Specificaties Rad. HD4770 (750MHz), 512MB DDR5 - Bekijk alle specificaties

Asus EAH4770/HTDI/512MD5 Review

`RePa 18 maart 2010, 1.114 views

Asus EAH4770/HTDI/512MD5

Pluspunten

• Ruime overclockbaarheid
  • laag stroomverbruik
  • goede prijs/prestatie verhouding

Minpunten

• geen

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Reden aanschaf:

De reden van aanschaf was voor mij dat mijn oude grafischekaart de SAPPHIRE HD3850 512mb GDDR3 AGP,
niet in een pci-express 2.0 slot past, en dus opzoek moest voor een andere liefst betere grafischekaart.
Ik speel graag UNREAL TOURNAMENT 3 en NEED FOR SPEED of AGE OF EMPIRES III wat goed te doen was met de 3850,
maar met oog op de toekomst koos ik voor de ATI RADEON 4770 om zijn prestaties en stroomverbruik.
Het was op dat moment de eerste GPU op 40nm die gemaakt en beloofde t.o.v. de 3850 een bijna prestatie verdubbeling.
Daar ik een MSI DKA 790GX moederbord heb, kocht ik mijn tweede gpu een aantal weken later omdat ik
op deze manier toch high end prestaties kan krijgen van twee budget GPU`s in CROSSFIRE X.

SPECIFICATIES:

DirectX«10.1
512MB, GDDR5
640 Stream Processors
ATI Stream Technology
51.2 GB/s Memory Bandwidth
DVI, DVI, TVO
ATI CrossFireX™ Technology (up to 2 GPUs)
PCI Express 2.0 x 16.

De ASUS EAH 4770 HDTI/512MD5 is een midrange videokaart met
directx 10.1 en dual monitor ondersteuning , en kun je als je moederbord
2 pci-e x16 slots heeft, twee kaarten samen laten werken voor nog betere beeld prestaties,
d.m.v. een crossfire bridge( die overigens niet wordt meegeleverd).
een enkele 4770 kaart kan de meeste games op 1280x1024 resolutie prima aan,
met zijn 640 shaders, maar wil je toch hoger en wat meer
( anti aliasing en anisotropische filtering)mooiere weergave van de game
zijn twee 4770 in crossfire een zeer snelle oplossing, 1280 shaders
die met wat verhoogde frequentie voor de gpu en 1gb gddr5 geheugen zijn duurde high end
videokaarten evenaard.(zie foto)

Overklokken:

Het overclocken van de gpu en gddr5 geheugen is vrij eenvoudig te doen met de
meegeleverde software van ASUS, waarmee je de voltage van de videokaart kunt aanpassen.
Zelf heb ik de twee asus 4770 kaarten stabiel geklokt op 865 mhz gpu en 1000 mhz voor het gddr5 geheugen op de standaard voltage 1.0 volt van de videokaart.
Dit resultaat is reeds vaker overtroffen met gpu frequenties ver boven de 900 mhz.
Ik heb voor de vergelijking een screenshot toegevoegd van sisoft sandra 2010 met resultaten van de shader performance benchmark.
Wie wat verder wil overklokken dan de meegeleverde software, kan het beste MSI AFTERBURNER 1.5
downloaden en een kleine aanpassing in het config file maken, om de hogere overklok te realiseren
dan de standaard overklok van 830 mhz voor de GPU en 850 mhz voor her GDDR5 geheugen.
Dit werk naar eigen ervaring zeer goed.
Als je gaat overklokken zorg dan in iedergeval voor goede koeling voor de GPU door de fanspeed te verhogen en in de pc kast voor goede luchtstroming te zorgen om de warme lucht af te voeren.
Met de zelfde overklok settings als SISOFT SANDRA 2010 heb ik nog een benhmark gedaan met
3D MARK 06 1.2.0 met default settings en scoorde 19879 3D marks, een screenshot kun je bij de afbeeldingen vinden.
De temperaturen van de 4770 in crossfire met overklok zijn: idle 39 C en onder load 59 C bij een kamer temperatuur van 22 C, voor de onderste gpu zijn de temperaturen idle en load 2C hoger 41C en 61C.
De temperaturen van de `GPU`s worden niet tehoog, doordat de koelfan automatisch zijn toerental opvoerd naar mate de temperatuur toeneemt in de GP┘, en er voor voldoende "verse" lucht wordt gezorgt
in de kast door een extra koelfan aan de binnenzijde van de kast.

Ervaringen:

De videokaarten zijn nu een antal maanden in gebruik en presteren goed zonder enig probleem.
de meegeleverde ASUS drivers op de cd-rom deden het prima, en heb er geen enkel probleem mee gehad.
Deze videokaart heeft in een crossfire opstelling meer nodig dan een dualcore processor om een cpu
limitatie te voorkomen kun je beter een quadcore cpu nemen.
De conclusie trek ik nadat ik van een AMD Athlon x2 7750 bl ed. over ben gegaan naar een
AMD PHENOM II X4 955 bl ed. en geen enkele hapering of dergelijke meer ervaar.

Ik vind het een goede videokaart voor de prijs/prestatie verhouding. ;)

• MSI DKA790GX
  • AMD PHENOM II X4 955 bl ed.
  • Corsair XMS2 DHX - Geheugen - 4 GB ( 2 x 2 GB ) - DDR2 - 1066 MHz / PC2-6400 - CL5
  • Western Digital 500 sata 2 caviar black 32mb cache
  • packard bell lcd 1440x900
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een Asus EAH4770/HTDI/512MD5?

( anti aliasing en anisotropische filtering)mooiere weergave van de game
zijn twee 4770 in crossfire een zeer snelle oplossing, 1280 shaders
videokaarten evenaard.(zie foto)
Klopt niet ;). Het geheugen dat effectief gebruikt kan worden is en blijft 512MB, niet meer, niet minder. Ook betekend 2 kaarten in CFX niet 2x zoveel prestaties he, het ligt eraan hoe goed games meeschalen.

En daarbij zie je natuurlijk zelf ook wel dat die test nogal flauw is. Met gamen (waar het toch om gaat met dit soort kaarten) wordt je dual HD4770 setupje dik verslagen door een HD4870X2, zeker op 1920x1200 of meer.

[Reactie gewijzigd door AlexV op 18 maart 2010 18:59]

Nette review, ik had trouwens toendertijd toen ik m'n Sapphire HD4770 kocht gewoon een Crossfire bridge erbij hoor...
Bij de MSI R4770 Cyclone kaarten werden ook geen CF bridges geleverd.
Ik kreeg er bij mijn HD4850 2 en bij mijn moederbord ook.
Wat foto's van de kaarten in je systeem zou wel leuk zijn.
Heb zelf de MSI R4770 Cyclone in CF gehad en was er ook erg tevreden over.
Heb er net een foto aan toegevoegd van m`n pctje. ;)
zo zie je maar weer dat er toch een hoop verschil zit in de inhoud van de doos,
had bij mijn vorige asus kaarten 2x 3850 ook netjes een crossfirebridge meegeleverd.
enkel bij de nieuew 4770 niet , maar had er nog eentje over en dat is genoeg. ;)
Nette review, Als tip kun je misschien wat temperaturen van idle en load er in zetten.

"Oftopic"
Volgens mij zit er wat stof in je pc :P
Heb er wat temperaturen aan toegevoegd,

"oftopic"
ja stof is wel een probleempje bij mij.
Heb twee grote Main coone katers die veel stof maken en doen opwaaien :*)
Ze worden niet echt warm :P
■Corsair XMS2 DHX - Geheugen - 2 GB ( 2 x 2 GB ) - DDR2 - 1066 MHz / PC2-6400 - CL5

Klein foutje?

moet het geen '4 GB (2x 2GB)' zijn of '2GB (2x 1 GB)'
yep klein foutje, zal het even verbeteren, moet 4GB (2x2GB)zijn, ;) thanks
Daar is het ook een high end kaart voor, zou niet anders verwachten.
De resolutie van 1920x1200 heb ik niet en dat wordt over het algemeen niet echt door veel mensen gebruikt dan de hardcore gamer.
Het was meer om te laten zien dat met een beetje inzet je een behoorlijke prestatie verbetering kunt krijgen, en die is als reverentie afgezet tegen een 4870 x2.

En ja het klopt gebruikt effectief maar 512MB in crossfirex, geen 1BG ;)