Synology DiskStation DS1010+ Review

lesswood 22 januari 2010, laatste update op 23 januari 2010, 6.162 views

Synology DiskStation DS1010+

Pluspunten

• goede prijs/kwaliteit verhouding, zeker door lage TCO
  • uitbreidbaar met DX510 tot 20TB
  • uitbreidbaar met verschillende gratis packages (Mail Station)
  • zeer stil
  • energieverbruik laag
  • zeer intuÔtieve Ajax gebaseerde webinterface

Minpunten

• interface is in sommige gevallen niet consistent
  • geen crossover functionaliteit met OS X (bug…?)

Kwaliteit voeding Score: 4

Op de markt voor het midden en kleinbedrijf blijft de vraag naar storage groeien. Hierop is door verschillende IT leveranciers handig ingespeeld. Vele voor de meeste beschouwd als zijnde professionele oplossingen hebben hun weg gevonden naar oplossing waarbij implementatie en beheer bijna door een junior ICT-er uitgevoerd kan worden. In deze periode van economische teruggang, worden er weer veel bedrijfsprocessen terug ge-insourced, en dienen daar ook de middelen voor aangeschaft te worden. Synology is een leverancier †van storageproducten die dat weer mogelijk maakt tegen concurrerende prijzen.

Specificaties Hardware

De review unit DS1010+ is de logische opvolger van zijn voorganger, de DS509+. Beide producten hebben nagenoeg dezelfde specificaties en verschillen op de volgende gebieden:
specs

Daarnaast zal er ongetwijfeld nog meer anders zijn, maar deze facts kon ik snel opzoeken.

De casing is van metaal/aluminium en de bayslides van plastic. De aanluitingen aan de achterkant zijn niet verzonken en alleen de console poort (VGA aansluiting) steekt uit.
aansluitmogelijkheden

Plaatsing

Met zijn noise level van 23 dB(A) zou ervoor gekozen kunnen worden om deze NAS onder een bureau te plaatsen zonder er al teveel last van te hebben. Meestal zou men er beter aan doen om de NAS bijvoorbeeld in de (afgesloten) meterkast op te bergen, gezamenlijk bij bijvoorbeeld de router. Mocht men als (midden/klein) bedrijf de beschikking hebben over een rack, dan heeft Synology daar ook gepaste oplossingen voor.

Energieverbruik

Met zijn verbruik in hibernation stand van 30 Watt, zal de NAS op jaarbasis slechts 4 tientjes aan stroom verbruiken (gemiddeld) waarmee hij een ecologische footprint heeft die kleiner is dan sommige concurrenten. Bij flink gebruik zal dit natuurlijk toenemen. De management console geeft ook nog de mogelijkheid voor een "scheduled power off", die weer handig is voor energiebesparing en security doeleinden. Helaas ondersteunt de Intel Atom geen scheduled power up, dus zal men de unit handmatig moeten inschakelen.

Een interessante vergelijking is misschien wel dat de DS1010+ zo veelzijdig is, dat deze een dedicated server overbodig zou kunnen maken. In dit geval is het verschil in stroomverbruik (~200-~69Watt) uit te drukken in 150 euro op jaarbasis.

Features

Met betrekking tot de functionele aspecten geef ik hieronder een opsomming van de "main features";.

-††††††† EXT 3 filesystem
-††††††† Storage Management ;Basic, JBOD, RAID 0, RAID 1, RAID 5, RAID 5+Spare, RAID 6 (er kan bij bijplaatsen van disks ook geupgrade worden naar andere RAID configs)
-††††††† CIFS, AFP, FTP, NFS, Telnet/SSH
-††††††† Windows ADS Domain Integration
-††††††† DLNA/UPnP Media Server Support (PS3, XBOX360)
-††††††† iTunes Server Support
-††††††† Audio Station Support
-††††††† Photo Station 3 Support
-††††††† Streamt bijna alle formaten audio/video

Daarnaast zijn er nog heel veel andere mogelijkheden. Kijk voor meer informatie op de bijgevoegde pdf-productsheet.

Setup

De DS1010+ wordt verscheept in een handige doos met handvat eraan. In de doos bevinden zich 2 RJ45 UTP Cat 6 kabels. , voedingskabel en twee zakjes met schroefjes om de HDD in de bayslides vast te zetten.

De bays kunnen makkelijk geopend worden door een lipje om te zetten, en een drukbeweging uit te oefenen op de voorkant. Hierbij komt het frontje naar voren en kan je HDD eruit getrokken worden.† Na de installatie van de HDD's is het een kwestie van de UTP CAT 6 kabel erin te doen en op een met DHCP geconfigureerde router aan te sluiten. Vervolgens laat men de DS1010+ voor wat ie is, en start Synology Assistant op (bijgeleverd op de CD, voor zowel Windows, Linux, OS X). Deze vind automatisch de DS1010+ op het netwerk.

Als eerste moet er firmware geÔnstalleerd worden op de DS1010+

setup

Na een minuut of 5 (afhankelijk van de grootte van de HDD's) is Synology Assistant klaar en kan men de de DS1010+ benaderen via de webgui. De webgui gaat verder onder de naam Disk Station Manager 2.2 en is de primary management console voor de NAS. Om de DS1010+ volledig klaar te krijgen is de eerstvolgende stap om de 2*80GB HDD in een RAID volume te configureren. Het mooie van DSM2.2 is dat hij alleen de mogelijke RAID opties aanbied (de niet mogelijke zijn greyed out) en laat zien of er gegevensbescherming is in geval van een (beperkte) hardwarefailure van een van de HDD's.

Eerst de schijven selecteren (helaas alleen 2 schijven meegeleverd gekregen, dus reviewen op RAID 5 is niet mogelijk)
setup

En na beide schijven door middel van shift+clcik †geselecteerd te hebben kies ik voor RAID 1 config.
setup

Hij configureerd de disken in RAID 1 , en men kan ervoor kiezen de re-sync (checken van bad sectors op de harde schijf) op de achtergrond te laten plaatsvinden. In mijn geval waren de 2*80GB in een mum van tijd geconfigureerd. Het laatste wat er dan nog dient te gebeuren is om op het gemaakte volume een gedeelde map te definieren.

setup

Met het aanloggen als admin in de Finder/Verkenner komt nu automatisch deze map als een share naar voren. Hiermee is in essentie de hoofdinstallatie afgesloten.
setup

Mijn oordeel over de initiele setup is dat vele mensen met enige basiskennis van netwerkopslag dit bijna zelfs zonder handleiding aan zouden kunnen. Ik heb ten enenmale de handleiding doorgebladerd, toen ik zag dat er geen firmware was geinstalleerd. Gek genoeg stond dit er niet in en heb ik de bladerfunctie van de Synology Assistant laten verwijzen naar de enige twee onbekende files op de installatie-cd. De rest ging vanzelf.

Ik ben ook van mening dat tegenwoordig de gemiddelde huisman (ja, ik denk zelfs huisvrouw..! Maar durfde mijn vrouw er niet mee lastig te vallen J), met enige hulp van de handleiding het binnen afzienbare tijd voor elkaar zou krijgen om de DS1010+ goed aan de praat te krijgen. De DSM2.2 software is naar mijn mening zo intuitief opgebouwd dat met de tijd de gebruiker automatisch meer en meer functies gaat ontdekken, en zo het ware potentieel ontdekt van het product. Ik kan me voorstellen dat een manager van een MKB bedrijf met lichte ICT kennis erg blij is met de DS1010+, en er goed mee uit de voeten kan.

Gebruik

De DS1010+ is een alleskunner. Natuurlijk niet op het allerhoogste corporate niveau waar ZFS of EXT4 bestandsystemen de hoofdrol spelen, maar zodra je het hebt over online replication via Rsync, dan komt de DS1010+ al in beeld. Wat me opvalt is dat het product gemaakt lijkt voor zowel de Prosumer markt en de Professionele mid-market. Dit is terug te zien aan 'Applications' binnen DSM2.2 die aan de ene hand de AV freak/torrent leecher bevredigd, en aan de andere hand de zakelijke gebruiker bedient. Denk bij dat laatste aan netwerk services rondom file sharing en backup.

Om in deze review beide gebruikers inzicht te geven in de mogelijkheden van de DS1010+ zal ik voor de AVfreak Download Station 2 †reviewen en voor de zakelijke gebruiker de Backup functionaleit.

Download Station 2

Vaak wil men downloads starten en vervolgens aan het einde van de avond zijn/haar laptop dichtklappen. Doordat er noodgedwongen nog downloads lopen, moet men de laptop niet in sluimerstand zetten om het downloadprogramma niet af te sluiten. De DS1010+ heeft een ingebouwde applicatie die voorziet in downloads via Bittorent, NZB nieuwsgroepen, eMule en FTP.

Eerst activeert men Download Station 2 in het menu links:
setup

Daarna verschijnt op het bureaublad van de webgui een extra menuoptie die leidt naar de volgende homepage.
setup

Met dit menu kan men een downloadtaak aanmaken door naar of een torrent, of een NZB bestand te wijzen. Daarnaast kan men ook nog een url ingeven/plakken met een downloadlocatie.
setup

Met sommige clients van downloadprogramma's valt meer in te regelen voor wat berteft netwerkverkeer. Echter voor de normale gebruiker is de interface met zijn instellingen meer dan toereikend. Een leuke feature is nog wel dat men alle downloads kan laten aanvangen in een bepaald window, bijvoorbeeld 's-nachts, wanneer men geen/weinig bandbreedte nodig heeft. Alle gedownloade data kan men in een map naar keuze zetten, en wanneer men proactief gewaarschuwd dient te worden, kan er een email alert verzonden worden wanneer een download gereed is. Hiermee vervalt dan ook de noodzaak om de download actief in de gaten te houden.

De opzet van de downloadmanager is bedoeld voor diegene die vooral het downloaden wil laten plaatsvinden op de achtergrond. Normaal gesproken heb je op je laptop of desktop constant een intensieve bittorrent client draaien, of een nieuwsgroepenlezer. Het grote voordeel van de Download Station 2 is dan ook wel dat deze processen netjes uitbesteed worden aan de DS1010+ die in je netwerk staat. Een puntje is however dat je wel rekening moet houden dat de gedownloade media (1080P video) wel kan streamen naar je mediadevice. En dan vooral dat je netwerk dit ondersteunt (bandbreedte bij 1080P bij voorkeur 1Gbit lan).

Backup

Synology heeft ondersteuning geÔmplementeerd om via het rsync protocol te backuppen naar een andere rsync server. Dit geeft de mogelijkheid om een complete gemirrorde backup te hebben op desnoods een andere locatie.† Een van de belangrijkste features voor de zakelijke gebruiker is dus ook wel dat deze backup over the internet, extra zekerheid geeft in het geval van calamiteiten op locatie. Niet alleen is data veiliggesteld, ook biedt de software nog extra mogelijkheden om het rsync backup process versleuteld uit te voeren, waarmee de data secure overgezonden wordt. Ook aan de verschillende backup methoden is gedacht. Hierbij vind ik de backup op blokniveau opvallen, waarmee alleen bit-changes binnen files verandert worden. Dit scheelt veel bandbreedte maar kost aan de andere kant meer processing power. Als laatste kan er ook gekozen worden voor de incrementele backup. Deze is te vergelijken met de Time Machine backup van Apple waarbij alle bestanden die ooit op de bronmap hebben gestaan worden bewaard. Echter, mijn mening is dat dit alleen gebruikt moet worden indien men de onmisbare bestanden ook archiveert, aangezien dit iets heel anders is dan backuppen.

Natuurlijk zijn er complete schema's te maken voor de backup, en kan men verschillende folders tijdens aparte tijdstippen van elkaar backuppen.

Stresstest

In de meeste gevallen zullen de prestaties van de DS1010+ prima zijn. Veel hangt wel af van de configuratie van het netwerk natuurlijk. Om een idee te krijgen van de snelheid van de DS1010+ zal ik hieronder in een tabel enkele prestaties neerzetten. Setup is voor wireless een MBP 2.8Ghz Intel Core Duo, 4GB Ram, OS X 10.6.2, Airport Extreme (100mbit backplane) op vier meter afstand met een muur ertussen en geen ander draadloos verkeer, met in de Airport Extreme een vast kanaal en de modus op 802.11 b/g/n (backwards compatible, geen dual band) en voor wired met een Lenovo ThinkPad T400 met Gbit Ethernet direct aangesloten via een CAT 6 UTP op de DS1010+.

aansluitmogelijkheden

Ik heb ook nog een 11,75 Gbyte .mkv gekopieerd naar de DS1010+ via SMB over wireless. Dit nam ongeveer 29 minuten in beslag. Ik verwacht dat met een n-only netwerk, en een Airport Extreme met 1Gbit lan dat dit drastisch teruggebracht kan worden.

Er bestaat ook nog de mogelijkheid om in de netwerkconfiguratie de MTU aan te passen naar Jumbo Frames 9000, welke de harde doorvoer nog verder kan opschroeven. In de meeste gevallen zal de DS1010+ benaderd worden via UTP, en ik heb elders gelezen dat met nog andere protocollen (NFS) er doorvoerheden gehaald kunnen worden van 30 Megabyte per seconden. Ik heb hier vanwege beperkte tijd geen kans voor gehad dit te testen.

Wellicht een kleine bug waar Synology nog een naar kan kijken is dat ik het niet voor elkaar kreeg om de DS1010+ zichtbaar te krijgen voor mijn Macbook Pro direct verbonden via UTP (crossover). Dit lukte via Windows wel feilloos.

Via VLC bestanden gestreamed naar mijn MBP vanaf de DS1010+. Dit verliep feilloos, zonder haperen, zelfs tot de zwaardere 1080P videobestanden van 20Gbyte die toch wel een behoorlijke throughput hebben van 25mbit/s. Ook het skippen in die bestanden gaat echt naadloos. Dit betekent dat de DS1010+ rap reageert, en bijdraagt aan een prettige ervaring.

In deze review heb ik de tijd gehad om enkele features nader te bekijken. Lang niet alle mogelijkheden heb ik kunnen bekijken. Zo zit er bijvoorbeeld ook nog de mogelijkheid op om meerdere (tot 16) ip camera's erop aan te sluiten en te bedienen met Surveillance Station 3. Zo zie je maar, in de NAS markt gaat het allang niet meer alleen je data ergens veilig kwijt te kunnen. Synology heeft erg zijn best gedaan om op zowel hardwareniveau als op softwareniveau sprongen vooruit te maken. Mijn mening is dat ze hier erg in geslaagd zijn. Er zijn natuurlijk nog wel wat dingen op en aan te merken

De webinterface is erg prettig en gebaseerd op Ajax technologie. Soms echter, is niet meteen duidelijk wat er gebeurt als je een Applicatie start. Achteraf blijkt dat er bij de ene applicatie wel een bureaublad link geplaatst word, en bij de andere niet. Dit is soms verwarrend. De webgui is daarentegen zeer rap en 'snappy', wat vele mensen als zeer prettig zullen ervaren. Een ding wat mij opviel aan functionaliteit is dat de voorganger van de DS1010+ beschikt over een scheduled power up functie. Deze is er niet bij de DS1010+, en vraag me af waarom Synology hier vanaf heeft gezien. Wellicht komt dit nog met een update. Met het testen van de UTP Gbit doorvoer viel me op dat OS X niet fijntjes meespeelt met de crossover functie. Ik heb een behoorlijke tijd geprobeerd dit voor elkaar te krijgen, maar ‘no dice’… Op Windows Vista lukte dit wel. Ik zal dit later nog eens uitzoeken, en posten in dit topic.

Wanneer men niet meteen erg veel geld kwijt wil zijn, kan men de DS1010+ aankopen met slechts 2*2TB harde schijven erin, en de laatste 3 pas in een later stadium aankopen. Tegen de tijd dat de schijven vollopen, kan men op meerdere manieren upgraden naar bijvoorbeeld RAID 5. Deze flexibiliteit geeft je in het begin wel alle mooie functionaliteiten en maar je hoeft niet meteen de investering te doen voor onnodig leegstaande terabytes. Tegen de tijd dat er dan toch schijven bij moeten, zijn ze wellicht een stuk goedkoper. Samen met de DX510 kan de configuratie uitgebreid worden naar 20TB. Dat moet toch wel enige tijd meekunnen.

Daarnaast zijn er nog vele packages die men kan installeren, zoald Mail Station en Webalyzer en Squeezebox. Deze applicaties worden allemaal door 3de partijen gemaakt en geven nog meer waarde aan DS1010+. Erg welkom.

Al met al ben ik van mening dat de DS1010+ een mooie aanwinst is voor zowel de Prosumer en het Zakelijke MKB segment. Door ondersteuning van vele open standaarden en hoge mate van configureerbaarheid past dit product van Synology inc. goed op beide markten. Ik beveel hem dan ook aan bij een ieder die in de markt is voor een NAS. Als ik er een rapportcijfer aan zou moeten geven dan zou dat een 8,5-9 zijn.

Hier vinden jullie nog de officiŽle productsheet en nog wat foto's van de ingewanden ;-) Voor vragen, stel ze hieronder en ik beantwoord ze.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS1010+?

Ik heb de DS1010+ sinds gisteren ook in bezit (samen gekocht met 2 2TB WD20EARS disken) en ben al dik 20h bezig met configureren. Initiele setup is vrij simpel maar eerste test met doorvoer (kopie van wat bestanden naar de NAS) gaf mij geen warm gevoel (ong 10Mbit / sec).

Mijn twijfel is dat ik misschien iets niet goed geconfigureerd had dus ik ben even opnieuw begonnen. Jumbo frames stonden aan MTU Size op 9000.

....wordt vervolgt
Ik dacht dat de EARS Western Digital nog niet goed werkte.

Wel zorgen dat je onderstaande firmware hebt !
EDIT
Zelf vandaag een DS1010+ met 4 Samsung 2TB EcoGreen F3 besteld :9~

707,30 € bij Zercom

(Blijkbaar kan ik mijn eigen reactie niet meer wijzigen 8)7 )

[Reactie gewijzigd door abusimbal op 6 februari 2010 22:07]

Mag verwachten dat die prijs zonder de 4 Samsung 2TB schijven is... ;)
Idd.....die WD schijven werken nog niet goed. Zou kijken of je idd de laatste firmware erop kan zetten.
ik vind de prijs niet in verhouding staan met de functies van deze synology.
wanneer je een storage-server neemt dan heeft deze veel meer functies en prestaties.
Wanneer je alle componenten koopt bij een computershop van kom je op een derde van de prijs uit. Ik snap dan ook niet dat ze deze nas zo duur maken.

Ik vind de matplastic niet echt passend bij de glimmende buitenkant. maarja, smaken.....

misschien zijn de energiekostenbesparing en de eenvoud wel de belangrijkste redenen om deze nas te kopen.
mooie review!
het lijkt me een mooi apparaat, maar de prijs is er inderdaad eentje om je even achter de oren te krabben.
daar tegenover staan dan wel weer het gebruiksgemak en de energiezuinigheid, maar of dat allemaal opweegt tegen een zelfgemaakte storage server blijft de hamvraag.
Mooie duidelijke review

heb als nog een paar Kleine vraagjes

Ondersteunt hij LVM over zijn raids heen ??
Ik zie ext3 staan dat is een linux format dat kan windows meestal niet lezen hoe zit dat ??

Ik vindt dit soort oplossingen namelijk steeds intressanter worden maar vroeg dat me zo af,

want een NAS is wel even wat 500W energie zuiniger en kost het zelfde als een kleine thuis server alleen dan heb je geen swaps en dat is wel handig.
@mark184 : ik ben het met je eens dat op het eerste gezicht de aanschafprijs hoog is. Ik denk ook dat met een storage server met lossen extra componenten je een niet geheel goed op elkaar afgestemd (design) produkt krijgt. Wellicht zie je dat ook terug in je TCO (aanschaf en energiekosten per jaar). Ik kan die vergelijking helaas niet maken, het enige dat ik wel weet is dat de Intel Atom net deze maand uitgekomen is, en behoorlijk energiezuinig met een TDP van 13.

Ik denk, ook aan jullie reactie, dat de TCO en het installatiegemak de selling points zijn.

@dispie Logical Volume Manager is ondersteunt. Je maakt aan de hand van de HDD's volumes aan (storage pools) en daarin kan je mount points toewijzen.(in dit geval shared points genoemd)

EXT3 - nee windows kan dit normaal gezien niet lezen. De NAS vertaalt lees en schrijfacties naar dit formaat naar bijvoorbeeld FTP, SMB, AFP.
Heel erg bedankt lesswood

@mark184
heb toevallig gistere een nas gezien is echt het gebruikers gemak nog geen 15 min na het neerzetten hadden we de raid aan bouwen ligt aan de grote de hd's zijn hoe snel dat gaat natuurlijk ca 3uur waren 2x2tb dat doet mijn ubuntu quad core server er ook over.

bereikbaar van af iedere os dus geen netwerk gezeur meer als je meer Osen draait en 750 euro voor een data store met 5 hot swap disks

een heel server bouwen met hotswap kost rond de 900-1250 euro als je ruimte wil hebben voor 5 data disks buiten je os disk.

daarnaast eat deze nas 68wat full load en 30 watt idle een server draait 600W en misschien 400W idle scheeld aan energie kosten 60 a 70 euro per jaar

daarnaast is het onderhoud aan een windows server of linux server hoger het installen duurd langer vooral windows server is een werk van hier tot tokio, maar ubunt deed ik een upgrade en toe waren me raids weg ben ik dag aan bezich geweest en heel wat data kwijt voor ik het weer runnende had. Dat soort dingen heeft een nas niet.

is alleen kijken welke features je wil bij je nas welke bij jouw past zelfde als een server dus alleen daar kies je os en hard ware

[Reactie gewijzigd door dispie op 24 januari 2010 15:15]

Beste Lesswood,

Ik wil deze NAS gaan gebruiken voor blu-ray's te streamen naar mijn mediaspeler(tvix 6500)

Is deze NAS geschikt voor deze taak?
Mooie review. Ik zie alleen 1 klein foutje: je kan vanaf 2 schijven niet zonder dataverlies migreren naar raid 5. DIe vraag had ik an Synology gesteld en dat was dus hun antwoord. Als je naar raid-5 wilt zal je eerst je data ergens anders moeten opslaan, of meteen met 3 schijven starten zodat je vanaf het begin raid-5 kan draaien.
Heb hier ds1010+. Heb hier 2 folders gecreeerd via de Diskstaton manager. Het verplaatsen van bestanden tussen de twee folders duurt lang. Maar het verplaatsen van bestanden onder een folder gaat razendsnel. Waarom duurt het lang als men verplaatst van de ene shared folder naar de andere shared folder? Voorbeeld, heb hier de Download folder en een Movie folder. Nadat ik heb gedownload, wil ik een ISO film bestand verplaatsen van de Download folder naar de Movie folder op dezelfde NAS. Moet toch ongeveer 5-10 minuten wachten alvorens die klaar is met verplaatsen van een 4GB bestand. Hoort ditof klopt dit?
Ben nu achter gekomen. Verplaatsen van bestanden in verschillende shared mappen doe je met de Filestation in het Diskstation manager. Want dan gaat het super snel. Deed het voorheen met bestandsbeheer / windowsexplorer of Total commander. En dit duurde lang.