×

Help Tweakers weer winnen!

Star Wars Battlefront II, PC (Windows) Review

jetspiking 8 oktober 2017, laatste update op 10 oktober 2017, 369 views

Star Wars Battlefront II, PC (Windows) (Product gekocht)

Let op: Dit betreft een recensie van de open beta! Star Wars Battlefront II speelt lekker, het voelt dan ook inderdaad meer aan als de klassieke versie Battlefront II (2005) dan de Battlefront uit 2015.

Pluspunten

• Goede graphics
  • Mooi geluid
  • Mooi menu
  • Nieuw verhaal geïntroduceerd
  • Clone wars én original trilogy

Minpunten

• Beperkt aantal starfighters (tot nu toe)
  • Kleine bugs (Uiteraard is het spel in de beta, dus ik ga hier niet veel aandacht aan besteden)

Besturing Score: 4
Geluid Score: 5
Beeld Score: 5
Gameplay Score: 4
Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 4

Star Wars Battlefront II beta recensie

Als een grote Star Wars fan kon ik natuurlijk niet wachten op de beta van dé nieuwe Star Wars Battlefront. De computer heb ik 's nachts aan laten staan zodat ik het spel de volgende dagen kon spelen.

Uiteraard ben ik in de beta bugs tegen gekomen, maar omdat dit spel in beta is lijkt het mij niet erg zinnig om dit mee te nemen in de recensie. Ik zal het één en ander bespreken over de prestaties van het spel, de rest zal vrijwel alleen gaan over de gameplay.

Hardware

De systeem vereisten van Star Wars Battlefront II zijn nog niet bekend, daarom weet ik niet of het aantal beelden per seconde nog verbeterd wordt (alhoewel ik al top prestaties had). Later in deze recensie zal ik prestaties bespreken inclusief het minimum, maximum en gemiddeld aantal beelden per seconde over een speel periode van 10 minuten.

Voor het spel is het volgende test-systeem gebruikt:

I7-4790
GTX1070
8GB werkgeheugen
Crucial MX300 525GB ssd
Windows 8.1
Prestaties

Tijdens de metingen met Fraps werd gedurende een speelsessie van 10 minuten een gemiddeld aantal beelden per seconde gemeten van 116. Het minimale was 75, terwijl het maximale 205 was.

De grafische instellingen staan zoals eerder gezegd op de maximale instellingen.
Beta restricties

In de Star Wars Battlefront beta waren er drie werelden te spelen in drie diverse gamemodi. Zo kon je een 40 speler veldslag doen op Naboo, een 24 speler ruimte veldslag en tot slot een 16 speler spelmodus in de trend van "Capture the flag".

Uiteraard komen er in de volledige versies een stuk meer modi, deze waren echter niet speelbaar in de beta.
Pay-to-win?

Wat mij opviel was het loot-crate systeem, via dit systeem kun je nieuwe wapens en powerups krijgen. Je krijgt elke dag één crate (genaamd daily crate), in de spelwerelden verdien je iedere match omstreeks de 150 credits. Als je meer wapens wilt zul je meer crates moeten kopen, die omstreeks de 1100 credits per stuk zijn. Dit crate-systeem doet mij vermoeden dat je credits zal kunnen kopen, het is even afwachten in hoeverre dit daadwerkelijk pay-to-win zal zijn, maar dat is afwachten.

DLC

Ja, de nieuwe Star Wars Battlefront krijgt DLC. Het is echter wel zo dat alle DLC gratis is. Er zouden alleen wel binnen de DLC microtransactions zijn, dit zou dan uitsluitend dienen om vlotter spullen en powerups te verkrijgen.

Gameplay

Zowel de gameplay op de grond als in de lucht voelen lekker vlot aan, ik heb geen ergernissen in de besturing kunnen vinden. De space combat is flink verbeterd, er is nu geen auto-aim meer en je ziet nog uitsluitend een hit-indicator.

Het bewegingspakket is in vergelijking met Battlefront I flink uitgebreid, zo kun je nu onder andere alle kanten op dodgen (d.m.v een koprol, jetpack of een force dash).

Er zijn diverse classes om het spel mee te spelen. Zo zijn er vier die "gratis" zijn, om andere classes te kunnen spelen zoals jump troopers moet je eerst vijanden uitschakelen. Voor iedere moord, of kogel die raakt krijg je punten. Wanneer je een class koopt zijn de punten weg, je zult dan dus niet meer genoeg punten hebben voor een ander duurder karakter. Je zult dan weer opnieuw moeten sparen om een klasse te kunnen kopen, want als je eenmaal dood bent zijn je class en punten weg. Je kunt ook doorsparen totdat je 5000 punten hebt, zo kun je onder andere met Rey en Darth Maul spelen. Bij iedere veldslag begin je met een punten aantal van 0, dit kun je niet meenemen naar andere veldslagen toe, noch kopen met geld of credits.

Er kan van sommige classes maar een beperkt aantal spelen, dus wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Je zal dus moeten wachten tot een teamgenoot met een ander karakter speelt wanneer je met bijvoorbeeld Darth Maul wilt spelen.

Onder de klassen vallen onder andere speciale troopers, voertuigen en helden.

Ondanks dat er maar één 40 speler map is in de beta kon ik het spel heel wat keren herspelen. Inmiddels in één dag 5 uur gespeeld.

Er kan in 1st of 3rd person gespeeld worden

Daarnaast was er een soort spin-off van "capture the flag", je moest hierbij een pakketje ophalen, die opeenvolgend naar een schip gebracht moest worden. De Imperials moesten voorkomen dat dit hiernaar toe werd gebracht. Deze modus was dus geen Clone Wars. Tussen de speciale karakters viel er onder andere te kiezen uit wookies, jump troopers en "vlammenwerper dudes". Het speelt lekker weg, alleen wanneer je het wat langer speelt begint het saai te worden, dus dat wordt overschakelen naar ruimte gevechten.

De ruimte gevechten zijn niet zo beperkt of bijna afgezaagd als in Star Wars Battlefront I, je kunt overal tussen vliegen, daarnaast kun je door de nieuwe besturing gekke draaien maken. Er zijn 5 voertuigen waar je uit kunt kiezen, voor de rebellen zijn er X-Wings, A-Wings, Y-Wings, De Millenium Falcon en Poe Damarons Black One. Voor de Empire zijn dit Tie-fighters, Tie-interceptors, Tie-bombers, Boba Fetts Slave 1 en Darth Mauls scimitar.

Ieder voertuig heeft zijn eigen unieke krachten. Zo kun je met de Slave 1 een Seismic Charge achter je droppen.

Met de Star Wars Battlefront II beta heb ik mij goed vermaakt. Ik heb geen minpunten noch crashes of gelijkwaarige problemen mee kunnen maken, al met al ben ik dus aangenaam verrast over Battlefront II. Ik hoop dat EA zich aan hun woord houdt om geen DLC toe te voegen, de microtransacties zullen we nog even moeten afwachten, daar valt nu nog vrijwel niks over te zeggen.

Qua pre-orderen, dat zou ik niet doen. Niet alleen omdat je niet weet wat je krijgt, maar ook omdat 60 of 80 euro (afhankelijk van welke editie je neemt) erg duur betaald is. Naar mijn ervaring kun je het spel na een halfjaar voor minimaal de helft minder ergens oppikken, zo ontloop je een hoop risico op een miskoop.

Vragen zijn altijd welkom, opmerkingen of (opbouwende :) ) kritiek eveneens.

Heb jij ook een Star Wars Battlefront II, PC (Windows)?

Nou ben nieuwschierig of dat DLC verhaal waarheid gaat worden.
Ben deel 1 had ik echt het idee dat 75% van de content uit de game is gesloopt en als DLC is verkocht.
Ga met deze echt wel even de kat uit de boom kijken.
Ik zou ze inderdaad ook niet direct op hun woord geloven. Je kunt inderdaad beter gewoon even afwachten, dan spaar je alleen maar geld uit.
Ik denk dat ze zich wel aan hun woord houden en geen betaalde DLC uitbrengen. Het zal me echter niks verbazen als ze een andere manier vinden om nieuwe content betaald toe te voegen (misschien door micro-transactions, die waarschijnlijk al bestaan).
Ik wacht nog even lekker af. Als er net zoals in de originele een solo-spel in zit met 32 vs 32 en galactic conquest en alle andere vormen in solo spel, dan koop ik het wel.
Bestaat het alleen uit een campagne en 20-20 multiplayer, dan laat ik het lekker liggen. Heb niet zoveel met alleen maar multiplayer.
Heb Battlefront uit 2015 ook aan me voorbij laten gaan.

Over de grafische aspecten hebben we wederom niets te makken.

Goede recensie, jetspiking :)

[Reactie gewijzigd door EliteGhost op 8 oktober 2017 22:47]

Thanks!

Ik denk dat je 32 vs 32 moet missen, er komt echter wel nog Blast en heroes vs villians.

Er komen ook nog een paar gratis DLC pakketen, dus het wordt afwachten wat er nog meer wordt toegevoegd.

Maar in ieder geval: Een goed begin is het halve werk.
microtransacties zitten er in
36.000 uur spellen om alle wapen vrij te spellen. uit gaan de geen duplicaten.
30 uur voor een wapen dus EA you fuckt it up again.