×

Help Tweakers weer winnen!

Specificaties 4-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Synology DiskStation DS918+ Review

Microkid 2 oktober 2017, 1.294 views

Synology DiskStation DS918+ (Product gekocht)

Super NAS. Als je een betrouwbare NAS zoekt met voldoende redundantie (raid 5, 6), snelheid en mogelijkheden is dit je beste keuze.

Pluspunten

• Supersnel
  • Eenvoud in gebruik
  • Stil
  • Snel te installeren
  • Veelzijdig

Minpunten

• Geen

Kwaliteit voeding Score: 5
Dit is mijn 3e Synology NAS. Ooit begonnen met een DS1010, toen een DS415+ en nu de 918+. Waarom de 918? Eenvoudig: ik moet 12TB opslaan. Met een 2-disk model red je dat niet. Een 4-disk model past dan het beste, en de 918+ past daar perfect in.

In de loop der jaren wordt je wijzer, dus heb ik de 918+ meteen volgestopt. Mt 4x 4TB WD RED, 2x250GB SSD NVMe cache en 8GB geheugen. Aangezien ik de kans had heb ik hem meteen met btrfs geformatteerd. Nu kan ik dagelijks een snapshot maken van m'n data.

Installatie is, zoals bij Synology, een fluitje van een cent. De schijven klik je eenvoudig vast in hun plastic rails, je schuift ze in de NAS en klaar. Even aan de onderkant de 2 stuks NVMe plaatsen, ook makkelijk zonder gereedschap. Aanzetten, DSM installeren en klaar. Daarna een paar dagen bezig om alle data van m'n oude NAS over te zetten. Maar goed, daarna is alles weer in de lucht.

De snelheid is wederom voortreffelijk: lezen en schrijven naar m'n werkstation gaat met 115MB/sec. De NAS trekt de Gbit verbinding gewoon dicht :) Zoals je verder van Synology gewend bent, kan je makkelijk extra packages installeren. Zo draai ik bijv de antivirus, mailplus, surveillance, webdav en nog wat packages. Dan merk je dat 8GB wel handig is, zodat je voldoende geheugen overhoudt voor de cache.

De NVMe doet zijn werk ook perfect: dit merk je vooral met het kopieren van kleine bestanden, dit gaat stukken sneller dan met de DS415+.

Al met al wederom geen spijt van, hier moet ik het de komende 5 jaar maar weer mee doen.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS918+?

Prima review. Ik heb hem gisteren besteld en krijg hem morgen binnen. Welk type/merk ram heb je erin gezet?

[Reactie gewijzigd door Tmaster op 2 oktober 2017 23:49]

Ik heb het officiele Synology geheugen gekozen. Ik weet dat andere merken ook werken, maar ik wil nou eenmaal geen risico lopen en geen gedoe. Dus liever het zekere voor het onzekere.
Bij mij werkt pricewatch: Kingston HyperX Impact HX318LS11IB/4 prima in mijn DS918+. Die was trouwens ook verkrijgbaar bij Megekko.

[Reactie gewijzigd door Videopac op 19 oktober 2017 11:23]

Kun je de ssd's alleen als cache instellen? Of ook als los Volume om bv packages op te installeren?
De SSD's zijn alleen te gebruiken als cache. Als je een SSD volume wilt maken zal je SSD's moeten plaatsen. Vraag is wel hoe dat past, want de trays zijn alleen bedoeld voor 3.5" SATA disks.
Bedankt voor je antwoord, maar dan moet ik iets anders verzinnen ben ik bang. Ik wilde namelijk een SSD gebruiken om de packages die m wakker houden vanaf de SSD te draaien zodat mijn 4x4TB WD Red lekker kunnen slapen en minder energie verstoken. Enige optie is dan voor een 5 bay model gaan of het extra verbruik te accepteren helaas.

Ik kwam ergens langs brackets die je met een een 3D printer con fabriceren om 2.5" schijven en SSD's te plaatsen.
Houden die packages hem wakker omdat ze data moeten wegschrijven?
Kun je daarvoor geen ramdisk in het geheugen creŽren? Of een USB-stick?
Jep, dat is de reden dat ie wakker blijft. Het gaat ook om kleine stukjes data van bijvoorbeeld een download, dat kan prima op de ssd tot de download voltooid is. Met een USB stick heb ik dit niet aan de praat gekregen, hier kun je geen packages op installeren voor zo ver ik weet.
Het installeren zal inderdaad niet kunnen. Maar wellicht kun je die wel gebruiken als pad waar data heen geschreven moet worden. Zal ook een beetje afhankelijk zijn van de package, maar met een symlink kom je vaak al een heel eind.
In de trays zitten 4 kleine gaatjes voor 2.5" disks
ik heb ook de DS918+ :)

Ben ik nou gek of kunnen er toch 4x 2.5" in? Er zijn toch schroeven bij om deze 2.5" langs onderen vast te schroeven op de rails?
Compatible Drive Type
  • 3.5" SATA HDD
  • 2.5" SATA HDD
  • 2.5" SATA SSD
  • M.2 NVMe 2280 SSD
4 netwerk aansluitingen zouden mooi zijn geweest of de mogelijkheid om een 10GB Nic in te plaatsen
Anders zie ik het nut van NVMe geheugen niet. heeft zoveel snelheid maar netwerk kan max 2GBit aan.
Misschien moet je dan het principe van read/write caching nog maar eens opzoeken ;)

Om je een idee te geven wat een write cache doet voor je snelheid:
root@NAS:/var/log/synolog# time dd if=/dev/zero of=aaa bs=64k count=16384
16384+0 records in
16384+0 records out
1073741824 bytes (1.1 GB) copied, 1.71309 s, 627 MB/s

real 0m1.724s
user 0m0.014s
sys 0m1.268s

Je merkt het verschil met name als je veel kleine bestanden (bijv. mp3) vanaf een werkstation naar je NAS kopieert. Nu gaat dat in hoog tempo, zonder write cache ging het duidelijk langzamer.

[Reactie gewijzigd door Microkid op 9 oktober 2017 17:41]

Ik ben er bekend mee. Je hoeft geen geleerde te zijn om te zien dat 2 keer GIG je bottle neck is.
En ik heb throughput gezien van 10GB vs 1Gig. 2 weken geleden bij iemand die een DS3617XS had.
Snelheden van rond 900 1100 MB/sec
Draai al met SSD cache op mij vorige DS1515+
Op mij DS1817+ heb ik het weer aan staan.
En het is een wereld van verschil. Werk ook met ISCSI en heb een mapping op me PC en MAC naar de nas. Zie dat de verschillende apparaten goede performance sores halen.
Nas is met 4 NIC's aangesloten op een managed switch

real 0m1.058s
user 0m0.004s
sys 0m0.967s

[Reactie gewijzigd door Raoul.TLS op 10 oktober 2017 16:09]

Nou vandaag in Utrecht op Synology 2018 beurs geweest en gevraagd wat het nut was van deze nas zonder 10 gb optie . Waarom maar 2 poorten . Toen uitleg gekregen . Is voor huis en thuis . Top model . Niet bedoeld voor enterprise of mkb.
Ach, ook 10Gb gaat thuis wel eens gemeengoed worden. Net zoals 1Gbit destijds :) Zo duur zijn die nics ook niet meer tegenwoordig. Realiseer wel dat 10Gb pas zinvol is als de hele keten 10Gb is.

[Reactie gewijzigd door Microkid op 12 oktober 2017 21:31]

10 gbit tussen nas en esxi of hypervisor
Als je geluk heb kan je een switch van 10gbit voor 300 400 kopen . Maar moet snel zijn want zijn zo weg.synology wil in de toekomst concurreren op storage platform . Hypervisor platform en backup platform .
Grote ambities zag er goed en doordacht uit. Willen marktaandeel netapp en hp storage in nemen. Gecombineerd met hun andere oplossingen hopen ze dat het goed gaat uitpakken .
Synology liet een hoop toeters en bellen zien.
Om dat te kunnen wat ze lieten zien heb je echt wel zo een FlashStation model nodig.
En die beginnen bij 12K. Kaal ex licenties etc.
En voor zij die met ISCSI werken in 6.2 Komt een nieuwe versie uit en je kan helaas je lun niet Upgraden naar de nieuwe versie.