Canon EF 50mm f/1.8 II Review

M.E.Amrani 22 januari 2010, laatste update op 23 augustus 2010, 12.208 views

Canon EF 50mm f/1.8 II

Pluspunten

• Scherpte
  • Bokeh
  • Gewicht (laag)
  • Geen vervorming

Minpunten

• Autofocus
  • Lensflares

AF-snelheid Score: 3
Lens flare Score: 2
Vignettering Score: 5
Chrom. abberratie Score: 3
Vervorming Score: 5
Scherpte (stopped) Score: 5
Scherpte (open) Score: 4
Handling Score: 3
Waarom heb ik dit lensje gekocht? Nou, een lichtsterke lens voor minder dan 100 euro, die moet je als Canon-fotograaf hebben. Althans dat las ik overal. Omdat ik wat foto's wilde maken op donkere locaties, waagde ik me eraan. Was ik tevreden? Jazeker! Ik gebruik deze lens met de Canon eos 500d.

Hieronder een beschrijving van de eigenschappen en onderbouwing van mijn beoordeling. Verder moet je in gedachte houden dat ik slechts ervaring heb met de Canon kitlens (18-55 f/3.5-5.6 IS). Deze zal ik dan als vergelijkingsmateriaal gebruiken.

Diafragma
Dit is natuurlijk waarom de lens zo populair is. Een diafragma van f/1.8 is erg fijn om mee te kunnen werken. Dat wil zeggen dat de lensopening erg groot is en dus meer licht doorlaat. Deze is daarom erg geschikt voor foto's op donkere locaties. Deze kun je o.a. gebruiken tijdens optredens, restaurants en diplomauitreikingen zonder de flitser te hoeven gebruiken, met als resultaat: mooie (sfeer)foto's. Een ander voordeel is dat je bij het fotograferen overdag de sluitertijd erg kort kan maken, en zo uit je hand kunt schieten zonder dat je last hebt van bewegingsonscherpte.
Een 'side-effect' van een groot diafragma is een kleine scherptediepte. Hiermee kun je het hoofdonderwerp prima van de achtergrond isoleren. De bokeh van dit lensje is overigens erg zacht en mooi vergeleken met de kitlens.

Bouwkwaliteit, Handling en Autofocus snelheid
De lens is van kunststof en is erg licht (geen nadeel naar mijn mening). Waar ik me wel een beetje aan stoor is de autofocusmotor. Het focussen is goed te horen, ook een klikkend geluid bij het helemaal uitdraaien van de lens. De kitlens scoort hier stukken beter. Ook qua focussnelheid.
Vaker heb ik gelezen dat de manual focus-ring moeilijk is te bereiken. Dit is inderdaad het geval. Voor mij is dit geen probleem, ik gebruik namelijk meestal de autofocus stand.

Het focussen verloopt jammer genoeg niet altijd goed. Af en toe kom je er achteraf achter dat de focus totaal mis is, en dan zit je met onscherpe foto's.

Scherpte
Goede scherpte vind ik! Helemaal vergeleken met de kitlens. Zoals bekend, is elk lens nog scherper bij het dichtknijpen van de diafragma. Wanneer dit lensje op zijn scherpst is weet ik niet precies. Ik houd de diafragma meestal tussen f/4 en f/8, tenzij behoefte aan een groot diafragma van f/1.8. Details zijn erg goed waar te nemen op foto's vooral met fotograferen van landschappen (met bomen) en personen is dit erg fijn.

Chromatische aberratie
Bij 100% crops is CA waar te nemen. Niet storend vind ik, bovendien zijn ze weg te werken tijdens nabewerking.

Vervorming
Geen vervorming aanwezig! Erg fijn, dit scheelt je erg veel tijd bij het nabewerken. Bij de kitlens ben je daar veel tijd aan kwijt.

Vignettering
Erg minimaal. Vignetting is vrijwel niet aanwezig.

Lensflare
Dit is een groot nadeel van dit lensje. Vaak zijn er flares aanwezig op mijn foto's. Niet alleen op zonnige dagen, maar ook bij long-exposure foto's zijn deze te zien. Een lenskap zal dit gedeeltelijk oplossen (hoop ik, ik moet dit nog aanschaffen). Bij long-exposures zal dit niet helpen, aangezien de lichtbronnen direct in de camera schijnen.

Hier kan ik weinig over zeggen. De prijs is erg mooi!

Geschikt voor ...?
Portretten
Lens is prima geschikt voor portretfotografie. Ten eerste door de bokeh, waardoor de achtergrond minder storend wordt en dus de focus op de te fotograferen persoon zit. Een ander mooi eigenschap is dat deze lens geen vervorming creeert, dat wil je namelijk niet hebben bij het fotograferen van een persoon (voornamelijk close-up). Ten derde, de lens is lichtsterk, dus geen flits nodig (afhankelijk van waar/wanneer je de foto schiet). Last but not least, de scherpte!

Macro
Deze lens is niet geschikt voor macrofotografie. De minimale voorwerafstand is 45cm, en de maximale vergroting is daarom niet erg hoog. Wel kun je experimenteren met tussenringen of vergrotingfilters.

Architectuur
Deze lens is minder geschikt voor het fotograferen van gebouwen/straten, hiervoor kun je beter een wide-angle lens aanschaffen met kleine brandpuntsafstand.

Landschap
Hier kan ik weinig over vertellen, aangezien ik zulke foto's nog weinig heb gemaakt. Landschapsfotografie is erg breed, dus ik denk vrijwel zeker dat je bij dit type fotografie zowel wide-angle als tele kunt schieten. Wel moet je in gedachte houden dat deze lens vaak last heeft van lensflares, en hier dus rekening mee moet houden

Productfotografie
Net zoals bij portretfotografie: mooie bokeh, geen vervorming en scherpte.

Mochten er nog op- of aanmerkingen zijn, laat dan een bericht achter. Ik zal mijn review dan wijzigen.

Heb jij ook een Canon EF 50mm f/1.8 II?

Voor minder dan € 100,= een prime 50 mm met AF, het moet niet gekker worden!!!

Ik heb een aantal testen van deze lens opgezocht en onverkort komt hij overal als een bargain uit de test. Hij scoort zelfs bijna net zo goed als de 3,5 keer duurdere f/1,4 USM. Bij wijd open en qua bouwkwaliteit moet hij het afleggen, maar op de andere punten scoort de lens opvallend goed.

Je hebt natuurlijk het voordeel dat je met een APS camera werkt en niet met een FF. Daardoor heb je relatief weinig last van de aanwezige vignettering. Jammer, maar begrijpelijk, is het feit dat Canon voor een diafragma met slechts 5 lamellen heeft gekozen, hetgeen ook je flare verklaart (dom, dom :) ).

Meer info is te vinden bij:

Uitgebreid getest mag je wel zeggen, en de testen zijn nog consistent ook :P.

Bij je laatste foto zie ik 30 sec staan. Links zie ik wel iets van een straatverlichting, maar is deze foto met een sluitertijd van 30 sec gemaakt, of moet dat 1/30 zijn? De foto maakt nl. geen nacht-indruk op mij.

Je eerste foto is erg mooi, kijk maar uit dat ze die niet in hun folder gaan plaatsen :).

Geen vervorming, waar je het over hebt is maar relatief. Wijd open is de vervorming in de hoeken aanzienlijk, sterker nog alleen het centrum is bruikbaar imo. Daar staat tegenover dat vanaf f/5 - f/11 je eigenlijk niet beter kunt wensen. De vervorming (of beter de afwezigheid ervan) is daar indrukwekkend, zeker als je de prijs in ogenschouw neemt.

Dat de motor wat minder snel is en de bouwkwaliteit wat minder, is voor deze prijs zeker te verantwoorden. Bij Nikon heb je voor iets meer (€ 109,=) een zelfde soort lens, maar dan zonder AF. Zijn grotere broer met AF (die dan ook wel iets beter is) kost € 289 (wel f/1,4 hetgeen dan ook wel weer een bak meer lichtopbrengst geeft). De prijs deed mij iig besluiten om voor de 35mm te gaan die weer € 100,= goedkoper is (en dat is dan ook nog eens alleen maar DX). Dat soort compromissen hoef jij in ieder geval niet te nemen, tenzij je de flare erg storend vindt.

Een leuke lens, leuke review en dat nog eens allemaal voor een zacht prijsje. Heel veel mooie opnanames met je nieuwe lens.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 23 januari 2010 06:12]

Hoi Pjerry, bedankt voor je uitgebreide reactie!

Het is inderdaad een bargain, het mag daarom niet ontbreken van iemands lenzencollectie . Iemand die veel eisen stelt aan zijn foto's moet deze lens helaas links laten liggen, op zonnige dagen zullen flares vaak te zien zijn. Wel jammer dat Nikon's 50mm prime geen AF heeft, het is namelijk erg handig. Maar als iemand wat meer geld te besteden heeft zou ik toch de duurdere aanraden (zowel Canon als Nikon).

Het aantal bladen heeft niets te maken met de aanwezigheid van de flare, maar bepaalt slechts de vorm (rond, 5-hoekig etc). De flares zelf ontstaan door reflecties in het objectief zelf door de glazen en de wand.

De laatste foto klopt wel. Het was een long-exposure van 30sec. Deze heb ik geschoten uit de lens uit te testen.

Nogmaals bedankt!
Ik vind trouwens de bokeh van deze lens erg lelijk. Dat is de reden dat ik door ga sparen voor zijn grote broertje. Toch bedankt voor de review, was leuk lezen.

Hier zie je het duidelijk:

(sorry, ik hoop niet dat je je er nu aan gaat ergeren nu je dit weet :P )
Haha, ik ga me er niet aan ergeren hoor. Ben nog steeds van mening dat de bokeh van mijn lens best mooi is, en al helemaal vergeleken met de kitlens. Maar als je het geld hebt, zou ik inderdaad voor de f/1.4 gaan!
Nu heb ik beide lenzen (objectieven) in mijn bezit (gehad, de 1.8 is weg) en hoewel de 1.8 voor het geld een topper is ben ik toch van mening dat je beter voor de 1.4 versie kunt gaan. De bouwkwaliteit is echt opvallend matig, het scherpstellen gaat luidruchtig en langzaam en de beelden die in je camera verschijnen zijn minder scherp.

Om te oefenen is dit leuk en ook kun je 'm voor leuke (tweak)projectjes gebruiken.
Ik denk dat ik toch nog even ga doorsparen voor de 1.4.