Jabra JX10 bluetooth headset Review

zandhuis 23 januari 2010, 529 views

Jabra JX10 bluetooth headset

Pluspunten

• Licht, prettig dragen, lang op een batterij.
  • Oorhaakje wordt gratis en snel vervangen.

Minpunten

• Oorhaakje breekt gemakkelijk af.

Opnamekwaliteit Score: 4
Viel me op dat er in het geheel geen review van deze in mijn ogen perfecte headset is.
Het begon met de bij de telefoon geleverde headset met touwtje. Die blijken op de meest ongunstige momenten kapot te gaan. Een nieuwe is dan ook nog eens belachelijk duur.

Op zoek gegaan naar een draadloze headset derhalve.
Criteria (in volgorde van importantie): klein & licht, moet kunnen opladen via USB-poort van laptop, lang op een batterij, prijs. Criterium 2 omdat ik relatief veel reis, en dan zo weinig mogelijk losse adapters wil meezeulen.

Na verschillende exemplaren van verschillende merken te hebben vergeleken (met name qua draagcomfort) heb ik deze Jabra JX10 gekocht. Was toendertijd nog prijzig (rond de 70 euro als ik me goed herinner) maar is tot nog toe het geld meer dan waard geweest.

Features: ach, wat valt daarover te zeggen voor zoiets simpels?
- volume is makkelijk instelbaar via drukknopjes op achterzijde

Kwaliteit geluidsweergave: gewoon goed, duidelijk te verstaan. In een zeer rumoerige omgeving moet soms de hand ophet oor worden gelegd om echt goed te kunnen verstaan wat er gezegd wordt.

Kwaliteit geluidsopname: ook goed. Maar ook hier: in een rumoerige omgeving helpt het om de hand er omheen te leggen, zodat het geluid beter van mond naar microfoon komt.

Gebruiksgemak: perfect. Heel licht, lang op een batterij-lading, zit perfect. Andere headsets die ik probeerde hebben oor-adapters die in het oor moeten worden gedaan, hetgeen ik uiterst oncomfortabel vind. De JX10 zit met een rubber randje in en oorhaak achter het oor. Ter illustratie: ik loop rustig een hele ochtend met de headset op en vergeet dan bij tijd en wijle dat ik 'm op heb. Door het oorhaakje om zetten kan de headset zowel links als rechts worden gedragen.
Het enige vreemde: er zit een klein ledje aan de achterzijde. Afhankelijk van wat ermee gedaan wordt heeft dat een bepaalde kleur. Batterij opladen - rood, batterij vol - groen, belutooth aan - knippert blauw. En dat laatste is 's nachts bij het autorijden iets om aan te wennen, je ziet nl af-en-toe een blauw flitsje in je ooghoeken. Dat is dus dat blauwe ledje dat weerspiegeld wordt in de zijruit van de auto.

Bouwkwaliteit en afwerking: prima, enige nadeel dat ik kan bedenken is dat het oorhaakje vrij fragiel is en dus makkelijk breekt. Maar een mailtje naar Jabra-support zorgt binnen 2 weken voor een nieuwe (gratis).

Prijs: zoals vermeld in de 3e alinea was deze toendertijd relatief duur. Als ik zie dat de prijs nu rond de 40 euro zit, is de prijs-prestatie verhouding alleen maar beter geworden.

Heb jij ook een Jabra JX10 bluetooth headset?