Sonos Playbase Zwart

€ 669,-
Specificaties Soundplate - Bekijk alle specificaties

Sonos Playbase Zwart Review

2Wins4Ever 7 oktober 2017, laatste update op 9 oktober 2017, 2.015 views Product gekocht

Sonos Playbase Zwart

We hebben de Sonos Playbase op 7 oktober 2017 aangeschaft en dezelfde middag nog geïnstalleerd, geconfigureerd en alle mogelijkheden getest die we konden testen. Fijn apparaat dat maar 3 kabels (2 zonder Ethernet) nodig heeft om aan te sluiten. De geluidskwaliteit is boven onze verwachting en ruim voldoende voor ons.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Installatie procedure
  • TV kan erop staan
  • Slechts 3 kabels (2 zonder Ethernet)
  • Product verpakking
  • Clean design
  • Uitbreidbaar met diverse speakers
  • Bediening en configuratie dmv App

Minpunten

• Sonos App kan overzichtelijker
  • Audio input beperkt tot S/PDIF optical
  • TV moet Dolby Digital 5.1 door kunnen geven op de optical out

Geluidskwaliteit Score: 5
7-10-2017:
We gingen even kijken bij Mediamarkt welke soundbars ze verkochten want we waren de AV-Receiver en de 5.1 speakers eigenlijk zat. Vooral de kabels zitten altijd in de weg als je de kameropstelling verandert. Ik had wel reviews gelezen over de HEOS HomeCinema en de Sonos Bar, maar de Sonos Playbase had ik eigenlijk nog niet bekeken. Deze viel op door de strakke vormgeving. Helaas lukte het de verkoper bij Mediamarkt niet om het geluid te laten horen..... :(

Bij BCC was men wel in staat om de Playbase geluid te laten horen met en zonder subwoofer en satellieten. Geluidskwaliteit (voor een non audiofiel) was gewoon goed. De BCC verkoper kon ook de verschillen tussen de diverse soundbar producten goed uitleggen. We hebben er niet te lang over nagedacht en ter plekke besloten om het apparaat te kopen. Eenmaal thuis hadden we een en ander binnen 45 minuten geïnstalleerd, geconfigureerd en werkend. Alleen het activeren van Spotify kostte iets meer tijd.

Na een middagje testen en spelen met geluid van de TV en van Spotify muziek zijn we zeer tevreden. Wel is het zo dat het enige oefening vereist om met de App om te gaan, maar ook daarvoor geldt dat de routine vanzelf wel komt.

Zoals het er nu naar uitziet zullen we in de toekomst nog wel een paar extra speakers aanschaffen, mogelijk zelfs een subwoofer. De laatste kost wel net zoveel als de Playbase. Samenvattend zijn we vooralsnog behoorlijk tevreden over deze aanschaf.

8-10-2017:
Na een extra dag spelen en testen komt er toch een klein nadeel naar voren: onze Sony KDL-50W815B is niet instaat om Dolby Digital 5.1 door te geven op de optical out. Dat betekent dat gescheiden meerkanaals audio niet wordt doorgegeven maar dat de Sonos dit op de optische audio-IN poort detecteert als stereo waarna dit software matig wordt omgewerkt naar 'meer kanaals' geluid.

De oorzaak is dus de tekortkoming op de TV en helaas kan jer er niet omheen werken want de Sonos heeft alleen maar een optical input en geen HDMI.

Wordt vervolgd.

Heb jij ook een Sonos Playbase Zwart?

Leuke review ! En ga je je setje uitbreiden met 2 Play One's en een Sub?
Dank je!

Ik weet het nog niet of ik 2 Play One's en een Sub erbij ga koopne. De reden hiervoor is dat ik een klein probleempje heb ontdekt. Mijn Sony KDL-50W815B (Juli 2014) geeft Dolby Digital 5.1 signaal NIET een-op-een door op de S/PDIF Optische uitgang. De Sonos krijgt het signaal binnen als stereo en maakt er dan een 'surround' geluid van.

Voor zover ik het nu kan zien is dit een bekende tekortkoming van Sony en andere TV merken. Het zou waarschijnlijk geen probleem geweest zijn als de Sonos ook nog een HDMI in zou hebben gehad want een van de HDMI poorten op de Sony TV ondersteunt HDMI/ARC (Audio Return Channel). Die gebruikte ik op mijn Denon AV-Receiver en dat werkte prima met DD 5.1 en met DTS.

Ik ga kontakt opnemen met BCC of zij nog andere opties hebben.
Dat is ook de reden waarom ik de playbase ga inruilen. Geen DTS en hdmi arc zijn te grote tekortkomingen.
In overleg besloten om de Playbase aan te houden, zelfs met slechts één (optical) audio input.

Moet wel zeggen dat het geluid heel goed klinkt. Ik overweeg toch om een subje en twee satellieten erbij te kopen 😎.

Om toch 5.1 Dolby Digital naar de Playbase te sturen heb ik de optical van de decoder rechtstreeks aangesloten. Dan is de peperking van de Sony tv geëlimineerd!