ASRock K8NF4G-SATA2 Review

112442 24 januari 2006, laatste update op 24 januari 2006, 2.297 views

ASRock K8NF4G-SATA2

Pluspunten

• Goed opgebouw bord
  • Goedkoop
  • Alles op een board
  • Relatief snel
  • Aangezien ik vooral Linux gebruik zijn er tav Linux nog een paar opmerkingen:
  • SATA werkt zonder problemen.
  • forcedeth 0.49 werkt perfect.
  • Video werkt momenteel op Linux (xorg).

Minpunten

• PC3200 geheugen wordt herkend als PC2700

Layout Score: 5
Ik was op zoek naar een mainboard wat en goedkoop was bij voorkeur met onboard video van Nvidia en SATA II ivm NCQ.

Dit heb ik gevonden in de Asrock K8NF4G-SATA2. Ik vind het zelf jammer dat er geen socket 754 mainboard is met de 430 en mogelijk de 6150 chipset.

Omdat ik zoals aangeven voor een goedkoop AMD 64 systeem heb ik gekozen voor een Sempron 64 2500+ boxed versie. Het enigste nadeel van deze processor is dat deze cool 'n quiet niet ondersteunt dit doen alleen de sempron 64 3000+ en hoger. Om die reden is dit systeem een beetje rumoeriger.

Ik heb als harddisk gekozen voor een Samsung HD160JJ ivm NCQ. Deze harddisk bevalt me prima.Is stil en toch snel.

Als geheugen heb ik takeMS PC3200 512MB CL2.5 gekozen dit ivm een beetje snelheidswinst tov ander geheugen van de zelfde prijs. Het enige nadeel van de bios of geheugen is dat dit als PC2700 geherkend wordt. Ik moest de snelheid daarom aanpassen.

De opmerking tav de compatibiliteit is ivm de huidige Linux ondersteuning en het kleine probleempje met het geheugen. (Linux ondersteuning is momenteel goed).

De processor lijkt stabiel te werken op 1862 MHz ipv 1400 MHz (33% snelheids winst, standaard voltage, bus 266MHz ipv 200MHz) (Dit is puur een test aangezien ik deze snelheid niet nodig heb). Temperatuur CPU 29 C idle ongeveer 4% load.

Heb jij ook een ASRock K8NF4G-SATA2?

Had je dan niet beter de 3000+ kunnen nemen?
Dat scheelt toch niet zoveel qua prijs?

En ga je dat on-board video ook gebruiken en waarom?
Het nadeel van dit bordje is dat hij (volgens mij) alleen het cool gedeelte van C&C ondersteunt: hij heeft geen mogelijkheden om het voltage van de cpu koeler aan te passen. Ik heb zelf het bordje ook even getest en mij lukte het iig niet, al heb ik speedfan niet geprobeerd.
Dus: een 3000+ met C&C maakt het systeem niet stiller.

Verder: de onboard video is perfect, zo lang je geen moderne spelletjes speelt en geen tv-out nodig hebt. Waarom zou je die dan niet gebruiken?
Dan ondersteunt het mobo juist het Quiet gedeelte niet ;)

Helemaal waar volgens mij, ik heb het S939 broertje van dit moederbord en volgens mij kan het bord de snelheid van de koeler idd niet aanpassen, bij mij is het gelukkig niet nodig. Perfect koel en stil hier :)

edit:

Verkeerd gelezen :7, je zei het wel goed.
Ja dat zei ik toch ook, wel cool, dús niet quiet ;)

Maar goed, als je een fancontroller hebt of gewoon gewoon een duurdere CPU koeler is een Sempron64 heel goed stil te koelen zonder C&C. Ik neem even mijn eigen Sempron64 2800+ als voorbeeld: 55% overclocked, passief gekoeld (wel casefans), idle < 30 graden.

Maar goed een boxed AMD fan @ 12 volt vind ik niet bepaald stil, dus je moet er wel rekening mee houden als je dit moederbord koopt.
De 2500+ was erg goedkoop ¤ 61,- inclusief koeler.

Ik gebruik onboard video. Ik vind de performance goed tux race, gl-117 en torcs werken perfect. Voor de rest geen ervaring.

Aangezien ik geen gamer en ben en ik dit systeem vooral met het oog op 64 bit gekocht heb in combinatie met Linux heb ik deze keuzes gemaakt. Ik heb geen heel snel systeem nodig. (Goed en Goedkoop).