Logitech MX Ergo

Specificaties Bluetooth muis en 380dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX Ergo Review

Beekforel 3 oktober 2017, 1.497 views Product gekocht

Logitech MX Ergo

Uitstekende trackball waar een fervent muisgebruiker snel aan gewend kan raken!

Pluspunten

• Antislip onderkant
  • Verschillende posities
  • Instellmogelijkheden
  • Gebruiksgemak

Minpunten

• Aansluiting is micro-USB

Ik ben linkshandig en heb mij ooit ook aangeleerd met links te muizen. Hierdoor is het aanbod muizen waaruit ik kan kiezen redelijk beperkt.

Doordat ik op veel verschillende plekken zit kan ik mij met rechts gelukkig ook prima redden, maar de voorkeur gaat dan wel uit naar een ongevormde symmetrische muis.

Dankzij een post op het forum ben ik toch eens naar een trackball gaan kijken, en dan wel deze Logitech MX Ergo. Nog maar net uit maar via Logitech in twee dagen in huis, dat begint al goed!

[img]JHQEEW39[/img]

Na uitpakken is trackball snel actief. Software van Logitech binnengehaald en geïnstalleerd, ontvangertje erin en het werkt!

In de software kun je de werking van de diverse knoppen aanpassen naar wens. Niet heel veel keuze, maar in mijn ogen voldoende.

[img]vr6gGImU[/img]

Als vrij snel kreeg ik een popup dat de software ontdekt had dat ik twee Logitech ontvangers heb aangesloten en of ik dit wil samenvoegen om zo USB poorten te besparen. Dat is met twee klikken ook geregeld! :Y)

De trackball kan in twee standen, 0 en 20 graden. Fijn voor wat afwisseling, ik merk als snel dat 20 graden voor mij het beste bevalt.

[img]vpsL5UJo[/img][img]p9lqPsrh[/img]

Al met al een erg fijn apparaat wat mij hopelijk door de afwisseling kan helpen geen RSI op te lopen. Ik gebruik nu dus zowel mijn "gewone" muis als de trackball afwisselend.

Heb jij ook een Logitech MX Ergo?

En hoe zit het met de nauwkeurigheid van deze muis?
bij de specs staat dat deze muis een dpi van slechts 380 heeft.
Ik heb tot nu toe geen negatieve effecten gemerkt. Ik gebruik de muis voornamelijk voor kantoorwerk, geen games.
Ik heb de snelheid redelijk hoog staan, met twee flinke monitoren wil ik snel van de ene naar de andere kant kunnen. Soms moet je echter iets precies selecteren of bewerken, de knop boven de trackbal helpt hier erg goed bij!
De precisie knop werd door mijn collega gelijk al de Sniper knop genoemd! dit omdat je tijdens scopen even wat meer precisie nodig hebt, denk dat met photoshoppen de knop ook wel tot zijn recht komt.

Ik weet dat je een minpunt moet geven maar vind ik wel wat onterecht, kabel komt erbij en ligt bij mij altijd aangesloten in me docking station. ook een extra kabel in me tas voor als ik bij een klant zit.

Tip: zet de stand op 2 en je kan hem via bluetooth koppelen, scheelt weer een USB port.
Gebruik hem inderdaad op 2 aan mijn laptop, op 1 aan m'n PC die geen Bluetooth heeft. Desalniettemin een goede tip!

Gebruik de "sniperknop" inderdaad veel met Photoshop of het maken van selecties in teksten/code.

Het minpunt is inderdaad niet echt relevant, maar het moest inderdaad. Ik heb echter wel bijna alles nu op USB-C, dus het micro USB kabeltje wordt wel een beetje een uitzondering.
Anoniem: 708439
26 oktober 2017 14:27
Ja hier gaat ook alles langzamerhand over op USB-C maar voorlopig nog teveel op micro muis telefoon tablet.

Als ik een minpunt moet geven dan is dat wanneer me collega's koffie gaan halen me muis nu van de kantel stand afhalen bij het langslopen... misschien een blokje ertussen zetten 8)7 gelukkig blijft me bal nu wel een volledige werkdag in de muis die gaat er nu wat lastiger uit haha
De M570 heeft nogal last van het probleem dat er snel stof komt bij de lagertjes. Met als gevolg dat de bal heel stroef gaat.
Enig idee hoe dat met deze is?
Heb ik nog geen last van, maar heb hem ook nog niet heel lang in gebruik natuurlijk.

Het verwijderen van de trackball om hem schoon te maken gaat wel lastig.

Correctie, je kunt de bodemplaat eenvoudig weghalen (magnetisch), en dan met een pen o.i.d. de trackball er zo uitdrukken. Vervolgens kun je de lagers reinigen. Er zat meer vuil (niet echt stof) dan ik had gedacht, iets om in de gaten te houden dus.

[Reactie gewijzigd door Beekforel op 13 november 2017 12:23]

Inderdaad een fijne muis.
Heb hem nu een week of twee in gebruik. Alleen wat ik een enorm nadeel vind is dat hij steeds opnieuw moet worden gevonden in Android. Als het al werkt. Op mijn Himedia Q10Pro werkt hij totaal niet.
Op de telefoon steeds opnieuw toevoegen. Beetje jammer. Veel mensen hebben tenslotte ook Android devices in huis. Op oudere bluetooth dongels werkt hij ook niet. Voor de rest een prima muis, al is hij wel wat aan de dure kant.