selecteren en afspelen zoals dat op je pc ook werkt.
De FM radio is van redelijke kwaliteit waarbij de headset als antenne fungeert.
De geluidskwaliteit van de eigen speaker is natuurlijk pet. Dat van de headset is niet overweldigend te noemen maar voldoende. De kwaliteit is neutraal te noemen maar vlak. Je kunt er een kwalitatief betere headset of koptelefoon op aansluiten. Het volume is hard genoeg om je stokdoof te maken of in ieder geval slechthorend.

Navigeren
Standaard zit er Google maps en een demo van CoPilot op. CoPilot werkt op zich goed want is nauwkeurig en je kunt er mee fietsen. Ik heb er daarnaast een demo op van Navigon en Tomtom. Navigon werkt het mooist, is niet duur (Ą30 met de Benelux kaarten) en heeft vooral een snelle fix. Bij Copilot en Tomtom duurt het een tijd voordat die broodnodige fix er is. Althans bij opstarten. Maar Navigon heeft ook binnenshuis een fix. Zelfs in de kelder van ons dik betonnen 5 verdiepingen gebouw. Dat zegt dus iets over de kwaliteit van de gps die uitstekend is. Want binnenshuis heb je geen navigatie nodig tenzij je moeite hebt om vanaf de zitbank de plee te vinden.
Wanneer je buiten bent heb je met alle systemen a la minute een fix. Heel goed.

Ik gebruik de navigatie voornamelijk recreatief op de fiets. Voorheen deed ik dat op mijn C902 met Nav4all waarbij ik via bluetooth een externe gps-muis gebruikte. Overigens nu te koop. Het meest gebruik ik echter de Garmin Forerunner 305. Een onmisbaar hulpmiddel bij het hardlopen maar doet ook goed dienst als navigatie op de fiets. Daarmee kan je routes op de pc uitstippelen en invoeren.
Tomtom 7 werkt op zich prima met de HTC maar het ziet er in vergelijking met Navigon primitief uit en bovendien is het alleen geschikt voor gebruik in de auto. Wellicht heeft een geregistreerde versie meer mogelijkheden.
Voor het navigeren in de auto moet de foon op een verlengstuk bevestigd worden anders is het scherm onvoldoende af te lezen.

Ik ben geen gekke dingen tegengekomen toen er tijdens navigeren een sms of telefoontje binnenkwam.

Bellen
Je kunt ook nog bellen met dit apparaat.
Wat opvalt, is dat het 1 of 2 seconden duurt dat de verbinding definitief is afgesloten wanneer je afsluit.
Via contactpersonen/smartdial kan je snel een verbinding tot stand brengen. De contactpersonen kan je op verschillende manieren bereiken. Bijvoorbeeld via je lijst of door een deel van een naam in te geven. Organiseren en bewerken van contactpersonen gaat snel en prima ook tijdens het bellen.
De geluidskwaliteit is verder goed. Ook met de headset waarmee handsfree bellen verder prima gaat.

sms'en en mailen gaat in tegenstelling tot wat je van mijn eerdere opmerking zou verwachten, met onbedoeld een programma openen, zeer goed en snel. Lastig bij een nieuwe foon is altijd dat de foon opnieuw woorden moet leren herkennen. Maar dat zegt verder niets over de HTC. Dat geldt voor elke foon.

Autonomie
Daar kan ik nog niet veel over zeggen. Ik had vandaag (zaterdag 23/1) na een fietstochtje van zo'n 25 kilometer met navigatie aan, ondertussen nog wat gebeld en in de loop van de dag nog wat geklooit nog 70% over. Die status vind je door bovenin het scherm te tikken.
Toch moet ik de autonomie nog goed bekijken want ik heb de foon thuis vrijwel voortdurend aan me laptop hangen. Dan laadt ie ook op maar dat moet je apart instellen en naar die instelling moet je ver zoeken. Ik ben 't althans tijdens klooien tegengekomen.

Voor mij is dit een heerlijke foon met enorm veel functionaliteit wat handig is voor onderweg. Of ik dat allemaal nodig heb zal de tijd leren.
Aan de andere kant zie ik de HTC Touch 2 als een tussenvorm tussen een gewone mobiel en een HD2/iPhone achtigen. Voor mij voldoende maar voor iemand die zijn foon als een soort notebook gebruikt is met name het scherm te beperkt. Vooral omdat het geen landscape functie kent. Dat is meteen een wens die ik nog heb maar wellicht wordt dat in de toekomst opgelost met updates of wellicht Windows mobile 7.
Let wel dat dit toestel de helft kost van wat een HD2,iPhone,N900,Omnia etc kost..!! En voor dat geld heb je een fantastisch toestel met ongekende mogelijkheden.
Over ongeveer een maand maak ik wel een update.
Mogelijk volgen binnenkort nog wat plaatjes.

Links
HTC website
HTC Ondersteuning

Windows Mobile

Handleiding pdf

video review 1
video review 2
video review 3

Heb jij ook een HTC Touch2 NL Zilver?

Hmm, hoe bedoel je dit:
...
Hmm, landscape modus is niet hetzelfde als het automatisch draaien van je scherm. Waar speel je die YT filmpjes mee af ? Hoezo flash apps op webpagina's ? Zit er flash in de browser ?

Kan even niet volgen :P
En heb jij eigenlijk WPA2-support ?

[Reactie gewijzigd door Petervanakelyen op 23 januari 2010 22:48]

Youtube filmpjes gaan voor zover ik weet via de ingebouwde youtube client van htc die zet ze automatisch in landscape :P (TD user hier).
Inderdaad
landscape modus is niet hetzelfde als het automatisch draaien van je scherm
Is waar. Ga ik nog wijzigen met nog 1 en ander.
Waar speel je die YT filmpjes mee af
Met idd HTC's eigen app.
Zit er flash in de browser ?
Niet standaard, daar moet je Flash Player for pocket pc voor installen.
En heb jij eigenlijk WPA2-support ?
Ja
Ik gebruik: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=468488

Voor 't roteren van het scherm. Werkt aardig, maar je moet wel zelf je apps toevoegen in dat programma.
Ik gebruik: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=468488

thnx.
Heb ik meteen binnengehaald maar ik krijg een foutmelding. Dat betekend nog wat knutselen. Ik laat dat nog weten. Misschien met een update van de review.

[Reactie gewijzigd door mowa op 25 januari 2010 21:55]