Specificaties 1,8" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia 5030 Rood Review

TheFes 21 januari 2010, laatste update op 22 januari 2010, 1.256 views

Nokia 5030 Rood

Pluspunten

• accuduur
  • radio functies
  • lage prijs

Minpunten

• weinig features
  • soms wat onlogische toetsindeling

Ik ben een redelijke gadget liefhebber, en heb dus als telefoon ook het liefst een smartphone met alle toeters en bellen (op dit moment een N97). Het nadeel van zo'n telefoon is dat de batterij het maar beperkt vol houdt. Aangezien ik leiding bij een scouting groep ben, en dus een aantal keer per jaar een weekend of zelfs een week in het bos zit, is het niet zo handig als je telefoon het na een dag of 3 al begeeft. Vandaar dat ik ben gaan kijken naar een backup telefoon die wat langer mee kan. Na wat rond geneusd te hebben heb ik uiteindelijk de nokia 5030 besteld.

Algemeen
De Nokia 5030 is een candybar telefoon met een 128 x 160 pixel schermpje waarop 65.000 kleuren weergegeven kunnen worden. Het toestel weegt 82 gram en is 108 x 45 x 15 mm groot. De telefoon is dualband.

In de doos zit het toestel, een batterij, een lader, een zeer beperkte handleiding en een setje simpele oordopjes (aan te sluiten op de 2,5 mm Nokia AV connector

Featureset
De Nokia 5030 is een candybar telefoon die draait op Nokia s40. s30 (volgens de reactie van Hazurr) Van dit soort telefoons zijn er een hele hoop. Toch heeft de Nokia 5030 een onderscheidende feature ten opzichte van de broertjes en zusjes. De focus bij de Nokia 5030 is namelijk radio.

Om dit te bewerkstelligen heeft Nokia twee dingen aan de telefoon toegevoegd. Allereerst valt aan de buitenkant al de relatief grote speaker op de achterzijde op, waardoor de vrolijke radiotunes gedeeld kunnen worden met de medemens. Echter, bij vrijwel elke telefoon is het zo dat om gebruik te maken van de radio er een antenne (meestal de hoofdtelefoon) aangesloten moet worden. Niet bij de Nokia 5030, hier is een FM antenne ingebouwd. Overigens wordt een aangesloten headset nog steeds als antenne gebruikt, en zal hiermee de ontvangst wel beter zijn. Ik vond de ontvangst via de interne antenne zelf wat tegen vallen, er waren maar enkele zenders goed te ontvangen. Verder is de speaker natuurlijk ook niet state of the art, maar voor een keer radio luisteren als achtergrond wel acceptabel.

Buiten de radio functionaliteit biedt de Nokia 5030 heeft de telefoon ook een zaklamp functie en een sprekende klok. De sprekende klok kun je ook als wekker tune gebruiken, vooral handig als je vergeet hoeveel keer je nu al gesnoozed hebt ;) Verder heeft de Nokia 5030 weinig spannende features. Geen browser, geen bleutooth en geen camera. De telefoon kan MP3 afspelen, maar gezien het niet uitbreidbare geheugen van 8MB is dat alleen geschikt als ringtone of wekker. Op dit geheugen moeten dan ook nog de maximaal 500 contactpersonen en 250 smsjes. Er zit geen datakabel bij, dus hoe je die MP3's er op zet is me nog een raadsel.

Er staan een paar spelletjes op (Snake Xenzia, Beach Rally en Sudoku) die verder niet echt boeiend zijn. Mocht je echt niets anders te doen hebben, zou je je er wel eventjes mee kunnen vermaken.

Bereik
Buiten de FM antenne is er natuurlijk ook een GSM antenne ingebouwd. Deze doet prima zijn werk, het bereik is altijd goed geweest, daar waar ik met mijn N97 af en toe een stuk minder bereik had.

Accuduur
Zoals ik al aan gaf heb ik de Nokia 5030 ook uitgezocht op de accuduur. Volgens fabrieks specificaties kan de telefoon namelijk maar liefst 524 uur (ruim 3 weken!) stand by staan, en je kunt er ruim 10 uur mee bellen. Verder zou de batterij het na 24 uur radio luisteren begeven. Dit zou dus wel genoeg moeten zijn om een weekje bossen te overleven en maakte de telefoon erg geschikt voor mij. Ik moet eerlijk toegeven dat ik hem nog niet zo lang aan gehad heb, maar na een weekendje Ardennen met daarin ook een aantal telefoontjes en wat radio afspelen gaf de batterijstatus nog geen krimp.

Gebruiksgemak
Je kunt door menu's bladeren via de 4 way navigatie toets. Dit werkt op zich prima. Wel zijn sommige functies wat onlogisch weg gestopt. Zo heeft het lang geduurd voordat ik wist hoe je het volume van de radio harder moest zetten, dit bleek met links en rechts op de navigatietoets te moeten, iets wat ik zelf niet echt logisch vind.

Design en bouwkwaliteit
Het design van de telefoon is niet uitzonderlijk. Ikzelf heb de rode (er zou ook een graphite beschikbaar moeten zijn, maar die ben ik nergens tegen gekomen). De voorkant is eigenlijk vooral zwart met een rode rand langs het toestel. De achterkant is ook zwart met een rode rand, verder valt daar de zwart met rode speaker op.

Het numerieke keypad bestaat uit één recht oppervlak. Bovenop de telefoon zit alleen de zaklamp. Aan ene zijkant zit de bediening voor de radio (kanaal wijzigen en een knop om de radio aan te zetten). Aan de andere kant de aansluiting voor lader en koptelefoon. Onderop de telefoon zit alleen de microfoon en het knopje om het batterijklepje los te maken.

Het geheel zit solide in elkaar. Er zijn geen schuivende of anders bewegende onderdelen, dus weinig om je zorgen over te maken. De batterijklep zit goed vast en kraakt verder niet.

Stabiliteit
De telefoon doet wat je er van kunt verwachten, bellen, smsen en radio afspelen. Dat doet hij dan ook zonder vastlopers of stabilteit issues, maar Nokia heeft natuurlijk ook al jaren en jaren ervaring met s40 telefoons. Ik had in ieder geval niet anders verwacht.

De prijs van de telefoon vind ik erg goed, ik heb er 45 euro voor betaald en dat vind ik een prima prijs voor een telefoon die ik 3 weken links kan laten liggen, en waar ik zonder poespas radio op kan luisteren.

De features zijn zeer zeker beperkt, maar het biedt precies wat ik wilde: een telefoon die lang op zijn accu doet, en waar ik een keertje radio op kan luisteren. Ik wil niet meer dan 50 euro uitgeven voor een telefoon die 90% van de tijd in de kast ligt, en dat is met deze telefoon prima gelukt. Ofwel, voor mij de ideale backup telefoon.

edit:

22-01-10: paar foutjes verbeterd

Heb jij ook een Nokia 5030 Rood?

De nokia 5030 gebruikt overigens S30 als firmware welk een voorloper op S40 is dat een minder dure chip nodig heeft.
Ik heb ook de 5030 als backup. Nadeel is echter dat deze telefoon geen nummers kan synchroniseren en je alles dus op je SIMkaart moet zetten. Totaal niet meer acceptabel voor deze tijd als je het mij vraagt. Maar goed, daarom was ie dus goedkoop...

Ik ga denk toch maar goed op zoek naar echt telefoon...