×

Help Tweakers weer winnen!

Dell XPS 15 9560 Review

Adriaan X 4 oktober 2017, laatste update op 16 oktober 2017, 357 views

Dell XPS 15 9560 (Product gekocht)

Een indrukwekkende laptop wat betreft prestaties en design.

Pluspunten

• Design
  • Snelheid
  • Koolstofvezel bekleding aan binnenzijde
  • Lichtgewicht
  • Scherm
  • Touchpad
  • Robuustheid
  • Eenvoud

Minpunten

• Stroef scherm i.c.m. lichtgewicht laptop
  • Stickertje van Intel op de voorzijde

Eerste bevindingen:

Voor zakelijke en prive-doeleinden een laptop gekocht. De reden van de laptop is dat ik graag zowel design als goede prestaties wilde in een lichtgewicht 15 inch laptop en dat zijn zaken die de XPS 15 goed combineert.

Lang geaarzeld, ook vanwege wat kritische reviews, maar mijn 9560 doet het gewoon goed zonder gedoe. Vergeleken met mijn eerdere ASUS NS53v (uit 2012) is het in ieder geval een grote vooruitgang. Grafische software start sneller en ook de kleuren zijn beter. Misschien ook niet geheel gek aangezien de ASUS uit het middensegment komt en de Dell wat meer uit bovensegment. Als je de Apple's met ongeveer dezelfde specificaties niet meerekent, die prijzen gaan helemaal nergens meer over.

Het design is wat ik ervan verwachtte na het zien van diverse reviews op YouTube. Een mooie, eenvoudige en elegante laptop. Een paar zaken hebben me in positieve zin verrast. Allereerst de bekleding/behuizing rondom het toetsenbord van koolstof welke fijner aanvoelt dan andere koudere materialen. Alleen jammer dat het Intel-stickertje op de voorkant zit en niet op de achterkant zoals het Windows-stickertje. Wat ook goed werkt is de touchpad/trackpad: als het werkt ga je het ook meer gebruiken. En het scherm is werkelijk indrukwekkend als je eerder een laptop had met een dikke rand eromheen. Ook heb ik minder problemen met de plek waar de webcam zit zoals in veel reviews te zien en te lezen is. Een paar nadelen zijn natuurlijk het beperkt aantal poorten en het relatief stroeve scherm waardoor je de laptop met 2 handen moet openen en ook bij het verstellen van de hoek van het scherm zit je gauw met je vingers op het scherm. Uiteindelijk heeft ieder ontwerp zijn nadelen.

Verder heb ik met de laptop nog geen problemen ondervonden met software en/of hardware oftewel de drivers. Kennelijk is dat een probleem dat vooral in de vroege releases zit van het model. Mijn grafische software (CAD, 3D-software, Adobe) doet het tot nu toe in ieder geval prima, al heb ik nog geen grote grafische bewerkingen uitgevoerd op het moment van dit schrijven. Geluid vind ik prima (verwacht geen wonderen) en ook het toetsenbord is fijn om mee te werken. Aangezien ik

Het grootste nadeel van deze laptop is dat je hem op dit moment alleen nog maar bij Dell zelf kunt bestellen. En Dell - zo heb ik ontdekt - heeft geen verkoopafdeling meer voor zakelijke klanten met minder dan 200 medewerkers. Met alle specificaties waar je toch nog uit kunt kiezen wil je soms net wat meer weten dan wat de website vermeldt.

[update na 2 weken]

- Geen noemenswaardige problemen ondervonden, ook niet met software
- Enige nadeel is dat de computer supersnel opstart, maar dat de Wifi ( Killer 1535 802.11ac 2x2 wifi ) soms wat minder snel verbinding maakt dan dat de computer opstart. Ter illustratie: computer is na een paar seconden opgestart en soms moet ik dan nog 15 a 20 seconden wachten voordat de computer verbinding heeft gemaakt. Overigens werkt het dan wel gewoon en snel zoals je zou verwachten.

Heb jij ook een Dell XPS 15 9560?

Gebruik je de killer network suite? Of alles drivers. Misschien maakt dat nog uit kwa connectie tijd.