Specificaties Rad. HD5770 (850MHz), 1GB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus EAH5770/2DIS/1GD5/V2 Review

CvB 11 maart 2010, laatste update op 11 maart 2010, 1.395 views

Asus EAH5770/2DIS/1GD5/V2

Pluspunten

• DTS-HD bitstreaming
  • 40 nm GPU

Minpunten

• leverbaarheid

Drivers en compatibiliteit Score: 5
Mijn 4870x2 deed het niet (goed) meer, dus moest ik op zoek naar een andere videokaart terwijl ik de 4870 RMA opstuur. Omdat ik al een tijdje overweeg om een HTPC te bouwen wou ik een kaart die goed in een HTPC past (qua features).
Ik kwam al snel bij de Ati 5xxx serie uit vanwege ondersteuning van DTS-HD en Dolby TrueHD bitstreaming. Aangezien ik ook wel eens wil gamen was de 5770 het minimum om op 1920x1080 nog redelijk goede framerates te halen. Dit is een leuke review, waarin benchmark resultaten staan met veel andere kaarten.

Vorige week heb ik mijn 5770 voor gekocht bij mijn lokale pc-boer, want ik had geen zin in wachten en hij was daar op voorraad. Logisch gevolg is dat ik iets meer heb betaald dan bij een webshop, namelijk 159 euro. Al valt het nog mee als je ook verzendkosten meerekent.

Featureset:
De features zijn overvloedig. 2xDVI, HDMI en Displayport aansluitingen, ondersteuning van Directx 11 en DTS-HD bitstreaming en Eyefinity. Eyefinity lijkt me niet om te gamen op de 5770 want dat trekt de kaart niet, zo lijkt me. Eventueel als je 'gewoon' 3 schermen wilt aansturen, das toch meer dan 2 ;) .

Bitstreaming
Met name de ondersteuning van DTS-HD en TrueHD bitstreaming vind ik pluspunt aan deze kaart. Bitstreaming werkt prima met PowerDVD, alleen werkt PowerDVD lang niet altijd prima. Ondertussen heb ik het werkend met MPC HC + ffdshow, wat heel simpel was. Aangesloten op een Onkyo 607 receiver en de betreffende lampjes branden keurig wanneer ik een blu-ray afspeel. :+

Prestaties:

Ik heb alleen even Dirt 2 gespeeld en die draaide prima op 1920x1200 met 8xMSAA en settings op Ultra. Later zag ik met Fraps dat de framerate behoorlijk constant tussen de 18-20 fps zit tijdens een race, wat ik wel heel erg laag vond. Blijkbaar is zo'n lage framerate bij een racegame niet zo'n groot probleem. Bij andere games zoals STALKER is zo'n lage fps vrijwel niet speelbaar. Als ik MSAA uitzet en de settings op Medium kom ik zo op de 26 fps. Ik zal later nog naar de framerates kijken die ik haal in andere games.

Ik heb ook even een Furmark benchmark test gedaan, zie daarvoor het plaatje.

Overklokbaarheid / modbaarheid:

Hier heb ik niks aan gedaan en zal ik waarschijnlijk ook niet gaan doen. Bij mijn 4870X2 vond ik het nuttig om in idle te underclocken en mooi om lekker hoge framerates te halen. Maar een 5770 koop is niet echt voor dit soort fratsen. En om nu 10% sneller dan 25 fps (28fps) te gaan zet ook geen zoden aan de dijk.

Driverondersteuning:
Catalyst 9.12 driver deed het direct. Vrijwel alles lijkt goed te werken, ook mijn receiver werd direct herkend door catalyst. Verder ben ik niks vervelends tegen gekomen of een vastlopende PC. Er is een 9.12 Hotfix driver uit, maar die heb ik niet gedownload.

Warmte- en geluidsproductie:

Idle
De kaart is in idle tussen de 30-35°C. Dat is wel een groot verschil met de 4870X2, die met standaardinstellingen rustig 80-85°C werd in idle.
Het geluid van de kaart komt niet boven mijn casefans uit. Ik moet al mijn casefans op het laagste toerental zetten om de 5770 te horen. Aangezien ik dat nooit doe is het zeer goed te noemen.

Load
Onder load werd de kaart 61°C bij een furmark benchmark van een minuut. De fan begint echter pas sneller te draaien bij een temperatuur van rond de 60°C. Bij dezelfde benchmark maar dan langer loopt de temperatuur op tot een maximum van 67°C (zo rond de 70 sec.), maar houdt de fan de temperatuur stabiel. Dan wordt hij ligt hoorbaar maar moet ik er echt op letten om het verschil te horen. Ik zal nog meten hoe de temperatuur oploopt bij normaal en langdurig gamen en hier neerzetten.

Al met al ben ik behoorlijk tevreden met deze kaart. De prijs/kwaliteit verhouding vind ik goed, zeker voor de prijs waarvoor hij te koop is bij menig webshop.

-----------------------------------------------------------------------------
Update 11-3-2010

Als update nog wat resultaten van benchmarks en ervaringen.

3dmark vantage
3DMark Score P8362 3DMarks
CPU Score 6148
Graphics Score 9502

Ter (slechte) vergelijking een oude score met 4870X2 en processor op 4Ghz ipv 3Ghz.

3DMark Score P12647 3DMarks
CPU Score 8084
Graphics Score 15578

Far Cry 2 Benchmark
Ook heb ik de Far Cry 2 benchmark gedaan, de plaatjes/resultaten staan hieronder. Het spel draait beter dan ik had verwacht. Ik speel het op 1920x1200, 4xAA en de rest maximaal en het draait soepel (tussen de 30 en 50 FPS met Fraps). Met 8xAA is net niet lekker vloeiend bij veel actie, explosies e.d. De benchmark draait overigens wel op 8xAA.

Dirt 2
Dirt 2 draait onderhand ook wat beter met nieuwe drivers. Ik gebruik nu wel andere settings dan eerder in de review. Op 1920x1080 en Settings High (minimum voor alle Dx11 features in Dirt 2) draait 'ie rond de 40 FPS. Gemeten met FRAPS tijdens het racen.

Nog altijd tevreden met de videokaart. Het is geen beest, maar doet wat hij moet doen. En zo erg vind ik het niet om af en toe eens 4xAA ipv 8xAA te hebben.

Heb jij ook een Asus EAH5770/2DIS/1GD5/V2?

Ik overweeg deze kaart ook. Zou alleen graag willen weten of GTA4 hier mooi op speelbaar is, heb je dat toevallig geprobeerd? Onder een resolutie van 1920x1080? Settings hoeven voor mij niet persé allemaal op über high en maximale AA.
Als hij met gemiddelde instellingen maar lekker loopt. ;)
GTA4 draait vlekkeloos. Volgens de in-game benchmark (hardware specs in de review):
Statistics
Average FPS: 42.10
Duration: 37.29 sec
CPU Usage: 94%
System memory usage: 64%
Video memory usage: 95%

Graphics Settings
Video Mode: 1920 x 1080 (60 Hz)
Texture Quality: High
Texture Filter Quality: Very High
View Distance: 26
Detail Distance: 51

(Alleen 'View Distance' en 'Detail Distance' staan niet op maximaal ;) )

[Reactie gewijzigd door CvB op 11 maart 2010 21:33]

GTA4 is goed te doen met deze kaart. Met een load van 65% met deze kaart haal ik speelbare FPS, wel is GTA4 enorm cpu gebonden.
gisteren besteld vandaag in huis... morgen mn pc binnen dan zal ik ook mijn bevindingen posten.