Apple In Ear Headphones Review

fstieger99 22 januari 2010, 3.473 views

Apple In Ear Headphones

Pluspunten

• midden en hoogbereik
  • snoer blijft recht
  • reserve caps en verschillende silicone
  • voelen solide aan

Minpunten

• geen iphone volumne controll
  • standaard weinig bass en een laag volumne

Recentelijk heb ik de Apple in ears mogen ontvangen.

Vooropgesteld: ik ben geen audiofiel ik probeer een review te schrijven zoals een doorsnee luisteraar zoals ik ze ervaart. Ears zijn altijd subjectief ik probeer middels deze review te bespreken wat ik van deze dingen vind.

-Hardware:

-Iphone 3G 3.1.2 JB 16GB

-Vergelijkingsmateriaal:

-Apple standaard Iphone headset
-Sony EX35LP

-Verkooprijs: 55 - 75

-Verpakking:

-De ears komen in een zeer strakke verpakking. Je kan het product zien, je ziet wat erbij geleverd word, en dit allemaal in strak wit. Ook al je geen Apple fan bent zoals ik, concludeer je toch dat de mensen van de design afdeling weten waar ze mee bezig zijn.
In tegenstelling tot een heleboel verpakkingen van oortelefoons zijn deze niet van dat gelaste plastic waarbij je enkel met een schaar te werk kunt gaan. Er zit een handig seal stripje op en als je die verwijderd hebt schuif je het doosje er zo uit.

-Inhoud:

-De ears
-Driehoekig opbergdoosje
-Capsule met small en large silicons
-Manual
-Sticker
-Warranty Card
-Reserve mesh-caps, daarover later meer

-De siliconen:

Apple levert net zoals andere fabrikanten grotere en kleinere silicons mee, Hoewel het er maar drie zijn, denk ik dat er weinig oren zullen zijn waarbij ze niet zullen passen. Het materiaal is zacht en voelt lekker in je oor.

-De oortjes zelf:

De oortjes voelen erg solide aan. het valt me op dat als je de afbeeldingen op internet bekijkt ze in werkelijkheid best wel klein zijn. Het steeltje is van een soort rubber, daarna volgt het witte ear-huis en als laatste de aluminium uiteinden met alu-mesh caps.
Als met al vind ik de bouwkwaliteit erg goed, ik ben vooral plastic gewend, andere mensen met oortjes in de duurdere klasses zullen dit wellicht standaard vinden. Voor mij een positief punt.

-Het snoer

Apple maakt zijn snoeren met een soort rubberachtig/silicon materiaal, wat ik erg goed vind is dat deze in tegenstelling tot mijn eerdere headphones helemaal niet krullen of verdraaien. Na een dag onderweg haalde ik vaak een verdraaide en verkreukelde headset uit mijn broek / jas en deze bleef keurig recht zonder wirwar.
Het snoer is wel enigszins aan de dunne kant vind ik. Van de jack naar de splitsing is het prima, van de splitsing naar de oortjes had het voor mij wat dikker mogen zijn. Niet dat dit goedkoop aanvoelt of zwak, meer een personal choice.

-Afstandsbediening:

-Volumne + / -
-Next / previous Track
-Play/ Pause + accept of deny incomming call

Erg compact, hij zit wel vrij dichtbij je oor, dit vanwege de mic die aan de achterkant verwerkt is waarschijnlijk.

-Reserve Mesh-Caps

Wat Apple ook meelevert zijn reserve mesh-caps, Het kan zijn dat de caps, die aan het einde van het oortje zitten vuil raken door oorsmeer of vuiligheid, dan kan je die verwijderen en schoonmaken en in de tussentijd de reserve caps erop doen. dit kan met gemakkelijk schroefdraad. Al met al zal het niet heel veel waarde toevoegen, maar toch fijn dat je indien er iets mee gebeurd je niet direct een nieuwe set hoeft te kopen.

-De manual:

Lijkt me duidelijk.

-Opbergdoosje,

Compact, met een doorzichtige display. Aangezien ik die doosjes meestal 1 of 2x gebruik is het niet echt aan mij besteed, maar hij is wel compact.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

-In gebruik nemen:

De ears hebben een rechte jack, bij de Ipod en Iphone waar de aansluiting aan de bovenkant zit vind ik dit prettiger dan zon 90 graden jack.

Nu komt het persoonlijke en subjectieve gedeelte, ik ga gewoon wat nummers opschrijven en probeer erbij te vertellen wat ik ervan vind. Het kan zijn dat het het totaal niet eens bent met mijn mening, zoals ik al aangeeft ik ben geen audiokenner.

-Spraak:

De geluidskwaliteit bij het bellen van iemand vind ik persoonlijk erg goed. Ik heb dit op 4 verschillende plaatsen uitgetest. Op de fiets, in de auto, lopend op straat en thuis.

Op alle plaatsen had ik een duidelijk en helder ontvangst van mensen die ik opgebeld heb,

Wat over het algemeen de issue is hoe mensen jou horen, de microfoon doet hier prima zijn werk. Op de fiets en op straat hoorde de andere persoon wel dat ik buiten was, maar in tegenstelling tot mijn vorige cheap-a. Ebay headset was er weinig sprake van echte storingen. De persoon aan de andere kant merkte direct op dat het geluid helderder was zonder veel last te hebben van de omgeving. Dat was een echt pluspunt.
Als je 1x in het midden drukt van de ab dan neem je op, 2 seconden ingedrukt houden is niet opnemen.
Aangezien mijn iphone eigenlijk alle mobiele apparaten vervangen heeft die ik had vind ik een headset met goede spraak mogelijkheden erg gewenst.
Hier ben ik dus erg over te spreken.

-Audio

-Ik heb de ears gestest op een verschillend aantal liedjes:

Evacuate the dancefloor, Cascada

Wat je gelijk hoort is het ontbreken van de bass. De midden en hoge tonen vind ik echter heel zuiver klinken. Ik heb dit eigenlijk opgelost door in mijn Ipod de equalizer instellingen te switchen tussen dance / rock / en techno, echter bij techno en dance vond ik de bass weer overheersend. Rock was een erg goede balans. Het basvolume nam zichtbaar toe terwijl ook de midden en hoge tonen niet helemaal weggedrukt waren.
De tweede tip is om de kleinste silicone te pakken, hierdoor kunnen ze nog wat verder je oor in en komt de bass nog een stuk beter over.
De zang en de hoge tonen vond ik erg goed hoorbaar, wat bij sommige oordopjes weleens vervalt omdat daar de nadruk op bass ligt.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat de Sony Ex35 een superieure bass maakt, overal gezien zijn de Apples duidelijk echter gebalanceerder en komt het bereik op de midden en hoge tonen veel beter tot zijn recht. De Sonys "overbassen" eigenlijk alles.

-Home,Daughtry

Vol geluid, de gitaren komen goed tot recht, ook de bass vind ik hier op een goed niveau. Er is ook eigenlijk geen sprake van "leaking"geluid wat ontsnapt aan het oor, de silicons sluiten perfect aan en zitten erg prettig.
Persoonlijk vind ik het standaardvolume van de ears zacht. Van 0 - 30% ofzo maakt geen echt verschil. Wat wel is is dat bij max volumne alles nog goed klinkt zonder te vervormen, maar ze gaan een stuk minder hard dan de Sonys

Ook de "tracking" is in beide geluidsfragmenten goed. Tracking is de output die beide kanalen produceren, in theorie is het perfect als beide kanalen hetzelfde produceren, in realiteit is dit onmogelijk.
Ik heb dit wel een beetje amateuristisch getest moet ik eerlijk zijn, ik heb beide ears laten spelen tegen mijn mic aan op de pc en dit laten opnemen in Sony Soundforge en daarna de grafieken over elkaar gelegd.
In de Sony EX35 zag ik een duidelijkere verschillen dan bij de Apple vandaar mijn conclusie.

Ik heb nog wat andere nummers getest:

-I swear, all 4 one,
-Guus Meeuwis, Brabant
-Westlife, Uptown girl
-Marco Borsato, Dromen izjn bedrog
-Kate Ryan, Elle'a Elle

Ik ben geen audiokenner, en ook van de kwaliteit van de beluisterde mp3's zal menig audiofiel een hartverzakking krijgen, maar ik vond dat ze echt een heel stuk beter klonken dan mijn Standaard Apples en Sonys

Al met al ben ik zeer positief over de luistertest.

Draagcomfort:

De Apples zijn erg klein, de silicone blijven makkelijk zitten en veroorzaken geen irritatie. Na een sessie van een uur of vier voelde ik nauwelijks dat ze erin zaten, erg top. Ook op de fiets vallen ze niet snel uit, extra geprobeerd tijdens links en rechts kijken en schudden en plotseling stoppen, erg fijn.

-Wat vind ik minder

Daar kan ik kort over zijn, het harder en zachter zetten werkt niet met Iphone 3G. En dat vind ik gewoon slecht.

Al met al ben ik erg tevreden over deze ears en kan ze iedereen aanraden.

Heb jij ook een Apple In Ear Headphones?

Max volume die dingen op je iPhone? Heck ik had ze altijd half staan ofzo, anders ben je binnen no-time doof volgens mij. Maar mn siliconen rubbertjes (medium) ben ik kwijt, en nu zitten ze niet goed meer. De andere maten passen gewoon niet goed.

Ben dus 'gedwongen' om mn oude Senheiser cx300 weer te gebruiken, welke ook nog eens geen mic/vorige-volgende hebben.
Mooie review maar het is 'Volume' en geen 'Volumne'